Wprowadzenie do estetyki literackiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-2-WpEstLit |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do estetyki literackiej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aBQTxiyXXP93PxByYb98e3uPiZLNhR7nIvD74dox9QSk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8bdf0586-ca6f-4153-9920-b5e5856af424&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W05 FP2_W09 FP2_W19 FP2_U13 FP2_K01 |
Wymagania wstępne: | Dotychczasowa wiedza zdobyta w ramach studiów z zakresu historii filozofii i historii literatury. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie do estetyki literackiej, zapoznanie studentów z ważnymi kategoriami estetycznymi, które funkcjonowały zarówno w dawnej jak i we współczesnej literaturze oraz sztuce oraz z możliwością ich praktycznego zastosowania we wszelkiego rodzajach pracach o charakterze literaturoznawczym. |
Pełny opis: |
Tematyka ćwiczeń obejmuje m.in. rozwój teorii estetycznych: teorii piękna, teorii procesu twórczego i teorii przeżycia estetycznego, problematykę arcydzieła, sposoby rozumienia i definiowania piękna w dziejach. Kategorie estetyczne omawiane są w kontekstach problemowych, z perspektywy możliwości ich praktycznego zastosowania w sztuce interpretacji dzieł literackich oraz innych tekstów kultury. Szczególny nacisk położony jest na ujęcie fenomenologiczne problematyki estetycznej. Treści merytoryczne: - dzieło sztuki słowa i jego natura (estetyczny punkt widzenia) - teorie piękna oraz ich realizacje w dziejach sztuki i literatury - zagadnienie arcydzieła i problem kanonu dzieł sztuki słowa - jakości metafizyczne - problem przeżycia estetycznego; - poznawcza wartość dzieła sztuki literackiej - pojęcie brzydoty w dziejach sztuki i literatury - pojęcie kiczu - kultura kampu - metafizyczność w sztuce |
Literatura: |
ŹRÓDŁA O CHARAKTERZE PODRĘCZNIKOWYM: Literatura obowiązkowa: - R.Ingarden, Wybór pism estetycznych, oprac.i wstęp; A.Tyszczyk, Kraków 2005 (również znajomość wstępu). - A.B. Stępień, Propedeutyka estetyki, Lublin 1986. - W.Stróżewski, Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002. - W. Tatarkiewicz, Dzieje estetyki, t. 1-3, dowolne wydanie. - E. Basara-Lipiec, Arcydzieło. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 1997. - U. Eco, Historia brzydoty, dowolne wydanie. - U. Eco, Historia piękna, dowolne wydanie. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA ODNOSZĄCA SIĘ DO ZAGADNIEŃ SZCZEGÓŁOWYCH ZWIĄZANYCH Z TEMATYKĄ ZAJĘĆ: - W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, dowolne wydanie. - P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna, Warszawa 1999. - H.G. Gadamer, Aktualność piękna, Warszawa 1991. - R. Ingarden, Wykład jedenasty, [w:] idem, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. A. Tyszczyk, Kraków 2005, s. 26-44. - R. Ingarden, Przeżycie estetyczne i przedmiot estetyczny, [w:] ibidem, s. 192-222. - R. Ingarden, Jakości metafizyczne, Jakości metafizyczne w dziele sztuki literackiej, Czy odsłanianie jakości metafizycznych rzeczywiście jest funkcją warstwy przedmiotowej?, [w:] ibidem, s. 286-295. - W. Stróżewski, W kręgu wartości, Kraków 2002. - S. Weil, Świadomość nadprzyrodzona. Wybór myśli, przeł A. Olędzka-Frybesowa, Warszawa 1999 (stąd rozdz.: Piękno). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - M. Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001. - W. Juszczak, Fragmenty. Szkice z teorii i filozofii sztuki, Warszawa 1995. - Miłość i nicość. Z Władysławem Stróżewskim rozmawia Anna Kostrzewska-Bednarkiewicz, Warszawa 2017. - S. Ossowski, Przyroda i sztuka, w tegoż: Wybór pism estetycznych, red. B. Dziemidoka, Kraków 2004. - R.M. Rilke, Druga strona natury. Eseje, listy i pisma o sztuce, tłum. T. Ososiński, Warszawa 2010. - R.M. Rilke, O poezji i sztuce z pism pośmiertnych, tłum. B.Antochewicz, Wrocław 1995. - Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001. - J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, Kraków 2004. - Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki w Polsce, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont;zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu wiedzy o kulturze;ma uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze;ma pogłębioną wiedzę o kulturowych kontekstach języka i literatury polskiej oraz o powiązaniu filologii polskiej z innymi dyscyplinami nauki; potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki, by przeprowadzić analizę i interpretację dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem trafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalnościami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem; aktywnie uczestniczy w działaniu na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy są osiągane metodami wykładowymi i metodami heurezy, są weryfikowane podczas ćwiczeń: prezentacje, dyskusje, praca zaliczeniowa. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności są osiągane w trakcie samodzielnej pracy Studenta, a weryfikowane w trakcie dyskusji oraz wystąpień Studentów. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych są osiągane m.in. w pracy w zespołach i są poddawane ocenianiu ciągłemu podczas zajęć.- Ocena ciągła (bieżąca) przygotowania, pracy i rozwoju wiedzy studenta odbywa się podczas zajęć (rozmowa, dyskusja, analiza tekstów). Kryteria oceny: Na ocenę semestralną składają się nastepujące elementy: - Ocena wystąpień (prezentacji). - Ocena z semestralnej pracy pisemnej. Studenci piszą pracę na zajęciach (przedostatnie ćwiczenia w semetrze). - Na ocenę ma również znaczący wpływ aktywność Studentów, ich zaangażowanie w tok zajęć. - Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, trzecia nieobecność może zostać zaliczona po uzgodnieniu z Prowadzącą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Szczeglacka-Pawłowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Szczeglacka-Pawłowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aBQTxiyXXP93PxByYb98e3uPiZLNhR7nIvD74dox9QSk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8bdf0586-ca6f-4153-9920-b5e5856af424&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie do estetyki literackiej, zapoznanie studentów z ważnymi kategoriami estetycznymi, które funkcjonowały zarówno w dawnej jak i we współczesnej literaturze oraz sztuce oraz z możliwością ich praktycznego zastosowania we wszelkiego rodzajach pracach o charakterze literaturoznawczym. |
|
Pełny opis: |
Tematyka ćwiczeń obejmuje m.in. rozwój teorii estetycznych: teorii piękna, teorii procesu twórczego i teorii przeżycia estetycznego, problematykę arcydzieła, sposoby rozumienia i definiowania piękna w dziejach. Kategorie estetyczne omawiane są w kontekstach problemowych, z perspektywy możliwości ich praktycznego zastosowania w sztuce interpretacji dzieł literackich oraz innych tekstów kultury. Szczególny nacisk położony jest na ujęcie fenomenologiczne problematyki estetycznej. Treści merytoryczne: - dzieło sztuki słowa i jego natura (estetyczny punkt widzenia) - teorie piękna oraz ich realizacje w dziejach sztuki i literatury - zagadnienie arcydzieła i problem kanonu dzieł sztuki słowa - jakości metafizyczne - problem przeżycia estetycznego; - poznawcza wartość dzieła sztuki literackiej - pojęcie brzydoty w dziejach sztuki i literatury - pojęcie kiczu - kultura kampu - metafizyczność w sztuce |
|
Literatura: |
ŹRÓDŁA O CHARAKTERZE PODRĘCZNIKOWYM: Literatura obowiązkowa: - R.Ingarden, Wybór pism estetycznych, oprac.i wstęp; A.Tyszczyk, Kraków 2005 (również znajomość wstępu). - A.B. Stępień, Propedeutyka estetyki, Lublin 1986. - W.Stróżewski, Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002. - W. Tatarkiewicz, Dzieje estetyki, t. 1-3, dowolne wydanie. - E. Basara-Lipiec, Arcydzieło. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 1997. - U. Eco, Historia brzydoty, dowolne wydanie. - U. Eco, Historia piękna, dowolne wydanie. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA ODNOSZĄCA SIĘ DO ZAGADNIEŃ SZCZEGÓŁOWYCH ZWIĄZANYCH Z TEMATYKĄ ZAJĘĆ: - W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, dowolne wydanie. - P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna, Warszawa 1999. - H.G. Gadamer, Aktualność piękna, Warszawa 1991. - R. Ingarden, Wykład jedenasty, [w:] idem, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. A. Tyszczyk, Kraków 2005, s. 26-44. - R. Ingarden, Przeżycie estetyczne i przedmiot estetyczny, [w:] ibidem, s. 192-222. - R. Ingarden, Jakości metafizyczne, Jakości metafizyczne w dziele sztuki literackiej, Czy odsłanianie jakości metafizycznych rzeczywiście jest funkcją warstwy przedmiotowej?, [w:] ibidem, s. 286-295. - W. Stróżewski, W kręgu wartości, Kraków 2002. - S. Weil, Świadomość nadprzyrodzona. Wybór myśli, przeł A. Olędzka-Frybesowa, Warszawa 1999 (stąd rozdz.: Piękno). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - M. Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001. - W. Juszczak, Fragmenty. Szkice z teorii i filozofii sztuki, Warszawa 1995. - Miłość i nicość. Z Władysławem Stróżewskim rozmawia Anna Kostrzewska-Bednarkiewicz, Warszawa 2017. - S. Ossowski, Przyroda i sztuka, w tegoż: Wybór pism estetycznych, red. B. Dziemidoka, Kraków 2004. - R.M. Rilke, Druga strona natury. Eseje, listy i pisma o sztuce, tłum. T. Ososiński, Warszawa 2010. - R.M. Rilke, O poezji i sztuce z pism pośmiertnych, tłum. B.Antochewicz, Wrocław 1995. - Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001. - J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, Kraków 2004. - Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki w Polsce, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.