Włoscy mistrzowie kina
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FW-M-I-3-WlMistrz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Włoscy mistrzowie kina |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3eab8e6b58f84df7aaf6e2c79ee05ac7%40thread.tacv2/conversations?groupId=b9439461-49ab-4fde-a219-5e6d1a8fddfe&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | · FW1_W03 · FW1_W06 · FW1_K03 |
Wymagania wstępne: | znajomość języka włoskiego na poziomie umożliwiającym rozumienie dialogów i monologów filmowych w języku oryginału |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom historii kina włoskiego i zapoznanie z elementami teorii filmu. Szczególny nacisk zostanie położony na dzieła największych postaci kinematografii włoskiej, dzieła mistrzów, których twórczość jest jednostkowa, którzy stworzyli własny styl, których filmy wpisały się w historię kina (nie tylko włoskiego) i odegrały rolę kulturotwórczą, którzy wreszcie niejednokrotnie zdobywali najważniejsze nagrody filmowe. |
Pełny opis: |
Zajęcia stanowią okazją do poznania i zrozumienia twórczości kilku najważniejszych reżyserów kina włoskiego poprzez obejrzenie i analizę fragmentów ważnych w ich karierze filmów. W badanych dziełach podkreślone zostaną czynniki estetyczne, stylistyczne i techniczne, które je charakteryzują, tematy, które poruszają, a także kontekst kulturowy, polityczny i społeczny, który przyczynił się do określenia ich formy i znaczenia. Uwaga zostanie także zwrócona na elementy składowe języka kinematograficznego oraz zabiegi formalne, w tym kompozycyjne leżące u podstaw filmu: od wyboru ujęć do sposobu reprezentacji przestrzeni i czasu, od charakterystyki postaci do strategii fokalizacji i artykulacji punktu widzenia. Celem jest naświetlenie poetyki, artystycznego wyrazu charakterystycznych dla poszczególnych autorów, a zarazem uchwycenie istoty formalnej i treściowej ich dzieł, która decyduje o ich znaczeniu dla historii kina, nie tylko włoskiego. Kurs odbywa się w cyklu 15 zajęć poświęconym konkretnym reżyserom i zagadnieniom związanych z ich twórczością, stylem, kontekstem kulturowym ich filmów: 1. Włoski neorealizm: Roberto Rossellini Roma città aperta (1945), Vittorio De Sica Ladri di biciclette (1948) 2. Federico Fellini i grande cinema d’autore I: Le notti di Cabiria (1957), La dolce vita (1960) 3. Federico Fellini i grande cinema d’autore II: 8½ (1963), Amarcord (1973) 4. Michelangelo Antonioni: La notte (1961), Blow-Up (1966) 5. Luchino Visconti: Le notti bianche (1957), Rocco e i suoi fratelli (1960) 6. Twarz kontestacji: Pier Paolo Pasolini – Accattone (1961), Teorema (1968) 7. Mistrzowskie ekranizacje klasyki literatury włoskiej I: Il gattopardo, Luchino Visconti (1963) 8. Mistrzowskie ekranizacje klasyki literatury włoskiej II: Il giardino dei Finzi Contini, Vittorio De Sica (1970) 9. Mistrzowskie ekranizacje klasyki literatury włoskiej III: Dekameron, Pier Paolo Pasolini (1971) 10. Mistrzowie kina popularnego I: Divorzio all’italiana Pietra Germiego (1961) a Matrimonio all’italiana (1964) Vittoria De Sica 11. Mistrzowie kina popularnego II: Mario Monicelli, I soliti ignoti (1958), L’armata Brancaleone (1966) 12. Mistrzowie kina popularnego III: Sergio Leone między kinem gatunkowym a kinem autorskim, spaghetti-westerny – Il buono, il brutto, il cattivo (1966), C’era una volta il West (1968) 13. Bernardo Bertolucci: kontrowersje i klasyka: Ultimo tango a Parigi (1972), The Last Emperor (1987) 14. Giuseppe Tornatore i włoskie filmy oskarowe: Nuovo Cinema Paradiso (1988), Malèna (2000) 15. Nowe kino włoskie: Paolo Sorrentino miedzy estetyką a zaangażowaniem: La grande bellezza (2013), La giovinezza (2015) |
Literatura: |
Aldouby Hava, Federico Fellini. Painting in Film, Painting on Film, University of Toronto Press 2013 Bondanella Peter, Federico Pacchioni, A History of Italian Cinema, New York–London: Bloomsbury 2017 Bordwell David, On the History of Film Style, New York: Harvard University Press 1999 Brunetta Gian Piero, Guida alla storia del cinema italiano 1905–2003, Torino: Einaudi 2003 Brunetta Gian Piero, Il cinema italiano contemporaneo, Roma–Bari: Laterza 2007 Costa Antonio, Il cinema italiano, Bologna: Il Mulino 2013 Elsaesser Thomas, Malte Hagener, Film Theory: An Introduction through the Senses, Routledge 2010 / Teoria filmu: Wprowadzenie przez zmysły, Kraków: Universitas 2015 Helman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej, Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2007 Historia kina, t. 1–4, red. nauk. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków: Universitas Hughes Howard, Cinema italiano. The complete guide from classics to cult, London–New York: I.B .Tauris 2011 Kino włoskie po 1980 r., red. Anna Miller-Klejsa, Diana Dąbrowska, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2018 Miczka Tadeusz, Kino włoskie, Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2009 Od Boccaccia do Tabucchiego. Adaptacje literatury włoskiej, red. Artur Gałkowski, Anna Miller-Klejsa, Warszawa: Fundacja Kino 2012 Od Manzoniego do Maraini. Ekranizacje literatury włoskiej, red. Artur Gałkowski, Anna Miller-Klejsa, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2012 The Oxford Handbook of Film Theory, ed. Kyle Stevens, Oxford University Press 2022 Thompson Kristin, David Bordwell, Film History. An Introduction, Madison: University of Wisconsin 2019 [i inne edycje] |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
· FW1_W03 – absolwent zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła filmowego · FW1_W06 - absolwent nazywa i wyjaśnia powiązania istniejące między filmem a literaturą, przedstawia inspiracje literaturą w kinematografii · FW1_K03 – absolwent jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej, odwołując się do wzorców etycznych wypracowanych również na gruncie sztuki filmowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowanego referatu i napisanego eseju. Integralną częścią zajęć są materiały udostępniane przez prowadzącą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW2
CW2
CZ PT |
Typ zajęć: |
Cwiczenia 2, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rozalia Słodczyk, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Rozalia Słodczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Cwiczenia 2 - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | udział w zajęciach: 30 godz. przygotowanie referatu: 5 godz. samodzielna analiza materiałów źródłowych: 25 godz. napisanie eseju: 15 godz. Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW2
|
Typ zajęć: |
Cwiczenia 2, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kopciński, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Jacek Kopciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Cwiczenia 2 - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | udział w zajęciach: 30 godz. przygotowanie referatu: 5 godz. samodzielna analiza materiałów źródłowych: 25 godz. napisanie eseju: 15 godz. Łącznie: 75 godzin = 3 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.