Tradycja biblijna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-1-TradBibl-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycja biblijna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=32808#section-2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_W18 Muz1_U02 Muz1_U05 |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z dziedzictwem Pisma Świętego, oraz z jego kulturotwórczym fenomenem w zakresie sztuk wizualnych. |
Pełny opis: |
Podstawowe zagadnienia omawiane na zajęciach (niektóre tematy obejmują więcej niż dwie jednostki) 1. Wstęp do Pisma świętego (powstanie, tradycja, sensy) 2. Problematyka obrazowania Pisma Świętego - judaizm i chrześcijaństwo (ikonoklazm, teologia ikony, malarstwo wchodu i malarstwo zachodu, reformacja, kontrreformacja) 3. Stary testament w sztukach wizualnych na przestrzeni dziejów (omówienie wybranych przykładów obrazowania tematów pochodzących ze Starego testamentu) 4. Nowy testament w sztukach wizualnych na przestrzeni dziejów (omówienie wybranych przykładów obrazowania tematów pochodzących z Nowego Testamentu) 5. Concordia Novi et Veteris Testamenti - Biblia Pauperum 6. Apokryfy w sztuce ZAJĘCIA PROWADZONE W SYSTEMIE BLENDED LEARNING stacjonarnie i na platformie moodle |
Literatura: |
Pismo Św. ST i NT, przeł. Jakub Wujek, Warszawa 1962. Apokryfy nowego testamentu, red. Marek Starowieyski, Lublin 1980, t 1-2. Wstęp ogólny do Pisma Świętego, red. J. Homerski, Warszawa 1973. W. Harrington, Klucz do Biblii, Warszawa 1984. M. Bocian, Leksykon postaci biblijnych, Kraków 2000. Mały słownik biblizmów języka polskiego, red. J. Godyń, Krak – Warszawa 1995. P. Cz. Bosak, Postacie Biblii, Poznań 1999. J. Partyka, Apokryfy w sztukach plastycznych, Znak 29, 1977, nr 275. D. Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 2001. S. Kobielus, Krzyż Chrystusa, Warszawa 2000. J. Marecki, L. Rotter, Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych, Kraków 2009. P. de Rynck, Jak czytać opowieści biblijne i mitologiczne w sztuce, Kraków 2009. P. de Rynck, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, Kraków 2005. P. de Rynck, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów RD, Kraków 2006. Materiały dydaktycznych do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Muz1_W18 Zna Pismo Święte postrzegane jako źródło kulturotwórcze w zakresie sztuki europejskiej. Muz1_ U02 Potrafi rozpoznawać i poddawać analizie tematykę dzieł sztuk wizualnych mającą swoje źródło w tekście biblijnym i apokryficznym. Muz1_ U05 Potrafi skonstruować logiczną wypowiedź w obrębie szczegółowego tematu o biblijnej proweniencji. 30 godzin kontaktowych - 1 ests 15 godzin - realizacja nauki w systemie e-learnig (moodle) – 0,5 ects 15 godzin - przygotowanie prezentacji - 0,5 ects |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest: Zaliczenie na ocenę wyznaczonych przez prowadzącego zadań - w tym: zadań na platformie moodle (50% oceny) oraz prezentacji power-point jako opracowania zadanego przez prowadzącego tematu szczegółowego (50% oceny). TEMATY i zakresy do WYBORU: Zakresy: Sztuki Plastyczne (malarstwo, rzeźba, rzemiosło), Film, Teatr, Muzyka, Nowe media, Media społecznościowe. Tematy: Postaci Biblijne (wybrane), Zwierzęta Biblijne (wybrane), Rośliny Biblijne i ich znaczenie w sztuce i kulturze współczesnej. ISTNIEJE MOŻLIWOŚĆ ZGŁOSZENIA WŁASNEJ PROPOZYCJI Kryteria oceny Ocena niedostateczna - student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną Ocena dostateczna - student posiada podstawową wiedzę na temat Biblii i rozpoznaje podstawowe tematy ikonograficzne pochodzenia biblijnego Ocena dobra - student rozpoznaje i objaśnia tematy ikonograficzne pochodzenia biblijnego, potrafi analizować materiał wizualny w odniesieniu do tekstu biblijnego Ocena bardzo dobra - student rozpoznaje i objaśnia szczegółowe tematy ikonograficzne pochodzenia biblijnego, potrafi analizować materiał wizualny w odniesieniu do tekstu biblijnego obu testamentów, zna typy i figury. Potrafi w sposób spójny wykazać "długie trwanie" w kulturze znaków i symboli biblijnej proweniencji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Wrześniak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Wrześniak | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=24480 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z dziedzictwem Pisma Świętego, oraz z jego kulturotwórczym fenomenem w zakresie sztuk wizualnych. |
|
Literatura: |
Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle Literatura znajduje się na platformie moodle oraz w opisie przedmiotu niezależnym od cyklu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Małgorzata Wrześniak, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Wrześniak | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=32808#section-2 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin kontaktowych - 1 ests 15 godzin - realizacja nauki w systemie e-learnig (moodle) – 0,5 ects 15 godzin - przygotowanie prezentacji - 0,5 ects |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Pismo Św. ST i NT, przeł. Jakub Wujek, Warszawa 1962. Apokryfy nowego testamentu, red. Marek Starowieyski, Lublin 1980, t 1-2. Wstęp ogólny do Pisma Świętego, red. J. Homerski, Warszawa 1973. W. Harrington, Klucz do Biblii, Warszawa 1984. M. Bocian, Leksykon postaci biblijnych, Kraków 2000. Mały słownik biblizmów języka polskiego, red. J. Godyń, Krak – Warszawa 1995. P. Cz. Bosak, Postacie Biblii, Poznań 1999. J. Partyka, Apokryfy w sztukach plastycznych, Znak 29, 1977, nr 275. D. Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 2001. S. Kobielus, Krzyż Chrystusa, Warszawa 2000. J. Marecki, L. Rotter, Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych, Kraków 2009. P. de Rynck, Jak czytać opowieści biblijne i mitologiczne w sztuce, Kraków 2009. P. de Rynck, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, Kraków 2005. P. de Rynck, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów RD, Kraków 2006. Materiały dydaktycznych do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Małgorzata Wrześniak, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Wrześniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin kontaktowych - 1 ests 15 godzin - realizacja nauki w systemie e-learnig (moodle) – 0,5 ects 15 godzin - przygotowanie prezentacji - 0,5 ects |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Pismo Św. ST i NT, przeł. Jakub Wujek, Warszawa 1962. Apokryfy nowego testamentu, red. Marek Starowieyski, Lublin 1980, t 1-2. Wstęp ogólny do Pisma Świętego, red. J. Homerski, Warszawa 1973. W. Harrington, Klucz do Biblii, Warszawa 1984. M. Bocian, Leksykon postaci biblijnych, Kraków 2000. Mały słownik biblizmów języka polskiego, red. J. Godyń, Krak – Warszawa 1995. P. Cz. Bosak, Postacie Biblii, Poznań 1999. J. Partyka, Apokryfy w sztukach plastycznych, Znak 29, 1977, nr 275. D. Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 2001. S. Kobielus, Krzyż Chrystusa, Warszawa 2000. J. Marecki, L. Rotter, Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych, Kraków 2009. P. de Rynck, Jak czytać opowieści biblijne i mitologiczne w sztuce, Kraków 2009. P. de Rynck, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, Kraków 2005. P. de Rynck, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów RD, Kraków 2006. Materiały dydaktycznych do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.