Historia myśli socjologicznej i społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-SO-HMSiMS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli socjologicznej i społecznej |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SO1_W03, SO1_W10, SO1_U01, SO1_U03 SO1_K04, SO1_K06 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: 1. Znajomość myśli społecznej, etycznej, koncepcji człowieka i kultury w tradycji filozoficznej. 2. Przyswojenie podstawowych pojęć, kategorii, metafor, modeli i orientacja w głównych ujęciach teoretycznych, kierunkach wraz z ich przedstawicielami. 3. Rozwój umiejętności krytycznego studiowania literatury socjologicznej i rozbudzenie wyobraźni socjologicznej poprzez odwołanie się do wcześniejszych osiągnięć myśli filozoficznej. 4. Rozumienie szerszego kontekstu socjologii i powiązań mysli socjologicznej z filozofią. 5. Rozumienie historycznego charakteru teorii i procesów społecznych. Wymagania wstępne: brak wymagań wstępnych |
Pełny opis: |
1. Grecka myśl filozoficzna - Mistrz, który wiedział, że nic nie wie, i uczeń, który wiedział więcej niż widział (Sokrates i Platon) - 2h. 2. Filozofia "złotego środka" Arystotelesa - 2 h. 3. Humanistyczna filozofia średniowiecza: Św. Augustyn, Św. Tomasz - 2h. 4. Filozofia odrodzenia Kartezjusz, Hobbes - 2h. 5. Cienie filozofii oświecenia oświecenia (1): Locke, Hume - 2h. 6. Cienie filozofii oświecenia oświecenia (2) - Immanuel Kant, Hegel - 2h. 7. Nieszczęsny "Kolumb" filozofii: Jan Jakub Rousseau - 2h. 8. Pozytywizm i empiryzm: Comte, Mill 2h. 9. Dwie odmiany materializmu: Marks i marksiści, pragmatyzm - 2h. 10. Błażej Pascal: chwiejąca się trzcina - 2h. 11. Męka życia Artura Schopenhauera 2 h. 12. Szalony statek Fryderyka Nietzschego 2h. 13. Albo Soren Kierkegaard, albo? - 2h. 14. Intuicjonizm Henri'ego Bergsona - 2h. 15. Fenomen filozofii Kardynała Newmana - 2h. |
Literatura: |
Frideric Copleston Historia filozofii (fragmenty związane z wykładem); Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii (fragmenty związane z wykładem); |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. Identyfikuje jwcześniejsze osiągnięcia myśli filzoficznej, ze szczególnym uwzględnieniem filzofii spolecznje i ich związek z myślą socjologiczną. 2. Rozpoznaje główne ujęcia teoretyczne wczesnej myśli filzoficznej (podstawowe pojęcia, kategorie, metafory, modele) i ich przedstawicieli; widzi wpływ na socjologię. 3. Orientuje się, jaki był kontekst historyczny rozwoju określonych ujęć teoretycznych i ich zaniku. Umiejętności: 4. Posługuje się perspektywą filozoficzną dla oglądu faktów społecznych i ich interpretacji. 5. Odwołuje się do osiągnięć różnych nurtów wczesnej myśli filozoficznej przy postrzeganiu i wyjaśnianiu faktów społecznych. Kompetencje: 1. Jest zdolny do wykorzystania swej wiedzy i umiejętności filozoficznych w ramach różnych ujęć teoretycznych. 2. Jest zdolny do stosowania wiedzy i umiejętności filozoficznych w ramach różnych ujęć teoretycznych w swej karierze zawodowej, zwłaszcza podczas studiów socjologicznych i w życiu osobistym. 3. Zachowuje otwartość na odmienne od własnego punkty widzenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student ma do wyboru trzy formy zaliczenia przedmiotu • egzamin ustny- znajomość podstaw materiału – dst; znajomość pełna i elementy rozumienia materiału – db; pełna znajomość materiału, zaawansowane rozumienie – bdb; samodzielne i twórcze rozumienie i pełna znajomość wymaganego materiału - bdb plus • tłumaczenie ok. 20-25 stron tekstu z j. angielskiego, francuskiego, niemieckiego lub rosyjskiego wskazanej przez wykładowcę, z dziedziny związanej z przedmiotem (uwaga, wyłącznie dla studentów, którzy opuścili najwyżej jeden wykład w semestrze): pełne, ze zrozumieniem, wierne, w bardzo dobrej polszczyźnie tłumaczenie – bdb; jak wyżej, ale z niewieloma brakami – db; rzetelne tłumaczenie z brakami rozumienia tekstu – dst. Wersja pisemna i elektroniczna: najpóźniej na miesiąc przed ostatnim wykładem! W treści maila oraz na stronie tytułowej tłumaczenia trzeba podać KONIECZNIE!: imię i nazwisko, rok i kierunek studiów autora prezentacji oraz imię i nazwisko autora dzieła tytuł, wydawnictwo miejsce i rok publikacji, strony, z które obejmuje prezentacja, a także przedmiot, który prezentacja ma zaliczać. • prezentacja (power point) na zadany temat z zakresu przedmiotu, objętości ok. 50 ramek) uwaga! Wyłącznie dla studentów, którzy opuścili najwyżej jeden wykład w semestrze; praca wykonana z pełnym zrozumieniem, rzetelnie – bdb; praca wykonana ze zrozumieniem nie mniej niż 75% materiału, rzetelnie – db; praca wykonana ze zrozumieniem ok. 50 – 74% materiału, w zasadzie rzetelnie – dst. Wersja elektroniczna: najpóźniej na miesiąc przed ostatnim wykładem! Wersja elektroniczna: najpóźniej na miesiąc przed ostatnim wykładem! Uwaga! Tłumaczenie przesyłamy wraz z oryginałem. W główce tłumaczenia trzeba podać: imię i nazwisko, rok i kierunek studiów autora tłumaczenia oraz imię i nazwisko autora oryginału tytuł, wydawnictwo miejsce i rok publikacji dzieła, strony tłumaczone Prezentacja w power point: ppt lub pptx. W treści maila oraz w pierwszej ramce prezentacji trzeba KONIECZNIE! podać: imię i nazwisko, rok i kierunek studiów autora prezentacji oraz imię i nazwisko autora dzieła tytuł, wydawnictwo miejsce i rok publikacji, strony, z które obejmuje prezentacja, a także przedmiot, który prezentacja ma zaliczać. Uwaga!Prace pisemne, w wersji elektronicznej, należy przesłać nie później niż na miesiąc przed terminem ostatniego wykładu z tego przedmiotu! UWAGA! EWENTUALNE ZASTRZEŻENIA DO WPISU W USOSie TRZEBA ZGŁOSIĆ na adres mailowy wykładowcy nie później niż na tydzień po terminie egzaminu ustnego! |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.