Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka rolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-EK-MON-PoRo
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka rolna
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

ekonomia i finanse

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

EM2_W01

EM2_W04

EM2_W08

Wymagania wstępne:

Bez wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Podczas zajęć podjęta zostanie problematyka polityki rolnej, w szczególności dylematy tej polityki ze szczególnym uwzględnieniem państw rozwiniętych, jej uwarunkowania, instrumentarium oraz wpływ na rzeczywistość społeczno-gospodarczą.

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne.

2. Interwencjonizm państwowy – za i przeciw.

3. Przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie.

4. Uwarunkowania polityki rolnej.

5. Instrumenty polityki rolnej a gospodarcze funkcje państwa.

6. Wielofunkcyjność rolnictwa.

7. Zrównoważony rozwój rolnictwa.

8. Ewolucja Wspólnej Polityki Rolnej i jej znaczenie wśród polityk Unii Europejskiej.

9. Ekonomiczna analiza wybranych instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej.

10. Krytyka polityki rolnej państw rozwiniętych.

11. Rolnictwo Polski na tle rolnictwa państw Europy Środkowo-Wschodniej.

12. Znaczenie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej dla polskiego rolnictwa.

13. Regionalne zróżnicowanie produkcji rolnej i struktury obszarowej rolnictwa w Polsce.

14. Otoczenie instytucjonalne polskiego rolnictwa.

15. Stan polskiego rolnictwa i perspektywy jego rozwoju.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 2018, nr 27, s. 167–185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529

2. A. Sadłowski, Płatności bezpośrednie dla rolników – transfery, subsydia czy wydatki na dobra i usługi publiczne? "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" 2022, nr 66(3), s. 119–127. https://www.dbc.wroc.pl/publication/155875#description

3. J. Wilkin (red.), Wielofunkcyjność rolnictwa – kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne. IRWiR PAN, Warszawa 2010.

4. A. Czyżewski, A. Poczta-Wajda, Polityka rolna w warunkach globalizacji – doświadczenia GATT/WTO. PWE, Warszawa 2011.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. R. Sobiecki, Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2007.

2. A. Poczta-Wajda, Polityka wspierania rolnictwa a problem deprywacji dochodowej rolników w krajach o różnym poziomie rozwoju. PWN, Warszawa 2017.

3. A. Sadłowski, W. Wrzaszcz, K. Smędzik-Ambroży, A. Matras-Bolibok, A. Budzyńska, M. Angowski, S. Mann, Direct Payments and Sustainable Agricultural Development – The Example of Poland. "Sustainability" 2021, nr 13(23), s. 1–20. https://doi.org/10.3390/su132313090

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

W1. Student rozumie istotę i przesłanki interwencjonizmu państwowego ze szczególnym uwzględnieniem interwencji państwa w rolnictwie.

W2. Student zna ważniejsze fakty dotyczące polityki rolnej Unii Europejskiej.

W3. Student rozumie dylematy polityki rolnej oraz wpływ różnych instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa, a także poziom rozwoju obszarów wiejskich.

OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA:

– uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt. ECTS),

– studiowanie literatury: 10h (0,4 pkt. ECTS),

– przygotowanie prezentacji: 20h (0,8 pkt. ECTS),

– przygotowanie projektu: 20h (0,8 pkt. ECTS).

Łącznie: 80h (3 pkt. ECTS).

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Ad W1:

– na ocenę dostateczną (3) student definiuje interwencjonizm państwowy;

– na ocenę dobrą (4) student definiuje interwencjonizm państwowy i wymienia główne jego przyczyny;

– na ocenę bardzo dobrą (5) student definiuje interwencjonizm państwowy, wymienia główne jego przyczyny oraz omawia podstawy interwencji państwa w rolnictwie.

Ad W2:

– na ocenę dostateczną (3) student zna główne cele Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej;

– na ocenę dobrą (4) student zna główne cele Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej i jej genezę;

– na ocenę bardzo dobrą (5) student zna główne cele Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, jej genezę i ewolucję.

Ad W3:

– na ocenę dostateczną (3) student omawia główne dylematy polityki rolnej państw rozwiniętych;

– na ocenę dobrą (4) student omawia główne dylematy polityki rolnej państw rozwiniętych i jej instrumentarium;

– na ocenę bardzo dobrą (5) student omawia główne dylematy polityki rolnej państw rozwiniętych i jej instrumentarium oraz wyjaśnia skutki stosowania wybranych narzędzi polityki rolnej.

WERYFIKACJA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: indywidualne (bądź ewentualnie w dwuosobowym zespole) opracowanie trwającej ok. 45 min. prezentacji na temat wybranego (z puli udostępnionej przez prowadzącego zajęcia) zagadnienia z obszaru polityki rolnej i przedstawienie jej na forum grupy – maksymalnie 100 pkt.

UWAGA: Ocenie będą podlegały wyłącznie prezentacje złożone w Moodle.

Liczba punktów – Ocena

0–60 – ndst. (2)

61–68 – dost. (3)

69–76 – dost. plus (3+)

77–84 – db. (4)

85–92 – db. plus (4+)

93–100 – bdb. (5)

OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa.

Obecność na zajęciach jest premiowana – w przypadku nie więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności ocena końcowa jest wyższa o pół stopnia niż ocena uzyskana z prezentacji (chyba że student uzyskał z prezentacji ocenę bardzo dobrą).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Sadłowski
Prowadzący grup: Adrian Sadłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Sadłowski
Prowadzący grup: Adrian Sadłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Sadłowski
Prowadzący grup: Adrian Sadłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)