Rodzina wobec choroby i śmierci dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-RWCH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzina wobec choroby i śmierci dziecka |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W06, NRL_W10, NRL_U02, NRL_U06, NRL_U10, NRL_U11, NRL_K06 |
Wymagania wstępne: | wiedza z biologii i nauk o społeczeństwie ze szkoły średniej |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozpoczęcie dyskusji na temat sytuacji kryzysowych po doświadczeniu strat w rodzinie, jakimi są choroba i śmierć. Jak stawić czoła tak trudnym życiowym zadaniom. Jakie cechy rodziny są w tym pomocne. Jak wspierać rodziny w sytuacji choroby czy śmierci jej członka. Jak im towarzyszyć w przedłużającej się sytuacji trudnej, której nie da się zmienić. Co można zrobić, gdy nic nie można zrobić. Ważne jest także, aby student nabył wiedzy niezbędnej w pracy w poradnictwie, w pracy z małżeństwami oraz rodzinami doświadczającymi straty. |
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami doświadczenia straty w kontekście rodziny, skupiając się na różnych sytuacjach związanych z chorobą i śmiercią dziecka. Analiza reakcji rodzinnych na trudne wydarzenia oraz rozwijanie umiejętności wsparcia w tych sytuacjach. Rozumienie psychologicznego wymiaru straty: Studenci powinni doskonalić swoje zdolności do rozumienia psychologicznego wymiaru doświadczenia straty w kontekście rodziny. Oceniana będzie ich zdolność analizy skomplikowanych emocji i reakcji rodzinnych na chorobę i śmierć dziecka. Zastosowanie teoretycznych modeli reakcji na stratę: Studenci będą doskonalić umiejętność zastosowania teoretycznych modeli, takich jak fazy żałoby wg Elizabeth Kubler-Ross i dr Kennetha Doka, do różnych przypadków związanych z chorobą i śmiercią dziecka. Oceniane będzie ich umiejętność analizy i interpretacji reakcji rodzinnych. Empatyczne podejście do doświadczeń rodzinnych: Doskonalenie kompetencji w zakresie empatii wobec doświadczeń rodzinnych to kluczowy aspekt przedmiotu. Studenci będą oceniani pod kątem ich zdolności do empatycznego słuchania, zrozumienia różnorodnych perspektyw i reakcji rodzinnych na trudne sytuacje. Wypracowanie strategii wsparcia dla rodzin: Studenci będą rozwijać umiejętność proponowania praktycznych strategii wsparcia dla rodzin dotkniętych chorobą i śmiercią dziecka. Oceniane będzie ich zdolność do identyfikowania i proponowania odpowiednich działań mających na celu poprawę zdrowia psychicznego rodzin. Analiza różnych kontekstów doświadczeń straty: Doskonalenie kompetencji obejmować będzie umiejętność analizy różnych kontekstów, takich jak niepłodność, poronienie, aborcja, śmierć w rodzinie, choroba somatyczna i psychiczna. Studenci będą oceniani pod kątem umiejętności zrozumienia specyfiki każdego przypadku i dostosowywania podejścia do potrzeb konkretnej sytuacji. Budowanie umiejętności komunikacyjnych w relacjach rodzinnych: Doskonalenie kompetencji komunikacyjnych w relacjach rodzinnych to kluczowy element przedmiotu. Studenci będą oceniani pod kątem umiejętności skutecznej komunikacji z rodzinami, wspierania otwartej wymiany informacji i budowania zaufania. Krytyczna refleksja nad własnym postępowaniem: Doskonalenie kompetencji będzie również obejmować krytyczną refleksję nad własnym postępowaniem w kontekście pracy z rodzinami wobec choroby i śmierci dziecka. Studenci będą oceniani pod kątem zdolności do samodzielnego rozważania etycznych aspektów pracy z rodzinami w trudnych sytuacjach. I. Psychologiczne doświadczenie straty - nie tak miało być A. Definicja straty i jej znaczenie w kontekście rodziny. B. Analiza psychologicznego wymiaru doświadczenia utraty dziecka. C. Znaczenie procesu przetwarzania straty dla zdrowia psychicznego rodzin. II. Cykl reakcji na stratę wg Elizabeth Kubler-Ross i dr Kennetha Doka A. Prezentacja modelu Kubler-Ross: fazy żałoby. B. Rozwijanie zrozumienia różnych etapów reakcji na stratę. C. Dr Kenneth Doka i jego podejście do żałoby w kontekście utraty dziecka. III. Niepłodność - małżonkowie wobec niemożności zajścia w ciążę A. Psychologiczne wyzwania związane z niepłodnością. B. Wpływ niepłodności na relacje małżeńskie i rodzinne. C. Strategie radzenia sobie z trudnościami związanymi z niepłodnością. IV. Poronienie - małżonkowie wobec straty ciąży A. Identyfikacja uczuć i reakcji po poronieniu. B. Wsparcie psychologiczne dla małżonków przeżywających stratę ciąży. C. Integracja doświadczenia straty w życie rodziny. V. Aborcja - małżonkowie wobec decyzji o usunięciu ciąży A. Psychologiczne aspekty decyzji o aborcji. B. Reakcje małżonków na proces podejmowania decyzji i samą aborcję. C. Wsparcie psychologiczne w kontekście doświadczenia aborcji. VI. Śmierć w rodzinie - proces żałoby A. Analiza procesu żałoby w przypadku śmierci dziecka. B. Różnice w reakcjach rodzinnych w zależności od okoliczności śmierci. C. Rola wsparcia społecznego w procesie żałoby. VII. Choroba somatyczna w rodzinie A. Wpływ choroby somatycznej dziecka na funkcjonowanie rodziny. B. Znaczenie komunikacji i współpracy w trakcie leczenia. C. Wsparcie psychologiczne dla rodzin dotkniętych chorobą somatyczną. VIII. Choroba psychiczna w rodzinie A. Piętno związane z chorobą psychiczną w rodzinie. B. Wpływ choroby psychicznej na relacje rodzinne. C. Strategie wspierające zdrowie psychiczne rodziny w obliczu choroby. |
Literatura: |
Podstawowa literatura obowiązkowa: Kubler-Ross, E. (1992). "O śmierci i umieraniu." Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Doka, K. J. (2004). "Rozczarowany żałobą: rozpoznawanie ukrytego smutku." Wydawnictwo Harmonia. Worden, J. W. (2014). "Wsparcie dla osób żałujących. Podręcznik dla praktyków służb zdrowia psychicznego." Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Literatura dotycząca niepłodności: Bidzan, M., Smutek, J., & Bidzan-Bluma, I. (2018). "Psychologiczne i społeczne aspekty niepłodności." Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ciebiera, M., et al. (2018). "Psychologiczne i społeczne aspekty niepłodności. Wyniki badań własnych." Ginekologia Polska, 89(3), 147-152. Literatura dotycząca poronień: Kwiatkowska, J. (2016). "Poronienie - psychospołeczne i medyczne aspekty utraty ciąży." Wydawnictwo Naukowe PWN. Bień, A. (2014). "Żałoba po stracie dziecka w wyniku poronienia - aspekty psychospołeczne." Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Literatura dotycząca aborcji: Dejewska, J. (2012). "Aborcja w perspektywie psychologicznej." Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Jędryka-Góral, A., & Jabłonowski, Z. (2017). "Doświadczenia psychologiczne kobiet po aborcji." Wydawnictwo Impuls. Literatura dotycząca śmierci w rodzinie: Wilk, M., & Zawadzki, B. (2014). "Psychologiczne i społeczne aspekty żałoby po śmierci bliskiej osoby." Wydawnictwo Naukowe PWN. Niedenthal, P. M. (2002). "Psychologia emocji." Wydawnictwo PWN. Literatura dotycząca choroby somatycznej w rodzinie: Gierowski, J. K. (2013). "Choroba przewlekła w rodzinie. Teoria i praktyka." Wydawnictwo Naukowe PWN. Ciechanowicz, A. (2007). "Choroba przewlekła a funkcjonowanie rodziny." Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Literatura dotycząca choroby psychicznej w rodzinie: Rybakowski, J., & Ciechomska, M. (2015). "Choroba psychiczna w rodzinie. Poradnik dla rodzin osób chorych psychicznie." Wydawnictwo Medyk. Wciórka, J. (2010). "Rodzina i choroba psychiczna." Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Literatura ta obejmuje różne aspekty doświadczeń rodzinnych związanych z chorobą i śmiercią dziecka, umożliwiając studentom pogłębienie wiedzy oraz zrozumienie różnorodnych sytuacji i reakcji w polskim kontekście kulturowym. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: W1,2- Student posiada wiedzę o psychologicznym doświadczeniu straty, potrafi określić typowy przebieg reakcji na sytuację straty w rodzinie. Zna problematykę dotyczącą: niepłodności, poronienia, aborcji, żałoby, choroby w rodzinie. Potrafi wskazać możliwości pomocy rodzinom z różnego typu kryzysami powiązanymi ze stratą. UMIEJĘTNOŚCI: U1,2,3,4- Student potrafi identyfikować typy strat w rodzinie, przeanalizować główne wątki treści tekstów źródłowych w obszarze poruszanych zagadnień, potrafi interpretować zjawiska społeczne odnoszące się do problematyki kryzysu i straty w rodzinie, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk związanych ze stratą, identyfikując ich przyczyny i przebieg, wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy proponowanych form pomocy w obszarze różnego typu strat, potrafi zaproponować odpowiednie formy pomocy rodzinom po stracie. KOMPETENCJE/POSTAWY: K1-Student krytycznie i logicznie posługuje się zdobytą wiedzą w zakresie typów strat w rodzinie. Formułuje problemy i rozróżnia rozmaite typy strat psychologicznych w rodzinie, jest świadomy potrzeby stałego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z rodzinami, zachowuje krytycyzm i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji, jest skłonny do podjęcia dyskusji na tematy związane z problematyką strat w rodzinie, ich diagnozą oraz metodami pomocy rodzinie, potrafi samodzielnie dokonywać rozpoznania problemu, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.Przedmiotowe efekty uczenia się mają na celu przygotowanie studentów do skutecznej pracy z rodzinami w trudnych sytuacjach, rozwijając zarówno umiejętności praktyczne, jak i zdolność zrozumienia psychologicznych aspektów doświadczenia straty w kontekście rodziny. ECTS: udział w zajęciach: 15h przygotowanie do testu: 15h Suma: 30h |
Metody i kryteria oceniania: |
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących strat w rodzinie, potrafi przeanalizować typy poszczególnych strat, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące pracy ze stratą w rodzinie - na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących strat w rodzinie, potrafi wskazać typy poszczególnych strat, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące pracy ze stratą w rodzinie - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać straty w rodzinie i wskazać na ich typy, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące pracy ze stratą w rodzinie Metody: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: Kolokwium pisemne, aktywne uczestnictwo w zajęciach Efekty umiejętności metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja weryfikacja - Kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: metody dydaktyczne – dyskusja weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Oceną końcową jest ocena z egzaminu pisemnego (test). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a12882172c9d8499ab8eca72ba1200431%40thread.tacv2/conversations?groupId=7043803c-dc75-4f28-b54f-cd19d139efb0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozpoczęcie dyskusji na temat sytuacji kryzysowych po doświadczeniu strat w rodzinie, jakimi są choroba i śmierć. Jak stawić czoła tak trudnym życiowym zadaniom. Jakie cechy rodziny są w tym pomocne. Jak wspierać rodziny w sytuacji choroby czy śmierci jej członka. Jak im towarzyszyć w przedłużającej się sytuacji trudnej, której nie da się zmienić. Co można zrobić, gdy nic nie można zrobić. Ważne jest także, aby student nabył wiedzy niezbędnej w pracy w poradnictwie, w pracy z małżeństwami oraz rodzinami doświadczającymi straty. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis - treści: 1. Psychologiczne doświadczenie straty - nie tak miało być. Cykl reakcji na stratę wg Elizabeth Kubler-Ross. 2. Niepłodność - małżonkowie wobec niemożności zajścia w ciążę 3. Poronienie - małżonkowie wobec straty ciąży 4. Aborcja - małżonkowie wobec decyzji o usunięciu ciąży 5. Śmierć w rodzinie - proces żałoby 6. Choroba somatyczna w rodzinie 7. Choroba psychiczna w rodzinie |
|
Literatura: |
Bidzan, M. (2010). Niepłodność w ujęciu bio-psycho-spełecznycm. Wyd. Impuls Cozza, G. (2013). Przerwane oczekiwanie. Poradnik dla kobiet po poronieniu. Wyd. Mamania Cytowska, B., Winczura, B. (2007). Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków: Wyd. Impuls Czabała, C., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN Dembińska, A. (2018). Psychologiczne aspekty zmagania się kobiet z niepłodnością. Wyd. Difin Herbert, M. (2005). Żałoba w rodzinie. Gdańsk: GWP Jędrzejewska, A.B. (2015). Opuszczeni rodzice. Nagła śmierć dziecka. Jak dalej żyć? Kraków: Wyd. Impuls Klahs, C. (2010). Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie. Wyd. W Drodze Kreeft, P. (2007). Aborcja? Trzy punkty widzenia. Kraków: Wyd. Fronda. Lichtenberg-Kokoszka, E., Janiuk, E., Dzierżanowski, J. 2009). Niepłodność. Zagadnienie interdyscyplinarne. raków: Wyd. Impuls |
|
Wymagania wstępne: |
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a12882172c9d8499ab8eca72ba1200431%40thread.tacv2/conversations?groupId=7043803c-dc75-4f28-b54f-cd19d139efb0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 1 udział w zajęciach: 15h przygotowanie do testu: 15h Suma: 30h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozpoczęcie dyskusji na temat sytuacji kryzysowych po doświadczeniu strat w rodzinie, jakimi są choroba i śmierć. Jak stawić czoła tak trudnym życiowym zadaniom. Jakie cechy rodziny są w tym pomocne. Jak wspierać rodziny w sytuacji choroby czy śmierci jej członka. Jak im towarzyszyć w przedłużającej się sytuacji trudnej, której nie da się zmienić. Co można zrobić, gdy nic nie można zrobić. Ważne jest także, aby student nabył wiedzy niezbędnej w pracy w poradnictwie, w pracy z małżeństwami oraz rodzinami doświadczającymi straty. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis - treści: 1. Psychologiczne doświadczenie straty - nie tak miało być. Cykl reakcji na stratę wg Elizabeth Kubler-Ross. 2. Niepłodność - małżonkowie wobec niemożności zajścia w ciążę 3. Poronienie - małżonkowie wobec straty ciąży 4. Aborcja - małżonkowie wobec decyzji o usunięciu ciąży 5. Śmierć w rodzinie - proces żałoby 6. Choroba somatyczna w rodzinie 7. Choroba psychiczna w rodzinie |
|
Literatura: |
Bidzan, M. (2010). Niepłodność w ujęciu bio-psycho-spełecznycm. Wyd. Impuls Cozza, G. (2013). Przerwane oczekiwanie. Poradnik dla kobiet po poronieniu. Wyd. Mamania Cytowska, B., Winczura, B. (2007). Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków: Wyd. Impuls Czabała, C., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN Dembińska, A. (2018). Psychologiczne aspekty zmagania się kobiet z niepłodnością. Wyd. Difin Herbert, M. (2005). Żałoba w rodzinie. Gdańsk: GWP Jędrzejewska, A.B. (2015). Opuszczeni rodzice. Nagła śmierć dziecka. Jak dalej żyć? Kraków: Wyd. Impuls Klahs, C. (2010). Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie. Wyd. W Drodze Kreeft, P. (2007). Aborcja? Trzy punkty widzenia. Kraków: Wyd. Fronda. Lichtenberg-Kokoszka, E., Janiuk, E., Dzierżanowski, J. 2009). Niepłodność. Zagadnienie interdyscyplinarne. raków: Wyd. Impuls |
|
Wymagania wstępne: |
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Pater | |
Prowadzący grup: | Dariusz Pater | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 1 udział w zajęciach: 15h przygotowanie do testu: 15h Suma: 30h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozpoczęcie dyskusji na temat sytuacji kryzysowych po doświadczeniu strat w rodzinie, jakimi są choroba i śmierć. Jak stawić czoła tak trudnym życiowym zadaniom. Jakie cechy rodziny są w tym pomocne. Jak wspierać rodziny w sytuacji choroby czy śmierci jej członka. Jak im towarzyszyć w przedłużającej się sytuacji trudnej, której nie da się zmienić. Co można zrobić, gdy nic nie można zrobić. Ważne jest także, aby student nabył wiedzy niezbędnej w pracy w poradnictwie, w pracy z małżeństwami oraz rodzinami doświadczającymi straty. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami doświadczenia straty w kontekście rodziny, skupiając się na różnych sytuacjach związanych z chorobą i śmiercią dziecka. Analiza reakcji rodzinnych na trudne wydarzenia oraz rozwijanie umiejętności wsparcia w tych sytuacjach. Rozumienie psychologicznego wymiaru straty: Studenci powinni doskonalić swoje zdolności do rozumienia psychologicznego wymiaru doświadczenia straty w kontekście rodziny. Oceniana będzie ich zdolność analizy skomplikowanych emocji i reakcji rodzinnych na chorobę i śmierć dziecka. Zastosowanie teoretycznych modeli reakcji na stratę: Studenci będą doskonalić umiejętność zastosowania teoretycznych modeli, takich jak fazy żałoby wg Elizabeth Kubler-Ross i dr Kennetha Doka, do różnych przypadków związanych z chorobą i śmiercią dziecka. Oceniane będzie ich umiejętność analizy i interpretacji reakcji rodzinnych. Empatyczne podejście do doświadczeń rodzinnych: Doskonalenie kompetencji w zakresie empatii wobec doświadczeń rodzinnych to kluczowy aspekt przedmiotu. Studenci będą oceniani pod kątem ich zdolności do empatycznego słuchania, zrozumienia różnorodnych perspektyw i reakcji rodzinnych na trudne sytuacje. Wypracowanie strategii wsparcia dla rodzin: Studenci będą rozwijać umiejętność proponowania praktycznych strategii wsparcia dla rodzin dotkniętych chorobą i śmiercią dziecka. Oceniane będzie ich zdolność do identyfikowania i proponowania odpowiednich działań mających na celu poprawę zdrowia psychicznego rodzin. Analiza różnych kontekstów doświadczeń straty: Doskonalenie kompetencji obejmować będzie umiejętność analizy różnych kontekstów, takich jak niepłodność, poronienie, aborcja, śmierć w rodzinie, choroba somatyczna i psychiczna. Studenci będą oceniani pod kątem umiejętności zrozumienia specyfiki każdego przypadku i dostosowywania podejścia do potrzeb konkretnej sytuacji. Budowanie umiejętności komunikacyjnych w relacjach rodzinnych: Doskonalenie kompetencji komunikacyjnych w relacjach rodzinnych to kluczowy element przedmiotu. Studenci będą oceniani pod kątem umiejętności skutecznej komunikacji z rodzinami, wspierania otwartej wymiany informacji i budowania zaufania. Krytyczna refleksja nad własnym postępowaniem: Doskonalenie kompetencji będzie również obejmować krytyczną refleksję nad własnym postępowaniem w kontekście pracy z rodzinami wobec choroby i śmierci dziecka. Studenci będą oceniani pod kątem zdolności do samodzielnego rozważania etycznych aspektów pracy z rodzinami w trudnych sytuacjach. I. Psychologiczne doświadczenie straty - nie tak miało być A. Definicja straty i jej znaczenie w kontekście rodziny. B. Analiza psychologicznego wymiaru doświadczenia utraty dziecka. C. Znaczenie procesu przetwarzania straty dla zdrowia psychicznego rodzin. II. Cykl reakcji na stratę wg Elizabeth Kubler-Ross i dr Kennetha Doka A. Prezentacja modelu Kubler-Ross: fazy żałoby. B. Rozwijanie zrozumienia różnych etapów reakcji na stratę. C. Dr Kenneth Doka i jego podejście do żałoby w kontekście utraty dziecka. III. Niepłodność - małżonkowie wobec niemożności zajścia w ciążę A. Psychologiczne wyzwania związane z niepłodnością. B. Wpływ niepłodności na relacje małżeńskie i rodzinne. C. Strategie radzenia sobie z trudnościami związanymi z niepłodnością. IV. Poronienie - małżonkowie wobec straty ciąży A. Identyfikacja uczuć i reakcji po poronieniu. B. Wsparcie psychologiczne dla małżonków przeżywających stratę ciąży. C. Integracja doświadczenia straty w życie rodziny. V. Aborcja - małżonkowie wobec decyzji o usunięciu ciąży A. Psychologiczne aspekty decyzji o aborcji. B. Reakcje małżonków na proces podejmowania decyzji i samą aborcję. C. Wsparcie psychologiczne w kontekście doświadczenia aborcji. VI. Śmierć w rodzinie - proces żałoby A. Analiza procesu żałoby w przypadku śmierci dziecka. B. Różnice w reakcjach rodzinnych w zależności od okoliczności śmierci. C. Rola wsparcia społecznego w procesie żałoby. VII. Choroba somatyczna w rodzinie A. Wpływ choroby somatycznej dziecka na funkcjonowanie rodziny. B. Znaczenie komunikacji i współpracy w trakcie leczenia. C. Wsparcie psychologiczne dla rodzin dotkniętych chorobą somatyczną. VIII. Choroba psychiczna w rodzinie A. Piętno związane z chorobą psychiczną w rodzinie. B. Wpływ choroby psychicznej na relacje rodzinne. C. Strategie wspierające zdrowie psychiczne rodziny w obliczu choroby. |
|
Literatura: |
Podstawowa literatura obowiązkowa: Kubler-Ross, E. (1992). "O śmierci i umieraniu." Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Doka, K. J. (2004). "Rozczarowany żałobą: rozpoznawanie ukrytego smutku." Wydawnictwo Harmonia. Worden, J. W. (2014). "Wsparcie dla osób żałujących. Podręcznik dla praktyków służb zdrowia psychicznego." Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Literatura dotycząca niepłodności: Bidzan, M., Smutek, J., & Bidzan-Bluma, I. (2018). "Psychologiczne i społeczne aspekty niepłodności." Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ciebiera, M., et al. (2018). "Psychologiczne i społeczne aspekty niepłodności. Wyniki badań własnych." Ginekologia Polska, 89(3), 147-152. Literatura dotycząca poronień: Kwiatkowska, J. (2016). "Poronienie - psychospołeczne i medyczne aspekty utraty ciąży." Wydawnictwo Naukowe PWN. Bień, A. (2014). "Żałoba po stracie dziecka w wyniku poronienia - aspekty psychospołeczne." Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Literatura dotycząca aborcji: Dejewska, J. (2012). "Aborcja w perspektywie psychologicznej." Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Jędryka-Góral, A., & Jabłonowski, Z. (2017). "Doświadczenia psychologiczne kobiet po aborcji." Wydawnictwo Impuls. Literatura dotycząca śmierci w rodzinie: Wilk, M., & Zawadzki, B. (2014). "Psychologiczne i społeczne aspekty żałoby po śmierci bliskiej osoby." Wydawnictwo Naukowe PWN. Niedenthal, P. M. (2002). "Psychologia emocji." Wydawnictwo PWN. Literatura dotycząca choroby somatycznej w rodzinie: Gierowski, J. K. (2013). "Choroba przewlekła w rodzinie. Teoria i praktyka." Wydawnictwo Naukowe PWN. Ciechanowicz, A. (2007). "Choroba przewlekła a funkcjonowanie rodziny." Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Literatura dotycząca choroby psychicznej w rodzinie: Rybakowski, J., & Ciechomska, M. (2015). "Choroba psychiczna w rodzinie. Poradnik dla rodzin osób chorych psychicznie." Wydawnictwo Medyk. Wciórka, J. (2010). "Rodzina i choroba psychiczna." Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Literatura ta obejmuje różne aspekty doświadczeń rodzinnych związanych z chorobą i śmiercią dziecka, umożliwiając studentom pogłębienie wiedzy oraz zrozumienie różnorodnych sytuacji i reakcji w polskim kontekście kulturowym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.