Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-PSSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W04; NRL_W10; NRL_U06; NRL_U14; NRL_K05 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami, pojęciami, teoriami i koncepcjami psychologii społecznej. Nauczenie ich rozumienia perspektywy psychologiczno-społecznej w odniesieniu do zachowań społecznych oraz możliwości ich modyfikacji. Przybliżenie mechanizmów manipulacji społecznej oraz zagadnień związanych z postrzeganiem innych oraz własnej pozycji społecznej. Przybliżenie zagadnień związanych z zachowaniami agresywnymi, nieakceptowalnymi oraz procesami grupowymi (wewnątrz i zewnątrzgrupowymi). |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z psychologicznymi teoriami tłumaczącymi społeczną naturę człowieka, oraz z procesami socjalizacji i resocjalizacji. Uczestnicy nabywają również umiejętność stosowania wybranych metod badawczych. Treści programowe: 1.Przedmiot psychologii społecznej. 2.Dysonans poznawczy. 3. Teorie atrybucji 4. Efekt aureoli/diabelski 5. Ukryta teoria osobowości 6. Samospełniające się proroctwo 7. Mechanizm wyuczonej bezradności 8. Rodzaje "Ja" 9. Porównania społeczne 10. Podstawowe zniekształcenia samowiedzy 11. Umiejscowienie kontroli 12. Afektywne/deskryptywne reguły wnioskowania 13. Trafność spostrzegania i moralizacja obrazu świata 14. Efekt pierwszeństwa/świeżości 15. Inklinacja a afekt 16. Stres |
Literatura: |
Literatura podstawowa • Aronson, E. (2012), Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Aronson, E./Wilson, D. T./Akert, R. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i s-ka. • Cialdini, R. (2010), Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GPW. • Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. • Wojciszke, B. (2011), Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar. • Brown, R. (2006), Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk: GPW. Literatura uzupełniająca • Brzeziński, J. (1997), Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Festinger, L. (2007), Teoria dysonansu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Krahe, B. (2006), Agresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (wybrane rozdziały) • Shaughnessy, J. J/ Zachmeister E. B./ Zachmeister, J. S. (2002), Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GPW. • Strelau, J. (red.) (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Gdańsk: GPW. • Stroebe, W./Hewstone, M./Stephenson, G. M. (1996), Sozialpsychologie. Eine Einführung. Berlin i in. Springer. • Zimbardo, P. (2011), Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 - Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych (w tym rodzinnych) i o rządzących nimi prawidłowościach. Posiada elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach oraz mechanizmach regulujących zachowania i postawy społeczne. Umiejętności: EK_2 - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie. Kompetencje społeczne: EK_3 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania si.ę zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu - 5 lektura tekstów - 15 przygotowanie do testu- 10 LICZBA ECTS - 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach Efekty umiejętności : metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych metody dydaktyczne – dyskusja, analiza przypadków weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Wiedza Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i opisać podstawowych mechanizmów regulujących postawy i zachowania społeczne, nie zna psychologiczno-społecznych koncepcji je wyjaśniających, nie zna najważniejszych pojęć oraz perspektyw właściwych dla dyscypliny Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu (nie w pełni) nazywa i opisuje podstawowe mechanizmy regulujące postawy i zachowania społeczne, zna wybrane psychologiczno-społeczne koncepcji je wyjaśniających, zna wybrane pojęcia oraz perspektywy właściwe dla dyscypliny (min. 50%) Ocena 4 (db) – student poprawnie nazywa i opisuje podstawowe mechanizmy regulujące postawy i zachowania społeczne, zna większość psychologiczno-społecznych koncepcji je wyjaśniających, zna większość pojęć oraz perspektywy właściwe dla dyscypliny (min. 65%) Ocena 5 (bdb) – student dokładnie nazywa i wyczerpująco opisuje podstawowe mechanizmy regulujące postawy i zachowania społeczne, zna większość psychologiczno-społecznych koncepcji je wyjaśniających, zna większość pojęć oraz perspektywy właściwe dla dyscypliny (min. 75%). Umiejętności Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk i sytuacji społecznych, nie potrafi odnosić ich do problematyki rodziny, nie potrafi dostrzegać mechanizmów psychologicznych w zachowaniach i postawach innych oraz sytuacjach społecznych Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk i sytuacji społecznych, z trudem potrafi je odnieść do problematyki rodziny, potrafi dostrzegać wybrane mechanizmy psychologiczne w zachowaniach i postawach innych oraz sytuacjach społecznych. Ocena 4 (db) – student posiada umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk i sytuacji społecznych, poprawnie potrafi je odnieść do problematyki rodziny, potrafi poprawnie dostrzegać mechanizmy psychologiczne w zachowaniach i postawach innych oraz sytuacjach społecznych. Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada wysokie umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk i sytuacji społecznych, poprawnie potrafi je odnieść do problematyki rodziny, potrafi dostrzegać mechanizmy psychologiczne w zachowaniach i postawach innych oraz sytuacjach społecznych. Potrafi reflektować działanie własne oraz innych w sytuacjach społecznych. Kompetencje społeczne Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju. Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju. Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć; 2. Zaliczenie pisemne na ocenę w formie testu wiedzy jednokrotnego wyboru 3. Przygotowanie prezentacji multimedialnej z wybranego eksperymentu z psychologii społecznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.