Sakramenty w życiu rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-SAOS1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Sakramenty w życiu rodziny |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W03; NRL_W04; NRL_U05; NRL_K02 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych zagadnień w zakresie sakramentologii ogólnej i szczegółowej i ich umiejscowienia w życiu rodzinnym. Student powinien nabyć umiejętność: posługiwania się podstawowymi pojęciami w zakresie sakramentologi; dokonania analizy tekstów teologicznych, podania podstaw biblijnych i kościelnych oraz ich zastosowania w życiu rodziny. |
Pełny opis: |
1. Etymologia pojęć oraz źródła biblijne, 2. Historia doktryny sakramentalnej, 3. Struktura sakramentów, „Sakramenty naturalne” 4. Trynitarne zakorzenienie sakramentów, 5. Misterium Paschalne w sakramentach Kościoła: Siedem sakramentów, Sakramenty „przez Kościół” i „dla Kościoła”, Cel sakramentów, 6. Skuteczność sakramentów, 7. Szafarze sakramentów: Chrystus szafarzem sakramentów, Kościół sprawujący sakramenty, Szafarz zwyczajny, 8. Sakramentalia, 9. Sakramenty inicjacji: Chrzest 10. Bierzmowanie, 11. Eucharystia 12. Sakrament Pokuty 13. Sakrament chorych 14. Sakrament święceń, 15. Małżeństwo |
Literatura: |
Boff L., Sakramenty Kościoła, Warszawa 1981. Bro B., Człowiek i sakramenty, Warszawa 1976. Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980. Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961. Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189. Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974. Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984. Różycki I., Podstawy sakramentologii, Kraków 1970. Sakramenty Kościoła posoborowego, Kraków 1970. Schenk W., Liturgia sakramentów świętych, cz. 1-2, Lublin 1962-1964. Schillebeeckx E., Chrystus, sakrament spotkania z Bogiem, Kraków 1966. Schneider T., Znaki bliskości Boga, Wrocław 1990. M.Ozorowski, Misterium Eucharystii w nauczaniu Jana Pawła II, „Studia Teologiczne Białystok-Drohiczyn-Łomża” 23(2005) s. 91-98. M.Ozorowski, Dzieje teologii małżeństwa i rodziny od starożytności do Soboru Trydenckiego, w: Małżeństwo i Rodzina od Biblii po współczesność, red. A. Najda, Instytut Papieża Jana Pawła II w Warszawie, Warszawa 2008, s. 103-145. M. Ozorowski, Tożsamość i posługa biskupa w nauczaniu bł. Jana Pawła II, Studia Teologiczne Białystok-Drohiczyn-Łomża 29(2011) s.57-70. M.Ozorowski,Naturalne i nadprzyrodzone argumenty za zawarciem małżeństwa kościelnego, Teologia i moralność 12(2012) s. 37-48; ISSN 1898-2964 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - student zna elementarna terminologię używaną w teologii dogmatycznej w zakresie sakramentologii ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny. EK 2 - student zna zna podstawy teoretyczne sakramentologii ogólnej oraz posiada wiedzę szczegółową o poszczególnych sakramentach i ich odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego. EK 3 – student ma podstawowa wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w życiu codziennym małżeństwa i rodziny. Umiejętności: EK 5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych. EK 6 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie sakramentologii. EK 7 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. Kompetencje: EK 8 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. EK 9 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. konsultacje i czas na napisanie pracy: 15 godzin przygotowanie do kolokwium (eseju): 15 godz. liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium końcowe - praca pisemna - esej na wybrany temat, objętość ok. 6 stron standardowego maszynopisu, posiadającego wszystkie elementy tekstu naukowego. Prace są przesyłane w formie elektronicznej w systemie e-lerningu. Wiedza (EK 1-3) ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu sakramentologii; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień sakramentologii; nie ma wiedzy na temat najważniejszych trędów w zakresie rozwoju nauki o sakramentach. ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię sakramentalną; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu sakramnetologii; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych trędów w zakresie rozwoju nauki o sakramentach. ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię sakramentologii; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień sakramentologicznych; posiada częściową wiedzę na temat najważniejszych trędów w zakresie rozwoju nauki o sakramentach. ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową terminologię sakramentologiczną; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z sakramentologi; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych trędów w zakresie rozwoju nauki o sakramentach. Umiejętności (EK 4-8) ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekstu z zakresu sakramentologii; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych zagadnień sakramentologicznych; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacji z zakresu sakramentologii. ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu sakramentologii; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne zaganienia sakramentologiczne; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu sakramentologii; ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu sakramentologii; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne zagadnienia sakramentologiczne; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu sakramentologii. ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu sakramentologii; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne zagadnienia sakramentologiczne; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu sakramentologii. Kompetencje (EK 9-11) ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu sakramentologii; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu sakramentologii; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu sakramentologii; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu sakramentologii; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia 2. ocena z kolokwium pisemnego; Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Efekty wiedzy (EK 1-3): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny; wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów weryfikacja: kolokwium końcowe Efekty umiejętności (EK 4-6): metoda dydaktyczna – wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny weryfikacja – kolokwium końcowe Efekty kompetencji (EK 7-8): metoda dydaktyczna – indywidualna lektura tekstów; wykład konwersatoryjny weryfikacja – kolokwium końcowe Opis metod dydaktycznych: Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej Wykład problemowy – poświęcony omówieniu szczegółowego problemu z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej Wykład konwersatoryjny – jest stosowany jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura podanej literatury. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.