Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

General psychology

General data

Course ID: SP-PSOG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: General psychology
Name in Polish: KN-Psychologia ogólna
Organizational unit: Study of Pedagogics
Course groups: (in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki
(in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii
(in Polish) Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
ECTS credit allocation (and other scores): 1.50 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NP1_W05;

NP1_W23;

NP1_U04;

NP1_K02;

NP1_K04.


B.1.W1.

B.1.W3.

B.1.W4.

B.1.W5.

B.1.U1.

B.1.U2.

B.1.U3.

B.1.U4.

B.1.U6.

B.1.U7.

B.1.U8.

B.1.K2.


Short description:

Information for the students about the different concepts of the human being.The lecture contains knowledge about mechanism of the human behavior and about the main sections of psychology.

The method of investigations in psychology will be presented.

Full description:

!Different view to the human behavior.

2.Behaviorism,psycho-dynamic theory, cognitive and humanistic theories

3.4.Intellectual processes.Creative thinking..

5.Intelligence.Theories of intelligence.Inteligence tests.

6.Memory.

7.Why we forget ?

8,9.The different ways of learning.

10.11.The emotions and motivation.The role of emotion, needs and self - estimation in motivation.

12.The influence of motivation on human activity.

13. The temperament and human behavior.

14.15.Stress and frustration.The influence of frustration on human behavior.The role of defending mechanisms.

Bibliography:

Kozielecki.J.(1998). Koncepcje psychologiczne człowieka.Warszawa.

Mietzel.G (1999).Wprowadzenie do psychologii..Gdańsk.

Strelau.J.(2000).Psychologia. Podręcznik akademicki.Psychologia ogólna.Tom 2. Gdańsk.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KNOWLEDGE

Understands the role of mental processes. Knows the basic findings related to the discussed mental processes.

SKILLS

Has language skills using psychological terminology.

Can read and understand specialist texts and evaluate them critically.

He can ask questions and express his own views.

POWERS

The student maintains criticism in expressing opinions. He is involved in discussion and dialogue. Is open and sensitive to psychological problems.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny w formie testowej na platformie Moodle. Test zawierać będzie pytania otarte i zamknięte.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Zbigniew Babicki, Romuald Jaworski
Group instructors: Romuald Jaworski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka
Group instructors: Martyna Czarnecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS:

Udział w wykładzie: 30 godz.

Czas na zapoznanie się z literaturą prezentowaną podczas wykładu 15 godz.

Przygotowanie do egzaminu 10 godz.

Praca własna podczas wykładu 5 godz.

SUMA GODZIN 60

LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w psychologii oraz głównymi kierunkami współczesnej psychologii.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak.

3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW

4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca:

1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN

2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN

3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN

4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP

5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka
Group instructors: Martyna Czarnecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS:

Udział w wykładzie: 30 godz.

Czas na zapoznanie się z literaturą prezentowaną podczas wykładu 15 godz.

Przygotowanie do egzaminu 10 godz.

Praca własna podczas wykładu 5 godz.

SUMA GODZIN 60

LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w psychologii oraz głównymi kierunkami współczesnej psychologii.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak.

3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW

4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca:

1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN

2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN

3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN

4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP

5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)