General psychology
General data
Course ID: | SP-PSOG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | General psychology |
Name in Polish: | KN-Psychologia ogólna |
Organizational unit: | Study of Pedagogics |
Course groups: |
(in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki (in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii (in Polish) Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.50
OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NP1_W05; NP1_W23; NP1_U04; NP1_K02; NP1_K04. B.1.W1. B.1.W3. B.1.W4. B.1.W5. B.1.U1. B.1.U2. B.1.U3. B.1.U4. B.1.U6. B.1.U7. B.1.U8. B.1.K2. |
Short description: |
Information for the students about the different concepts of the human being.The lecture contains knowledge about mechanism of the human behavior and about the main sections of psychology. The method of investigations in psychology will be presented. |
Full description: |
!Different view to the human behavior. 2.Behaviorism,psycho-dynamic theory, cognitive and humanistic theories 3.4.Intellectual processes.Creative thinking.. 5.Intelligence.Theories of intelligence.Inteligence tests. 6.Memory. 7.Why we forget ? 8,9.The different ways of learning. 10.11.The emotions and motivation.The role of emotion, needs and self - estimation in motivation. 12.The influence of motivation on human activity. 13. The temperament and human behavior. 14.15.Stress and frustration.The influence of frustration on human behavior.The role of defending mechanisms. |
Bibliography: |
Kozielecki.J.(1998). Koncepcje psychologiczne człowieka.Warszawa. Mietzel.G (1999).Wprowadzenie do psychologii..Gdańsk. Strelau.J.(2000).Psychologia. Podręcznik akademicki.Psychologia ogólna.Tom 2. Gdańsk. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KNOWLEDGE Understands the role of mental processes. Knows the basic findings related to the discussed mental processes. SKILLS Has language skills using psychological terminology. Can read and understand specialist texts and evaluate them critically. He can ask questions and express his own views. POWERS The student maintains criticism in expressing opinions. He is involved in discussion and dialogue. Is open and sensitive to psychological problems. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny w formie testowej na platformie Moodle. Test zawierać będzie pytania otarte i zamknięte. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki, Romuald Jaworski | |
Group instructors: | Romuald Jaworski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka | |
Group instructors: | Martyna Czarnecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą prezentowaną podczas wykładu 15 godz. Przygotowanie do egzaminu 10 godz. Praca własna podczas wykładu 5 godz. SUMA GODZIN 60 LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w psychologii oraz głównymi kierunkami współczesnej psychologii. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. 2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak. 3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW 4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: 1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN 2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN 3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN 4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP 5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka | |
Group instructors: | Martyna Czarnecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą prezentowaną podczas wykładu 15 godz. Przygotowanie do egzaminu 10 godz. Praca własna podczas wykładu 5 godz. SUMA GODZIN 60 LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w psychologii oraz głównymi kierunkami współczesnej psychologii. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną główne założenia i teorie poszczególnych subdyscyplin psychologii: psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Student zapozna się z kluczowymi pojęciami poszczególnych procesów psychicznych, jak również zaznajomiony zostanie z podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w psychologii. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. 2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak. 3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW 4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: 1. Freud S. (2006), Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN 2. Zimbardo G, Johnson L., McCann V. (2014), Psychologia -kluczowe koncepcje, t. 1 (Podstawy psychologii), Warszawa:PWN 3. Zimbardo G., Johnson l., McCann V., (2014), Psychologia-kluczowe koncepcje, t. 2 (Motywacja i uczenie się), Warszawa: PWN 4. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP 5. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.