Biologia 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-BIO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia 1 |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku Ochrony Środowiska |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W01 OB1_W05 OB1_W08 OB1_U07 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K03 OB1_K04 |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: celem wykładu jest przedstawienie ogromnego zróżnicowania organizmów roślinnych, zwierzęcych, protistów i grzybów, oraz ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów i w gospodarce ludzkiej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Budowa i funkcje organelli komórkowych w komórkach zwierzęcych, roślinnych i prokariotycznych. Mitoza i mejoza; 2.Pierwotniaki jako wyspecjalizowane organizmy jednokomórkowe; ich budowa oraz znaczenie ekologiczne i sanitarno-epidemiologiczne; 3.Gąbki jako wielokomórkowe organizmy beztkankowe. Jamochłony, budowa, różnorodność form; 4.Płazińce i obleńce; przystosowania do pasożytniczego trybu życia; cykle rozwojowe tasiemców, przywr i nicieni; 5.Pierścienice; metameria homonomiczna i heteronomiczna; 6.Zróżnicowanie morfologiczne i ekologiczne stawonogów; owady i ich znaczenie sanitarne, ekonomiczne i ekologiczne; 7.Różnorodność budowy mięczaków; ślimaki, małże i głowonogi; 8.Pierwouste i wtórouste; różnorodność szkarłupni; osłonice i bezczaszkowce jako pierwsze strunowce; 9.Ryby i ich przystosowania do życia w wodzie; pierwsze płazy; płazy jako kręgowce amfibiotyczne; metamorfoza płazów, płazy krajowe i ich ochrona; 10.Gady i ich przystosowania do życia w środowisku lądowym; gady krajowe; pierwsze ptaki;przystosowania ptaków do lotu; awifauna krajowa i jej ochrona; 11.Ssaki; charakterystyka morfologiczna i anatomiczna; stekowce torbacze i łożyskowce; przegląd rzędów ssaków;ssaki udomowione; 12.Glony jako polifiletyczna grupa roślinnych organizmów wodnych; ekologiczna rola glonów, bioindykacja; 13.Rośliny telomowe; Gametofit i sporofit mszaków i paprotników; 14.Rośliny nago- i okrytonasienne. Budowa kwiatu i proces zapłodnienia; organy roślin nasiennych; przyrost na grubość; 15.Przegląd roślin jedno- i dwuliściennych; pochodzenie roślin uprawnych. |
Literatura: |
Biologia, jedność i różnorodność 2008, Wyd. Szkolne PWN, 112pp. Jura Cz. 1997 (i inne wyd.) - Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa, 203pp. Rajski A. 1983 - Zoologia. t. 1 i 2. PWN Warszawa, 589+620pp. Podbielkowski Z, Rejment-Grochowska I. Skirgiełło A. 1979 - Rośliny zarodnikowe. PWN Warszawa, 860pp. Szweykowska A., Szweykowski J. 2004 ( i inne wyd.) - Botanika t. 1 i 2. PWN, Warszawa 343 i 638pp. A.J. Szweykowscy (red.) 1993 - Słownik botaniczny, WP Warszawa, 800pp. Radomski J. Jasnowska J.1978 - Botanika. PWN Warszawa 444pp. Dobrowolski K.A., Klimaszewski S.M., Szelęgiewicz H. 1974 - Zoologia. WSiP Warszawa, 680pp. Kawecki Z. 1982 - Zoologia stosowana. PWN Warszawa, 670pp. Hempel-Zawitkowska J. 1995, 2004, 2007 - Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa 396pp. Stańczykowska A. 1986 (i inne wyd.)- Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. WSiP Warszawa. Przydatne wydawnictwa encyklopedyczne: Encyklopedia biologiczna, t. I -XIII, 1998-2000 - Agencja Publ. Wydaw. OPRES, Kraków. Jura Cz., Krzanowska H. 1992 (i inne wyd.) - Leksykon biologiczny. Warszawa, Wyd. Wiedza Powszechna., 793 pp. Mały słownik zoologiczny. Bezkręgowce 1976. WP Warszawa, 454pp. Biologia. Encyklopedia szkolna WSiP, 2005 - Warszawa, WSiP S.A., 1044pp. Tablice biologiczne 2004 - Wyd. Adamantan, 490 pp. http://pl.wikipedia.org, http://en.wikipedia.org Wybrane witryny internetowe zawierające schematy, zdjęcia lub animacje prezentujące budowę i funkcjonowanie struktur żywych na różnych poziomach zorganizowania. http://biodidac.bio.uottawa.ca http://www.insectimages.org http://www.earthlife.net http://scholaris.pl http://www.ebiomedia.com http://tolweb.org |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK- 1 student zna zasady podziału taksonomicznego organizmów żywych oraz rozumie związki ewolucyjne między nimi; EK - 2 zna i opisuje budowę i funkcjonowanie protistów, zwierząt, roślin i grzybów; EK - 3 zdaje sobie sprawę z ogromnej różnorodności organizmów i konieczności ich ochrony; EK - 4 potrafi wskazać i opisać gatunki ważne dla człowieka ze względów sanitarnych i ekonomicznych; EK - 5 ma świadomość zagrożeń jakie niesie nadmierna eksploatacja zasobów żywych dla funkcjonowania biocenoz i ekosystemów. obecność na wykładzie = 30 godz. przygotowanie do udziału w dyskusji na wcześniej zadany temat = 30 godz; przygotowanie do egzaminu = 60 godz; Suma: 120 godz.= 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: - końcowy test sprawdzający w sesji egzaminacyjnej z całego zakresu tematycznego wykładu. Ocena na podstawie punktów: 60-64 – 3 65-69 – 3.5 70-79 – 4 80-89 – 4.5 Powyżej 90 – 5 - obecność na zajęciach (max. 2 nieusp. nieobecności) oraz aktywność w trakcie dyskusji na wcześniej zapowiadane przez wykładowcę tematy - możliwość zdobycia dodatkowych punktów (max. 6 pkt.). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krassimira Ilieva-Makulec | |
Prowadzący grup: | Krassimira Ilieva-Makulec | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSa3ZPoSh-Sv_LYAgZr5GIGc_xEGvTqHygPa_BPJsQZ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe3223c6-833b-4ef2-b163-31b58fbf3850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie ogromnego zróżnicowania organizmów roślinnych, zwierzęcych, protistów i grzybów, oraz ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów i w gospodarce ludzkiej |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Budowa i funkcje organelli komórkowych w komórkach zwierzęcych, roślinnych i prokariotycznych. Mitoza i mejoza; 2.Pierwotniaki jako wyspecjalizowane organizmy jednokomórkowe; ich budowa oraz znaczenie ekologiczne i sanitarno-epidemiologiczne; 3.Gąbki jako wielokomórkowe organizmy beztkankowe. Jamochłony, budowa, różnorodność form; 4.Płazińce i obleńce; przystosowania do pasożytniczego trybu życia; cykle rozwojowe tasiemców, przywr i nicieni; 5.Pierścienice; metameria homonomiczna i heteronomiczna; 6.Zróżnicowanie morfologiczne i ekologiczne stawonogów; owady i ich znaczenie sanitarne, ekonomiczne i ekologiczne; 7.Różnorodność budowy mięczaków; ślimaki, małże i głowonogi; 8.Pierwouste i wtórouste; różnorodność szkarłupni; osłonice i bezczaszkowce jako pierwsze strunowce; 9.Ryby i ich przystosowania do życia w wodzie; pierwsze płazy; płazy jako kręgowce amfibiotyczne; metamorfoza płazów, płazy krajowe i ich ochrona; 10.Gady i ich przystosowania do życia w środowisku lądowym; gady krajowe; pierwsze ptaki;przystosowania ptaków do lotu; awifauna krajowa i jej ochrona; 11.Ssaki; charakterystyka morfologiczna i anatomiczna; stekowce torbacze i łożyskowce; przegląd rzędów ssaków;ssaki udomowione; 12.Glony jako polifiletyczna grupa roślinnych organizmów wodnych; ekologiczna rola glonów, bioindykacja; 13.Rośliny telomowe; Gametofit i sporofit mszaków i paprotników; 14.Rośliny nago- i okrytonasienne. Budowa kwiatu i proces zapłodnienia; organy roślin nasiennych; przyrost na grubość; 15.Przegląd roślin jedno- i dwuliściennych; pochodzenie roślin uprawnych. |
|
Literatura: |
Biologia, jedność i różnorodność 2008, Wyd. Szkolne PWN, 112pp. Jura Cz. 1997 (i inne wyd.) - Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa, 203pp. Rajski A. 1983 - Zoologia. t. 1 i 2. PWN Warszawa, 589+620pp. Podbielkowski Z, Rejment-Grochowska I. Skirgiełło A. 1979 - Rośliny zarodnikowe. PWN Warszawa, 860pp. Szweykowska A., Szweykowski J. 2004 ( i inne wyd.) - Botanika t. 1 i 2. PWN, Warszawa 343 i 638pp. A.J. Szweykowscy (red.) 1993 - Słownik botaniczny, WP Warszawa, 800pp. Radomski J. Jasnowska J.1978 - Botanika. PWN Warszawa 444pp. Dobrowolski K.A., Klimaszewski S.M., Szelęgiewicz H. 1974 - Zoologia. WSiP Warszawa, 680pp. Kawecki Z. 1982 - Zoologia stosowana. PWN Warszawa, 670pp. Hempel-Zawitkowska J. 1995, 2004, 2007 - Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa 396pp. Stańczykowska A. 1986 (i inne wyd.)- Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. WSiP Warszawa. Przydatne wydawnictwa encyklopedyczne: Encyklopedia biologiczna, t. I -XIII, 1998-2000 - Agencja Publ. Wydaw. OPRES, Kraków. Jura Cz., Krzanowska H. 1992 (i inne wyd.) - Leksykon biologiczny. Warszawa, Wyd. Wiedza Powszechna., 793 pp. Mały słownik zoologiczny. Bezkręgowce 1976. WP Warszawa, 454pp. Biologia. Encyklopedia szkolna WSiP, 2005 - Warszawa, WSiP S.A., 1044pp. Tablice biologiczne 2004 - Wyd. Adamantan, 490 pp. http://pl.wikipedia.org, http://en.wikipedia.org Wybrane witryny internetowe zawierające schematy, zdjęcia lub animacje prezentujące budowę i funkcjonowanie struktur żywych na różnych poziomach zorganizowania. http://biodidac.bio.uottawa.ca http://www.insectimages.org http://www.earthlife.net http://scholaris.pl http://www.ebiomedia.com http://tolweb.org |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krassimira Ilieva-Makulec | |
Prowadzący grup: | Krassimira Ilieva-Makulec | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSa3ZPoSh-Sv_LYAgZr5GIGc_xEGvTqHygPa_BPJsQZ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe3223c6-833b-4ef2-b163-31b58fbf3850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie ogromnego zróżnicowania organizmów roślinnych, zwierzęcych, protistów i grzybów, oraz ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów i w gospodarce ludzkiej |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Budowa i funkcje organelli komórkowych w komórkach zwierzęcych, roślinnych i prokariotycznych. Mitoza i mejoza; 2.Pierwotniaki jako wyspecjalizowane organizmy jednokomórkowe; ich budowa oraz znaczenie ekologiczne i sanitarno-epidemiologiczne; 3.Gąbki jako wielokomórkowe organizmy beztkankowe. Jamochłony, budowa, różnorodność form; 4.Płazińce i obleńce; przystosowania do pasożytniczego trybu życia; cykle rozwojowe tasiemców, przywr i nicieni; 5.Pierścienice; metameria homonomiczna i heteronomiczna; 6.Zróżnicowanie morfologiczne i ekologiczne stawonogów; owady i ich znaczenie sanitarne, ekonomiczne i ekologiczne; 7.Różnorodność budowy mięczaków; ślimaki, małże i głowonogi; 8.Pierwouste i wtórouste; różnorodność szkarłupni; osłonice i bezczaszkowce jako pierwsze strunowce; 9.Ryby i ich przystosowania do życia w wodzie; pierwsze płazy; płazy jako kręgowce amfibiotyczne; metamorfoza płazów, płazy krajowe i ich ochrona; 10.Gady i ich przystosowania do życia w środowisku lądowym; gady krajowe; pierwsze ptaki;przystosowania ptaków do lotu; awifauna krajowa i jej ochrona; 11.Ssaki; charakterystyka morfologiczna i anatomiczna; stekowce torbacze i łożyskowce; przegląd rzędów ssaków;ssaki udomowione; 12.Glony jako polifiletyczna grupa roślinnych organizmów wodnych; ekologiczna rola glonów, bioindykacja; 13.Rośliny telomowe; Gametofit i sporofit mszaków i paprotników; 14.Rośliny nago- i okrytonasienne. Budowa kwiatu i proces zapłodnienia; organy roślin nasiennych; przyrost na grubość; 15.Przegląd roślin jedno- i dwuliściennych; pochodzenie roślin uprawnych. |
|
Literatura: |
Biologia, jedność i różnorodność 2008, Wyd. Szkolne PWN, 112pp. Jura Cz. 1997 (i inne wyd.) - Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa, 203pp. Rajski A. 1983 - Zoologia. t. 1 i 2. PWN Warszawa, 589+620pp. Podbielkowski Z, Rejment-Grochowska I. Skirgiełło A. 1979 - Rośliny zarodnikowe. PWN Warszawa, 860pp. Szweykowska A., Szweykowski J. 2004 ( i inne wyd.) - Botanika t. 1 i 2. PWN, Warszawa 343 i 638pp. A.J. Szweykowscy (red.) 1993 - Słownik botaniczny, WP Warszawa, 800pp. Radomski J. Jasnowska J.1978 - Botanika. PWN Warszawa 444pp. Dobrowolski K.A., Klimaszewski S.M., Szelęgiewicz H. 1974 - Zoologia. WSiP Warszawa, 680pp. Kawecki Z. 1982 - Zoologia stosowana. PWN Warszawa, 670pp. Hempel-Zawitkowska J. 1995, 2004, 2007 - Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa 396pp. Stańczykowska A. 1986 (i inne wyd.)- Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. WSiP Warszawa. Przydatne wydawnictwa encyklopedyczne: Encyklopedia biologiczna, t. I -XIII, 1998-2000 - Agencja Publ. Wydaw. OPRES, Kraków. Jura Cz., Krzanowska H. 1992 (i inne wyd.) - Leksykon biologiczny. Warszawa, Wyd. Wiedza Powszechna., 793 pp. Mały słownik zoologiczny. Bezkręgowce 1976. WP Warszawa, 454pp. Biologia. Encyklopedia szkolna WSiP, 2005 - Warszawa, WSiP S.A., 1044pp. Tablice biologiczne 2004 - Wyd. Adamantan, 490 pp. http://pl.wikipedia.org, http://en.wikipedia.org Wybrane witryny internetowe zawierające schematy, zdjęcia lub animacje prezentujące budowę i funkcjonowanie struktur żywych na różnych poziomach zorganizowania. http://biodidac.bio.uottawa.ca http://www.insectimages.org http://www.earthlife.net http://scholaris.pl http://www.ebiomedia.com http://tolweb.org |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krassimira Ilieva-Makulec | |
Prowadzący grup: | Krassimira Ilieva-Makulec | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSa3ZPoSh-Sv_LYAgZr5GIGc_xEGvTqHygPa_BPJsQZ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe3223c6-833b-4ef2-b163-31b58fbf3850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie ogromnego zróżnicowania organizmów roślinnych, zwierzęcych, protistów i grzybów, oraz ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów i w gospodarce ludzkiej |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Budowa i funkcje organelli komórkowych w komórkach zwierzęcych, roślinnych i prokariotycznych. Mitoza i mejoza; 2.Pierwotniaki jako wyspecjalizowane organizmy jednokomórkowe; ich budowa oraz znaczenie ekologiczne i sanitarno-epidemiologiczne; 3.Gąbki jako wielokomórkowe organizmy beztkankowe. Jamochłony, budowa, różnorodność form; 4.Płazińce i obleńce; przystosowania do pasożytniczego trybu życia; cykle rozwojowe tasiemców, przywr i nicieni; 5.Pierścienice; metameria homonomiczna i heteronomiczna; 6.Zróżnicowanie morfologiczne i ekologiczne stawonogów; owady i ich znaczenie sanitarne, ekonomiczne i ekologiczne; 7.Różnorodność budowy mięczaków; ślimaki, małże i głowonogi; 8.Pierwouste i wtórouste; różnorodność szkarłupni; osłonice i bezczaszkowce jako pierwsze strunowce; 9.Ryby i ich przystosowania do życia w wodzie; pierwsze płazy; płazy jako kręgowce amfibiotyczne; metamorfoza płazów, płazy krajowe i ich ochrona; 10.Gady i ich przystosowania do życia w środowisku lądowym; gady krajowe; pierwsze ptaki;przystosowania ptaków do lotu; awifauna krajowa i jej ochrona; 11.Ssaki; charakterystyka morfologiczna i anatomiczna; stekowce torbacze i łożyskowce; przegląd rzędów ssaków;ssaki udomowione; 12.Glony jako polifiletyczna grupa roślinnych organizmów wodnych; ekologiczna rola glonów, bioindykacja; 13.Rośliny telomowe; Gametofit i sporofit mszaków i paprotników; 14.Rośliny nago- i okrytonasienne. Budowa kwiatu i proces zapłodnienia; organy roślin nasiennych; przyrost na grubość; 15.Przegląd roślin jedno- i dwuliściennych; pochodzenie roślin uprawnych. |
|
Literatura: |
Biologia, jedność i różnorodność 2008, Wyd. Szkolne PWN, 112pp. Jura Cz. 1997 (i inne wyd.) - Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa, 203pp. Rajski A. 1983 - Zoologia. t. 1 i 2. PWN Warszawa, 589+620pp. Podbielkowski Z, Rejment-Grochowska I. Skirgiełło A. 1979 - Rośliny zarodnikowe. PWN Warszawa, 860pp. Szweykowska A., Szweykowski J. 2004 ( i inne wyd.) - Botanika t. 1 i 2. PWN, Warszawa 343 i 638pp. A.J. Szweykowscy (red.) 1993 - Słownik botaniczny, WP Warszawa, 800pp. Radomski J. Jasnowska J.1978 - Botanika. PWN Warszawa 444pp. Dobrowolski K.A., Klimaszewski S.M., Szelęgiewicz H. 1974 - Zoologia. WSiP Warszawa, 680pp. Kawecki Z. 1982 - Zoologia stosowana. PWN Warszawa, 670pp. Hempel-Zawitkowska J. 1995, 2004, 2007 - Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa 396pp. Stańczykowska A. 1986 (i inne wyd.)- Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. WSiP Warszawa. Przydatne wydawnictwa encyklopedyczne: Encyklopedia biologiczna, t. I -XIII, 1998-2000 - Agencja Publ. Wydaw. OPRES, Kraków. Jura Cz., Krzanowska H. 1992 (i inne wyd.) - Leksykon biologiczny. Warszawa, Wyd. Wiedza Powszechna., 793 pp. Mały słownik zoologiczny. Bezkręgowce 1976. WP Warszawa, 454pp. Biologia. Encyklopedia szkolna WSiP, 2005 - Warszawa, WSiP S.A., 1044pp. Tablice biologiczne 2004 - Wyd. Adamantan, 490 pp. http://pl.wikipedia.org, http://en.wikipedia.org Wybrane witryny internetowe zawierające schematy, zdjęcia lub animacje prezentujące budowę i funkcjonowanie struktur żywych na różnych poziomach zorganizowania. http://biodidac.bio.uottawa.ca http://www.insectimages.org http://www.earthlife.net http://scholaris.pl http://www.ebiomedia.com http://tolweb.org |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krassimira Ilieva-Makulec | |
Prowadzący grup: | Krassimira Ilieva-Makulec | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aSa3ZPoSh-Sv_LYAgZr5GIGc_xEGvTqHygPa_BPJsQZ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe3223c6-833b-4ef2-b163-31b58fbf3850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie ogromnego zróżnicowania organizmów roślinnych, zwierzęcych, protistów i grzybów, oraz ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów i w gospodarce ludzkiej |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Budowa i funkcje organelli komórkowych w komórkach zwierzęcych, roślinnych i prokariotycznych. Mitoza i mejoza; 2.Pierwotniaki jako wyspecjalizowane organizmy jednokomórkowe; ich budowa oraz znaczenie ekologiczne i sanitarno-epidemiologiczne; 3.Gąbki jako wielokomórkowe organizmy beztkankowe. Jamochłony, budowa, różnorodność form; 4.Płazińce i obleńce; przystosowania do pasożytniczego trybu życia; cykle rozwojowe tasiemców, przywr i nicieni; 5.Pierścienice; metameria homonomiczna i heteronomiczna; 6.Zróżnicowanie morfologiczne i ekologiczne stawonogów; owady i ich znaczenie sanitarne, ekonomiczne i ekologiczne; 7.Różnorodność budowy mięczaków; ślimaki, małże i głowonogi; 8.Pierwouste i wtórouste; różnorodność szkarłupni; osłonice i bezczaszkowce jako pierwsze strunowce; 9.Ryby i ich przystosowania do życia w wodzie; pierwsze płazy; płazy jako kręgowce amfibiotyczne; metamorfoza płazów, płazy krajowe i ich ochrona; 10.Gady i ich przystosowania do życia w środowisku lądowym; gady krajowe; pierwsze ptaki;przystosowania ptaków do lotu; awifauna krajowa i jej ochrona; 11.Ssaki; charakterystyka morfologiczna i anatomiczna; stekowce torbacze i łożyskowce; przegląd rzędów ssaków;ssaki udomowione; 12.Glony jako polifiletyczna grupa roślinnych organizmów wodnych; ekologiczna rola glonów, bioindykacja; 13.Rośliny telomowe; Gametofit i sporofit mszaków i paprotników; 14.Rośliny nago- i okrytonasienne. Budowa kwiatu i proces zapłodnienia; organy roślin nasiennych; przyrost na grubość; 15.Przegląd roślin jedno- i dwuliściennych; pochodzenie roślin uprawnych. |
|
Literatura: |
Biologia, jedność i różnorodność 2008, Wyd. Szkolne PWN, 112pp. Jura Cz. 1997 (i inne wyd.) - Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa, 203pp. Rajski A. 1983 - Zoologia. t. 1 i 2. PWN Warszawa, 589+620pp. Podbielkowski Z, Rejment-Grochowska I. Skirgiełło A. 1979 - Rośliny zarodnikowe. PWN Warszawa, 860pp. Szweykowska A., Szweykowski J. 2004 ( i inne wyd.) - Botanika t. 1 i 2. PWN, Warszawa 343 i 638pp. A.J. Szweykowscy (red.) 1993 - Słownik botaniczny, WP Warszawa, 800pp. Radomski J. Jasnowska J.1978 - Botanika. PWN Warszawa 444pp. Dobrowolski K.A., Klimaszewski S.M., Szelęgiewicz H. 1974 - Zoologia. WSiP Warszawa, 680pp. Kawecki Z. 1982 - Zoologia stosowana. PWN Warszawa, 670pp. Hempel-Zawitkowska J. 1995, 2004, 2007 - Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa 396pp. Stańczykowska A. 1986 (i inne wyd.)- Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. WSiP Warszawa. Przydatne wydawnictwa encyklopedyczne: Encyklopedia biologiczna, t. I -XIII, 1998-2000 - Agencja Publ. Wydaw. OPRES, Kraków. Jura Cz., Krzanowska H. 1992 (i inne wyd.) - Leksykon biologiczny. Warszawa, Wyd. Wiedza Powszechna., 793 pp. Mały słownik zoologiczny. Bezkręgowce 1976. WP Warszawa, 454pp. Biologia. Encyklopedia szkolna WSiP, 2005 - Warszawa, WSiP S.A., 1044pp. Tablice biologiczne 2004 - Wyd. Adamantan, 490 pp. http://pl.wikipedia.org, http://en.wikipedia.org Wybrane witryny internetowe zawierające schematy, zdjęcia lub animacje prezentujące budowę i funkcjonowanie struktur żywych na różnych poziomach zorganizowania. http://biodidac.bio.uottawa.ca http://www.insectimages.org http://www.earthlife.net http://scholaris.pl http://www.ebiomedia.com http://tolweb.org |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.