Biologia i ochrona gleby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-BOG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia i ochrona gleby |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku studiów II stopnia magisterskich |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 OB2_U13 OB2_K07 |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii i ekologii. |
Skrócony opis: |
Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji. |
Pełny opis: |
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. 2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej. 3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski. 4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy. 5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu. 6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych. 7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej. 8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny. 9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej. 10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie. 11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera. 12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych. 13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej. 14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych. 15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb. |
Literatura: |
1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego). 2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515. 3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325. 4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310. 5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482. 6.Tyburski J. i Makulec G. (red). - Fauna gleb użytkowanych rolniczo a ich urodzajność. Wyd. UWM, Olsztyn 2013, str. 116. 6.Russel S. - Drobnoustroje a życie gleby. PWN Warszawa 1974, str. 404. 7.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza - Studenci poznają wielorakie związki pomiędzy abiotycznymi i biotycznymi komponentami gleby - Podczas zajęć studenci poznają terminologię polska i angielską związaną z biologią i ochroną gleby. Umiejętności - Podczas tworzenia raportów studenci uczą się wykonywać zadania badawcze. - Studenci zaznajamiają się z metodami i technikami ochrony gleb - Studenci utrwalają metodologię przygotowywania i pisania pracy naukowej Kompetencje - Studenci poznają prawidłowe postawy i działania w zakresie ochrony gleb |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, tematyczne prezentacje studenckie połączone z dyskusją, wykład powiązany z demonstracją, film dokumentalny. Na początku semestru studenci otrzymują możliwość wybrania jednego z dwóch sposobów zaliczenia wykładu: 1. Przygotowanie 1 raportu na wskazany przez prowadzącego temat, oraz zaliczenie końcowego testu obejmującego całość tematyki zajęć. 2. Przygotowanie 2 raportów na wskazany przez prowadzącego temat i aktywne uczestnictwo w wykładach. W ocenie raportu uwzględnia się klarowność jego przedstawienia, zgodność z tematem, odpowiednie proporcje tekstu i ilustracji, umiejętność korzystania ze źródeł, referowanie a nie czytanie tekstu. Poprawne odpowiedzi na 51-60% pytań w teście sprawdzającym - ocena dst, 61-70% - ocena dobra, 71-100% - ocena bdb, 0 - 50% odpowiedzi poprawnych - ocena ndst. Obecność na wykładach jest nagradzana. Studenci posiadający 100% obecności otrzymują dodatkowe 0,5 stopnia do oceny końcowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Karaban | |
Prowadzący grup: | Kamil Karaban | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS [1 ECTS=30h] aktywność studenta nakład pracy studenta w godz. udział w wykładzie 30 konsultacje 15 Przygotowanie dwóch pisemnych raportów 45 SUMA GODZIN 90 LICZBA ECTS 90 godz./30 godz = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Skrócony opis: |
Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji. |
|
Pełny opis: |
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. 2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej. 3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski. 4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy. 5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu. 6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych. 7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej. 8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny. 9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej. 10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie. 11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera. 12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych. 13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej. 14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych. 15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb. |
|
Literatura: |
1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego). 2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515. 3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325. 4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310. 5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482. 6.Tyburski J. i Makulec G. (red). - Fauna gleb użytkowanych rolniczo a ich urodzajność. Wyd. UWM, Olsztyn 2013, str. 116. 6.Russel S. - Drobnoustroje a życie gleby. PWN Warszawa 1974, str. 404. 7.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Karaban | |
Prowadzący grup: | Kamil Karaban | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AiuSPQop31Mr3YER6kcrcEp-gbtvAUP18hYY7zez4UYA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2fbdf16b-5c94-4ed4-bce8-34a7e4924dbe&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS [1 ECTS=30h] aktywność studenta nakład pracy studenta w godz. udział w wykładzie 30 konsultacje 15 Przygotowanie dwóch pisemnych raportów 45 SUMA GODZIN 90 LICZBA ECTS 90 godz./30 godz = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Skrócony opis: |
Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji. |
|
Pełny opis: |
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. 2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej. 3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski. 4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy. 5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu. 6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych. 7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej. 8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny. 9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej. 10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie. 11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera. 12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych. 13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej. 14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych. 15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb. |
|
Literatura: |
1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego). 2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515. 3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325. 4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310. 5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482. 6.Tyburski J. i Makulec G. (red). - Fauna gleb użytkowanych rolniczo a ich urodzajność. Wyd. UWM, Olsztyn 2013, str. 116. 6.Russel S. - Drobnoustroje a życie gleby. PWN Warszawa 1974, str. 404. 7.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Karaban | |
Prowadzący grup: | Kamil Karaban | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQG3R-LNtydaZl2QHB3KtyEx-YlqCJyqfwFP92DoXWZY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5bdd9882-c1c3-4d86-b2c1-18ba48893052&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS [1 ECTS=30h] aktywność studenta nakład pracy studenta w godz. udział w wykładzie 30 h konsultacje 15 h Przygotowanie dwóch pisemnych raportów 45 h SUMA GODZIN 90 LICZBA ECTS 90 godz./30 godz = 3 |
|
Skrócony opis: |
Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji. |
|
Pełny opis: |
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. 2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej. 3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski. 4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy. 5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu. 6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych. 7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej. 8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny. 9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej. 10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie. 11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera. 12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych. 13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej. 14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych. 15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb. |
|
Literatura: |
1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego). 2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515. 3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325. 4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310. 5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482. 6.Tyburski J. i Makulec G. (red). - Fauna gleb użytkowanych rolniczo a ich urodzajność. Wyd. UWM, Olsztyn 2013, str. 116. 6.Russel S. - Drobnoustroje a życie gleby. PWN Warszawa 1974, str. 404. 7.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Karaban | |
Prowadzący grup: | Kamil Karaban | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AiuSPQop31Mr3YER6kcrcEp-gbtvAUP18hYY7zez4UYA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2fbdf16b-5c94-4ed4-bce8-34a7e4924dbe&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS [1 ECTS=30h] aktywność studenta nakład pracy studenta w godz. udział w wykładzie 30 konsultacje 15 Przygotowanie dwóch pisemnych raportów 45 SUMA GODZIN 90 LICZBA ECTS 90 godz./30 godz = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji. |
|
Pełny opis: |
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. 2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej. 3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski. 4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy. 5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu. 6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych. 7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej. 8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny. 9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej. 10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie. 11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera. 12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych. 13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej. 14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych. 15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb. |
|
Literatura: |
1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego). 2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515. 3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325. 4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310. 5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482. 6.Tyburski J. i Makulec G. (red). - Fauna gleb użytkowanych rolniczo a ich urodzajność. Wyd. UWM, Olsztyn 2013, str. 116. 6.Russel S. - Drobnoustroje a życie gleby. PWN Warszawa 1974, str. 404. 7.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.