Biologia populacji ludzkich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-BPOP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia populacji ludzkich |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 3 roku Ochrony Środowiska MONITORING |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 OB2_U13 OB2_K07 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowa wiedzą na temat biologii populacji ludzkich współczesnych i pradziejowych. Wiedza ta obejmuje zagadnienia związane z oceną stanu zdrowia dawnych populacji ludzkich na podstawie szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, poznaje techniki oceny płci i wieku w oparciu o cechy szkieletu. Omówione są procesy adaptacji i adaptabilności i adiustacji u człowieka (proces adaptacji genetycznej, klimat a adaptacja, biokulturowe czynniki adaptacji). Przybliżone są podstawowe pojęcia i mechanizmy warunkujące zmienność człowieka. Omówione są podstawowe pojęcia związane z procesem mikroewolucji człowieka. Przybliżone są także podstawowe wiadomości z zakresu biodemografii, epidemiologii i ewolucji chorób człowieka. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) Podstawowe pojęcia. Czym zajmuje się biologia populacji ludzkich. Człowiek jako element środowiska. 2) Szkielet jako źródło informacji o wieku, płci, stanie biologicznym w chwili śmierci. Metody oceny płci, wieku. Rekonstrukcja cech biologicznych osobnika na podstawie szkieletu; rekonstrukcja wysokości ciała, masy ciała; morfologiczne reakcje na warunki życia w populacjach pradziejowych (markery stresu); ocena stanu zdrowia osobnika/populacji; paleopatologia; paradoks osteologiczny. 3) Procesy adiustacji, adaptabilności, adaptacji u człowieka. Proces adaptacji genetycznej, biokulturowe czynniki adaptacji, klimat a adaptacja. 4) Mikroewolucja człowieka: selekcja naturalna, dryf genetyczny, mutacje, migracje, trendy mikroewolucyjne, biokulturowe czynniki mikroewolucji. 5) Zmienność biologiczna człowieka. 6) Biodemografia: wielkość i gęstość populacji, struktura populacji według płci i wieku, wzrost populacji, reprodukcja, płodność, wymieralność, przyrost naturalny, systemy kojarzeń, migracja. 7) Epidemiologia. Podstawowe pojęcia, ewolucja chorób. |
Literatura: |
Beaglehole, Robert, Ruth Bonita, and Tord Kjellström. Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera. Oficyna Wydawnicza, 2002. Buikstra J.E., Ubelaker D.H., 1994, Standards for data collection from human skeletal remains., Proceedings of a seminar at the field Museum of Natural History., Arkansas, Głąb H., Szostek K., 2000, Chemia kości - metody, możliwości, interpretacje., Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa, Malinowski A, Strzałko J.,(red.) 1989. Antropologia. PWN, Warszawa – Poznań. Holzer J.Z., 2003, Demografia, PWE, Warszawa, Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Piontek J., Malinowski A.,(red.) 1985, Teoria i empiria w Polskiej Szkole Antropologicznej. Wyd. Nauk. UAM, (część: III i V) Strzałko J., Henneberg M., Piontek J., 1976, Populacje ludzkie jako systemy biologiczne, PWN, Warszawa. Strzałko J., Ostoja-Zagórski J., 1995, Ekologia populacji ludzkich. Środowisko człowieka w pradziejach, Wyd. Naukowe UAM, Poznań. White T.D., Folkens P.A., The human bone manual., Elsevier Academic Press, Oxford, 2005, Wolański N., 2006, Ekologia człowieka. T. 1. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze, Wyd. Nauk. PWN SA, Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. student wie czym zajmuje się biologia populacji ludzkich, biodemografia, epidemiologia. 2. student zna metody oceny reakcji morfologicznych kośćca na działanie czynników środowiskowych. Umiejętności: 1. student potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcie z zakresu biologii populacji ludzkich, biodemografii, epidemiologii. Kompetencje: 1. student ma świadomość znaczenia wpływu szeroko pojętych czynników środowiskowych, czynników genetycznych na organizm i populację ludzką |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza studenta oceniana na podstawie wyników testu podsumowującego. 100-85 bardzo dobry 85-80 dobry plus 80-70 dobry 70-65 dostateczny plus 65-51 dostateczny 51-0 niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Myszka | |
Prowadzący grup: | Anna Myszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowa wiedzą na temat biologii populacji ludzkich współczesnych i pradziejowych. Wiedza ta obejmuje zagadnienia związane z oceną stanu zdrowia dawnych populacji ludzkich na podstawie szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, poznaje techniki oceny płci i wieku w oparciu o cechy szkieletu. Omówione są procesy adaptacji i adaptabilności i adiustacji u człowieka (proces adaptacji genetycznej, klimat a adaptacja, biokulturowe czynniki adaptacji). Przybliżone są podstawowe pojęcia i mechanizmy warunkujące zmienność człowieka. Omówione są podstawowe pojęcia związane z procesem mikroewolucji człowieka. Przybliżone są także podstawowe wiadomości z zakresu biodemografii, epidemiologii i ewolucji chorób człowieka. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) Podstawowe pojęcia. Czym zajmuje się biologia populacji ludzkich. Człowiek jako element środowiska. 2) Szkielet jako źródło informacji o wieku, płci, stanie biologicznym w chwili śmierci. Metody oceny płci, wieku. Rekonstrukcja cech biologicznych osobnika na podstawie szkieletu; rekonstrukcja wysokości ciała, masy ciała; morfologiczne reakcje na warunki życia w populacjach pradziejowych (markery stresu); ocena stanu zdrowia osobnika/populacji; paleopatologia; paradoks osteologiczny. 3) Procesy adiustacji, adaptabilności, adaptacji u człowieka. Proces adaptacji genetycznej, klimat a adaptacja, biokulturowe czynniki adaptacji. 4) Mikroewolucja człowieka: definicja, podstawowe pojęcia, selekcja naturalna, dryf genetyczny, mutacje, migracje, trendy mikroewolucyjne, biokulturowe czynniki mikroewolucji. 5) Zmienność biologiczna człowieka. 6) Biodemografia: opis demograficzny grupy ludzkiej, wielkość i gęstość populacji, struktura populacji według płci i wieku, wzrost populacji, reprodukcja, płodność, wymieralność, przyrost naturalny, systemy kojarzeń, migracja. 7) Epidemiologia. Podstawowe pojęcia, ewolucja chorób. |
|
Literatura: |
Beaglehole, Robert, Ruth Bonita, and Tord Kjellström. Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera. Oficyna Wydawnicza, 2002. Buikstra J.E., Ubelaker D.H., 1994, Standards for data collection from human skeletal remains., Proceedings of a seminar at the field Museum of Natural History., Arkansas, Głąb H., Szostek K., 2000, Chemia kości - metody, możliwości, interpretacje., Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa, Malinowski A, Strzałko J.,(red.) 1989. Antropologia. PWN, Warszawa – Poznań. Holzer J.Z., 2003, Demografia, PWE, Warszawa, Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Piontek J., Malinowski A.,(red.) 1985, Teoria i empiria w Polskiej Szkole Antropologicznej. Wyd. Nauk. UAM, (część: III i V) Strzałko J., Henneberg M., Piontek J., 1976, Populacje ludzkie jako systemy biologiczne, PWN, Warszawa. Strzałko J., Ostoja-Zagórski J., 1995, Ekologia populacji ludzkich. Środowisko człowieka w pradziejach, Wyd. Naukowe UAM, Poznań. White T.D., Folkens P.A., The human bone manual., Elsevier Academic Press, Oxford, 2005, Wolański N., 2006, Ekologia człowieka. T. 1. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze, Wyd. Nauk. PWN SA, Warszawa. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Myszka | |
Prowadzący grup: | Anna Myszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowa wiedzą na temat biologii populacji ludzkich współczesnych i pradziejowych. Wiedza ta obejmuje zagadnienia związane z oceną stanu zdrowia dawnych populacji ludzkich na podstawie szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, poznaje techniki oceny płci i wieku w oparciu o cechy szkieletu. Omówione są procesy adaptacji i adaptabilności i adiustacji u człowieka (proces adaptacji genetycznej, klimat a adaptacja, biokulturowe czynniki adaptacji). Przybliżone są podstawowe pojęcia i mechanizmy warunkujące zmienność człowieka. Omówione są podstawowe pojęcia związane z procesem mikroewolucji człowieka. Przybliżone są także podstawowe wiadomości z zakresu biodemografii, epidemiologii i ewolucji chorób człowieka. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) Podstawowe pojęcia. Czym zajmuje się biologia populacji ludzkich. Człowiek jako element środowiska. 2) Szkielet jako źródło informacji o wieku, płci, stanie biologicznym w chwili śmierci. Metody oceny płci, wieku. Rekonstrukcja cech biologicznych osobnika na podstawie szkieletu; rekonstrukcja wysokości ciała, masy ciała; morfologiczne reakcje na warunki życia w populacjach pradziejowych (markery stresu); ocena stanu zdrowia osobnika/populacji; paleopatologia; paradoks osteologiczny. 3) Procesy adiustacji, adaptabilności, adaptacji u człowieka. Proces adaptacji genetycznej, klimat a adaptacja, biokulturowe czynniki adaptacji. 4) Mikroewolucja człowieka: definicja, podstawowe pojęcia, selekcja naturalna, dryf genetyczny, mutacje, migracje, trendy mikroewolucyjne, biokulturowe czynniki mikroewolucji. 5) Zmienność biologiczna człowieka. 6) Biodemografia: opis demograficzny grupy ludzkiej, wielkość i gęstość populacji, struktura populacji według płci i wieku, wzrost populacji, reprodukcja, płodność, wymieralność, przyrost naturalny, systemy kojarzeń, migracja. 7) Epidemiologia. Podstawowe pojęcia, ewolucja chorób. |
|
Literatura: |
Beaglehole, Robert, Ruth Bonita, and Tord Kjellström. Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera. Oficyna Wydawnicza, 2002. Buikstra J.E., Ubelaker D.H., 1994, Standards for data collection from human skeletal remains., Proceedings of a seminar at the field Museum of Natural History., Arkansas, Głąb H., Szostek K., 2000, Chemia kości - metody, możliwości, interpretacje., Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa, Malinowski A, Strzałko J.,(red.) 1989. Antropologia. PWN, Warszawa – Poznań. Holzer J.Z., 2003, Demografia, PWE, Warszawa, Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Piontek J., Malinowski A.,(red.) 1985, Teoria i empiria w Polskiej Szkole Antropologicznej. Wyd. Nauk. UAM, (część: III i V) Strzałko J., Henneberg M., Piontek J., 1976, Populacje ludzkie jako systemy biologiczne, PWN, Warszawa. Strzałko J., Ostoja-Zagórski J., 1995, Ekologia populacji ludzkich. Środowisko człowieka w pradziejach, Wyd. Naukowe UAM, Poznań. White T.D., Folkens P.A., The human bone manual., Elsevier Academic Press, Oxford, 2005, Wolański N., 2006, Ekologia człowieka. T. 1. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze, Wyd. Nauk. PWN SA, Warszawa. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Myszka | |
Prowadzący grup: | Anna Myszka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3W5v4yn5cL733Q0tOYdAIx83mDPRiwlUgXQscuSoQ3U1%40thread.tacv2/conversations?groupId=10aaf2e6-8a58-4ebc-87ef-67785812d80f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowa wiedzą na temat biologii populacji ludzkich współczesnych i pradziejowych. Wiedza ta obejmuje zagadnienia związane z oceną stanu zdrowia dawnych populacji ludzkich na podstawie szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, poznaje techniki oceny płci i wieku w oparciu o cechy szkieletu. Omówione są procesy adaptacji i adaptabilności i adiustacji u człowieka (proces adaptacji genetycznej, klimat a adaptacja, biokulturowe czynniki adaptacji). Przybliżone są podstawowe pojęcia i mechanizmy warunkujące zmienność człowieka. Omówione są podstawowe pojęcia związane z procesem mikroewolucji człowieka. Przybliżone są także podstawowe wiadomości z zakresu biodemografii, epidemiologii i ewolucji chorób człowieka. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) Podstawowe pojęcia. Czym zajmuje się biologia populacji ludzkich. Człowiek jako element środowiska. 2) Szkielet jako źródło informacji o wieku, płci, stanie biologicznym w chwili śmierci. Metody oceny płci, wieku. Rekonstrukcja cech biologicznych osobnika na podstawie szkieletu; rekonstrukcja wysokości ciała, masy ciała; morfologiczne reakcje na warunki życia w populacjach pradziejowych (markery stresu); ocena stanu zdrowia osobnika/populacji; paleopatologia; paradoks osteologiczny. 3) Procesy adiustacji, adaptabilności, adaptacji u człowieka. Proces adaptacji genetycznej, klimat a adaptacja, biokulturowe czynniki adaptacji. 4) Mikroewolucja człowieka: definicja, podstawowe pojęcia, selekcja naturalna, dryf genetyczny, mutacje, migracje, trendy mikroewolucyjne, biokulturowe czynniki mikroewolucji. 5) Zmienność biologiczna człowieka. 6) Biodemografia: opis demograficzny grupy ludzkiej, wielkość i gęstość populacji, struktura populacji według płci i wieku, wzrost populacji, reprodukcja, płodność, wymieralność, przyrost naturalny, systemy kojarzeń, migracja. 7) Epidemiologia. Podstawowe pojęcia, ewolucja chorób. |
|
Literatura: |
Beaglehole, Robert, Ruth Bonita, and Tord Kjellström. Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera. Oficyna Wydawnicza, 2002. Buikstra J.E., Ubelaker D.H., 1994, Standards for data collection from human skeletal remains., Proceedings of a seminar at the field Museum of Natural History., Arkansas, Głąb H., Szostek K., 2000, Chemia kości - metody, możliwości, interpretacje., Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa, Malinowski A, Strzałko J.,(red.) 1989. Antropologia. PWN, Warszawa – Poznań. Holzer J.Z., 2003, Demografia, PWE, Warszawa, Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Piontek J., Malinowski A.,(red.) 1985, Teoria i empiria w Polskiej Szkole Antropologicznej. Wyd. Nauk. UAM, (część: III i V) Strzałko J., Henneberg M., Piontek J., 1976, Populacje ludzkie jako systemy biologiczne, PWN, Warszawa. Strzałko J., Ostoja-Zagórski J., 1995, Ekologia populacji ludzkich. Środowisko człowieka w pradziejach, Wyd. Naukowe UAM, Poznań. White T.D., Folkens P.A., The human bone manual., Elsevier Academic Press, Oxford, 2005, Wolański N., 2006, Ekologia człowieka. T. 1. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze, Wyd. Nauk. PWN SA, Warszawa. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Myszka | |
Prowadzący grup: | Anna Myszka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3W5v4yn5cL733Q0tOYdAIx83mDPRiwlUgXQscuSoQ3U1%40thread.tacv2/conversations?groupId=10aaf2e6-8a58-4ebc-87ef-67785812d80f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowa wiedzą na temat biologii populacji ludzkich współczesnych i pradziejowych. Wiedza ta obejmuje zagadnienia związane z oceną stanu zdrowia dawnych populacji ludzkich na podstawie szkieletowych wyznaczników stresu środowiskowego, poznaje techniki oceny płci i wieku w oparciu o cechy szkieletu. Omówione są procesy adaptacji i adaptabilności i adiustacji u człowieka (proces adaptacji genetycznej, klimat a adaptacja, biokulturowe czynniki adaptacji). Przybliżone są podstawowe pojęcia i mechanizmy warunkujące zmienność człowieka. Omówione są podstawowe pojęcia związane z procesem mikroewolucji człowieka. Przybliżone są także podstawowe wiadomości z zakresu biodemografii, epidemiologii i ewolucji chorób człowieka. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) Podstawowe pojęcia. Czym zajmuje się biologia populacji ludzkich. Człowiek jako element środowiska. 2) Szkielet jako źródło informacji o wieku, płci, stanie biologicznym w chwili śmierci. Metody oceny płci, wieku. Rekonstrukcja cech biologicznych osobnika na podstawie szkieletu; rekonstrukcja wysokości ciała, masy ciała; morfologiczne reakcje na warunki życia w populacjach pradziejowych (markery stresu); ocena stanu zdrowia osobnika/populacji; paleopatologia; paradoks osteologiczny. 3) Procesy adiustacji, adaptabilności, adaptacji u człowieka. Proces adaptacji genetycznej, klimat a adaptacja, biokulturowe czynniki adaptacji. 4) Mikroewolucja człowieka: definicja, podstawowe pojęcia, selekcja naturalna, dryf genetyczny, mutacje, migracje, trendy mikroewolucyjne, biokulturowe czynniki mikroewolucji. 5) Zmienność biologiczna człowieka. 6) Biodemografia: opis demograficzny grupy ludzkiej, wielkość i gęstość populacji, struktura populacji według płci i wieku, wzrost populacji, reprodukcja, płodność, wymieralność, przyrost naturalny, systemy kojarzeń, migracja. 7) Epidemiologia. Podstawowe pojęcia, ewolucja chorób. |
|
Literatura: |
Beaglehole, Robert, Ruth Bonita, and Tord Kjellström. Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera. Oficyna Wydawnicza, 2002. Buikstra J.E., Ubelaker D.H., 1994, Standards for data collection from human skeletal remains., Proceedings of a seminar at the field Museum of Natural History., Arkansas, Głąb H., Szostek K., 2000, Chemia kości - metody, możliwości, interpretacje., Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa, Malinowski A, Strzałko J.,(red.) 1989. Antropologia. PWN, Warszawa – Poznań. Holzer J.Z., 2003, Demografia, PWE, Warszawa, Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Piontek J., Malinowski A.,(red.) 1985, Teoria i empiria w Polskiej Szkole Antropologicznej. Wyd. Nauk. UAM, (część: III i V) Strzałko J., Henneberg M., Piontek J., 1976, Populacje ludzkie jako systemy biologiczne, PWN, Warszawa. Strzałko J., Ostoja-Zagórski J., 1995, Ekologia populacji ludzkich. Środowisko człowieka w pradziejach, Wyd. Naukowe UAM, Poznań. White T.D., Folkens P.A., The human bone manual., Elsevier Academic Press, Oxford, 2005, Wolański N., 2006, Ekologia człowieka. T. 1. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze, Wyd. Nauk. PWN SA, Warszawa. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.