Physicochemical and biochemical methods of soil quality assessment
General data
Course ID: | WF-OB-FBCH |
Erasmus code / ISCED: |
07.2
|
Course title: | Physicochemical and biochemical methods of soil quality assessment |
Name in Polish: | Fizykochemiczne i biochemiczne metody oceny jakości gleby |
Organizational unit: | Center for Ecology and Ecophilosophy |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku studiów II stopnia magisterskich MONITORING |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | OB2_W02 OB2_W11 OB2_U04 OB2_U08 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat właściwości fizykochemicznych gleby, procesów i przemian zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich znaczenia dla żyzności gleb. Student zapozna się z wybranym fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi metodami analizy próbek glebowych stosowanymi w ocenie stanu i jakości środowiska glebowego. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat właściwości fizykochemicznych gleby, procesów i przemian zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich znaczenia dla żyzności gleb. Student zapozna się z wybranym fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi metodami analizy próbek glebowych stosowanymi w ocenie stanu i jakości środowiska glebowego. |
Bibliography: |
(in Polish) 1) Mocek A. 2014. Gleboznawstwo. PWN, Warszawa. 2) Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2011. Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN, Warszawa. 3) Karczewska A. 2008. Ochrona i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. UP, Wrocław. 4) Burges A., Raw F. 1971. Biologia gleby. PWRiL, Warszawa. 5) Błaszczyk M.K. 2014. Mikrobiologia środowisk. PWN, Warszawa. 6) Paul E.A., Clark F.E. 2000. Mikrobiologia i biochemia gleb. Wyd. UMCS, Lublin. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: 1. Student wie co to jest gleba oraz potrafi opisać jej funkcja, potrafi wymienić i opisać podstawowe czynniki glebotwórcze. 2. Student potrafi wymienić i scharakteryzować główne właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby i podstawowe metody analityczne stosowane w badaniu właściwości fizyko-chemicznych i biologicznych. 3.Student potrafi opisać wpływ mikroorganizmów glebowych na żyzność gleby i ich znaczenie w procesach glebotwórczych oraz wpływ i wykorzystanie w ocenie stanu środowiska glebowego. Umiejętności: 4. student potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym i wykonywać podstawowe czynności laboratoryjne związane z pobieraniem prób glebowych, przygotowaniem do analiz i analizami. 5. student potrafi opisać wyniki i wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń. Kompetencje: 6. student zachowuje bezpieczeństwo podczas pracy w laboratorium i jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt podczas ćwiczeń 7. Student ma świadomość ochrony jakości gleb. ECTS: - udział w ćwiczeniach - 15 - przygotowanie sprawozdania pisemnego z ćwiczeń i prezentacji wyników - 10 - przygotowanie do ćwiczeń (zapoznanie z instrukcjami i materiałami teoretycznymi na e-learningu) - 5 - przygotowanie do kolokwium końcowego - 10 - konsultacje - 2 SUMA GODZIN 42 [42:15 ≈ 3] LICZBA ECTS - 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ćwiczenia laboratoryjne przeprowadzane w zespołach 2-3 osobowych lub indywidualnie według instrukcji przygotowanych przez prowadzącego ćwiczenia. Weryfikacja: - pisemne sprawozdanie z przeprowadzonych analiz otrzymanej próbki gleby (w postaci otrzymanej od prowadzącego do wypełnienia karty pracy); oraz krótka prezentacja wyników analiz badanej próbki gleby i ich przedstawienie innym uczestnikom zajęć (zawierajaca cel przeprowadzonych analiz, zastosowane metody, otrzymane wyniki w postaci tabel i wykresów i wnioski) - kolokwium końcowe (test jednokrotnego wyboru); - Warunkiem koniecznym do zaliczenia ćwiczeń jest oddanie w formie pisemnej (elektronicznej) sprawozdania (karty pracy) z przeprowadzonych analiz badanej próbki gleby oraz prezentacja wyników w PowerPoint na ocenę - Kolokwium końcowe – Do kolokwium końcowego dopuszczone będą tylko te osoby, które oddadzą sprawozdanie i przedstawią prezentację Punktacja i oceny za kolokwium końcowe: 30-29– 5 28-27 – 4+ 26-25 – 4 24-22 – 3+ 21-19 – 3 18 (60%) i mniej - 2 - Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ocen z kolokwium (co najmniej 3) oraz z prezentacji. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Group instructors: | Anna Augustyniuk-Kram, Paweł Boniecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Group instructors: | Anna Augustyniuk-Kram, Paweł Boniecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
SA CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Anna Augustyniuk-Kram | |
Group instructors: | Anna Augustyniuk-Kram, Paweł Boniecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.