Informatyka 2 - zastosowanie metod statystycznych w naukach przyrodniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-INFO2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Informatyka 2 - zastosowanie metod statystycznych w naukach przyrodniczych |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku Ochrony Środowiska |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W06 OB1_W08 OB1_W11 OB1_U01 OB1_U06 OB1_U08 OB1_U09 OB1_K01 OB1_K05 |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest praktyczne zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Ćwiczenia w postaci prezentacji multimedialnych oraz samodzielna analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych. Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: • Tworzenie szeregów rozdzielczych i graficzne przedstawianie struktury szeregu rozdzielczego (histogramy i wieloboki liczebności) • Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia. (średnia oraz odchylenie standardowe metodą kumulacji i odchyleń, współczynniki zmienności) • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • Parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, testy dla frakcji) • analiza regresji, • test Chi2, Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca Wykładowca służy pomocą przy doborze literatury 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy: Student opisuje przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych P1A_W02 wykazuje znajomość podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii z obszaru nauk przyrodniczych oraz rozwoju tych dyscyplin i stosowanych w nich metod badawczych P1A_W04 P1A_W05 H1A_W04 zna i operuje narzędziami matematycznymi i statystycznymi na poziomie pozwalającym opisywanie zjawisk przyrodniczych P1A_W02 P1A_W03 W zakresie umiejętności: Student dokonuje pomiarów i wyznacza wartości oraz ocenia wiarygodność podstawowych wielkości fizycznych i chemicznych P1A_U01 Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi i technikami informatycznymi do opisu zjawisk i analizy danych. P1A_U01 P1A_U05 interpretuje obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski P1A_U07 stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń oparte na logicznych przesłankach P1A_U07 W zakresie kompetencji społecznych: Student zna zakres posiadanej przez siebie interdyscyplinarnej wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego H1A_K01 H1A_K02 H1A_K06 wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska P1A_K04 P1A_K07 ECTS 2 (1ECTS=30h] zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h zadanie 2: przygotowanie do kolokwiów - 30h |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, kolokwium/zaliczenie praktyczne. Efekty kształcenia są weryfikowane w formie kolokwiów przeprowadzanych w trakcie zajęć. W celu zaliczenia przedmiotu student powinien poprawnie rozwiązać zdania statystyczne wykorzystując odpowiednie wzory. Ocena końcowa z ćwiczeń jest wypadkową cząstkowych kolokwiów sprawdzających wiedzę z ćwiczeń. Zaliczenie jest w postaci pisemnego rozwiązywania zadań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest praktyczne zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Ćwiczenia w postaci prezentacji multimedialnych oraz samodzielna analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych. Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: • Tworzenie szeregów rozdzielczych i graficzne przedstawianie struktury szeregu rozdzielczego (histogramy i wieloboki liczebności) • Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia. (średnia oraz odchylenie standardowe metodą kumulacji i odchyleń, współczynniki zmienności) • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • Parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, testy dla frakcji) • analiza regresji, • test Chi2, Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
|
Wymagania wstępne: |
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest praktyczne zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Ćwiczenia w postaci prezentacji multimedialnych oraz samodzielna analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych. Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: • Tworzenie szeregów rozdzielczych i graficzne przedstawianie struktury szeregu rozdzielczego (histogramy i wieloboki liczebności) • Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia. (średnia oraz odchylenie standardowe metodą kumulacji i odchyleń, współczynniki zmienności) • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • Parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, testy dla frakcji) • analiza regresji, • test Chi2, Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
|
Wymagania wstępne: |
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest praktyczne zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Ćwiczenia w postaci prezentacji multimedialnych oraz samodzielna analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych. Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: • Tworzenie szeregów rozdzielczych i graficzne przedstawianie struktury szeregu rozdzielczego (histogramy i wieloboki liczebności) • Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia. (średnia oraz odchylenie standardowe metodą kumulacji i odchyleń, współczynniki zmienności) • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • Parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, testy dla frakcji) • analiza regresji, • test Chi2, Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
|
Wymagania wstępne: |
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3att8jlCVoCfRMqQUgioOvhdXxh6SbDIBy3dN2_yjhuj81%40thread.tacv2/conversations?groupId=268016f4-3d45-4f54-8ff3-287d408ae0c2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest praktyczne zastosowanie w trakcie badań naukowych podstawowych metod statystycznych. Stosowane metody dydaktyczne Ćwiczenia w postaci prezentacji multimedialnych oraz samodzielna analiza danych w postaci rozwiązywania zadań statystycznych. Ćwiczenia kończą się kolokwium, na którym sprawdzana jest praktyczna umiejętność rozwiązywania zadanego problemu statystycznego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są samodzielnym obliczeniom statystycznym. Zajęcia praktyczne obejmują: • Tworzenie szeregów rozdzielczych i graficzne przedstawianie struktury szeregu rozdzielczego (histogramy i wieloboki liczebności) • Obliczanie podstawowych statystyk z szeregów rozdzielczych w postaci miar tendencji centralnych i mierników rozproszenia. (średnia oraz odchylenie standardowe metodą kumulacji i odchyleń, współczynniki zmienności) • Analiza rozkładu z próby, miary asymetrii rozkładu • Statystyka indukcyjna w tym: etapy realizacji badania naukowego, zasady formułowania celów naukowych, hipotez statystycznych, weryfikacja hipotez, Błędy I i II rodzaju. • Parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne (m.in. testy t-studenta, ANOVA, testy dla frakcji) • analiza regresji, • test Chi2, Poza wiedzą dotyczącą zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizy danego rodzaju wolno jest wykonać. Położony jest również nacisk na interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz statystycznych. W trakcie kursu student zapoznaje się z wnioskowaniem statystycznym wykorzystując odpowiednie testy statystyczne (test t-Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji, test Manna-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala Walisa, korelacja i regresja prostoliniowa, test Chi 2 ). Wykonuje proste zadania badawcze lub ekspertyzy typowe dla nauk biologicznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Stosuje na poziomie podstawowym metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych. Potrafi przeprowadzać analizę informacji statystycznej pochodzącej z różnych źródeł i przedstawić poprawne wnioski. Potrafi stawiać poprawne hipotezy oparte na logicznych przesłankach. Posługuje się podstawowymi metodami statystycznymi oraz technikami obliczeniowymi. Potrafi przeprowadzić testy statystyczne. Prawidłowo interpretuje dane empiryczne oraz formułuje odpowiednie wnioski. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 |
|
Wymagania wstępne: |
Uczęszczanie na wykłady, podstawy matematyki i biologii populacyjnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.