Ochrona środowiska w strategii systemowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-OSSS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Ochrona środowiska w strategii systemowej |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku Ochrony Środowiska ZARZĄDZANIE |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a33eeddc759da44e9a3d69d91249169e5%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=87d50380-413d-498f-8ea8-5c17b613b6e7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W02 OB1_W05 OB1_W11 OB1_U11 OB1_U12 OB1_K07 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska a w szczególności systemu zarządzania środowiskowego. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie problematyki ochrony środowiska w ujęciu systemowym. |
Pełny opis: |
W ramach systemowego ujęcia ochrony środowiska uwzględniona została problematyka przedmiotowa i metodologiczna. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
Literatura: |
Poskrobko, B., Baran, A., 2007, Zarządzanie środowiskiem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Matuszak-Flejszman, A., 2007, System zarządzania środowiskowego w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. Scruton R., 2017, Zielona filozofia. Jak poważnie myśleć o naszej planecie, Poznań. Embros G., Systemowe aspekty zrównoważonego rozwoju, w: J. W. Czartoszewski (red.), Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa 2010, s 93-111. Embros G., Prakseologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, Warszawa 2016, s. 101- 127. Embros G., Decision-making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection, w: Problemy Ekorozwoju, 2021,16(1), 91-101. Laszlo E., Systemowy obraz świata, PIW, Warszawa 1978. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student charakteryzuje ochronę środowiska w strategii systemowej Student identyfikuje uwarunkowania, strukturę i komponenty procesu decyzyjnego Student wskazuje praktyczne kwestie w kontekście omawianych zagadnień Umiejętności: Student objaśnia kluczowe zagadnienia w kontekście ochrony środowiska w ujęciu systemowym Student uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego Student analizuje praktyczne konsekwencje omawianych zagadnień Kompetencje: Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii Student jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] udział w ćwiczeniach 30 godz. przygotowanie referatu 15 godz. przygotowanie do kolokwium 15 godz. suma godzin: 60 liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie scharakteryzować ochrony środowiska w strategii systemowej, nie potrafi identyfikować uwarunkowań, struktury czy komponentów procesu decyzyjnego, nie jest w stanie wskazać praktycznych kwestii ujawniających się w kontekście omawianych zagadnień, Ocena 3 (dst): student poprawnie charakteryzuje nieliczne aspekty ochrony środowiska ukazywanej w strategii systemowej, identyfikuje jedynie niektóre uwarunkowania i komponenty procesu decyzyjnego, wskazanie praktycznych kwestii sprawia mu trudność, Ocena 4 (db): student poprawnie charakteryzuje ochronę środowiska w strategii systemowej, właściwie identyfikuje uwarunkowania, strukturę i komponenty procesu decyzyjnego, wskazuje niektóre praktyczne kwestie ujawniające się w kontekście omawianych zagadnień, Ocena 5 (bdb): student właściwie charakteryzuje ochronę środowiska w strategii systemowej, znakomicie identyfikuje uwarunkowania, strukturę i komponenty procesu decyzyjnego, wskazuje wiele praktycznych kwestii ujawniających się w kontekście omawianych zagadnień, Umiejętności: Ocena 2 (ndst): student nie potrafi objaśniać kluczowych zagadnień ochrony środowiska w ujęciu systemowym, nie umie uzasadnić uwarunkowań procesu decyzyjnego, nie jest w stanie analizować praktycznych konsekwencji omawianych zagadnień, Ocena 3 (dst): student w dostatecznym stopniu objaśnia kluczowe zagadnienia w kontekście ochrony środowiska w ujęciu systemowym, w ograniczonym stopniu uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego, analizuje niektóre praktyczne konsekwencje omawianych zagadnień, Ocena 4 (db): student dobrze objaśnia kluczowe zagadnienia w kontekście ochrony środowiska w ujęciu systemowym, uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego, właściwie analizuje praktyczne konsekwencje omawianych zagadnień, Ocena 5 (bdb): student sprawnie objaśnia kluczowe zagadnienia w kontekście ochrony środowiska w ujęciu systemowym, bardzo dobrze uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego, fachowo analizuje praktyczne konsekwencje omawianych zagadnień, Kompetencje: Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zachować krytycyzmu w wyrażaniu opinii, nie jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki, Ocena 3 (dst): student w wielu wypadkach zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, bywa otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki, Ocena 4 (db): student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki, Ocena 5 (bdb): student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, zawsze jest otwarty na różne ujęcia opracowywanej tematyki, Na ocenę końcową składają się: Ocena z referatu, aktywne uczestnictwo w zajęciach ("plusy" za aktywność), ocena z kolokwium końcowego. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Weryfikacja - indywidualna ocena aktywności na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Embros | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Embros | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie problematyki ochrony środowiska w ujęciu systemowym. Uwzględniona została problematyka przedmiotowa i metodologiczna. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
|
Literatura: |
Norma ISO 14001:2015 Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 Realizacja Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce 2018 |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza dot. teorii systemów i ochrony środowiska |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Embros | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Embros | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] udział w ćwiczeniach 30 godz. przygotowanie referatu 15 godz. przygotowanie do kolokwium 15 godz. suma godzin: 60 liczba ECTS: 2 |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie problematyki ochrony środowiska w ujęciu systemowym. |
|
Pełny opis: |
W ramach systemowego ujęcia ochrony środowiska uwzględniona została problematyka przedmiotowa i metodologiczna. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
|
Literatura: |
Poskrobko, B., Baran, A., 2007, Zarządzanie środowiskiem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Matuszak-Flejszman, A., 2007, System zarządzania środowiskowego w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. Scruton R., 2017, Zielona filozofia. Jak poważnie myśleć o naszej planecie, Poznań. Embros G., Systemowe aspekty zrównoważonego rozwoju, w: J. W. Czartoszewski (red.), Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa 2010, s 93-111. Embros G., Prakseologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, Warszawa 2016, s. 101- 127. Embros G., Decision-making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection, w: Problemy Ekorozwoju, 2021,16(1), 91-101. Laszlo E., Systemowy obraz świata, PIW, Warszawa 1978. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza dot. teorii systemów i ochrony środowiska |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Embros | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Embros | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] udział w ćwiczeniach 30 godz. przygotowanie referatu 15 godz. przygotowanie do kolokwium 15 godz. suma godzin: 60 liczba ECTS: 2 |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie problematyki ochrony środowiska w ujęciu systemowym. |
|
Pełny opis: |
W ramach systemowego ujęcia ochrony środowiska uwzględniona została problematyka przedmiotowa i metodologiczna. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
|
Literatura: |
Poskrobko, B., Baran, A., 2007, Zarządzanie środowiskiem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Matuszak-Flejszman, A., 2007, System zarządzania środowiskowego w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. Scruton R., 2017, Zielona filozofia. Jak poważnie myśleć o naszej planecie, Poznań. Embros G., Systemowe aspekty zrównoważonego rozwoju, w: J. W. Czartoszewski (red.), Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa 2010, s 93-111. Embros G., Prakseologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, Warszawa 2016, s. 101- 127. Embros G., Decision-making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection, w: Problemy Ekorozwoju, 2021,16(1), 91-101. Laszlo E., Systemowy obraz świata, PIW, Warszawa 1978. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza dot. teorii systemów i ochrony środowiska |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 18 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Embros | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Embros | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] udział w ćwiczeniach 30 godz. przygotowanie referatu 15 godz. przygotowanie do kolokwium 15 godz. suma godzin: 60 liczba ECTS: 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie problematyki ochrony środowiska w ujęciu systemowym. |
|
Pełny opis: |
W ramach systemowego ujęcia ochrony środowiska uwzględniona została problematyka przedmiotowa i metodologiczna. Zasadniczym celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
|
Literatura: |
Poskrobko, B., Baran, A., 2007, Zarządzanie środowiskiem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Matuszak-Flejszman, A., 2007, System zarządzania środowiskowego w organizacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. Scruton R., 2017, Zielona filozofia. Jak poważnie myśleć o naszej planecie, Poznań. Embros G., Systemowe aspekty zrównoważonego rozwoju, w: J. W. Czartoszewski (red.), Nauki humanistyczne i sozologia, Warszawa 2010, s 93-111. Embros G., Prakseologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, Warszawa 2016, s. 101- 127. Embros G., Decision-making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection, w: Problemy Ekorozwoju, 2021,16(1), 91-101. Laszlo E., Systemowy obraz świata, PIW, Warszawa 1978. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza dot. teorii systemów i ochrony środowiska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.