Bird Ecology and Conservation
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-SUBE |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Bird Ecology and Conservation |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Wykłady monograficzne w języku obcym z nauk biologicznych na poziomie B2+ |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_U04 OB1_U15 OB1_K09 |
Wymagania wstępne: | podstawowa znajomość języka angielskiego, podstawowa znajomość zoologii i ekologii zwierząt |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują metody badania ekologii i behawioru ptaków. Koncentrują się głównie na sezonie lęgowym ptaków. Studenci zapoznają się z niektórymi technikami, które mogą być przydatne w terenie i pomóc w zarządzaniu projektami ochroniarskimi. Zajęcia zaznajamiają z etycznymi i prawnymi aspektami pracy z ptakami w terenie; z ryzykiem związanym z pracą w terenie i zasadami bezpieczeństwa. Na koniec przedstawia kilka przykładów zarządzania ochroną ptaków oraz zarządzania siedliskami. Przedstawiona zostanie ochrona ptaków na środkowej Wiśle. |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Organizacja zajęć. Czym się zajmuje ekologia lęgowa ptaków. Podstawowe pojęcia z ekologii i behawioru ptaków. Zagadnienia ochrony ptaków. 2. Metody pracy terenowej z ptakami – kwestie etyczne i prawne, bezpieczeństwo w terenie 3. Liczenia ptaków – dlaczego liczymy ptaki? 4. Biologia i ekologia ptaków lęgowych – metody badań terenowych 5. Dlaczego i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanym ptakiem? 6. Dlaczego obrączkujemy ptaki - metalowe obrączki i kolorowe opaski oraz inne metody indywidualnego znakowania 7. Dlaczego pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania 8. Dieta i żerowanie – metody badań ekologii żerowiskowej 9. Selekcja siedliskowa i wybór siedlisk lęgowych – metody badań terenowych 10. Badania behawioralne ptaków – co możemy zaobserwować w terenie? 11. Zarządzanie ochroną zagrożonych ptaków 12. Zarządzanie siedliskiem 13. Życie w koloniach mew i rybitw 14. Czynna ochrona mew i rybitw na środkowej Wiśle – studium przypadku 15. Podsumowanie kursu |
Literatura: |
Wykład 1. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 2. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. 3. Perrins C.M., Lebreton J.D., Hirons G.J.M. 1991. Bird Population Studies. Relevance to Conservation and management. Oxford University Press. Artykuły dotyczące badań ekologii ptaków, zachowania się ptaków i aktywnej ochrony ptaków Ćwiczenia: Bruun B.1970. Birds of Europe. McGraw-Hill Book Company lub inne przewodniki do oznaczania gatunków ptaków europejskich Artykuły dotyczące ekologii ptaków, różnorodności awifauny w terenach miejskich i zurbanizowanych, w parkach i lasach miejskich |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Wiedza: EK1 - Student rozpoznaje specjalistyczne pojęcia w języku obcym z zakresu ekologii, zachowania i ochrony gatunkowej 2. Umiejętności: EK2 - student potrafi korzystać ze źródeł informacji w języku obcym, EK3 – student posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim); EK4 – student potrafi przygotowywać prezentację multimedialną w języku obcym na temat związany ze studiowana specjalnością 3. Kompetencje: EK5 - Pogłębia swoje umiejętności językowe w studiowanej dziedzinie oraz samodzielne wykorzystywanie w tym celu dostępnych źródeł |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bdb (5) EK1-EK5 student bardzo dobrze tłumaczy wylosowany artykuł w języku obcym, sprawnie i prawidłowo wykorzystuje źródła informacji w języku obcym (nie tylko z wylosowanego artykułu) do przedstawianej prezentacji, student biegle posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim); Na ocenę dobrą (4) EK1-EK5 student dobrze tłumaczy wylosowany artykuł w języku obcym chociaż pojawiają się błędy w interpretacji terminów specjalistycznych, prawidłowo wykorzystuje źródła informacji w języku obcym (wylosowany artykuł) do przedstawianej prezentacji, student posługuje się w stopniu dobrym terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim); Na ocenę dostateczną (3) EK1-EK5 student tłumaczy wylosowany artykuł w języku obcym ale pojawia się wiele błędów językowych, stara się wykorzystywać źródła informacji w języku obcym (wylosowany artykuł) do przedstawianej prezentacji, student posługuje się w stopniu dostatecznym terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim); Na ocenę niedostateczną (2) EK1-EK5 student nie potrafi prawidłowo przetłumaczyć wylosowanego artykułu w języku obcym, student nie potrafi wykorzystać źródła informacji w języku obcym (wylosowany artykuł) do przedstawianej prezentacji, student nie potrafi posługiwać się terminologią specjalistyczną z zakresu ekologii, behawioru i ochrony zwierząt (w języku angielskim); |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 5 miejsc
Wykład, 15 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Buczyński, Monika Bukacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
The course introduce methods of study bird ecology and behavior. It focuses mainly on breeding season of birds. Students will be acquainted with several techniques that can be useful in the field and help to manage conservation projects. They will be acquainted with the ethical and legal aspects of working with birds in the field; with the risks associated with field work and the safety principles. At the end we will focus on some examples of the bird conservation management as well as the habitat management. A case study for the Middle Vistula River will be presented. During exercises two field excursions along the Vistula River are planned (near Łomna and in Warsaw) to compare bird species diversity between country and urban landscapes. |
|
Pełny opis: |
Lecture: 1. The organization of classes. What is the breeding ecology of birds. Basic concepts of ecology and behavior of birds. Conservation issues for birds. 2. Methods of field work with birds – ethical and legal issues, safety in the field 3. Bird census or surveys – why do we count birds? 4. Biology and ecology of breeding birds - the methods of field research 5. Why and how do we catch birds, handling 6. Why do we band birds - metal rings and colour bands and other methods of individual marking 7. Why do we take blood, methods of collection and preservation 8. Diet and foraging – the methods of feeding ecology research 9. Habitat selection and nest-site selection – the methods of field research 10. Behavioural research of birds - what can we observed in the field? 11. Conservation management of endangered birds 12. Habitat management 13. Life in the colonies of gulls and terns 14. Active protection of gulls and terns at the middle Vistula River - a case study 15. Summary of the course Laboratory: During exercises two field excursions within the Vistula River Valley are planned (near Łomna and in Warsaw) to compare bird species diversity between country and urban landscapes; or parks and urban forests. |
|
Literatura: |
Lecture: 1. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 2. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. 3. Perrins C.M., Lebreton J.D., Hirons G.J.M. 1991. Bird Population Studies. Relevance to Conservation and management. Oxford University Press. Articles concerning the birds’ ecology research, bird behaviour studies and active protection of birds Laboratory: Articles concerning the birds’ ecology research, bird behaviour studies and active protection of birds For field trips: Bruun B.1970. Birds of Europe. McGraw-Hill Book Company or other field guide for European birds Articles concerning the birds’ ecology, bird diversity in rural and urban environments, in parks and urban forests |
|
Wymagania wstępne: |
basic knowledge of zoology and ecology of animals, knowledge of English terms in the field of zoology and ecology |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 5 miejsc
Wykład, 15 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Buczyński, Monika Bukacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta godziny pracy studenta Uczestniczenie w wykładzie 15 Uczestniczenie w ćwiczeniach 15 Przegląd literatury do wykładu 35 Przegląd literatury do ćwiczeń 35 Przygotowanie prezentacji 45 Przygotowanie raportu 45 Razem 180 godzin [180/30 = 6] Liczba ECTS 6 |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują metody badania ekologii i behawioru ptaków. Koncentrują się głównie na sezonie lęgowym ptaków. Studenci zapoznają się z niektórymi technikami, które mogą być przydatne w terenie i pomóc w zarządzaniu projektami ochroniarskimi. Zajęcia zaznajamiają z etycznymi i prawnymi aspektami pracy z ptakami w terenie; z ryzykiem związanym z pracą w terenie i zasadami bezpieczeństwa. Na koniec przedstawia kilka przykładów zarządzania ochroną ptaków oraz zarządzania siedliskami. Przedstawiona zostanie ochrona ptaków na środkowej Wiśle. W ramach ćwiczeń planowane są dwie wycieczki terenowe wzdłuż Wisły (w okolicach Łomnej i Warszawy) w celu porównania różnorodności gatunkowej ptaków pomiędzy krajobrazami wiejskimi i miejskimi oraz parkiem i lasem |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Organizacja zajęć. Czym się zajmuje ekologia lęgowa ptaków. Podstawowe pojęcia z ekologii i behawioru ptaków. Zagadnienia ochrony ptaków. 2. Metody pracy terenowej z ptakami – kwestie etyczne i prawne, bezpieczeństwo w terenie 3. Liczenia ptaków – dlaczego liczymy ptaki? 4. Biologia i ekologia ptaków lęgowych – metody badań terenowych 5. Dlaczego i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanym ptakiem? 6. Dlaczego obrączkujemy ptaki - metalowe obrączki i kolorowe opaski oraz inne metody indywidualnego znakowania 7. Dlaczego pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania 8. Dieta i żerowanie – metody badań ekologii żerowiskowej 9. Selekcja siedliskowa i wybór siedlisk lęgowych – metody badań terenowych 10. Badania behawioralne ptaków – co możemy zaobserwować w terenie? 11. Zarządzanie ochroną zagrożonych ptaków 12. Zarządzanie siedliskiem 13. Życie w koloniach mew i rybitw 14. Czynna ochrona mew i rybitw na środkowej Wiśle – studium przypadku 15. Podsumowanie kursu Laboratorium: W ramach ćwiczeń planowane są dwie wycieczki terenowe w obrębie doliny Wisły (w okolicach Łomny i w Warszawie) w celu porównania różnorodności gatunkowej ptaków w krajobrazie wiejskim i miejskim; lub parki i lasy miejskie. |
|
Literatura: |
Wykład 1. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 2. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. 3. Perrins C.M., Lebreton J.D., Hirons G.J.M. 1991. Bird Population Studies. Relevance to Conservation and management. Oxford University Press. Artykuły dotyczące badań ekologii ptaków, zachowania się ptaków i aktywnej ochrony ptaków Ćwiczenia: Bruun B.1970. Birds of Europe. McGraw-Hill Book Company lub inne przewodniki do oznaczania gatunków ptaków europejskich Artykuły dotyczące ekologii ptaków, różnorodności awifauny w terenach miejskich i zurbanizowanych, w parkach i lasach miejskich |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Monika Bukacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta godziny pracy studenta Uczestniczenie w wykładzie 30 Przegląd literatury do wykładu 70 Przygotowanie prezentacji 80 Razem 180 godzin [180/30 = 6] Liczba ECTS 6 |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują metody badania ekologii i behawioru ptaków. Koncentrują się głównie na sezonie lęgowym ptaków. Studenci zapoznają się z niektórymi technikami, które mogą być przydatne w terenie i pomóc w zarządzaniu projektami ochroniarskimi. Zajęcia zaznajamiają z etycznymi i prawnymi aspektami pracy z ptakami w terenie; z ryzykiem związanym z pracą w terenie i zasadami bezpieczeństwa. Na koniec przedstawia kilka przykładów zarządzania ochroną ptaków oraz zarządzania siedliskami. Przedstawiona zostanie ochrona ptaków na środkowej Wiśle. |
|
Pełny opis: |
1. Organizacja zajęć. Czym się zajmuje ekologia lęgowa ptaków. Podstawowe pojęcia z ekologii i behawioru ptaków. Zagadnienia ochrony ptaków. 2. Metody pracy terenowej z ptakami – kwestie etyczne i prawne, bezpieczeństwo w terenie 3. Liczenia ptaków – dlaczego liczymy ptaki? 4. Biologia i ekologia ptaków lęgowych – metody badań terenowych 5. Dlaczego i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanym ptakiem? 6. Dlaczego obrączkujemy ptaki - metalowe obrączki i kolorowe opaski oraz inne metody indywidualnego znakowania 7. Dlaczego pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania 8. Dieta i żerowanie – metody badań ekologii żerowiskowej 9. Selekcja siedliskowa i wybór siedlisk lęgowych – metody badań terenowych 10. Badania behawioralne ptaków – co możemy zaobserwować w terenie? 11. Zarządzanie ochroną zagrożonych ptaków 12. Zarządzanie siedliskiem 13. Życie w koloniach mew i rybitw 14. Czynna ochrona mew i rybitw na środkowej Wiśle – studium przypadku 15. Podsumowanie kursu |
|
Literatura: |
1. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 2. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. 3. Perrins C.M., Lebreton J.D., Hirons G.J.M. 1991. Bird Population Studies. Relevance to Conservation and management. Oxford University Press. Artykuły dotyczące badań ekologii ptaków, zachowania się ptaków i aktywnej ochrony ptaków |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Monika Bukacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta godziny pracy studenta Uczestniczenie w wykładzie 30 Przegląd literatury do wykładu 30 Przygotowanie prezentacji 30 Razem 90 godzin [90/30 = 3] Liczba ECTS 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują metody badania ekologii i behawioru ptaków. Koncentrują się głównie na sezonie lęgowym ptaków. Studenci zapoznają się z niektórymi technikami, które mogą być przydatne w terenie i pomóc w zarządzaniu projektami ochroniarskimi. Zajęcia zaznajamiają z etycznymi i prawnymi aspektami pracy z ptakami w terenie; z ryzykiem związanym z pracą w terenie i zasadami bezpieczeństwa. Na koniec przedstawia kilka przykładów zarządzania ochroną ptaków oraz zarządzania siedliskami. Przedstawiona zostanie ochrona ptaków na środkowej Wiśle. |
|
Pełny opis: |
1. Organizacja zajęć. Czym się zajmuje ekologia lęgowa ptaków. Podstawowe pojęcia z ekologii i behawioru ptaków. Zagadnienia ochrony ptaków. 2. Metody pracy terenowej z ptakami – kwestie etyczne i prawne, bezpieczeństwo w terenie 3. Liczenia ptaków – dlaczego liczymy ptaki? 4. Biologia i ekologia ptaków lęgowych – metody badań terenowych 5. Dlaczego i jak łapiemy ptaki, obchodzenie się ze złapanym ptakiem? 6. Dlaczego obrączkujemy ptaki - metalowe obrączki i kolorowe opaski oraz inne metody indywidualnego znakowania 7. Dlaczego pobieramy krew, metody pobierania i przechowywania 8. Dieta i żerowanie – metody badań ekologii żerowiskowej 9. Selekcja siedliskowa i wybór siedlisk lęgowych – metody badań terenowych 10. Badania behawioralne ptaków – co możemy zaobserwować w terenie? 11. Zarządzanie ochroną zagrożonych ptaków 12. Zarządzanie siedliskiem 13. Życie w koloniach mew i rybitw 14. Czynna ochrona mew i rybitw na środkowej Wiśle – studium przypadku 15. Podsumowanie kursu |
|
Literatura: |
1. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 2. Williams D.R., Pople R.G., Showler D.A., Dicks L.V., Child M.F., Erasmus K.H.J. zu Ermgassen E.K.H.J., Sutherland W.J. 2013. Bird Conservation: Global evidence for the effects of interventions. Exeter, Pelagic Publishing. 3. Perrins C.M., Lebreton J.D., Hirons G.J.M. 1991. Bird Population Studies. Relevance to Conservation and management. Oxford University Press. Artykuły dotyczące badań ekologii ptaków, zachowania się ptaków i aktywnej ochrony ptaków |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.