Wybrane problemy edukacji ekologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-WEDE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy edukacji ekologicznej |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku studiów II stopnia magisterskich POLITYKA |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W09 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do realizacji edukacji ekologicznej, edukacji przyrodniczej, szczególnie edukacji leśnej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym z uwzględnieniem zajęć praktycznych. |
Pełny opis: |
Założenia: Przedmiot powinien przygotować studentów do nauczania problematyki ekologicznej, przyrodniczej, szczególnie leśnej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym, Cele zajęć: Studenci powinni skutecznie prowadzić zajęcia edukacyjne, rozbudzać zainteresowania poznawcze oraz wspierać rozwój intelektualny uczniów przez umiejętny dobór metod aktywnych, technik nauczania i środków dydaktycznych, zajęcia praktyczne w terenie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Anderwald D.: Zielony pijar, czyli sztuka „uwodzenia” edukacją przyrodniczo-leśną. Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, 1 (20), 2009, 2. Antczak A.: Poradnik edukacji leśnej, CILP, Warszawa, 2003 - 2009, 3. Będkowska H.: Wycieczka do lasu. Poradnik dla nauczycieli, rodziców i opiekunów. Wyd. Multico, 2005, 4. Chrzanowski T.: ABC edukacji leśnej, CILP, Warszawa, 2007, 5. Chrzanowski T.: Model edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych, Studia i Materiały CEPL w Rogowie R. 18. Zeszyt 47 / 2 / 2016, 6. Czołnik B.: Edukacja leśna różnych grup wiekowych. Wskazówki psychologiczne, merytoryczne i metodyczne. Poradnik Edukacji Leśnej: 14,2004, 7. Grzywacz A.: Edukacja leśna społeczeństwa. Biblioteczka Leśniczego. Z. 138. Wyd. Świat. Warszawa, 2000, 8. Nowacka W., Staniszewski P., Gasek A.: Edukacja dzieci w zakresie bezpieczeństwa ich aktywności w lesie, Studia i Materiały CEPL w Rogowie R. 18. Zeszyt 47 / 2 / 2016, 9. Poręba-Konopczyńska A.:Współpraca leśnika i nauczyciela w edukacji leśnej. Poradnik Edukacji Leśnej, 14, 2004, 10. Żornaczuk A.: Analiza tablic informacyjnych na ścieżkach dydaktycznych w lasach na tle programu nauczania przyrody w szkołach podstawowych. Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów, cz. 6, 2000. Literatura uzupełniająca: 1. Chrzanowski T.: Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2015 roku, Warszawa 2016, 2. Chrzanowski T.: Wytyczne do tworzenia Programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie, Warszawa 2003, 3. Czyżewska M.: Las, tajemnica i...szafa. Czy można wprowadzić innowacje do edukacji leśnej? Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, Rogów, Zeszyt 15 (1), 2007, 4. Frąckowiak E., Jagodziński A. M.: Dlaczego o lesie w lesie? Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, Rogów, Zeszyt 10, 2005, 5. Głuch G.: Edukacja przyrodniczo-leśna i rekreacja dzieci niepełnosprawnych w terenie oraz w salach edukacyjnych. Stud. i Mat. CEPL, Rogów 1 (24), 2010, 6. Gołoś G.: Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności Żornaczuk A. 2000. Analiza tablic informacyjnych na ścieżkach dydaktycznych w lasach na tle programu nauczania przyrody w szkołach podstawowych. Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów, cz. 6.na terenach leśnych. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, Rogów, R. 15. Zeszyt 34 / 1 / 2013. 7. Mrowińska I., Mrowiński P.: Treści edukacji leśnej oraz ich realizacja. Poradnik Edukacji Leśnej. Z.5. CILP. Warszawa 2003, 8. Terlecka M.: Edukacja Ekologiczna, Wybrane problemy, Krosno 2014, Wydawnictwo Armagraf, 9. Zadura J.: Edukacja i turystyka w Lasach Państwowych, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, Warszawa 2013, 10. Zarządzenie Nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: Wiedza: Student potrafi zidentyfikować i scharakteryzować podstawowe problemy środowiska społeczno-przyrodniczego o charakterze globalnym; zna przyczyny owych zagrożeń i konsekwencje dla rozwoju społeczno-gospodarczego; rozumie konieczność podejmowania systemowych działań, w tym edukacyjnych, na rzecz ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego; orientuje się w obcojęzycznej literaturze przedmiotu. Student zna ogólne założenia, cele nauczania oraz treści nauczania dotyczące edukacji ekologicznej, przyrodniczej i leśnej. Umiejętności: Student potrafi rozpoznać przyczyny problemów środowiska społeczno-przyrodniczego, przeanalizować możliwości przeciwdziałania, za pośrednictwem edukacji, poszczególnym problemom i wyprowadzić wnioski z proponowanych rozwiązań; potrafi poddać krytyce metody rozwiązywania zadanego problemu w ochronie środowiska. Student zna metody nauczania edukacji ekologicznej, przyrodniczej i leśnej. Potrafi je zastosować w praktyce dydaktycznej na zajęciach w szkole i poza szkołą, na zajęciach terenowych. ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]: udział w konwersatorium: 30 godz. indywidualna analiza tekstów: 15 godz. przygotowanie do zajęć: 10 godz. konsultacje: 5 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Obecność i aktywność na zajęciach, przygotowanie dwóch wystąpień z przedmiotu, kolokwium pisemne. Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi wymienić i scharakteryzować kluczowych problemów środowiska przyrodniczego; nie zna przyczyn i skutków owych zagrożeń; nie dostrzega zależności pomiędzy edukacją a procesem przeciwdziałania problemom środowiskowym. - na ocenę 3 (dst): student potrafi wymienić i opisać zasadnicze problemy środowiska społeczno-przyrodniczego, potrafi zdefiniować czym jest kryzys ekologiczny i omówić jego skutki, jednak nie dostrzega możliwości przeciwdziałania, poprzez działania edukacyjne, problemom środowiska naturalnego; - na ocenę 4 (db): student potrafi zdefiniować czym jest kryzys ekologiczny, omówić jego przyczyny i skutki, potrafi wymienić i wyjaśnić zasadnicze problemy środowiska społeczno-przyrodniczego, zna ich przyczyny i konsekwencje dla rozwoju społeczno-gospodarczego, jednak w niewielkim stopniu dostrzega możliwości przeciwdziałania problemom środowiska naturalnego za pośrednictwem edukacji ekologicznej; - na ocenę 5 (bdb): student poprawnie definiuje czym jest kryzys ekologiczny, potrafi omówić jego przyczyny i skutki, bezbłędnie wymienia i charakteryzuje zasadnicze problemy środowiska społeczno-przyrodniczego, zna ich przyczyny i konsekwencje dla rozwoju społeczno-gospodarczego, a ponadto dostrzega rolę edukacji ekologicznej, w tym leśnej w kształtowaniu świadomości ekologicznej. Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi interpretować zadanych tekstów, ocenić i poddać krytyce zawartych w nich informacji, nie potrafi przewidzieć ani ocenić skutków zagrożeń środowiska społeczno-przyrodniczego, nie analizuje oraz nie poddaje ocenie, wypracowanych w ramach edukacji, programów odnoszących się do problemów środowiskowych; - na ocenę 3 (dst): student potrafi przeanalizować zadane teksty, ale w niewielkim stopniu umie je zinterpretować i ocenić, nie potrafi przewidzieć ani ocenić skutków zagrożeń środowiska społeczno-przyrodniczego, w niewielkim stopniu analizuje wypracowane, w ramach edukacji, programy odnoszące się do problemów środowiskowych, jednak nie poddaje ich ocenie; - na ocenę 4 (db): student analizuje zadane teksty i potrafi odnieść treści do omawianych zagadnień, potrafi przewidzieć i ocenić skalę zagrożeń środowiska społeczno-przyrodniczego, analizuje i poddaje ocenie, wypracowane w ramach edukacji, programy odnoszące się do problemów środowiskowych; - na ocenę 5 (bdb): student poprawnie analizuje zadane teksty, potrafi poddać je krytyce i odnieść treści do omawianych zagadnień, potrafi trafnie przewidzieć i ocenić skalę zagrożeń środowiska społeczno-przyrodniczego, bezbłędnie analizuje i poddaje ocenie, wypracowane w ramach edukacji, programy odnoszące się do problemów środowiskowych; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Klimski | |
Prowadzący grup: | Marcin Klimski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do realizacji edukacji ekologicznej, edukacji przyrodniczej, szczególnie edukacji leśnej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym z uwzględnieniem zajęć praktycznych. |
|
Pełny opis: |
Założenia: Przedmiot powinien przygotować studentów do nauczania problematyki ekologicznej, przyrodniczej, szczególnie leśnej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym, Cele zajęć: Studenci powinni skutecznie prowadzić zajęcia edukacyjne, rozbudzać zainteresowania poznawcze oraz wspierać rozwój intelektualny uczniów przez umiejętny dobór metod aktywnych, technik nauczania i środków dydaktycznych, zajęcia praktyczne w terenie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Anderwald D.: Zielony pijar, czyli sztuka „uwodzenia” edukacją przyrodniczo-leśną. Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, 1 (20), 2009, 2. Antczak A.: Poradnik edukacji leśnej, CILP, Warszawa, 2003 - 2009, 3. Będkowska H.: Wycieczka do lasu. Poradnik dla nauczycieli, rodziców i opiekunów. Wyd. Multico, 2005, 4. Chrzanowski T.: ABC edukacji leśnej, CILP, Warszawa, 2007, 5. Chrzanowski T.: Model edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych, Studia i Materiały CEPL w Rogowie R. 18. Zeszyt 47 / 2 / 2016, 6. Czołnik B.: Edukacja leśna różnych grup wiekowych. Wskazówki psychologiczne, merytoryczne i metodyczne. Poradnik Edukacji Leśnej: 14,2004, 7. Grzywacz A.: Edukacja leśna społeczeństwa. Biblioteczka Leśniczego. Z. 138. Wyd. Świat. Warszawa, 2000, 8. Nowacka W., Staniszewski P., Gasek A.: Edukacja dzieci w zakresie bezpieczeństwa ich aktywności w lesie, Studia i Materiały CEPL w Rogowie R. 18. Zeszyt 47 / 2 / 2016, 9. Poręba-Konopczyńska A.:Współpraca leśnika i nauczyciela w edukacji leśnej. Poradnik Edukacji Leśnej, 14, 2004, 10. Żornaczuk A.: Analiza tablic informacyjnych na ścieżkach dydaktycznych w lasach na tle programu nauczania przyrody w szkołach podstawowych. Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów, cz. 6, 2000. Literatura uzupełniająca: 1. Chrzanowski T.: Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2015 roku, Warszawa 2016, 2. Chrzanowski T.: Wytyczne do tworzenia Programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie, Warszawa 2003, 3. Czyżewska M.: Las, tajemnica i...szafa. Czy można wprowadzić innowacje do edukacji leśnej? Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, Rogów, Zeszyt 15 (1), 2007, 4. Frąckowiak E., Jagodziński A. M.: Dlaczego o lesie w lesie? Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, Rogów, Zeszyt 10, 2005, 5. Głuch G.: Edukacja przyrodniczo-leśna i rekreacja dzieci niepełnosprawnych w terenie oraz w salach edukacyjnych. Stud. i Mat. CEPL, Rogów 1 (24), 2010, 6. Gołoś G.: Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności Żornaczuk A. 2000. Analiza tablic informacyjnych na ścieżkach dydaktycznych w lasach na tle programu nauczania przyrody w szkołach podstawowych. Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów, cz. 6.na terenach leśnych. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, Rogów, R. 15. Zeszyt 34 / 1 / 2013. 7. Mrowińska I., Mrowiński P.: Treści edukacji leśnej oraz ich realizacja. Poradnik Edukacji Leśnej. Z.5. CILP. Warszawa 2003, 8. Terlecka M.: Edukacja Ekologiczna, Wybrane problemy, Krosno 2014, Wydawnictwo Armagraf, 9. Zadura J.: Edukacja i turystyka w Lasach Państwowych, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, Warszawa 2013, 10. Zarządzenie Nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych. |
|
Wymagania wstępne: |
Zaliczenie przedmiotu: edukacja ekologiczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Czartoszewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Czartoszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do realizacji edukacji ekologicznej, edukacji przyrodniczej, szczególnie edukacji leśnej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym z uwzględnieniem zajęć praktycznych. |
|
Pełny opis: |
Założenia: Przedmiot powinien przygotować studentów do nauczania problematyki ekologicznej, przyrodniczej, szczególnie leśnej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym, Cele zajęć: Studenci powinni skutecznie prowadzić zajęcia edukacyjne, rozbudzać zainteresowania poznawcze oraz wspierać rozwój intelektualny uczniów przez umiejętny dobór metod aktywnych, technik nauczania i środków dydaktycznych, zajęcia praktyczne w terenie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Anderwald D.: Zielony pijar, czyli sztuka „uwodzenia” edukacją przyrodniczo-leśną. Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, 1 (20), 2009, 2. Antczak A.: Poradnik edukacji leśnej, CILP, Warszawa, 2003 - 2009, 3. Będkowska H.: Wycieczka do lasu. Poradnik dla nauczycieli, rodziców i opiekunów. Wyd. Multico, 2005, 4. Chrzanowski T.: ABC edukacji leśnej, CILP, Warszawa, 2007, 5. Chrzanowski T.: Model edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych, Studia i Materiały CEPL w Rogowie R. 18. Zeszyt 47 / 2 / 2016, 6. Czołnik B.: Edukacja leśna różnych grup wiekowych. Wskazówki psychologiczne, merytoryczne i metodyczne. Poradnik Edukacji Leśnej: 14,2004, 7. Grzywacz A.: Edukacja leśna społeczeństwa. Biblioteczka Leśniczego. Z. 138. Wyd. Świat. Warszawa, 2000, 8. Nowacka W., Staniszewski P., Gasek A.: Edukacja dzieci w zakresie bezpieczeństwa ich aktywności w lesie, Studia i Materiały CEPL w Rogowie R. 18. Zeszyt 47 / 2 / 2016, 9. Poręba-Konopczyńska A.:Współpraca leśnika i nauczyciela w edukacji leśnej. Poradnik Edukacji Leśnej, 14, 2004, 10. Żornaczuk A.: Analiza tablic informacyjnych na ścieżkach dydaktycznych w lasach na tle programu nauczania przyrody w szkołach podstawowych. Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów, cz. 6, 2000. Literatura uzupełniająca: 1. Chrzanowski T.: Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2015 roku, Warszawa 2016, 2. Chrzanowski T.: Wytyczne do tworzenia Programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie, Warszawa 2003, 3. Czyżewska M.: Las, tajemnica i...szafa. Czy można wprowadzić innowacje do edukacji leśnej? Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, Rogów, Zeszyt 15 (1), 2007, 4. Frąckowiak E., Jagodziński A. M.: Dlaczego o lesie w lesie? Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, Rogów, Zeszyt 10, 2005, 5. Głuch G.: Edukacja przyrodniczo-leśna i rekreacja dzieci niepełnosprawnych w terenie oraz w salach edukacyjnych. Stud. i Mat. CEPL, Rogów 1 (24), 2010, 6. Gołoś G.: Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności Żornaczuk A. 2000. Analiza tablic informacyjnych na ścieżkach dydaktycznych w lasach na tle programu nauczania przyrody w szkołach podstawowych. Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów, cz. 6.na terenach leśnych. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, Rogów, R. 15. Zeszyt 34 / 1 / 2013. 7. Mrowińska I., Mrowiński P.: Treści edukacji leśnej oraz ich realizacja. Poradnik Edukacji Leśnej. Z.5. CILP. Warszawa 2003, 8. Terlecka M.: Edukacja Ekologiczna, Wybrane problemy, Krosno 2014, Wydawnictwo Armagraf, 9. Zadura J.: Edukacja i turystyka w Lasach Państwowych, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, Warszawa 2013, 10. Zarządzenie Nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych. |
|
Wymagania wstępne: |
Zaliczenie przedmiotu: edukacja ekologiczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Czartoszewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Czartoszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do realizacji edukacji ekologicznej, edukacji przyrodniczej, szczególnie edukacji leśnej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym z uwzględnieniem zajęć praktycznych. |
|
Pełny opis: |
Założenia: Przedmiot powinien przygotować studentów do nauczania problematyki ekologicznej, przyrodniczej, szczególnie leśnej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym, Cele zajęć: Studenci powinni skutecznie prowadzić zajęcia edukacyjne, rozbudzać zainteresowania poznawcze oraz wspierać rozwój intelektualny uczniów przez umiejętny dobór metod aktywnych, technik nauczania i środków dydaktycznych, zajęcia praktyczne w terenie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Anderwald D.: Zielony pijar, czyli sztuka „uwodzenia” edukacją przyrodniczo-leśną. Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, 1 (20), 2009, 2. Antczak A.: Poradnik edukacji leśnej, CILP, Warszawa, 2003 - 2009, 3. Będkowska H.: Wycieczka do lasu. Poradnik dla nauczycieli, rodziców i opiekunów. Wyd. Multico, 2005, 4. Chrzanowski T.: ABC edukacji leśnej, CILP, Warszawa, 2007, 5. Chrzanowski T.: Model edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych, Studia i Materiały CEPL w Rogowie R. 18. Zeszyt 47 / 2 / 2016, 6. Czołnik B.: Edukacja leśna różnych grup wiekowych. Wskazówki psychologiczne, merytoryczne i metodyczne. Poradnik Edukacji Leśnej: 14,2004, 7. Grzywacz A.: Edukacja leśna społeczeństwa. Biblioteczka Leśniczego. Z. 138. Wyd. Świat. Warszawa, 2000, 8. Nowacka W., Staniszewski P., Gasek A.: Edukacja dzieci w zakresie bezpieczeństwa ich aktywności w lesie, Studia i Materiały CEPL w Rogowie R. 18. Zeszyt 47 / 2 / 2016, 9. Poręba-Konopczyńska A.:Współpraca leśnika i nauczyciela w edukacji leśnej. Poradnik Edukacji Leśnej, 14, 2004, 10. Żornaczuk A.: Analiza tablic informacyjnych na ścieżkach dydaktycznych w lasach na tle programu nauczania przyrody w szkołach podstawowych. Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów, cz. 6, 2000. Literatura uzupełniająca: 1. Chrzanowski T.: Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2015 roku, Warszawa 2016, 2. Chrzanowski T.: Wytyczne do tworzenia Programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie, Warszawa 2003, 3. Czyżewska M.: Las, tajemnica i...szafa. Czy można wprowadzić innowacje do edukacji leśnej? Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, Rogów, Zeszyt 15 (1), 2007, 4. Frąckowiak E., Jagodziński A. M.: Dlaczego o lesie w lesie? Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, Rogów, Zeszyt 10, 2005, 5. Głuch G.: Edukacja przyrodniczo-leśna i rekreacja dzieci niepełnosprawnych w terenie oraz w salach edukacyjnych. Stud. i Mat. CEPL, Rogów 1 (24), 2010, 6. Gołoś G.: Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności Żornaczuk A. 2000. Analiza tablic informacyjnych na ścieżkach dydaktycznych w lasach na tle programu nauczania przyrody w szkołach podstawowych. Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów, cz. 6.na terenach leśnych. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, Rogów, R. 15. Zeszyt 34 / 1 / 2013. 7. Mrowińska I., Mrowiński P.: Treści edukacji leśnej oraz ich realizacja. Poradnik Edukacji Leśnej. Z.5. CILP. Warszawa 2003, 8. Terlecka M.: Edukacja Ekologiczna, Wybrane problemy, Krosno 2014, Wydawnictwo Armagraf, 9. Zadura J.: Edukacja i turystyka w Lasach Państwowych, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, Warszawa 2013, 10. Zarządzenie Nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych. |
|
Wymagania wstępne: |
Zaliczenie przedmiotu: edukacja ekologiczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Czartoszewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Czartoszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do realizacji edukacji ekologicznej, edukacji przyrodniczej, szczególnie edukacji leśnej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym z uwzględnieniem zajęć praktycznych. |
|
Pełny opis: |
Założenia: Przedmiot powinien przygotować studentów do nauczania problematyki ekologicznej, przyrodniczej, szczególnie leśnej w szkole podstawowej oraz lokalnym środowisku społecznym, Cele zajęć: Studenci powinni skutecznie prowadzić zajęcia edukacyjne, rozbudzać zainteresowania poznawcze oraz wspierać rozwój intelektualny uczniów przez umiejętny dobór metod aktywnych, technik nauczania i środków dydaktycznych, zajęcia praktyczne w terenie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Anderwald D.: Zielony pijar, czyli sztuka „uwodzenia” edukacją przyrodniczo-leśną. Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, 1 (20), 2009, 2. Antczak A.: Poradnik edukacji leśnej, CILP, Warszawa, 2003 - 2009, 3. Będkowska H.: Wycieczka do lasu. Poradnik dla nauczycieli, rodziców i opiekunów. Wyd. Multico, 2005, 4. Chrzanowski T.: ABC edukacji leśnej, CILP, Warszawa, 2007, 5. Chrzanowski T.: Model edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych, Studia i Materiały CEPL w Rogowie R. 18. Zeszyt 47 / 2 / 2016, 6. Czołnik B.: Edukacja leśna różnych grup wiekowych. Wskazówki psychologiczne, merytoryczne i metodyczne. Poradnik Edukacji Leśnej: 14,2004, 7. Grzywacz A.: Edukacja leśna społeczeństwa. Biblioteczka Leśniczego. Z. 138. Wyd. Świat. Warszawa, 2000, 8. Nowacka W., Staniszewski P., Gasek A.: Edukacja dzieci w zakresie bezpieczeństwa ich aktywności w lesie, Studia i Materiały CEPL w Rogowie R. 18. Zeszyt 47 / 2 / 2016, 9. Poręba-Konopczyńska A.:Współpraca leśnika i nauczyciela w edukacji leśnej. Poradnik Edukacji Leśnej, 14, 2004, 10. Żornaczuk A.: Analiza tablic informacyjnych na ścieżkach dydaktycznych w lasach na tle programu nauczania przyrody w szkołach podstawowych. Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów, cz. 6, 2000. Literatura uzupełniająca: 1. Chrzanowski T.: Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2015 roku, Warszawa 2016, 2. Chrzanowski T.: Wytyczne do tworzenia Programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie, Warszawa 2003, 3. Czyżewska M.: Las, tajemnica i...szafa. Czy można wprowadzić innowacje do edukacji leśnej? Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, Rogów, Zeszyt 15 (1), 2007, 4. Frąckowiak E., Jagodziński A. M.: Dlaczego o lesie w lesie? Stud. i Mat. CEPL w Rogowie, Rogów, Zeszyt 10, 2005, 5. Głuch G.: Edukacja przyrodniczo-leśna i rekreacja dzieci niepełnosprawnych w terenie oraz w salach edukacyjnych. Stud. i Mat. CEPL, Rogów 1 (24), 2010, 6. Gołoś G.: Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności Żornaczuk A. 2000. Analiza tablic informacyjnych na ścieżkach dydaktycznych w lasach na tle programu nauczania przyrody w szkołach podstawowych. Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów, cz. 6.na terenach leśnych. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, Rogów, R. 15. Zeszyt 34 / 1 / 2013. 7. Mrowińska I., Mrowiński P.: Treści edukacji leśnej oraz ich realizacja. Poradnik Edukacji Leśnej. Z.5. CILP. Warszawa 2003, 8. Terlecka M.: Edukacja Ekologiczna, Wybrane problemy, Krosno 2014, Wydawnictwo Armagraf, 9. Zadura J.: Edukacja i turystyka w Lasach Państwowych, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, Warszawa 2013, 10. Zarządzenie Nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych. |
|
Wymagania wstępne: |
Zaliczenie przedmiotu: edukacja ekologiczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.