Changes in quality of life and human health: from the past to the present
General data
Course ID: | WF-OB-ZR-JZ |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(9998) Sustainable development
|
Course title: | Changes in quality of life and human health: from the past to the present |
Name in Polish: | Zmiany jakości życia i zdrowia człowieka: od przeszłości do współczesności. (cel 3) |
Organizational unit: | Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw |
Course groups: |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | OB2_W09 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa wiedza z nauki przyrodniczych |
Short description: |
(in Polish) Zdrowie i jakość życia (dobrostan) człowieka to ważny element współczesnego funkcjonowania społeczeństw i państwa. Duże nakłady finansowe kierowane są na ochronę zdrowia. Okazuje się jednak, że mówienie o zdrowiu i jakości życia traktowane jest w oderwaniu od jakości środowiska naturalnego. Człowiek (podobnie jak inne organizmy) żyje w środowisku i to środowisko wywiera określony wpływ na organizm. Wszystkie systemy biologiczne muszą podlegać samoregulacji w kontekście zmieniających się wymagań środowiskowych. W trakcie zajęć zostanie przedstawiona problematyka funkcjonowania człowieka w przyrodzie oraz wpływu środowiska na nasz gatunek. Moment czasowy pojawienia się naszego gatunku wskazuje się w przeszłości 300/400 tys. lat. Od tego czasu, chociaż wytwory kultury spowolniły naszą ewolucję biologiczną, w żaden sposób jej nie powstrzymały. Jak się okazuje, większość chorób czy zmian rozwojowych jest generowana przez procesy cywilizacyjne wynikające z wytworów naszej kultury. |
Full description: |
(in Polish) Tematyka zajęć: 1/ Definicja zdrowia i dobrostanu życia. 2/ Koncepcja adaptabilności, adjustacji, adaptacji. Reguły ekologiczne. 3/ Ewolucyjne mechanizmy powstania naszego gatunku. 4/ Rewolucja neolityczna i jej wpływ na zmiany naszego życia i zdrowia. 5/ Największe epidemie ludzkości. |
Bibliography: |
(in Polish) Aufderheide A.C., Rodríguez-Martín C., 2008. The Cambridge encyclopedia of human paleopathology, Cambridge University Press, Cambridge. Byers S.N., 2005. Introduction to forensic anthropology, Pearson Education, Boston. Carrera-Bastos P., Fontes-villalba M., O’Keefe J.H., Lindeberg S., Loren Cordain L., 2011. The western diet and lifestyle and diseases of civilization. Research Reports in Clinical Cardiology 2: 15–35 Garruto R.M., Litte M.A., Weitz C.A., 2004. Environmental Stress and Adaptational Responses: Consequences for Human Health Outcomes. Coll. Antropol. 28 2: 509–540. Larsen C.S., 2003. Bioarcheology, Interpreting behavior from the human skeleton, Cambridge University Press, Cambridge. Smith G.D., Brunne E., 1997. Socio-economic differentials in health: the role of nutrition. Proceedings of the Nutrition Society 56: 75-90. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) wiedza: student dostrzega wielorakie związki między elementami środowiskowymi; Posiada wiedzę statystyczną na temat stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania; Zna skutki (negatywne i pozytywne) antropopresji na bioróżnorodność umiejętności: wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej; Tworzy krytyczne opracowania w zakresie biologii człowieka; Zna metody zdobywania najnowszych informacji o środowisku i zdrowia kompetencje: docenia rolę edukacji środowiskowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia prowadzone w wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, tablic poglądowych, map oraz odlewów kostnych. Weryfikacja efektów kształcenia poprzez dyskusję i pytanie w trakcie zajęć oraz prowadzenia testu sprawdzającego wiedzę. Test końcowy pisemny, pytania zamknięte, jednorazowego wyboru. Skala ocen niedostateczny 0-50% dostateczny 51% -70% dobry 71-85% bardzo dobry 86-100% |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 10 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Jacek Tomczyk | |
Group instructors: | Jacek Tomczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
|
Short description: |
(in Polish) Zdrowie i jakość życia (dobrostan) człowieka to ważny element współczesnego funkcjonowania społeczeństw i państwa. Duże nakłady finansowe kierowane są na ochronę zdrowia. Okazuje się jednak, że mówienie o zdrowiu i jakości życia traktowane jest w oderwaniu od jakości środowiska naturalnego. Człowiek (podobnie jak inne organizmy) żyje w środowisku i to środowisko wywiera określony wpływ na organizm. Wszystkie systemy biologiczne muszą podlegać samoregulacji w kontekście zmieniających się wymagań środowiskowych. W trakcie zajęć zostanie przedstawiona problematyka funkcjonowania człowieka w przyrodzie oraz wpływu środowiska na nasz gatunek. Moment czasowy pojawienia się naszego gatunku wskazuje się w przeszłości 300/400 tys. lat. Od tego czasu, chociaż wytwory kultury spowolniły naszą ewolucję biologiczną, w żaden sposób jej nie powstrzymały. Jak się okazuje, większość chorób czy zmian rozwojowych jest generowana przez procesy cywilizacyjne wynikające z wytworów naszej kultury. |
|
Full description: |
(in Polish) Tematyka zajęć: 1/ Definicja zdrowia i dobrostanu życia. 2/ Koncepcja adaptabilności, adjustacji, adaptacji. Reguły ekologiczne. 3/ Ewolucyjne mechanizmy powstania naszego gatunku. 4/ Rewolucja neolityczna i jej wpływ na zmiany naszego życia i zdrowia. 5/ Największe epidemie ludzkości. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Aufderheide A.C., Rodríguez-Martín C., 2008. The Cambridge encyclopedia of human paleopathology, Cambridge University Press, Cambridge. Byers S.N., 2005. Introduction to forensic anthropology, Pearson Education, Boston. Carrera-Bastos P., Fontes-villalba M., O’Keefe J.H., Lindeberg S., Loren Cordain L., 2011. The western diet and lifestyle and diseases of civilization. Research Reports in Clinical Cardiology 2: 15–35 Garruto R.M., Litte M.A., Weitz C.A., 2004. Environmental Stress and Adaptational Responses: Consequences for Human Health Outcomes. Coll. Antropol. 28 2: 509–540. Larsen C.S., 2003. Bioarcheology, Interpreting behavior from the human skeleton, Cambridge University Press, Cambridge. Smith G.D., Brunne E., 1997. Socio-economic differentials in health: the role of nutrition. Proceedings of the Nutrition Society 56: 75-90. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.