Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biases in judgment and decision-making

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-BJD-ER
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biases in judgment and decision-making
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Grupa przedmiotów - oferta Erasmus
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia)
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie)
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia)
Wykłady monograficzne - Psychologia
Zajęcia w językach obcych w Instytucie Psychologii
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W03

PS_K03

Wymagania wstępne:

Wymagana jest znajomość języka angielskiego na poziomie B2. Zalecane jest posiadanie wiadomości z zakresu kursu podstawowego Psychologii procesów poznawczych oraz podstawowa orientacja w zakresie metodologii badań psychologicznych (szczególnie badań eksperymentalnych).

Skrócony opis:

Zniekształcenia w ocenianiu i podejmowaniu decyzji są intrygującymi zjawiskami, które inspirują liczne badania empiryczne i dociekania teoretyczne. Złudzenia poznawcze, podobnie jak iluzje optyczne, są błędami w sądach o rzeczywistości, popełnianymi przy subiektywnym przekonaniu o poprawności dokonanej oceny. W czasie wykładów omówione zostaną wybrane przykłady błędów poznawczych, których badania doprowadziły do zrozumienia istotnych mechanizmów przetwarzania informacji przez człowieka.

Pełny opis:

Celem wykładu jest poszerzenie wiedzy studentów na temat paradygmatów i modeli teoretycznych poznania. Oczekuje się, że studenci zyskają dobre zrozumienie natury naukowego (eksperymentalnego) dociekania mechanizmów poznawczych leżących u podstaw obserwowanych zjawisk. Dodatkowym celem jest wzbogacenie zasobu słownictwa studentów o angielskie terminy z zakresu psychologii oceniania i podejmowania decyzji.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W1 - Student zna i rozumie, na czym polega specyfika ujęcia zniekształceń poznawczych z perspektywy psychologii eksperymentalnej.

W2 - Student zna i rozumie, na czym polega oraz jak powinna przebiegać analiza procesów poznawczych prowadzących do zniekształceń oceniania i podejmowania decyzji.

K1 - Student jest gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w świetle nowych doniesień z badań nad ocenianiem i podejmowaniem decyzji.

U1 - Rozumie i posługuje się specjalistyczną terminologią w języku angielskim z zakresu psychologii poznawczej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę bardzo dobrą:

Student wykazuje się szczegółową wiedzą na temat eksperymentalnych badań poszczególnych zniekształceń poznawczych (W1)

Student potrafi wymienić, zinterpretować i porównać różne teoretyczne wyjaśnienia przebiegu procesów poznawczych prowadzących do zniekształceń oceniania i podejmowania decyzji. (W2)

Student jest gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy na podstawie literatury dotyczącej badań nad ocenianiem i podejmowaniem decyzji (K1)

Student poprawnie posługuje się zróżnicowaną specjalistyczną terminologią w języku angielskim z zakresu psychologii poznawczej (U1)

Na ocenę dobrą:

Student wykazuje się wiedzą na temat eksperymentalnych badań zniekształceń poznawczych (W1)

Student potrafi wymienić i zinterpretować główne teoretyczne wyjaśnienia przebiegu procesów poznawczych prowadzących do zniekształceń oceniania i podejmowania decyzji. (W2)

Student jest gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy na podstawie dostępnej literatury nad ocenianiem i podejmowaniem decyzji (K1)

Student poprawnie posługuje się specjalistyczną terminologią w języku angielskim z zakresu psychologii poznawczej (U1)

Na ocenę dostateczną:

Student wykazuje się podstawową wiedzą na temat eksperymentalnych badań zniekształceń poznawczych (W1)

Student potrafi wymienić główne teoretyczne wyjaśnienia przebiegu procesów poznawczych prowadzących do zniekształceń oceniania i podejmowania decyzji. (W2)

Student jest gotów do uzupełniania wiedzy na podstawie wskazanej mu literatury dotyczącej badań nad ocenianiem i podejmowaniem decyzji (K1)

Student poprawnie posługuje się podstawową terminologią w języku angielskim z zakresu psychologii poznawczej (U1)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Jastrzębski, Marek Nieznański, Michał Sękowski
Prowadzący grup: Marek Nieznański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 6 pkt

30 godzin - uczestnictwo w zajęciach (1p)

50 godzin - lektury (2 p)

80 godzin - przygotowanie do egzaminu (3 p)

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Nieznański, Michał Sękowski
Prowadzący grup: Marek Nieznański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 6 pkt


30 godzin - uczestnictwo w zajęciach (1p)

25 godzin - lektury (1 p)

25 godzin - przyswojenie angielskich terminów (1 p)

75 godzin - przygotowanie do egzaminu (3 p)

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)