Human development at different stages of life - main changes and possible forms of support
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-HDDS-ER |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Human development at different stages of life - main changes and possible forms of support |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów - oferta Erasmus Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (studia II stopnia) Wykłady monograficzne - Psychologia Zajęcia w językach obcych w Instytucie Psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Wykłady dotyczą głównych zmian oraz wybranych sposobów wspomagania rozwoju człowieka na różnych etapach życia: w okresie prenatalnym, wczesnego dzieciństwa, średniego dzieciństwa, późnego dzieciństwa, okresu dorastania oraz dorosłości. Pierwsze wykłady obejmują podstawowe zagadnienia w psychologii rozwoju człowieka, współczesnych teorii rozwojowych i podstawowych pojęć. Na kolejnych wykładach omawiana jest charakterystyka poszczególnych okresów życia człowieka wraz z opisem głównych prawidłowości oraz możliwych forma wspierania rozwoju człowieka w następujących sferach: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój osobowości, rozwój emocjonalny, rozwój moralny oraz rozwój społeczny. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Wprowadzenie do tematyki psychologii rozwoju człowieka. 2. Podstawowe teorie rozwoju człowieka. 3. Okres prenatalny. 4. Wczesne dzieciństwo - wiek niemowlęcy i poniemowlęcy. 5. Średnie dzieciństwo/wiek przedszkolny. 6. Późne dzieciństwo/młodszy wiek szkolny. 7-8. Adolescencja. 9. Wczesna dorosłość. 10. Średnia dorosłość. 11. Późna dorosłość. 12-14. Wybrane formy wspomagania rozwoju człowieka. 15. Podsumowanie materiału. |
Literatura: |
Literatura zostanie podana podczas zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Student rozumie specyfikę psychologii rozwoju człowieka oraz formy wspierania - Student rozróżnia główne teorie rozwoju człowieka i definiuje podstawowe pojęcia - Student posiada wiedzę na temat różnych koncepcji i teorii z zakresu psychologii rozwoju człowieka, umie je identyfikować Umiejętności: - Student klasyfikuje prawidłowości wpisane w harmonijny rozwój człowieka - Student samodzielnie opisuje dany obszar rozwoju człowieka z perspektywy poznanych teorii Kompetencje - Student ma świadomość konieczności uwzględniania przy doborze metod specyfiki potrzeb diagnostycznych oraz uwarunkowań społecznych i kulturowych - Student zdaje sobie sprawę z istoty prowadzenia badań naukowych bądź diagnozy zgodnie z zasadami etyki Opis ECTS: udział w wykładzie - 30 godz. przygotowanie się do zajęć - 50 godz. zapoznanie się z literaturą - 40 godz. konsultacje - 10 godz. przygotowanie się do egzaminu i prezentacji - 50 godz. Suma godzin: 180 [180/30=6] liczba ECTS: 6 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania: Egzamin pisemny w formie testu (50%) oraz prezentacja zaliczeniowa (50%). Kryteria oceniania: na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie rolę procesów psychologicznych oraz kierunki ich rozwoju; bardzo dobrze orientuje się w formach wspierania funkcjonowania psycho-społecznego dzieci, młodzieży oraz dorosłych na ocenę 4 (db): student dobrze zna i rozumie rolę procesów psychicznych oraz kierunki ich rozwoju; dobrze orientuje się w formach wspierania funkcjonowania psycho-społecznego dzieci, młodzieży oraz dorosłych na ocenę 3 (dst): student w wystarczającym stopniu zna i rozumie rolę procesów psychicznych oraz kierunki ich rozwoju; w stopniu zadowalającym orientuje się w formach wspierania funkcjonowania psycho-społecznego dzieci, młodzieży oraz dorosłych na ocenę 2 (ndst.): student nie ma wystarczającej wiedzy na temat roli procesów psychicznych oraz kierunków ich rozwoju; nie orientuje się w formach wspierania funkcjonowania psycho-społecznego dzieci, młodzieży oraz dorosłych |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Sękowski, Ilona Skoczeń | |
Prowadzący grup: | Ilona Skoczeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Sękowski, Ilona Skoczeń | |
Prowadzący grup: | Ilona Skoczeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.