Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methods of diagnosing emotional-social functioning

General data

Course ID: WF-PS-N-MDES
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Methods of diagnosing emotional-social functioning
Name in Polish: WM: Metody diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Wykłady monograficzne - Psychologia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_W02; PS_W03; PS_W08; PS_U13; PS_K03; PS_K07

Preliminary Requirements:

(in Polish) Ukończenie III roku studiów z psychologii

Short description: (in Polish)

Na wykładach studenci zdobywają wiedzę na temat uwarunkowań funkcjonowania emocjonalno-społecznego oraz wiedzę na temat sposobów diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego.

Full description: (in Polish)

Cele wykładu:

1) zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i metodami związanymi z diagnozą funkcjonowania emocjonalno-społecznego.

2) wykształcenie umiejętności rozpoznawania deficytów w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego, planowania procesu diagnostycznego i interpretowania uzyskanych wyników.

Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru)

Bibliography: (in Polish)

1. Czapiński, J. (1978). Metodologia Rep Testu – podstawy teoretyczne, przykłady technik, ocena wartości pomiarowych. W: Lidia Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. Tom 3. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

2. Czapiński, J. (1985). „Koło” – Shalita Kwestionariusz Stylu Spostrzegania. W: Lidia Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. Tom 4. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

3. Jakubowska, U. (1996). Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny, 39, 29-40.

4. Klinkosz, W. (2004). Interpersonalne Skale Przymiotnikowe (IAS-R). Polskie tłumaczenie kwestionariusza Jerrego S. Wigginsa. Przegląd Psychologiczny, 47(4), 379-393.

5. Klinkosz, W., Iskra, J., Artymiak, M. (2021). Interpersonal Competences of Students, Their Interpersonal Relations, and Emotional Intelligence. Current Issues in Personality Psychology, 9(2), 125–134.

6. Knopp, K. (2010). Inteligencja emocjonalna oraz możliwości jej rozwijania u dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

7. Leopold, M. A. (2001). Rozumienie pojęcia kompetencja emocjonalna. Forum Psychologiczne, 1, 155-182.

8. Leopold, M. A. (2006). Elementy składowe kompetencji emocjonalnej. Czasopismo Psychologiczne, 2, 191-204.

9. Malinowska, M. (1985). Pomiar umiejętności decentracji interpersonalnej: Test Podejmowania Ról M. Feffera. W: Lidia Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. Tom 4. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

10. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

11. Martowska, K., Knopp, K. (2018). Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej. W: H. Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin.

12. Matczak, A. (2001). Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua (s. 53-69). Warszawa: Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania.

13. Matczak, A. (2004). Temperament a inteligencja emocjonalna. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82.

14. Matczak, A. (2006). Natura i struktura inteligencji emocjonalnej. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82.

15. Matczak, A. (2009) (red.). Determinants of social and emotional competencies. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

16. Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.

17. Matczak, A., Martowska, K. (2011). Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych. Studia Psychologica, 1, 5-18

18. Piekarska, J. (2020). Uwarunkowania inteligencji emocjonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

19. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne – uwarunkowania i metody pomiaru. W: W. Ciarkowska, W. Oniszczenko (red.), Szkice z psychologii różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

20. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.

21. Szczygieł, D. (2006). Zdolność czy cecha osobowości? Kontrowersje wokół pojęcia i pomiaru inteligencji emocjonalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

22. Szczygieł, D. (2007). Zdolniejsze kobiety czy mniej zmotywowani mężczyźni? Różnice między płciami w zróżnicowaniu i złożoności werbalizacji emocji. Psychologia, Edukacja i Społeczeństwo, 4, 47-66.

23. Śmieja, M. (2018). W związku z inteligencją emocjonalną. Rola inteligencji emocjonalnej w relacjach społecznych i związkach intymnych. Kraków: Wydawnictwo UJ.

24. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008) (red.). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Podręczniki do narzędzi uwzględnione w programie wykładu.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

1) Definiuje pojęcia stosowane do opisu funkcjonowania emocjonalnego i społecznego.

2) Rozumie znaczenie instrumentalnych, motywacyjnych i rodzinnych uwarunkowań rozwoju dyspozycji społecznych i emocjonalnych.

3) Rozumie odmienność pojęć odnoszących się do funkcjonowania emocjonalno-społecznego oraz metod ich pomiaru.

4) Zna narzędzia do pomiaru funkcjonowania emocjonalno-społecznego.

Umiejętności:

1) Rozpoznaje deficyty w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego

2) Potrafi zaplanować przebieg procesu diagnostycznego.

3) Potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu.

4) Potrafi zinterpretować dane uzyskane w badaniu.

5) Potrafi zintegrować wyniki i dokonać diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego.

Postawy:

1) Wykazuje tendencję do profilowego ujmowania funkcjonowania emocjonalno-społecznego.

2) Ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne.

3) Respektuje i szanuje prawa osób badanych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza

Na ocenę 5 (bdb): w wysokim stopniu opanował wiedzą zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i bardzo dobrze ją rozumie.

Na ocenę 4 (db): dobrze opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i dobrze ją rozumie.

Na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 60%) opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i rozumie ją fragmentarycznie.

Na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy zdefiniowanej przy opisie efektów kształcenia.

Umiejętności

Na ocenę 5 (bdb): umie samodzielnie zaplanować przebieg procesu diagnostycznego i wybrać adekwatne narzędzia; zinterpretować, zintegrować uzyskane dane i dokonać diagnozy.

Na ocenę 4 (db): podczas planowania procesu diagnostycznego oraz interpretowania wyników nie jest w pełni samodzielny; potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu.

Na ocenę 3 (dst): podczas planowania procesu diagnostycznego oraz interpretowania wyników nie jest samodzielny i wymaga znacznej pomocy; dobierając narzędzia diagnostyczne, nie uwzględnia w wystarczającym stopniu specyfiki problemu.

Na ocenę 2 (ndst): nie potrafi operować posiadaną wiedzą.

Kompetencje (postawy):

Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi oraz postawa etyczna.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Katarzyna Martowska
Group instructors: Katarzyna Martowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Monographic lecture - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS: 2 punkty (udział w wykładzie 30 godzin, czytanie lektur 15 godzin, przygotowanie do egzaminu: 15 godzin; łącznie 60 godzin; 60:30=2)

Type of subject:

optional with unlimited choices

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagane zaliczenie III roku psychologii

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Katarzyna Martowska
Group instructors: Katarzyna Martowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Monographic lecture - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS: 2 punkty (udział w wykładzie 30 godzin, czytanie lektur 15 godzin, przygotowanie do egzaminu: 15 godzin; łącznie 60 godzin; 60:30=2)

Type of subject:

optional with unlimited choices

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:
Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagane zaliczenie III roku psychologii

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)