WM: Psychopatologia sądowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Psychopatologia sądowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_W08 PS_K03 PS_K07 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej (poznanie objawów zaburzeń psychicznych, ich zespołów, etiologii, podstawowych metod terapeutycznych). Wskazanie na znaczenie oceny stanu psychicznego w orzecznictwie sądowo-psychiatrycznym i psychologicznym w różnego rodzaju sprawach sądowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Psychopatologia ogólna. 2. Organiczne zaburzenia psychiczne. 3. Uzależnienie od alkoholu. 4. Uzależnienie od substancji psychoaktywnych. 5. Zaburzenia schizofreniczne. 6. Zaburzenia urojeniowe. 7. Choroby afektywne. 8. Zaburzenia reaktywne i symulacja. 9. Ostra reakcja na stres i zespół stresu pourazowego. 10. Upośledzenia umysłowe. 11. Zaburzenia osobowości. 12. Zaburzenia psychoseksualne. 13. Stany afektywne w opiniowaniu sądowym. 14. Upicie alkoholowe jako przedmiot ekspertyzy sądowej. 15. Ocena ryzyka zachowań agresywnych. |
Literatura: |
Bilikiewicz A. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003. Bilikiewicz A., Pużyński S., Rybakowski J., Wciórka J. (red.): Psychiatria. T. 1-3, Urban & Partner, Wrocław 2002. Cierpiałkowska L.: Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Warszawa 2009. Gałecki P., Święcicki Ł. (red.): Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Urban & Partner, Wrocław 2015. Gierowski J. K., Szymusik A. (red.): Postępowanie karne i cywilne wobec osób zaburzonych psychicznie. Collegium Medicum, Kraków, 1996. Gierowski J. K., Paprzycki L. K.: Niepoczytalność i psychiatryczne środki zabezpieczające. Zagadnienia prawno-materialne, procesowe, psychiatryczne i psychologiczne. Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2013. Heitzman J. Stres w etiologii przestępstwa agresywnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002. Jakubik A. Zaburzenia osobowości. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1997. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. UWM „Vesalius”- IPiN, Kraków - Warszawa 1997. Lew-Starowicz Z. : Seksuologia sądowa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000. Majchrzyk Z. : Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw. IPiN, Warszawa, 2001. Majchrzyk Z. : Zabójczynie i zabójcy. Wydawnictwo UKSW, Warszawa, 2008. Pospiszyl K. Psychopatie. Wydawnictwo Akademickie Żak. Warszawa 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student ma wiedzę na temat objawów psychicznych oraz zespołów psychopatologicznych, z uwzględnieniem aspektu orzeczniczego (sprawy karne, cywilne, sprawy nieletnich). Charakteryzuje poszczególne zaburzenia psychiczne, wyjaśnia na czym polegają objawy i jaki wpływ mogą wywierać na zachowanie człowieka. Zna podstawy etiologii zaburzeń psychicznych, uwzględnia czynniki endogenne, biologiczne, środowiskowe i społeczne. Posiada wiedzę na temat zasad diagnozowania w psychiatrii. Identyfikuje stany wyjątkowe w psychiatrii i psychologii sądowej. Umiejętności: Student identyfikuje zespoły objawów psychicznych. Porządkuje i klasyfikuje informacje psychopatologiczne i na tej podstawie wyprowadza wnioski diagnostyczne i orzecznicze. Potrafi posługiwać się klasyfikacjami diagnostycznymi, zna wartość badań dodatkowych w ocenie stanu psychicznego. Analizuje związki pomiędzy stanem psychicznym osoby badanej a specyfiką dotyczącej jej sprawy sądowej. Kompetencje: Student zachowuje ostrożność i odpowiedzialność w formułowaniu ocen psychopatologicznych. Angażuje się w konstruktywną dyskusję dotyczącą diagnozy oraz ocen sądowych. Ma świadomość powiązań pomiędzy wnioskami ekspertyzy a konsekwencjami procesowymi. Dąży do zachowania obiektywizm w swoich ocenach, jest kreatywny i otwarty na pracę w zespole biegłych. ECTS : Udział w wykładzie - 30 godz. Przygotowanie do wykładu – 30 godz. Konsultacje – 10 godz. Przygotowanie do egzaminu – 50 godz. Suma godzin – 120 [120 : 30 (25) = 4] Liczba ECTS – 4. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: (2): Student nie ma wiedzy na temat objawów psychicznych, ich zespołów, nie potrafi scharakteryzować poszczególnych zaburzeń psychicznych, nie zna ich etiologii, nie zna podstawowych zasad diagnozowania w psychiatrii. (3): Student posiada ogólną wiedzę na temat objawów psychicznych, wymienia niektóre zespoły psychopatologiczne ale nie potrafi ich dokładnie opisać, ma ogólne wiadomości na temat etiologii zaburzeń psychicznych, nie posiada wiedzy o stanach wyjątkowych w psychiatrii. (4): Student ma poprawną wiedzę z psychopatologii ogólnej i szczegółowej. Identyfikuje poszczególne zaburzenia psychiczne ale nie zawsze potrafi wyjaśnić ich wpływ na zachowanie człowieka. Zna podstawy etiologii zaburzeń psychicznych. Posiada wiedzę na temat zasad diagnozowania w psychiatrii i potrafi wymienić stany wyjątkowe w psychiatrii i psychologii sądowej. (5): Student doskonale opanował wiedzę z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej. Umie wyjaśnić w jaki sposób zaburzenia psychiczne mogą wpływać na zachowanie człowieka. Zna podstawy etiologii zaburzeń psychicznych i dostrzega powiązania pomiędzy różnymi czynnikami etiologicznymi. Posiada wiedzę na temat zasad diagnozowania w psychiatrii. Potrafi opisać na czym polegają stany wyjątkowe w psychiatrii i psychologii sądowej oraz jakie mają znaczenie orzecznicze. Umiejętności: (2): Student nie potrafi samodzielnie identyfikować objawów psychopatologicznych w materiale sądowym, klasyfikować ich, konstruować wniosków diagnostycznych. Nie umie posługiwać się klasyfikacjami zaburzeń psychicznych. (3): Student nie zawsze dostrzega objawy zaburzeń psychicznych w materialne sądowym. Wyciąga jedynie ogólne wnioski diagnostyczne, bez uwzględniania kryteriów diagnostycznych i specyfiki konkretnej sprawy. Nie potrafi wykorzystać ich w orzecznictwie. Pobieżnie ustala związki pomiędzy stanem psychicznym danej osoby a specyfiką jej sprawy sądowej. (4): Student poprawnie identyfikuje większość objawów psychopatologicznych w materiale, formułuje wnioski diagnostyczne w oparciu o klasyfikacje diagnostyczne, potrafi wskazać na możliwość wykorzystania badań dodatkowych w procesie diagnostycznym. Dostrzega potrzebę wykorzystania wiedzy psychopatologicznej w konstruowaniu ekspertyzy sądowej. (5): Student doskonale rozpoznaje objawy zaburzeń psychicznych w materiale sądowym, klasyfikuje je w oparciu o wskazówki diagnostyczne a następnie wyprowadza wnioski orzecznicze wraz z uzasadnieniem. Konstruuje proces diagnostyczny z wykorzystaniem badań dodatkowych. Zawsze analizuje relacje pomiędzy stanem psychicznym osoby badanej a specyfiką dotyczącej jej sprawy sądowej. Kompetencje : (2): Student nie ma świadomości ograniczeń w procesie diagnostycznym. Wnioski formułuje nierozważnie i nieodpowiedzialnie. Nie docenia potrzeby dyskusji merytorycznej. Opiera swoje rozważania na cząstkowym materiale. (3): Student widzi ograniczenia w pracy diagnostycznej oraz orzeczniczej ale nie stara się ich ograniczyć. Wnioski formułuje pośpiesznie i nie liczy się z konsekwencjami procesowymi. Nie zawsze jest gotowy do pracy w zespole, oceny innych biegłych pozostawia bez komentarza. (4): Student dostrzega ograniczenia w pracy diagnostycznej oraz orzeczniczej i uwzględnia je podczas formułowania swoich ocen. Ma świadomość wpływu wniosków ekspertyzy na wyniki postępowania procesowego. Stara się zachować postawę obiektywizmu w ocenie materiału sądowego. Jest zorientowany na pracę w swoim zespole ekspertów ale nie zawsze polemizuje z wnioskami z innych biegłych. (5): Student zawsze podchodzi do materiału badawczego z ostrożnością i odpowiedzialnością. Angażuje się w konstruktywną dyskusję dotyczącą diagnozy oraz ocen sądowych. Stara się wytłumaczyć wszystkie niejasności i sprzeczności w materiale badawczym. Ma pełną świadomość wpływu wniosków ekspertyzy na wyniki postępowania procesowego. Dąży do zachowania obiektywizm w swoich ocenach, jest otwarty na współpracę w zespole biegłych i rzeczową polemikę z innymi biegłymi. Efekt wiedzy: Metoda dydaktyczna – wykład problemowy, prezentacje multimedialne, studium przypadków, dyskusja. Weryfikacja – egzamin pisemny. Efekt umiejętności: Metoda dydaktyczna – krótkie prezentacje przygotowane przez studentów, studium przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja okrągłego stołu. Weryfikacja – dyskusja, egzamin pisemny. Efekt kompetencji: Metoda dydaktyczna – studium przypadku, metoda sytuacyjna, dyskusja okrągłego stołu, metoda symulacyjna. Weryfikacja – dyskusja, konsultacje. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Cynkier | |
Prowadzący grup: | Przemysław Cynkier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Ogólna wiedza z zakresu biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań zachowań człowieka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.