WM: Uzależnienia behawioralne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-UBH |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Uzależnienia behawioralne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02; PS_W03; PS_W08; PS_U13; PS_K03; PS_K07 |
Wymagania wstępne: | po 3 roku psychologii |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z aktualną wiedzą na temat uzależnień behawioralnych (hazard, internet, smartfon, zakupy, seks, praca), sposobami leczenia tych uzależnień oraz zapobiegania uzależnieniom, pomocy rodzinom dotkniętym problemem uzależnienia. |
Pełny opis: |
Tematy: 1. Czynniki wpływające na rozwój uzależnienia. (biologiczne, społeczne, psychologiczne, kulturowe, duchowe). 2. Identyfikacja osób uzależnionych od czynności (wskaźniki kliniczne, testy diagnostyczne, badania laboratoryjne) 3. Kryteria uzależnień wg Światowej Organizacji Zdrowia i Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (zmiany w zachowaniu, subiektywne, psychobiologiczne). 4. Wybrane problemy diagnostyczne spotykane u osób uzależnionych (podwójna diagnoza, zaburzenia neurotyczne, nastroju, osobowości, zmiany organiczne). 5. Modele pomocy osobom uzależnionym (psychologiczny, społeczny, medyczny, moralny, samopomocowy). 6. Podstawy konstruowania indywidualnych programów pomocy osobom uzależnionym (w psychologii poznawczej, behawioralnej, ekologicznej). 7. Pomoc rodzinie z problemem uzależnień (model strategicznej komunikacji, sieci ekologicznej, strukturalny). 8. Rola i znaczenie profilaktyki uzależnień (dostarczanie informacji, radzenie sobie ze stresem, rozwój umiejętności interpersonalnych). |
Literatura: |
Majchrzak, P., Ogińska-Bulik, N. (2010). Uzależnienie od Internetu. Łódź: Wydawnictwo AHE. Niewiadomska, I. (2015). Hazard i inne uzależnienia behawioralne. Warszawa: Res Humanae. Woronowicz B. T. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Grzegorzewska I. (2018). Uzależnienia behawioralne. Warszawa: PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza: student zna definicje uzależnienia, rozpoznaje objawy uzależnienia, rozróżnia modele uzależnień, wskazuje problemy osoby uzależnionej i jej rodziny; umiejętności: student analizuje problemy osoby uzależnionej, rozpoznaje motywy postępowania osoby uzależnionej, planuje pomoc dla osoby uzależnionej i jej rodziny; kompetencje: student jest otwarty na problemy osób uzależnionych, kreatywny w pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom. |
Metody i kryteria oceniania: |
2: nie zna i nie rozumie, czym zajmuje się psychologia i psychoterapia uzależnień; 3: częściowo zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań osoby uzależnionej z różnych perspektyw; 4: potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych form uzależnienia oraz udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej; 5: doskonale potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla uzależnienia od alkoholu lub hazardu oraz udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej |
Praktyki zawodowe: |
nie przwiduje się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: udział w konwersatorium - 30 przygotowanie do zajęć - 10 przygotowanie do sprawdzianu 20 SUMA GODZIN - 60 [60:30 (25)=2] LICZBA ECTS - 2 |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z aktualną wiedzą na temat uzależnień behawioralnych (hazard, internet, smartfon, zakupy, seks, praca), sposobami leczenia tych uzależnień oraz zapobiegania uzależnieniom, pomocy rodzinom dotkniętym problemem uzależnienia. |
|
Pełny opis: |
Tematy: 1. Czynniki wpływające na rozwój uzależnienia. (biologiczne, społeczne, psychologiczne, kulturowe, duchowe). 2. Identyfikacja osób uzależnionych od czynności (wskaźniki kliniczne, testy diagnostyczne, badania laboratoryjne) 3. Kryteria uzależnień wg Światowej Organizacji Zdrowia i Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (zmiany w zachowaniu, subiektywne, psychobiologiczne). 4. Wybrane problemy diagnostyczne spotykane u osób uzależnionych (podwójna diagnoza, zaburzenia neurotyczne, nastroju, osobowości, zmiany organiczne). 5. Modele pomocy osobom uzależnionym (psychologiczny, społeczny, medyczny, moralny, samopomocowy). 6. Podstawy konstruowania indywidualnych programów pomocy osobom uzależnionym (w psychologii poznawczej, behawioralnej, ekologicznej). 7. Pomoc rodzinie z problemem uzależnień (model strategicznej komunikacji, sieci ekologicznej, strukturalny). 8. Rola i znaczenie profilaktyki uzależnień (dostarczanie informacji, radzenie sobie ze stresem, rozwój umiejętności interpersonalnych). |
|
Literatura: |
Majchrzak, P., Ogińska-Bulik, N. (2010). Uzależnienie od Internetu. Łódź: Wydawnictwo AHE. Niewiadomska, I. (2015). Hazard i inne uzależnienia behawioralne. Warszawa: Res Humanae. Woronowicz B. T. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Grzegorzewska I. (2018). Uzależnienia behawioralne. Warszawa: PWN. |
|
Wymagania wstępne: |
nie używamy podczas zajęć tel. komórkowych i smartfonów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.