Ćwiczenia z psychologii niespełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-NZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia z psychologii niespełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla czwartego roku |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_U05, PS_U07, PS_U10 |
Skrócony opis: |
Celem poznawczym ćwiczeń jest zapoznanie studentów z problematyką niepełnosprawności. Celem wychowawczym jest zwrócenie uwagi i uwrażliwienie na psychologiczne i społeczne problemy osób z niepełnosprawnością. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne(omówienie celu, programu zajęć oraz wymagań). 2. „Spacer zaufania”. Wprowadzenie w problematykę psychologii niepełnosprawności (m.in. definicje, rodzaje, reakcje na niepełnosprawność osobowość homilopatyczna). 3. Kwestionariusz Sękowskiego: Skala postaw wobec osób niepełnosprawnych. Uwarunkowania kształtowania się postaw wobec osób niepełnosprawnych. 4. Wybrane metody oceny lęku, poczucia winy oraz agresywności. 5. Omówienie wybranych form terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. 6. Psychologiczne problemy osób głuchoniemych i niewidomych. 7. Zapoznanie się z Inwentarzem HPI (Handicap Problems Inventory) oraz omówienie innych metod badania poziomu społecznego funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. 8. Międzynarodowa Skala Wykonaniowa Litera- zapoznanie się z narzędziem. 9. Skala PLT J. C. Crumbaugha i L. T. Maholicka jako metoda badania poczucia sensu życia. Dyskusja- poczucie sensu życia u osób zdrowych i chorych. Wprowadzenie w problematykę psychologii wartości na przykładzie Kwestionariusza Rokeach’a. Praca w grupach „Budowanie domu z wartości”. 10. Sposoby radzenia sobie ze stresem na przykładzie Kwestionariuszy WZS i CISS. Dyskusja „w jaki sposób można wspierać osoby niepełnosprawne i ich rodziny w radzeniu sobie ze stresem” Ćwiczenia. 11. Problematyka wsparcia społecznego. 12. Empatia. 13. Ból i jego następstwa psychologiczne. Zapoznanie się z takimi metodami jak: BPCQ i CSQ w adaptacji Zygfryda Juczyńskiego. 14. Jakość życia, zapoznanie się z kwestionariuszem SF-36. 15. Kolokwium. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych- dyskusja. Sposoby oceny kompleksowej rehabilitacji (m.in. SOPER, autor: Jan Tylka). 16. Problemy seksualne osób niepełnosprawnych. Podsumowanie zajęć. . Uwaga: treści programowe mogą się zmieniać w zależności od cyklu dydaktycznego i zapotrzebowania grupy słuchaczy |
Literatura: |
Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin. Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność. Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max” Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
E 1 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii niepełnosprawności E 2 Student umie opisać trudności, z którymi borykają się osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności E 3 Student zna różne sposoby pomocy psychologicznej odpowiedniej dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności i umie dobrać odpowiednie techniki i metody E 4 Student potrafi rozpoznać problemy specyficzne pojawiające się w wyniku niepełnosprawności E 5 Student rozwija empatię i odpowiednią postawę wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności E 6 Student wykazuje bardzo duże zainteresowanie dyskusją oraz pracą w zespole E 7 Student jest w stanie podjąć refleksję własną na podstawie przestawianych treści Punkty ECTS uczestnictwo w zajęciach 16 przygotowanie do kolowium ustnego 16 [32/16=2] Liczba ECTS= 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność na zajęciach oraz kolokwium Wiedza: na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu psychologii niepełnosprawności. Student nie umie opisać trudności z jakimi borykają się osoby z różnymi niepełnosprawnościami. Student nie potrafi scharakteryzować ani nawet wymienić sposobów udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością. na ocenę 3 (dst.): Student zna niektóre pojęcia z zakresu psychologii niepełnosprawności lecz może je mylić (język migany i migowy). Student częściowo wymienia trudności z jakimi borykają się osoby z niepełnosprawnością- jest to wiedza wyrywkowa i nieusystematyzowana. Student potrafi wymienić choć nie scharakteryzować sposobów udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością. Wypowiedzi słowne studenta świadczą o istotnych lukach w tym obszarze. na ocenę 4 (db.): Student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy posługiwać się pojęciami z zakresu psychologii niepełnosprawności. Student umie opisać trudności, z którymi borykają się osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Student potrafi wymienić i trafnie scharakteryzować sposoby udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy posługiwać się pojęciami z zakresu psychologii niepełnosprawności. Student umie opisać trudności, z którymi borykają się osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności, podejmuje często refleksję własną odnośnie przyszłej pracy z osobami z niepełnosprawnością. Student potrafi wymienić i trafnie scharakteryzować sposoby udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością. Student potrafi wymienić i trafnie scharakteryzować sposoby udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością. Umiejętności: na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi rozpoznawać problemów specyficznych dla różnych rodzajów niepełnosprawności. Student nie umie dobrać metod odpowiednich dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności. Student nie potrafi dopasować adekwatnych form pomocy psychologicznej oraz udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub skierować do innych specjalistów. na ocenę 3 (dst.): student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności- choć nie wszystkich. Student umie choć z trudem dobrać metod odpowiednie dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności. Student potrafi dopasować adekwatne formy pomocy psychologicznej, ale nie wie jak udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub nie umie skierować do odpowiednich specjalistów. - na ocenę 4 (db.): student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności. Student umie dobrać metody odpowiednie dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności. Student potrafi dopasować adekwatne formy pomocy psychologicznej, wie jak udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub skierować do odpowiednich specjalistów. na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności. Student umie dobrać metody odpowiednie dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności. Student potrafi dopasować adekwatne formy pomocy psychologicznej, wie jak udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub skierować do odpowiednich specjalistów. Kompetencje: na ocenę 2 (ndst.): Student nie jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością. Student wykazuje się postawą negatywną wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Student nie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. Student nie jest obecny na zajęciach- posiada więcej niż 2 nieobecności bez chęci wyjaśniania absencji. na ocenę 3 (dst.): Student jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością. Student wykazuje się chęcią zmiany na postawę bardziej pozytywną wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Student czasami uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. Student ma 3 nieobecności, ale wykazuje chęć wyjaśnienia swoich absencji. na ocenę 4 (db.): Student jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością. Student wykazuje się chęcią zmiany na postawę bardziej pozytywną wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Student w miarę aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. na ocenę 5 (bdb.): Student jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością. Student wykazuje się postawą tolerancji wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Student aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosińska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa7cb81673cef4d4b9538b16006945d3f%40thread.tacv2/conversations?groupId=81245972-89b4-4abc-9559-0f37a8fa5a74&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie zagadnień dotyczących postaw wobec osób niepełnosprawnych i ich uwarunkowań. Prezentacja metod i technik diagnostycznych, dzięki, którym uczestnicy zajęć lepiej poznają strukturę osobowości osób niepełnosprawnych i ich funkcjonowanie w codziennym życiu. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne (omówienie celu, programu zajęć oraz wymagań). 2. Dyskusja nad uwarunkowaniami postaw wobec osób niepełnosprawnych i chorych. 3. Kwestionariusze: PPAC, PAC1, PAC2, PAS jako metody oceny poziomu funkcjonowania społecznego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną 4. Narzędzia pomiaru w psychologii rehabilitacji (AS-5-R9 /Skala URK-R/ Skala PCH-R /IWM 5. Problematyka wsparcia społecznego i/lub jakości życia 6. Ból i jego następstwa psychologiczne. Zapoznanie się z takimi metodami jak: BPCQ oraz CSQ . 7. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych- dyskusja. Sposoby oceny kompleksowej rehabilitacji (m.in. SOPER). 8. Podsumowanie zajęć. Kolokwium ustne Omawianie innych treści w miarę możliwości czasowych oraz w zależności od zapotrzebowania uczestników |
|
Literatura: |
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność. Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max” Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów:Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie zagadnień dotyczących postaw wobec osób niepełnosprawnych i ich uwarunkowań. Prezentacja metod i technik diagnostycznych, dzięki, którym uczestnicy zajęć lepiej poznają strukturę osobowości osób niepełnosprawnych i ich funkcjonowanie w codziennym życiu. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne (omówienie celu, programu zajęć oraz wymagań). 2. Dyskusja nad uwarunkowaniami postaw wobec osób niepełnosprawnych i chorych. 3. Kwestionariusze: PPAC, PAC1, PAC2, PAS jako metody oceny poziomu funkcjonowania społecznego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną 4. Narzędzia pomiaru w psychologii rehabilitacji (AS-5-R9 /Skala URK-R/ Skala PCH-R /IWM 5. Problematyka wsparcia społecznego i/lub jakości życia 6. Ból i jego następstwa psychologiczne. Zapoznanie się z takimi metodami jak: BPCQ oraz CSQ . 7. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych- dyskusja. Sposoby oceny kompleksowej rehabilitacji (m.in. SOPER). 8. Podsumowanie zajęć. Kolokwium pisemne Omawianie innych treści w miarę możliwości czasowych oraz w zależności od zapotrzebowania uczestników |
|
Literatura: |
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność. Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max” Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów:Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.