Psychology od disability ( classes)
General data
Course ID: | WF-ZPS-NZ1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychology od disability ( classes) |
Name in Polish: | Ćwiczenia z psychologii niespełnosprawności |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla czwartego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | PS_U05, PS_U07, PS_U10 |
Short description: |
The cognitive goal of the exercise is to familiarize students with the disability issues. The educational goal is to draw attention and sensitize people to the psychological and social problems of people with disabilities |
Full description: |
1. Organizational classes (discussion of the purpose, schedule of activities and requirements). 2. "Walk of trust". Introduction to the problems of disability psychology (including definitions, types, responses to disability, homilopathic personality). 3. Questionnaire of Sękowski: Scale of attitudes towards the disabled. Determinants of attitudes towards disabled people. 4. Selected methods of assessing anxiety, guilt and aggressiveness. 5. Discussion of selected forms of therapy and rehabilitation of people with autism. 6. Psychological problems of deaf and blind people. 7. Familiarization with HPI Inventory (Inventory) and discussion of other methods of studying the level of social functioning of people with mental disabilities. 8. International Letter Performance Scale - getting to know the tool. 9. PLT J.C Crumbaugh and L. T. Maholick scale as a method of studying the sense of the meaning of life. Discussion - sense of life in healthy and sick people. Introduction to the problems of value psychology on the example of the Rokeach Questionnaire. Work in groups "Building a house with values". 10. Ways of coping with stress on the example of WZS and CISS questionnaires. Discussion "how to support people with disabilities and their families in coping with stress". Exercises. 11. The issues of social support. 12. Empathy. 13. Pain and its psychological consequences. Getting to know such methods as: BPCQ and CSQ in the adaptation of Siegfried Juczyński. 14. Quality of life, reading the SF-36 questionnaire. 15. Test. Rehabilitation of the disabled - discussion. Ways to evaluate comprehensive rehabilitation (including SOPER, author: Jan Tylka). 16. Sexual problems of disabled people. Summary of classes. . Note: program content may change depending on the didactic cycle and the needs of the group of students |
Bibliography: |
Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin. Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność. Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max” Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
E 1 The student knows the basic concepts in the field of disability psychology E 2 The student can describe the difficulties faced by people with various disabilities E 3 The student knows how to choose the techniques and methods of psychological help suitable for people with different types of disabilities E 4 The student is able to recognize specific problems arising as a result of disability E 5 The student develops empathy and appropriate attitude towards people with various disabilities E 6 The student shows great interest in the discussion and team work E 7 The student is able to take his own reflection based on the presented contents |
Assessment methods and assessment criteria: |
Presence, class participation and test |
Classes in period "Academic year 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 16 hours
|
|
Coordinators: | Paulina Rosińska | |
Group instructors: | Paulina Rosińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
Presentation of issues regarding attitudes towards disabled people and their determinants. Presentation of diagnostic methods and techniques, thanks to which the participants learn more about the personality structure of disabled people and their functioning in everyday life. |
|
Full description: |
1. Organizational classes (goal, reqiurements, schedule) 2.Conditions of shaping attitudes towards people with disabilities 3. PPAC, PAC1, PAC2, PAS inventories as a method of assessing the level of social functioning of children and youth with intellectual disability 4. Measurement tools in the psychologyof rehabilitation (AS-5-R9/URK-R Scale/PCH-R Scale/IWM 5. The issue of social support and/or quality of life 6. Pain and its psychological consequences. Study such methods as: BPCQ and CSQ. 7. Rehabilitation of disabled people. Evaluation methods of complex rehabilitation (SOPER) 8. Classes summary, test Discussing other content as far as possible and depending on the needs of the participations |
|
Bibliography: |
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność. Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max” Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów:Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.