Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Museum Management

General data

Course ID: WH-MU-I-3-ZarzMuzW-L
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Museum Management
Name in Polish: Zarządzanie muzeum
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

culture and religion studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

Muz1_W06

Muz1_W07


Muz1_U05

Muz1_U07

Muz1_U08

Muz1_U14


Muz1_K06

Preliminary Requirements:

(in Polish) nie dotyczy

Full description:

The crisis of the humanities is a challenge of our times. One of its symptoms is the misfunction of understanding historical experience and its significant role in building a national and cultural community. This in turn leads to underestimating the role of the longue durée of culture as a system of goods and values, which stabilize human individuality as well as the collective in a world predominantly characterized by its changeability. The domination of management models which limit the duration of executive positions is part of this challenge. A routinely recurring exchange of staff, while understandable with regard to efficient management, collides with a long-term perspective of culture.

These past decades have shown an extensive evolution of cultural institutions in Poland. The following aspects are part of this development—including the realm of museums and related institutions:

• an increase in the number of museums,

• an increasing public interest in museums,

• an increase in financial outlays, which show in investments such as The Polish History Museum, Museum of the History of Polish Jews POLIN, The Museum of the Second World War, thus introducing the category of the so-called narrative museum into the museum sector,

• an increasing interest within society to found so-called private museums as a means to commemorate local culture.

The objective of this class is to impart knowledge about management methods and mechanisms with a particular emphasis on the specifics regarding cultural heritage (including material as well as immaterial heritage collected in museums).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student w stopniu podstawowym zna i rozumie zasady prawne i administracyjne obowiązujące w zarządzaniu muzeum.

Student zna zasady bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, w tym zasady organizowania wystaw i zarządzania zbiorami muzeum.

Student posiada umiejętność logicznego konstruowania wypowiedzi na temat wszystkich obszarów działalności muzeum (w mowie i piśmie), w tym - zarządzania.

Student potrafi pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie muzealników współdziałać przy ochronie i zabezpieczeniu muzealiów, także w charakterze osoby zarządzającej.

Student potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności, w tym problematyki zarządzania.

Student potrafi planować długofalowe działania w praktyce muzealnej na różnych stanowiskach w tym w szczególności zarządzać zasobami ludzkimi.

Student jest gotów ponosić odpowiedzialność za swoje działania w zakresie promocji wartości kulturowych, religijnych, ludzkich, rozumie zjawiska konfliktów społecznych, narodowościowych i kulturowych oraz ma przekonanie o swojej roli mediatora między dziedzictwem kultury a społeczeństwem, w tym także - w wypadku wykonywania zadań zarządczych.

Assessment methods and assessment criteria:

Grade A—the student is able to identify and characterize the methods of research applied in history, to draw conclusions with regard to how historiographic theories affect the development of museums, to organize acquired theoretical historical knowledge while describing processes, events, characters presented in museums; the student presents his/her own takes and opinions regarding museums that make historical collections available and offer education in the realm of history. In his/her effort to put the acquired methods of research into practice the student stays objective in formulating conclusions.

Grade B—the student is able to identify and characterize the methods of research applied in history, to organize acquired theoretical historical knowledge while describing processes, events, characters presented in museums; the student presents his/her own takes and opinions regarding museums and makes an effort to put the acquired methods of research into practice, but does not keep a sufficiently objective position when formulating conclusions.

Grade C—the student is able to identify the methods of research applied in historical research, makes an effort to draw conclusions regarding the effects of historiographic theories on the development of museums.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Piotr Majewski, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska
Group instructors: Piotr Majewski
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajhRSzYAwPLXPO8MwbvbUnLM7arZuNQ3o9GMlrXH0nTE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9251b900-9dfd-45f6-b375-38b169d0f15b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Za jedno z wyzwań czasów współczesnych uważa się kryzys humanistyki, którego jednym z objawów jest problem znalezienia instrumentów zarządzania adekwatnych wobec kategorii kultury oraz jej instytucji, w tym efektywnych modeli zarządczych, niekolidujących z długoterminowym horyzontem trwania kultury. Częścią tego wyzwania jest dysfunkcja rozumienia doświadczenia historycznego oraz jego znaczenia dla budowania wspólnoty państwowej i kulturowej, skutkująca potencjalnie niedocenianiem roli długiego trwania kultury jako systemu wartości stabilizujących indywidualność i zbiorowość w świecie, którego istotną cechą wyróżniającą jest zmienność. Społeczno-gospodarczym tłem opisanego zjawiska jest intensywny rozwój instytucji i podmiotów kultury w Polsce i na świecie. Na ten rozwój składają się m.in.: wzrost liczebny, wzrost skali publicznego zainteresowania ich działalnością oraz wzrost nakładów finansowych ze środków publicznych.

Full description: (in Polish)

Za jedno z wyzwań czasów współczesnych uważa się kryzys humanistyki, którego jednym z objawów jest problem znalezienia instrumentów zarządzania adekwatnych wobec kategorii kultury oraz jej instytucji, w tym efektywnych modeli zarządczych, niekolidujących z długoterminowym horyzontem trwania kultury. Częścią tego wyzwania jest dysfunkcja rozumienia doświadczenia historycznego oraz jego znaczenia dla budowania wspólnoty państwowej i kulturowej, skutkująca potencjalnie niedocenianiem roli długiego trwania kultury jako systemu wartości stabilizujących indywidualność i zbiorowość w świecie, którego istotną cechą wyróżniającą jest zmienność. Społeczno-gospodarczym tłem opisanego zjawiska jest intensywny rozwój instytucji i podmiotów kultury w Polsce i na świecie. Na ten rozwój składają się m.in.: wzrost liczebny, wzrost skali publicznego zainteresowania ich działalnością oraz wzrost nakładów finansowych ze środków publicznych.

Zagadnienia szczegółowe:

1) Zarządzanie muzeum w państwowym systemie zarządzania dziedzictwem kulturowym:

a) zarządzanie dziedzictwem jako zadanie państwa i jego instytucji;

b) system prawa powszechnie obowiązującego (Konstytucja, ustawodawstwo odnoszące się do organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do muzeów);

c) kompetencje ministerstwa właściwego dla kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, innych organów władzy publicznej oraz wyspecjalizowanych instytucji kultury.

2) Zarządzanie muzeami w perspektywie polskiego doświadczenia historycznego: okres zaborów (przed 1918 r.), Druga Rzeczypospolita (1918–1939), II wojna światowa (1939–1945), okres po II wojnie światowej (do 1989), czasy współczesne (po 1989).

3) Zarządzanie muzeum jako proces:

a) planowanie a zarządzanie strategiczne;

b) organizacja a finansowanie działalności:

- źródła finansowania kultury jako formy mecenatu publicznego (dotacje bieżące oraz inwestycyjne organizatorów, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury),

- inne publiczne źródła finansowania (tzw. fundusze europejskie, granty celowe, np. ministerstwa właściwego w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego).

c) kierowanie a formy nadzoru nad działalnością instytucji;

d) kontrola a instrumenty parametryczne:

- mikroskala (np. audyt),

- makroskala (statystyka, wskaźniki efektywności, w tym normy ISO).

4) Zarządzanie muzeum a otoczenie społeczno-gospodarcze (w tym: tradycyjne funkcje muzeum a społeczna misja, strategie komunikacji).

5) Zarządzanie kryzysowe a zarządzanie zmianą z uwzględnieniem wyzwań czasu pandemii.

6) Zarządzanie a specyfika dziedzictwa kulturowego (tzw. zarządzanie humanistyczne, zasada nienastawienia na osiąganie zysku).

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019.

2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013.

3) J. Clair, Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009.

4) M. Clayton, Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa 2011.

5) M. Fumaroli, Państwo kulturalne. Religia nowoczesności, Kraków 2008.

6) W. Kowalski, Likwidacja skutków II wojny światowej w dziedzinie kultury, Warszawa 1994.

7) P. Majewski, Muzealna twarz Klio (wybór tekstów z lat 1999-2019), Warszawa 2020.

8) P. Majewski, Muzeum i co dalej? Niedokończona próba diagnozy, w: Muzea na wolnym powietrzu. Antycypacje, red. K. Barańska, M. Murzyn-Kupisz, J. Święch, Kolbuszowa-Kraków 2020.

9) G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006.

10) K. Message, New Museums and the Making of Culture, New York 2006.

11) M. Murzyn-Kupisz, Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie muzeów, w: Statystyka muzeów 2018. Raport, Warszawa 2019.

12) Muzea kościelne wobec nowych wyzwań, red. N. Błażejczyk, P. Majewski, Warszawa 2019.

13) N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995.

14) J. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001.

15) Rocznik Kultury Polskiej (Narodowe Centrum Kultury): 2016, 2017, 2018, 2019, 2020.

16) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018.

17) Zarządzanie humanistyczne, red. R. Batko i in., Warszawa 2015.

18) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. nauk. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020.

19) I Kongres Muzealników Polskich, red. M. Wysocki, Warszawa 2015.

20) czasopisma naukowe: „Muzealnictwo”, „Załącznik Kulturoznawczy”.

21) Literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego zgodnie z zindywidualizowanym zakresem tematycznym.

Wymagania wstępne: (in Polish)

link do dyżuru:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a21e4de2e9c1c4b098f9eaf6ced5b2038%40thread.tacv2/conversations?groupId=84c920f8-23c8-4486-86f2-c7148436fc47&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Piotr Majewski, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska
Group instructors: Piotr Majewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS 3:

udział w zajęciach (1 punkt)

przygotowanie pracy zaliczeniowej, samodzielna praca (2 punkty)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Piotr Majewski, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska
Group instructors: Piotr Majewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS: 3 p-ty

aktywny udział w zajęciach 1 p-t

przygotowanie pracy zaliczeniowej 2 p-ty

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Wymagania wstępne: (in Polish)

DYŻUR: poniedziałek, godz. 11.30-13.00, p. 112 (p.majewski@uksw.edu.pl)

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)