Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Fundamentals of Psychology for Teachers

General data

Course ID: WM-MA-S2-E2-PPDN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Fundamentals of Psychology for Teachers
Name in Polish: Podstawy psychologii dla nauczycieli
Organizational unit: Faculty of Mathematics and Natural Sciences. School of Exact Sciences.
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem wykładów jest przekazanie podstawowej wiedzy i kształcenie podstawowych umiejętności z zakresu psychologii określonych w Standardach kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Studenci zapoznają się z elementarnymi zagadnieniami związanymi z zastosowaniem psychologii w praktyce zawodu nauczyciela. Ideą przedmiotu jest ukazanie specyfiki myślenia psychologicznego. Program nauczania psychologii ma na celu dostarczenie studentom takich informacji i umiejętności, które pozwolą im lepiej działać, rozumieć siebie i innych, lepiej radzić sobie z sytuacjami trudnymi pracy zawodowej.

Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu

zorganizowane - 30 godz.

praca własna - 20 godz.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

Psychologia jako nauka, metody badań psychologii.

Koncepcje psychologiczne człowieka (podejście psychodynamiczne, behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne, pozytywne)

Biologiczne mechanizmy zachowania.

Charakter, osobowość, temperament i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka.

Emocje. Wpływ czynników emocjonalnych na prawidłowe funkcjonowanie człowieka.

Motywacja. Wpływ czynników motywacyjnych na prawidłowe funkcjonowanie człowieka.

Aktywność poznawcza w funkcjonowaniu człowieka. Czynniki determinujące procesy percepcyjne.

Aktywność społeczna w funkcjonowaniu człowieka.

Postawa i teorie jej zmiany.

Uczenie się jako aktywne przetwarzanie informacji.

Czynniki rozwoju człowieka.

Podstawy psychopatologii dla nauczycieli.

Znaczenie inteligencji w procesie uczenia się.

Krytyczne myślenie w pracy nauczyciela.

Warunki niezbędne w procesie rozwiązywanie problemów.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP.

Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2005). Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Literatura uzupełniająca:

Aronson, E. (2009). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Augustynek, A. (2018). Wprowadzenie do psychologii. Difin.

Mika, S. (2007). Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Pasternak, J., Perenc, L., Radochoński, M. (2017). Podstawy psychopatologii dla pedagogów. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Madalińska-Michalak, J., Góralska, R. (2012). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

Student definiuje terminy z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej.

Student omawia wybrane teorie psychologiczne.

Student wyjaśnia podstawowe mechanizmy funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań) w relacjach społecznych warunkujące efektywne wykonywanie zawodu nauczyciela.

UMIEJĘTNOŚCI

Student interpretuje zachowania i procesy psychiczne, proponuje rozwiązania konkretnych problemów.

Student wskazuje rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu psychicznym człowieka.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności dotyczących mechanizmy funkcjonowania człowieka.

Student dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się oraz samorealizacji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia jest:

• Udział w wykładach (zapoznanie się z treścią kursu poprzez logowanie się na platformie)

• Wykonanie wszystkich testów

15 testów x 5 pytań po 5 punktów = 75 punktów

Brak oceny, próg zaliczenia 51%, czyli od 38 punktów

• Zaliczenie testu końcowego

Kryteria oceny testu końcowego

0%-50% (0-14 poprawnych odpowiedzi w teście) niedostateczny (2,0)

51%-60% (15-18 poprawnych odpowiedzi w teście) dostateczny (3,0)

61%-70% (19-21 poprawnych odpowiedzi w teście) dostateczny plus (3,5)

71%-80% (22-24 poprawnych odpowiedzi w teście) dobry (4,0)

81%-90% (25-27 poprawnych odpowiedzi w teście) dobry plus (4,5)

91%-100% (28-30 poprawnych odpowiedzi w teście) bardzo dobry (5,0)

WIEDZA

Ocena dostateczny (3,0) – student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań)

Ocena dostateczny plus (3,5) – student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań)

Ocena dobry (4,0) – student posiada wiedzę na poziomie dobrym z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań)

Ocena dobry plus (4,5) – student posiada wiedzę na poziomie dobrym z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań)

Ocena bardzo dobry (5,0) – student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań)

UMIEJĘTNOŚCI

Ocena dostateczny (3,0) – student potrafi w stopniu dostatecznym interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka

Ocena dostateczny plus (3,5) – student potrafi w stopniu dostatecznym interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka

Ocena dobry (4,0) – student potrafi w stopniu dobrym interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka

Ocena dobry plus (4,5) – student potrafi w stopniu dobrym interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka

Ocena bardzo dobry (5,0) – student prawie zawsze właściwie potrafi interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Ocena dostateczny (3,0) – student w stopniu wykazującym podstawową świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się

Ocena dostateczny plus (3,5) – student w stopniu wykazującym podstawową świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się

Ocena dobry (4,0) – student w stopniu wykazującym średnią świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się

Ocena dobry plus (4,5) – student w stopniu wykazującym średnią świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się

Ocena bardzo dobry (5,0) – student w stopniu wykazującym wysoką świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Marcin Kłosowski
Group instructors: Marcin Kłosowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Opis przedmiotu podany jest w informacjach ogólnych o przedmiocie.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Gerrig, R., Zimbardo, P. G. (2021). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hock, R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2005). Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Rolls, G. (2011). Najciekawsze przypadki w psychologii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Literatura uzupełniająca:

Aronson, E. (2009). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Augustynek, A. (2018). Wprowadzenie do psychologii. Difin.

Eysenck, M & H (1998). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują. Gdańsk: Gdańskie Wydawictwo Psychologiczne.

Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP.

Mietzel, G. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mika, S. (2007). Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Pasternak, J., Perenc, L., Radochoński, M. (2017). Podstawy psychopatologii dla pedagogów. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Madalińska-Michalak, J., Góralska, R. (2012). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.

Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, W. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1. Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, W. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2. Motywacja i uczenie się. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, W. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 3. Struktura i funkcje świadomości. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)