Polish national uprising
General data
Course ID: | WNHS-HI-PPN |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | Polish national uprising |
Name in Polish: | Polskie powstania narodowe |
Organizational unit: | Faculty of Historical Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Studenci 2. roku II stopnia historii |
Short description: |
(in Polish) Omówienie trzech wielkich powstań narodowych pod kątem ich genezy, szans na powodzenie, przyczyn upadku i roli jaką odegrały w polskiej drodze do niepodległości |
Full description: |
(in Polish) Trzy wielkie polskie powstania narodowe posiadają liczne elementy wspólne, podobnie jak cechy specyficzne. Wszystkie budowały etos walki zbrojnej o niepodległość i wpisywały się w ten etos. Wszystkie zakończyły się klęskami. Wart przeanalizować jakie były ich szanse, co zadecydowało o wybuchu powstań, dlaczego upadły, jaką rolę odegrały w formowaniu nowoczesnego narodu polskiego. Czy możliwa była droga do niepodległości bez powstań. czy były koniecznym jej elementem w geopolitycznej sytuacji narodu w XIX stuleciu |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa Kieniewicz S., Zahorski A., Zajewski W.,Trzy powstania narodowe, Warszawa 2000 Powstanie Listopadowe 1830-1831. Dzieje wewnętrzne. Militaria. Europa wobec powstania, red. W .Zajewski, Warszawa 1990 Powstanie Styczniowe 1863-1864. Wrzenie. Bój. Europa. Wizje, red. S. Kalembka, Warszawa 1990 Powstanie kościuszkowskie: z dziejów polityczno-społecznych, red. J. Wojtasik, Warszawa 1997 Kieniewicz S., Powstanie styczniowe, Warszawa 2009 Zajewski W., Powstanie listopadowe, Warszawa 2012 Szyndler B., Powstanie kościuszkowskie, Warszawa 1994 Mikuła W., Polska sztuka wojenna w powstaniu kościuszkowskim, t.1-2, 2004 Leśniewski S., Powstanie listopadowe 1830-1831 -utracone zwycięstwo ?, Kraków 2023 Kulecka A., Powstanie styczniowe 1863-186. Czas walki, marzeń o wolności i niespełnionych nadziei, Warszawa 2023 Bartoszewicz K., Dzieje insurekcji kościuszkowskiej, 2021 Sokołowski A., Dzieje powstania listopadowego, 2021 Sokołowski A., Dzieje powstania styczniowego, 2021 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK 1 Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii Polski EK 2 Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródła historycznego, własciwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii Umiejętności EK 3 Posiada umiejętnosci merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań EK 4 Posiada umiejętnosci formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doswiadczenia oraz umiejętnosci prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład . Kryteria oceniania -dotyczą trzech wielkich polskich powstań narodowych EK 1 Student ma pogłębioną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii Polski w w/w tematyce (na bdb) Student ma wystarczającą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii Polski w w/w tematyce (na db) Student ma zasadniczą wiedzę z o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii Polski w w/w tematyce (dst) Student nie posiada wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii Polski w w/w tematyce (ndst) EK 2 - Student w pełni zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródła historycznego, własciwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii (na bdb) -Student dobrze zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródła historycznego, własciwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii (na db) -Student na podstawowym poziomie zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródła historycznego, własciwe dla wybranych tradycji oraz szkół badawczych w zakresie historii (na dst) -Student nie zna, ani nie rozumie zaawansowanych metod analizy i interpretacji źródła historycznego, własciwych dla wybranych tradycji oraz szkół badawczych w zakresie historii (na ndst) EK 3- Posiada zaawansowane umiejętnosci merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (na bdb) -Posiada na dobrym poziomie umiejętnosci merytorycznego argumentowania,z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (na db) -Posiada na podstawowym poziomie umiejętnosci merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (na dst) -Nie posiada umiejętnosci merytorycznego agumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań (na ndst) EK4- Dysponuje na wysokim poziomie umiejętnosciami formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doswiadczenia oraz umiejętnosciami prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach (na bdb) -Dysponuje na dobrym poziomie umiejętnosciami formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doswiadczenia oraz umiejętnosciami prezentacji opracowań (na db) -Dysponuje na podstawowym oziomie umiejętnosciami formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doswiadczenia oraz umiejętnosciami prezentacji opracowań (na dst) -Nie dysponuje umiejętnosciami formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doswiadczenia oraz umiejętnosciami prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach (na ndst) Elementy oceny: frekwencja na zajęciach, aktywność podczas zajęć, zaliczenie kolokwium/testu końcowego/. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Wiesław Wysocki | |
Group instructors: | Wiesław Wysocki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Janusz Odziemkowski | |
Group instructors: | Janusz Odziemkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Omówienie trzech wielkich powstań narodowych pod kątem ich genezy, szans na powodzenie, przyczyn upadku i roli jaka odegrały w polskiej drodze do niepodległości. Analiza polityki wielkich mocarstw w sprawie polskiej i szans na uzyskanie pomocy. dla powstańców. Ukazanie siły etosu walki zbrojnej, argumentów zwolenników i przeciwników powstań |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Adam Buława | |
Group instructors: | Adam Buława | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Omówienie trzech wielkich powstań narodowych pod kątem ich genezy, szans na powodzenie, przyczyn upadku i roli jaka odegrały w polskiej drodze do niepodległości. Analiza polityki wielkich mocarstw w sprawie polskiej i szans na uzyskanie pomocy. dla powstańców. Ukazanie siły etosu walki zbrojnej, argumentów zwolenników i przeciwników powstań |
|
Full description: |
(in Polish) Powstania -geneza, początki, faza wstępna, władze, siły zbrojne, apogeum, problematyka wewnętrzna, sytuacja międzynarodowa, schyłek i upadek, konsekwencje bezpośrednie i ocena z perspektywy historycznej |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.