Muzykalia. Instrumentarium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-HS-MUZINS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Muzykalia. Instrumentarium |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: |
Moduły do wyboru dla 1 roku studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o sztuce |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA HS2_W02 HS2 W06 UMIEJĘTNOŚCI HS2_U07 |
Wymagania wstępne: | brak. |
Skrócony opis: |
Historia, typologia i systematyka instrumentów muzycznych. Wsparcie informatyczno-dydaktyczne: https://muzykalia.shutterfly.com/ |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie z podstawowym instrumentarium muzycznym, profesjonalnym i amatorskim (ludowym). W ich trakcie studenci zapoznają się z poszczególnymi typami i rodzinami instrumentów, ich klasyfikacją i historią. Ćwiczenia z elementami konwersatorium. |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA (jedna pozycja z dwóch, wybrane rozdziały): 1. M. Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków 1986. 2. C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA W 02 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych oraz terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym i umie stosować ją praktycznie. W 06 Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych historii sztuki. UMIEJĘTNOŚCI U 07 Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o dawnej i współczesnej kulturze wizualnej oraz prezentować opracowania krytyczne o różnorodnej formie. Łączny czas, jaki student winien przeznaczyć na opanowanie materiału to ok. 50 godz. (zajęcia, studium własne, przygotowanie do zaliczenia) |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie przyswojonej wiedzy odbywa się w formie testu. Przedział punktowy odpowiadający danej ocenie podany będzie na pierwszych zajęciach i powtórzony na ostatnich. Dopuszczalny poziom absencji - trzykrotnie w semestrze bez względu na powód. Przekroczenie go spowoduje ustalanie dodatkowych, indywidualnych warunków zaliczenia. |
Praktyki zawodowe: |
O ILE SYTUACJA EPIDEMIOLOGICZNA POZWOLI: Przewidywana grupowa wizyta w Filharmonii Narodowej (pierwsza połowa grudnia) w celu skonfrontowania teoretycznej wiedzy z realnymi instrumentami muzycznymi bądź w warsztacie lutniczym ewentualnie organmistrzowskim w celu zapoznania się z procesem wytwórstwa instrumentów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Czesław Grajewski | |
Prowadzący grup: | Czesław Grajewski | |
Strona przedmiotu: | http://6yyz4m0 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Historia, typologia i systematyka instrumentów muzycznych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie z podstawowym instrumentarium muzycznym, profesjonalnym i amatorskim (ludowym). W ich trakcie studenci zapoznają się z poszczególnymi typami i rodzinami instrumentów, ich klasyfikacją i historią. Ćwiczenia z elementami konwersatorium. Za zgodą studenta (podanie adresu e-mail) rozsyłam drogą elektroniczną zwiastun tematyki zajęć, udostępniam materiały dydaktyczne na specjalnie utworzonej stronie www oraz (po zakończonych zajęciach) krótkie resume. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA (jedna pozycja z dwóch): 1. M. Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków 1986. 2. C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989. POLECANA: 3. W. Kamiński, Instrumenty muzyczne na ziemiach polskich. Zarys problematyki rozwojowej, Kraków 1971. 4. Zb. Kamykowski (red.), Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978. 5. K. Rottermund, Budownictwo instrumentów muzycznych na terenie Wielkopolski w XIX i 1. połowie XX wieku, Poznań 2002. 6. J. H. van der Meer, Musikinstrumente. Von der Antike bis zur Gegenwart, München 1983. 7. D. Munrow, Musikinstrumente des Mittelalters und der Renaissance, Celle 1980. 8. E. Schäfer, Laudatio organi, Leipzig 1982. 9. J. Chwałek, Budowa organów. Wprowadzenie do inwentaryzacji i dokumentacji zabytkowych organów w Polsce, Warszawa 1971. 10. J. Erdman, Organy, Warszawa [brak r. wyd., 1989?]. 11. J. Gołos, Pozytywy szkatulne jako fenomen specyficznie polski. Przesłanki do hipotezy, Warszawa 2001. 12. J. Gołos, Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972. 13. J. Gołos, Przewodnik po dawnym instrumentarium dla potrzeb ikonografii zabytkowych instrumentów muzycznych, Legnica 1988. 14. J. Gołos, Organoznawstwo historyczne, Warszawa 2004. 15. A. Sapalski, Przewodnik dla organistów, Kraków 1880, reprint Lublin 1985. 16. E. Dahlig, Ludowe instrumenty skrzypcowe w Polsce, Warszawa 2001. 17. P. Frankowski, A. Mądry (red.) W służbie sacrum. Z kultury muzycznej Jasnej Góry i Poznania w XVIII wieku, Poznań 2012. 18. J. Blades, Percussion instruments and their history. London 1970. 19. W. Z. Łyjak, Dlaczego warto konserwować stare organy, w: Ars sacra et restauratio, red. J. Kowalczyk, Warszawa 1992, s. 202-211. 20. notatki z wykładów |
|
Wymagania wstępne: |
brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Czesław Grajewski | |
Prowadzący grup: | Czesław Grajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 2 godz. SUMA GODZIN: 32 = 1 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Historia, typologia i systematyka instrumentów muzycznych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie z podstawowym instrumentarium muzycznym, profesjonalnym i amatorskim (ludowym). W ich trakcie studenci zapoznają się z poszczególnymi typami i rodzinami instrumentów, ich klasyfikacją i historią. Ćwiczenia z elementami konwersatorium. Za zgodą studenta (podanie adresu e-mail) rozsyłam drogą elektroniczną zwiastun tematyki zajęć, udostępniam materiały dydaktyczne na specjalnie utworzonej stronie www oraz (po zakończonych zajęciach) krótkie resume. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA (jedna pozycja z dwóch): 1. M. Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków 1986. 2. C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989. |
|
Wymagania wstępne: |
brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Czesław Grajewski | |
Prowadzący grup: | Czesław Grajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. Zajęcia dydaktyczne według planu (aktywne uczestnictwo w nich) = 15 godz. 2. Praca własna (studium literatury, wysłuchanie wskazanych klipów muzycznych, rozwiązanie testu preegzaminacyjnego) = 15 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.