Social systems
General data
Course ID: | WSE-SO-SS |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(9998) Sustainable development
|
Course title: | Social systems |
Name in Polish: | Systemy społeczne |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Znajomość podstawowych pojęć socjologicznych |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z przeglądem teorii oraz analiza podstawowych pojęć i terminów z zakresu teorii systemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem teorii T. Parsonsa, N. Luhmana oraz J. Habermasa; Podczas zajęć szczególna uwaga zostanie zwrócona na analizę systemu edukacji z perpsektywy różnych terorii systemowych; Zajęcia mają za zadanie wyposażyć słuchaczy zarówno w zasób wiedzy związanej z teoriami systemów społecznych, jak i w umiejętność stosowania perspektywy systemowej do opisu różnych obszarów rzeczywistości społecznej, zwłaszcza obszaru edukacji. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest: a) zapoznanie studenta z genezę teorii systemów oraz z poszczególnymi teoriami systemów społecznych np. T. Parsons'a, N. Luhmanna, J. Habermas'a; - zapoznanie studenta z siatką pojęciową w zakresie systemów społecznych, - zapoznanie studenta z opisem edukacji w perspektywie systemowej; b) nabycie przez studenta umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów socjologicznych z zakresu teorii systemów społecznych, porównywania poszczególnych teorii systemów społecznych, - nabycie umiejętności konstruowania modeli systemowych służących analizie zjawisk społecznych, w tym systemu edukacji; c) celem wykładu jest doskonalenie kompetencji studenta w zakresie prowadzenia dyskusji, rozumienia i wyjaśniania zagadnień systemów społecznych, - doskonalenie kompetencji w zakresie zachowywania otwartości na postrzeganie świata w kategoriach systemów społecznych; |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Luhman N., Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii, Kraków 2007; Parsons T., Szkice z teorii socjologicznej, Warszawa 1972; Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2005; A. M. Kaniowski, A. Szahaj (red.), Wokół teorii krytycznej J. Habermasa, Warszawa 1987; M. J. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 2013; J. Bielecka-Prus, Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernsteina, Warszawa 2010; Krzysztofa C. Matuszek, Systemy wojenne. Współczesne wojny w perspektywie teorii Niklasa Luhmanna, Kraków 2010 Kinga Lendzion, rozdz. Edukacja w społeczeństwie wielokulturowym, w: Dwa języki - dwa światy. Język francuski i malgaski w edukacji szkolnej na Madagaskarze, Warszawa 2019. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia: wiedza - student wyjaśnia genezę teorii systemów i prezentuje poszczególne teorie systemów społecznych, zna siatkę pojęciową w zakresie systemów społecznych, charakteryzuje sferę edukacji w perspektywie systemowej; umiejętności - student ze zrozumieniem czyta teksty socjologiczne z zakresu teorii systemów społecznych, porównuje poszczególne teorie systemów społecznych, poddaje analizie zjawiska społeczne z perspektywy systemowej, w tym sferę edukacji; kompetencje - student potrafi prowadzić dyskusję w zakresie rozumienia i wyjaśniania zagadnień systemów społecznych, zachowuje otwartość na postrzeganie świata w kategoriach systemów społecznych; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę bdb - student wyjaśnia genezę teorii systemów, prezentuje i porównuje poszczególne teorie systemów społecznych, zna siatkę pojęciową w zakresie systemów społecznych, charakteryzuje sferę edukacji w perspektywie systemowej; na ocenę db - student wyjaśnia genezę teorii systemów i prezentuje wybrane teorie systemów społecznych, zna siatkę pojęciową w zakresie systemów społecznych, charakteryzuje sferę edukacji w perspektywie systemowej; na ocenę dst - student prezentuje poszczególne teorie systemów społecznych, zna siatkę pojęciową w zakresie systemów społecznych, charakteryzuje sferę edukacji w perspektywie systemowej |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 27 places
|
|
Coordinators: | Kinga Lendzion | |
Group instructors: | Kinga Lendzion | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKpYXWGzewaIeGOWodRLBlxiE05I2pBhHXgWdM9mDvTw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b805b163-1932-4e68-9e4e-b56168c6b80c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Systemy społeczne: najważniejsze pojęcia - rozróżnienie system a system społeczny, cechy systemów; 2. Edukacja – ujęcie systemowe: rola edukacji w społeczeństwie - edukacja a rozwój społeczny; - szkoła jako system społeczny; 3. System społeczny wg T. Parsonsa - działanie społeczne, system działania społecznego (system behawioralny, system osobowościowy, system społeczny, system kultury), niezbędniki funkcjonalne (AGIL); - klasa szkolna w ujęciu Parsonsa 4. Teoria systemu społecznego J. Habermasa - socjologiczna teoria działania: działanie komunikacyjne i jego racjonalność; - cele edukacji w ujęciu J. Habermasa 5. System społeczny wg N. Luhmana - program naukowy N. Luhmana, problem kompleksowości i kontyngencji, system społeczny jako system autopojetyczny (granice systemu, system a środowisko systemu, rola komunikacji w systemie społ.), społeczeństwo jako najwyższy poziom analizy systemowej; - socjalizacja i edukacja w teorii systemów autopojetycznych Niklasa Luhmanna 6. Edukacja w ujęciu: - strukturalnego funkcjonalizmu; - konfliktowym – podejście Marksowskie, P. Bourdieu, R. Collins; - interpretacyjnym; - edukacja i język w teorii B. Bernsteina; |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Kinga Lendzion | |
Group instructors: | Kinga Lendzion | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIrKgjOhz17Q_QWhSVfHZIvxNsMnN_Vbt5UBfeXLNCow1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9089b382-36f0-4255-9d43-9abbbdfad446&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) opis ECTS: - udział w wykładzie - 30 h; - przygotowanie do egzaminu - 20 h; - wykonanie zadań w elearningu- 10 h; - samodzielna analiza materiałów źródłowych - 10 h; - konsultacje i egzamin - 5 h; suma godzin: 75 h = 3 ECTS (w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim 30h = 1 ECTS) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład koncentruje się wokół przeglądu teorii oraz analizy podstawowych pojęć i terminów z zakresu teorii systemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji w ujęciu systemowym; |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Systemy społeczne: najważniejsze pojęcia - rozróżnienie system a system społeczny, cechy systemów; 2. Edukacja – ujęcie systemowe: rola edukacji w społeczeństwie - edukacja a rozwój społeczny; - szkoła jako system społeczny; 3. System społeczny wg T. Parsonsa - działanie społeczne, system działania społecznego (system behawioralny, system osobowościowy, system społeczny, system kultury), niezbędniki funkcjonalne (AGIL); 4. Teoria systemu społecznego J. Habermasa - socjologiczna teoria działania: działanie komunikacyjne i jego racjonalność; - cele edukacji w ujęciu J. Habermasa 5. System społeczny wg N. Luhmana - program naukowy N. Luhmana, problem kompleksowości i kontyngencji, system społeczny jako system autopojetyczny (granice systemu, system a środowisko systemu, rola komunikacji w systemie społ.), społeczeństwo jako najwyższy poziom analizy systemowej; - socjalizacja i edukacja w teorii systemów autopojetycznych Niklasa Luhmanna 6. Edukacja w ujęciu: - strukturalnego funkcjonalizmu; - konfliktowym – podejście Marksowskie, P. Bourdieu, R. Collins; - interpretacyjnym; - edukacja i język w teorii B. Bernsteina; 7. Edukacja domowa jako przykład edukacji nieformalnej |
|
Bibliography: |
(in Polish) Luhman N., Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii, Kraków 2007; Parsons T., Szkice z teorii socjologicznej, Warszawa 1972; Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2005; A. M. Kaniowski, A. Szahaj (red.), Wokół teorii krytycznej J. Habermasa, Warszawa 1987; M. J. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 2013; J. Bielecka-Prus, Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernsteina, Warszawa 2010; Lektury uzupełniające: P. Mikiewicz, Społeczne światy szkół średnich. Od trajektorii marginesu do trajektorii elit, Wrocław 2005; R. Meighan, Socjologia edukacji, Toruń 1993; M. Głażewski, Socjalizacja i edukacja w teorii systemów autopojetycznych Niklasa Luhmanna, „Forum Socjologiczne” 2(2011): 141-166; A. Kot, Racjonlaność komunikacyjna w teorii krytycznej J. Habermasa i jej implikacje w sferze edukacji, „Przegląd Pedagogiczny” 2(2015): 69-81; |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Kinga Lendzion | |
Group instructors: | Kinga Lendzion | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie - 30 godz. przygotowanie do egzaminu - 20 godz. samodzielna analiza materiałów źródłowych - 20 godz. Suma 70 godz. - 3 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.