Aksjologiczne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-APW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aksjologiczne podstawy wychowania |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W03, NRL_W05, NRL_W09, NRL_U01, NRL_U03, NRL_K02, NRL_K03 |
Skrócony opis: |
Problematyka wartości jest nierozłącznie związana z wychowaniem. W tradycyjnym ujęciu to wartości stanowią podstawę do formułowania celów wychowania. Tymczasem rozumienie samego pojęcia (wartość) jak i postrzeganie nauki o wartościach (aksjologia) nie jest jednoznaczne – ani w języku potocznym, ani w literaturze fachowej. W trakcie realizowanych w formie konwersatoryjnej zajęć podjęta zostanie próba zbliżenia definicyjnego pojęcia wartości, dokonany zostanie przegląd stanowisk i perspektyw rozumienia wartości oraz ich znaczenia dla organizowania procesu wychowania. Przedmiotem refleksji staną się zagadnienia znaczenia i możliwości urzeczywistniania wartości w różnych środowiskach wychowawczych. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Czym są wartości? Rozumienia i znaczenia wartości. Podstawowe pojęcia związane z wartościami i nauce o wartościach. Źródła wartości. 3. Wartości i nauka o wartościach – rozumienie i znaczenia pojęcia aksjologia. Typologie wartości, systemy wartości, hierarchie wartości. 4. Aksjologia w wybranych naukach – filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne, prawne, kulturoznawcze i in. konteksty aksjologii 5. Wychowanie i jego definiowanie. Cele wychowania a wartości – aksjologia a teleologia wychowania. 6. Wychowanie a wartości – znaczenia, rozumienia, konteksty. Wychowanie jako wartość i wartość wychowania. Wartości w wychowaniu, wychowanie do wartości, wychowanie przez wartości. Problematyka wartości w wybranych środowiskach wychowawczych 7. Wartości a wychowanie w szkole 8. Wartości a rodzina i wychowanie w rodzinie 9. Wartości a grupa rówieśnicza 10. Wartości a środki masowego przekazu (media) 11. Wartości a praca. Wartości a kariera zawodowa. 12. Sumienie, postawy i przekonania religijne a wychowanie i edukacja aksjologiczna. 13. Wychowanie moralne i rozwój moralny a wartości. 14. Urzeczywistnianie wartości – wartości a wartościowanie, wartości a działanie, dysonans aksjologiczny 15. Podsumowanie, powtórzenie. Zaliczenie przedmiotu. |
Literatura: |
• Cieciuch, J. (2013). Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości. Warszawa: Liber Libri. • De Tchórzewski, A. M. (2012) Wstęp do teorii wychowania. Ignatianum, Kraków. • Łobocki, M. (2009) Teoria wychowania w zarysie. Impuls, Kraków. • Ostrowska U. (2006), Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] Pedagogika, red. Bogusław Śliwerski, t. 1, Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk. • Ostrowska, K. (1998). Wokół rozwoju osobowości i systemu wartości. Warszawa: CMPP-P MENiS. • Ostrowska, K. (2000). Nie wszystko o wychowaniu. Warszawa: CMPP-P MENiS. • Ostrowska, K. (2004a). W poszukiwaniu wartości. cz. I: Ja–inni. Kraków: Rubikon. • Ostrowska, K. (2004b). W poszukiwaniu wartości. cz. II: Z Biblią przez życie. Kraków: Rubikon. • Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: KPSW. Literatura uzupełniająca: 1. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, abp. Warszawa-Łomianki 1999. 2. Struzik Z., Program wychowawczy oparty na wartościach według nauczania Jana Pawła II, Warszawa 2009. 3. Struzik Z. Narzeczeństwo, małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd. IPJPII, Warszawa 2019. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
STUDENT: NRL_W03, ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą; NRL_W05, zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny; NRL_W09, ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego; NRL_U01, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; NRL_U03, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); NRL_K02, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych; NRL_K03, docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych. Opis ECTS: Udział w konwersatorium - 30 godzin Opracowanie zagadnienia/prezentacja - 30 godzin Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami i in. - 20 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Ocena 2 (ndst) - student nie zna elementarnej terminologii używanej w aksjologii i naukach o rodzinie i rozumie jej źródła Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z aksjologii; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z aksjologii; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z aksjologii; ma bardzo dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii Umiejętności: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać zagadnień z zakresu aksjologii Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu aksjologii. Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu aksjologii. Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować zagadnień z zakresu aksjologii. Kompetencje: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z aksjologii i wychowania, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach. Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii i pedagogiki. Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii i pedagogiki, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Zaliczenie wymaga: 1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia 2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej (indywidualnie lub w małej grupie) Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0) (1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność) (2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, emisja głosu, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja) Łączna ocena = średnia (arytmetyczna) ocen (1) i (2) 3,00-3,25 = 3,0 3,26-3,65 = 3,5 3,66-4,10 = 4,0 4,11-4,50 = 4,5 > 4,50 = 5,0 Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Skreczko | |
Prowadzący grup: | Adam Skreczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marek Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin Przygotowanie prezentacji/referatu - 30 godzin Przygotowanie do zajęć, lektura - 20 godzin 80 godzin, 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Problematyka wartości jest nierozłącznie związana z wychowaniem. W tradycyjnym ujęciu to wartości stanowią podstawę do formułowania celów wychowania. Tymczasem rozumienie samego pojęcia (wartość) jak i postrzeganie nauki o wartościach (aksjologia) nie jest jednoznaczne – ani w języku potocznym, ani w literaturze fachowej. W trakcie realizowanych w formie konwersatoryjnej zajęć podjęta zostanie próba zbliżenia definicyjnego pojęcia wartości, dokonany zostanie przegląd stanowisk i perspektyw rozumienia wartości oraz ich znaczenia dla organizowania procesu wychowania. Przedmiotem refleksji staną się zagadnienia znaczenia i możliwości urzeczywistniania wartości w różnych środowiskach wychowawczych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.