Teoretyczne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-TPWcw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy wychowania |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W12, NRL_W13, NRL_U01, NRL_K01, NRL_K03, NRL_U17 |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają na celu rozpoznanie i przybliżenie podstawowych pojęć oraz koncepcji teorii wychowania. Dyskutowane i sygnalizowane zostają główne kierunki myślenia, pojęcia, definicje, przybliżane możliwości samodzielnej recepcji tekstów. Studenci animowani zostają do podjęcia aktywności związanych z pozyskaniem, analizą i wykorzystaniem teksów i materiałów tematycznych związanych z poruszaną problematyką. |
Pełny opis: |
• PEDAGOGIKA JAKO NAUKA: rozwój pedagogiki, przedmiot pedagogiki, podstawowe pojęcia i działy. Dyscypliny pedagogiczne, główne kierunki i prądy współczesnej pedagogiki. Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna. • POJECIE WYCHOWANIA: definiowanie i rozumienie wychowania – perspektywy, podejścia, możliwości. Wychowanie a socjalizacja, opieka, inkulturacja. Cechy wychowania, cele wychowania, proces wychowania. • WYCHOWANIE WEDŁUG KONCEPCJI BEHAWIORYSTYCZNEJ. Charakterystyka behawioryzmu – podstawowe rozróżnienia, podejścia, założenia. Wychowanie w koncepcji behawiorystycznej. Krytyka. • WYCHOWANIE W KONCEPCJI HUMANISTYCZNEJ. Założenia, przedstawiciele, kierunki myślenia. Ocena i krytyka. • PEDAGOGICZNE KONCEPCJE WYCHOWANIA: wybrane podejścia, przedstawiciele, kierunki. • WARTOŚCI W WYCHOWANIU: rozumienie wartości, klasyfikacje wartości, wartości a wychowania, wartości a cele wychowania. • ZALICZENIE: przegląd zagadnień, dyskusja podsumowująca, ocena pracy |
Literatura: |
• Łobocki, M. (2009) Teoria wychowania w zarysie. Impuls, Kraków. • Śliwerski, B. (2005) Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls, Kraków. • Zarzecki, L. (2012) Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. KPSW, Jelenia Góra. UZUPEŁNIAJĄCA • Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005 • Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, pod red. J. Piekarskiego i in. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010. Część IV: Rodzina i więzi społeczne. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA EK_1 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących EK_2 - ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w kontekście wybranych teorii i orientacji teoretycznych UMIEJĘTNOSCI EK_3 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o wychowaniu w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych EK_4 potrafi projektować przebieg procesu dydaktycznego i poddać go krytycznej ocenie, mając na uwadze jego uwarunkowania związane z sytuacją edukacyjną, z wykorzystaniem wybranych orientacji teoretycznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE EK_5 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego EK_6 docenia znaczenie teorii wychowania w kontekście nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny PUNKTY ECTS - 2 Zajęcia z prowadzącym - 15 godzin Praca własna (przygotowanie do zajęć, prace domowe, literatura) - 35 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – miniwykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział, dyskusja, przygotowanie prezentacji Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu weryfikacja - obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, referat,/prezentacja, dyskusja Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Zaliczenie wymaga: 1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia 2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej (indywidualnie lub w małej grupie) Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0) (1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność) (2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, emisja głosu, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja) Łączna ocena = średnia ocen (1), (2). OCENY ŁĄCZNE na podstawie średniej ocen cząstkowych 3,00-3,25 = 3,0 3,26-3,65 = 3,5 3,66-4,10 = 4,0 4,11-4,50 = 4,5 > 4,50 = 5,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marek Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | PUNKTY ECTS - 2 Zajęcia z prowadzącym - 15 godzin Praca własna (przygotowanie do zajęć, prace domowe, literatura) - 15 godzin Przygotowanie prezentacji tematycznej na zajęcia - 20 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marek Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | PUNKTY ECTS - 2 Zajęcia z prowadzącym - 15 godzin Praca własna (przygotowanie do zajęć, prace domowe, literatura) - 15 godzin Przygotowanie prezentacji tematycznej na zajęcia - 20 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marek Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.