Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-PSO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne I stopnia Przygotowanie pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W06, NRL_W10, NRL_U01, NRL_K01 |
Skrócony opis: |
Zajęcia z dziedziny psychologii ogólnej, mają na celu przybliżenie studentom głównych nurtów myśli psychologicznej i podstawowych pojęć psychologii. Zarysowuje także studentom psychologię jako naukę - jej założenia, metody badawcze. |
Pełny opis: |
Tematy szczegółowe: 1. Psychologia jako nauka 2. Psychoanaliza - jakości psychiczne, popędy, teoria osobowości 3. Psychoanaliza - metoda leczenia 4. Podstawowe pojęcia psychologiczne wywodzące się z psychoanalizy - mechanizmy obronne, opór, przeniesienie 5. Behawioryzm - teoria, badania i metoda 6. Psychologia procesów poznawczych 7. Psychoterapia oparta o metody psychologii poznawczej 8. Podstawowe pojęcia psychologii społecznej 9. Podstawowe eksperymenty psychologii społecznej 10. Inne pojęcia i teorie psychologiczne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Strelau, J. (red.) (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 Podstawy Psychologii. Gdańsk: GPW. Zimabrdo, P./ Gerrig, R. (2012), Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdziały: 4, 5, 8-14, 16 Literatura uzupełniająca Aronson, E. (2012), Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Brzeziński, J. (1997), Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cialdini, R. (2010), Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GPW. Kozielecki, J. (1998), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Żak. Mietzel G. (2003), Wprowadzenie do psychologii. Zagadnienia podstawowe. Gdańsk: GPW. Shaughnessy, J. J/ Zachmeister E. B./ Zachmeister, J. S. (2002), Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GPW. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: Efekty wiedza - student ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, opartą o podstawowe nurty myśli psychologicznej; zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń. Umiejętności - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, w oparciu o znajomość podstawowych pojęć psychologicznych oraz nurtów w psychologii ogólnej. Kompetencje - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) zwłaszcza w zakresie podstaw psychologii. ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 52 konsultacje - 5 przygotowanie do egzaminu - 15 SUMA GODZIN 102 LICZBA ECTS - 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących psychologii ogólnej, potrafi przeanalizować prawidłowości psychologii człowieka dorosłego, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące psychologii ogólnej - na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących psychologii ogólnej, potrafi wskazać prawidłowości psychologii człowieka dorosłego, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące psychologii ogólnej - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawowe prawidłowości znane z psychologii ogólnej, potrafi omówić podejścia naukowe w psychologii ogólnej - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przeanalizować problematyki psychologii ogólnej, nie potrafi wskazać prawidłowości psychologii człowieka dorosłego Oceną końcową jest ocena z egzaminu testowego. Metody: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: Kolokwium pisemne, aktywne uczestnictwo w zajęciach Efekty umiejętności metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja weryfikacja - Kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych : metody dydaktyczne – dyskusja weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1d56750fe95e415aa3bef5d1caae829c%40thread.tacv2/conversations?groupId=f5e16e6e-ab4e-4a6b-87e7-da8b6bdb9f12&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia z dziedziny psychologii ogólnej, mają na celu przybliżenie studentom głównych nurtów myśli psychologicznej i podstawowych pojęć psychologii. Zarysowuje także studentom psychologię jako naukę - jej założenia, metody badawcze. |
|
Pełny opis: |
Tematy szczegółowe: 1. Psychologia jako nauka 2. Psychoanaliza - jakości psychiczne, popędy, teoria osobowości 3. Psychoanaliza - metoda leczenia 4. Podstawowe pojęcia psychologiczne wywodzące się z psychoanalizy - mechanizmy obronne, opór, przeniesienie 5. Behawioryzm - teoria, badania i metoda 6. Psychologia procesów poznawczych 7. Psychoterapia oparta o metody psychologii poznawczej 8. Podstawowe pojęcia psychologii społecznej 9. Podstawowe eksperymenty psychologii społecznej 10. Inne pojęcia i teorie psychologiczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Strelau, J. (red.) (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 Podstawy Psychologii. Gdańsk: GPW. Zimabrdo, P./ Gerrig, R. (2012), Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdziały: 4, 5, 8-14, 16 Literatura uzupełniająca Aronson, E. (2012), Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Brzeziński, J. (1997), Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cialdini, R. (2010), Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GPW. Kozielecki, J. (1998), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Żak. Mietzel G. (2003), Wprowadzenie do psychologii. Zagadnienia podstawowe. Gdańsk: GPW. Shaughnessy, J. J/ Zachmeister E. B./ Zachmeister, J. S. (2002), Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GPW. |
|
Wymagania wstępne: |
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 52 konsultacje - 5 przygotowanie do egzaminu - 15 SUMA GODZIN 102 LICZBA ECTS - 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia z dziedziny psychologii ogólnej, mają na celu przybliżenie studentom głównych nurtów myśli psychologicznej i podstawowych pojęć psychologii. Zarysowuje także studentom psychologię jako naukę - jej założenia, metody badawcze. |
|
Pełny opis: |
Tematy szczegółowe: 1. Psychologia jako nauka 2. Psychoanaliza - jakości psychiczne, popędy, teoria osobowości 3. Psychoanaliza - metoda leczenia 4. Podstawowe pojęcia psychologiczne wywodzące się z psychoanalizy - mechanizmy obronne, opór, przeniesienie 5. Behawioryzm - teoria, badania i metoda 6. Psychologia procesów poznawczych 7. Psychoterapia oparta o metody psychologii poznawczej 8. Podstawowe pojęcia psychologii społecznej 9. Podstawowe eksperymenty psychologii społecznej 10. Inne pojęcia i teorie psychologiczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Strelau, J. (red.) (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 Podstawy Psychologii. Gdańsk: GPW. Zimabrdo, P./ Gerrig, R. (2012), Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdziały: 4, 5, 8-14, 16 Literatura uzupełniająca Aronson, E. (2012), Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Brzeziński, J. (1997), Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cialdini, R. (2010), Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GPW. Kozielecki, J. (1998), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Żak. Mietzel G. (2003), Wprowadzenie do psychologii. Zagadnienia podstawowe. Gdańsk: GPW. Shaughnessy, J. J/ Zachmeister E. B./ Zachmeister, J. S. (2002), Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GPW. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.