Socjologia problemów rodzinnych i społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-SPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia problemów rodzinnych i społecznych |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia Specjalność: doradca i asystent rodzinny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W11, NRM_U12, NRM_U14, NRM_K04 |
Skrócony opis: |
Zakres przedmiotu ma pozwolić studentowi nabyć wiedzę na temat teorii problemów rodzinnych i społecznych. Student zdobywa wiedzę na temat strategie zapobiegania, minimalizacji i profilaktyki ukierunkowanej na te problemy na poziomie polityki społecznej, ruchów społecznych, rodzin i obywateli. |
Pełny opis: |
Po zakończeniu zajęć studenci potrafią: - zdefiniować problemy rodzinne i społeczne, ich rodzaje oraz odróżnić je od problemów jednostek, - wskazać i opisać podstawowe problemy społeczne rodzin w Polsce - wskazać podstawowe sposoby rozwiązywania lub minimalizacji skutków problemów w ramach polityki społecznej. Treści programowe: Spis treści 1.Podstawowe informacje o rodzinie i społeczeństwie 2. Problemy społeczne: definicje i charakterystyka. 3. Problemy społeczne i i rodzinne – wybrane – analiza A. Bezrobocie i ubóstwo B. Bezdomność C. Przemoc D. Uzależnienia E. Przestępczość F. Niepełnosprawność G. Rozwody H. Kohabitacja I. Małodzietność - demograficzna depopulacja J. Osłabienie więzi małżeńsko-rodzinnej (migracja) K. Sekularyzacja Ł. Suicydalność M. Starzenie się społeczeństwa N. Migracja ekonomiczne i zarobkowe O.Uchodźstwo P. Sytuacje kryzysowe - epidemie, pandemia Covid 19 S. Kryzysy małżeńskie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Majkowski W., Rodzina Polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków 2010. Rodzina - dobro zagrożone, red. W. Majkowski, Kraków 2015. Młyński J., Polityka społeczna wobec rodziny w Polsce w latach 1990-2015, Kraków 2016. Frysztacki K. (2009). Socjologia problemów społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Miś L. (2007). Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Literatura uzupełniająca: Pospiszyl I. (2009), Patologie społeczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Rodzina dobro społeczne, red J. Młyński Trnava 2019. Davies M. (red.) (1999), Socjologia pracy socjalnej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 - student zna elementarną terminologię z socjologii problemów społecznych oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin. Posiada podstawy teorii w zakresie diagnozy problemów społecznych. EK_2 - student posiada elementarna wiedzę o różnych rodzajach problemów społecznych Umiejętności EK_3 -potrafi dokonać obserwacji i interpretacji problemów społecznych dotyczących funkcjonowania rodziny; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu profilaktyki społecznej, polityki społecznej i pomocy rodzinie EK_4 -posiada umiejętność szukania danych na temat problemów społecznych i ich zapobieganiu; potrafi oceniać procesy zachodzące w rzeczywistości społecznej oraz ich skutki społeczne oraz jednostkowe Kompetencje EK_5 - docenia znaczenie badań nad problemami społecznymi dla jakości życia społecznego. Potrafi prowadzić dyskusje w zakresie problemów społecznych związanych z rodziną ETCS 4 udział w zajęciach 18/30 udział w dyskusji, debacie, aktywność na zajeciach przygotowanie prezentacji |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA WIEDZA OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się terminologią socjologiczną, nie definiuje problemów społecznych, , nie omawia wybranych problemów społecznych OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu zna teorie terminologię, teorie, zasady analiz problemów, charakteryzuje wybrane problemy społeczne. Tylko w pewnym zakresie prezentuje metody badania i rozwiązywania problemów społecznych. OCENA 4 (DB) – student poprawnie posługuje się terminologią socjologiczną, w pewnym stopniu (70%) poznał wiedzę dotyczącą wybranych problemów społecznych. Poprawnie charakteryzuje metody badań i konstruowania środków zaradczych w sektorze problemów społecznych. OCENA 5 (BDB) – student dokładnie przedstawia teorie konieczne w analizach problemów społecznych, Właściwie (85-90%) poznał wiedzę dotyczącą wybranych problemów społecznych. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować metody badań i konstruowania środków zaradczych problemom społecznym. Poprawnie charakteryzuje badaczy zajmujących się socjologia problemów społecznych w Polsce. UMIEJĘTNOŚCI OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych, nie nabył umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i rozwiązań problemów społecznych, nie potrafi właściwie ocenić działań zaradczych na poziomie polityki społecznej. OCENA 3 (DST) - student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych. OCENA 4 (DB) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych, potrafi właściwie ocenić zakres wybranych problemów, poszukać diagnoz społecznych, wskazać aspekty politykę łagodzącej dewiacje.i OCENA 5 (BDB) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych, potrafi właściwie i odpowiedzialnie oraz umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy patologii społecznych i generowania rozwiązań, całkowicie poprawnie wykazuje umiejętności szukania diagnoz społecznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE OCENA 2 (NDST) – student nie uznaje problemów społecznych jako elementu rzeczywistości społecznej. OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu uznaje wagę badań problemów społecznych na polu socjologii. OCENA 4 (DB) – student uznaje wagę badań i diagnoz na polu socjologii problemów społecznych, tezę w zakresie ich rozwiązywania. angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, włącza się dyskusje OCENA 5 (BDB) – student w pełni uznaje istnienie problemów społecznych i potrzeby ich rozwiązywania. W pełni docenia powiązania rodziny z sytuacjami dewiacyjnymi w życiu jednostek i społeczeństw. W pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji dewiacji oraz poszukiwania ich rozwiązań w społeczeństwie. Często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, podejmuje dyskusje Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4) Zaliczenia: 1. Obecność na zajęciach fizycznie lub w formie e-learning(zalogowanie w godzinach konwersatorium) – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), 2.3. Wykonanie prezentacji 5. Zaliczenie - obecność, czynny udział w zajedziach, przedstawienie prezentacji, przesyłanie zwrotnych zadań na platformie e-learning Końcową ocenę z zaliczenia tworzą: prezentacja i zadania zwrotne (oceniane jednostkowo) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Młyński | |
Prowadzący grup: | Józef Młyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaqDvAXCJucR70HhOxCVP0HexuG330OEBYHd38QcLnfA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ab62fdf7-70cf-44d9-a063-08dd0f0e1cb9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Student po wysłuchaniu wykładu wprowadzającego w przedmiot na tema problemów społecznych, problemów rodzinnych ich wpływu i konsekwencji na funkcjonowanie jednostki przygotowuje samodzielnie prezentacje na wybrany problem. Prezentacja jest kreatywna, przejrzysta, wyjaśniająca podstawowe zagadnienia dotyczącego omawianego problemu: teoria, praktyka - przyczyny, konsekwencje , eksploracja zjawiska. Istotnym jest wskazanie i odpowiedz na pytanie: gdzie szukać pomocy w związku z przedstawionym problemem. Prezentację kończą pytania do grupy i bibliografia. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zakres przedmiotu ma pozwolić studentowi nabyć wiedzę na temat teorii problemów rodzinnych i społecznych. Student zdobywa wiedzę na temat strategie zapobiegania, minimalizacji i profilaktyki ukierunkowanej na te problemy na poziomie polityki społecznej, ruchów społecznych, rodzin i obywateli. |
|
Pełny opis: |
Po zakończeniu zajęć studenci potrafią: - zdefiniować problemy rodzinne i społeczne, ich rodzaje oraz odróżnić je od problemów jednostek, - wskazać i opisać podstawowe problemy społeczne rodzin w Polsce - wskazać podstawowe sposoby rozwiązywania lub minimalizacji skutków problemów w ramach polityki społecznej. Spis treści 1.Podstawowe informacje o rodzinie i społeczeństwie 2. Problemy społeczne: definicje i charakterystyka. 3. Problemy społeczne i i rodzinne – wybrane – analiza A. Bezrobocie i ubóstwo B. Bezdomność C. Przemoc D. Uzależnienia E. Przestępczość F. Niepełnosprawność G. Rozwody H. Kohabitacja I. Małodzietność - demograficzna depopulacja J. Osłabienie więzi małżeńsko-rodzinnej (migracja) K. Sekularyzacja Ł. Suicydalność M. Starzenie się społeczeństwa N. Migracja ekonomiczne i zarobkowe O.Uchodźstwo P. Sytuacje kryzysowe - epidemie, pandemia Covid 19 S. Kryzysy małżeńskie |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Majkowski W., Rodzina Polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków 2010. Rodzina - dobro zagrożone, red. W. Majkowski, Kraków 2015. Młyński J., Polityka społeczna wobec rodziny w Polsce w latach 1990-2015, Kraków 2016. Frysztacki K. (2009). Socjologia problemów społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Miś L. (2007). Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Literatura uzupełniająca: Pospiszyl I. (2009), Patologie społeczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Rodzina dobro społeczne, red J. Młyński Trnava 2019. Davies M. (red.) (1999), Socjologia pracy socjalnej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk. |
|
Wymagania wstępne: |
BRAK UWAG |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Młyński | |
Prowadzący grup: | Józef Młyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.