Sociology of Family Problems and Social
General data
Course ID: | WSR-NR-D-SPR |
Erasmus code / ISCED: |
14.9
|
Course title: | Sociology of Family Problems and Social |
Name in Polish: | Socjologia problemów rodzinnych i społecznych |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia (in Polish) Specjalność: doradca i asystent rodzinny |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
The scope of the subject is to allow the student to acquire knowledge about the theory of family and social problems. The student gains knowledge about prevention, minimization and prevention strategies focused on these problems at the level of social policy, social movements, families and citizens. |
Full description: |
After completing the course, students can: - define family and social problems, their types and distinguish them from the problems of individuals, - indicate and describe the basic social problems of families in Poland - indicate basic ways of solving or minimizing the effects of problems within the framework of social policy. Program content: 1. Mind map - key concepts 2. Basic information about family and society 2.1 Family as the basic form of social life 2.2 Determinants of family life 3. Social and family problems (selected) - analysis A. Aging of the population B. Emigration and Migration C. Secularization: (un) symbiotic system of institutions: religion and family D. Socialization E. Unemployment and poverty F. Homelessness G. Violence H. Addictions I. Crime J. Disability K. Divorce L. Kohabitation M. Childhood N. Weakening of marriage and family ties 4. Social policy and social work as an answer to social problems |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Majkowski W., Rodzina Polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków 2010. Rodzina - dobro zagrożone, red. W. Majkowski, Kraków 2015. Młyński J., Polityka społeczna wobec rodziny w Polsce w latach 1990-2015, Kraków 2016. Frysztacki K. (2009). Socjologia problemów społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Miś L. (2007). Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Literatura uzupełniająca: Pospiszyl I. (2009), Patologie społeczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Rodzina dobro społeczne, red J. Młyński Trnava 2019. Davies M. (red.) (1999), Socjologia pracy socjalnej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_1 - student zna elementarną terminologię z socjologii problemów społecznych oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin. Posiada podstawy teorii w zakresie diagnozy problemów społecznych. EK_2 - student posiada elementarna wiedzę o różnych rodzajach problemów społecznych Umiejętności EK_3 -potrafi dokonać obserwacji i interpretacji problemów społecznych dotyczących funkcjonowania rodziny; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu profilaktyki społecznej, polityki społecznej i pomocy rodzinie EK_4 -posiada umiejętność szukania danych na temat problemów społecznych i ich zapobieganiu; potrafi oceniać procesy zachodzące w rzeczywistości społecznej oraz ich skutki społeczne oraz jednostkowe Kompetencje EK_5 - docenia znaczenie badań nad problemami społecznymi dla jakości życia społecznego. Potrafi prowadzić dyskusje w zakresie problemów społecznych związanych z rodziną ETCS 4 udział w zajęciach 18/30 udział w dyskusji, debacie, aktywność na zajeciach przygotowanie prezentacji |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) KRYTERIA OCENIANIA WIEDZA OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się terminologią socjologiczną, nie definiuje problemów społecznych, , nie omawia wybranych problemów społecznych OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu zna teorie terminologię, teorie, zasady analiz problemów, charakteryzuje wybrane problemy społeczne. Tylko w pewnym zakresie prezentuje metody badania i rozwiązywania problemów społecznych. OCENA 4 (DB) – student poprawnie posługuje się terminologią socjologiczną, w pewnym stopniu (70%) poznał wiedzę dotyczącą wybranych problemów społecznych. Poprawnie charakteryzuje metody badań i konstruowania środków zaradczych w sektorze problemów społecznych. OCENA 5 (BDB) – student dokładnie przedstawia teorie konieczne w analizach problemów społecznych, Właściwie (85-90%) poznał wiedzę dotyczącą wybranych problemów społecznych. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować metody badań i konstruowania środków zaradczych problemom społecznym. Poprawnie charakteryzuje badaczy zajmujących się socjologia problemów społecznych w Polsce. UMIEJĘTNOŚCI OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych, nie nabył umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i rozwiązań problemów społecznych, nie potrafi właściwie ocenić działań zaradczych na poziomie polityki społecznej. OCENA 3 (DST) - student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych. OCENA 4 (DB) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych, potrafi właściwie ocenić zakres wybranych problemów, poszukać diagnoz społecznych, wskazać aspekty politykę łagodzącej dewiacje.i OCENA 5 (BDB) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu socjologii problemów społecznych, potrafi właściwie i odpowiedzialnie oraz umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy patologii społecznych i generowania rozwiązań, całkowicie poprawnie wykazuje umiejętności szukania diagnoz społecznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE OCENA 2 (NDST) – student nie uznaje problemów społecznych jako elementu rzeczywistości społecznej. OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu uznaje wagę badań problemów społecznych na polu socjologii. OCENA 4 (DB) – student uznaje wagę badań i diagnoz na polu socjologii problemów społecznych, tezę w zakresie ich rozwiązywania. angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, włącza się dyskusje OCENA 5 (BDB) – student w pełni uznaje istnienie problemów społecznych i potrzeby ich rozwiązywania. W pełni docenia powiązania rodziny z sytuacjami dewiacyjnymi w życiu jednostek i społeczeństw. W pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji dewiacji oraz poszukiwania ich rozwiązań w społeczeństwie. Często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, podejmuje dyskusje Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4) Zaliczenia: 1. Obecność na zajęciach fizycznie lub w formie e-learning(zalogowanie w godzinach konwersatorium) – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), 2.3. Wykonanie prezentacji 5. Zaliczenie - obecność, czynny udział w zajedziach, przedstawienie prezentacji, przesyłanie zwrotnych zadań na platformie e-learning Końcową ocenę z zaliczenia tworzą: prezentacja i zadania zwrotne (oceniane jednostkowo) |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Józef Młyński | |
Group instructors: | Józef Młyński | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaqDvAXCJucR70HhOxCVP0HexuG330OEBYHd38QcLnfA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ab62fdf7-70cf-44d9-a063-08dd0f0e1cb9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Student po wysłuchaniu wykładu wprowadzającego w przedmiot na tema problemów społecznych, problemów rodzinnych ich wpływu i konsekwencji na funkcjonowanie jednostki przygotowuje samodzielnie prezentacje na wybrany problem. Prezentacja jest kreatywna, przejrzysta, wyjaśniająca podstawowe zagadnienia dotyczącego omawianego problemu: teoria, praktyka - przyczyny, konsekwencje , eksploracja zjawiska. Istotnym jest wskazanie i odpowiedz na pytanie: gdzie szukać pomocy w związku z przedstawionym problemem. Prezentację kończą pytania do grupy i bibliografia. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zakres przedmiotu ma pozwolić studentowi nabyć wiedzę na temat teorii problemów rodzinnych i społecznych. Student zdobywa wiedzę na temat strategie zapobiegania, minimalizacji i profilaktyki ukierunkowanej na te problemy na poziomie polityki społecznej, ruchów społecznych, rodzin i obywateli. |
|
Full description: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć studenci potrafią: - zdefiniować problemy rodzinne i społeczne, ich rodzaje oraz odróżnić je od problemów jednostek, - wskazać i opisać podstawowe problemy społeczne rodzin w Polsce - wskazać podstawowe sposoby rozwiązywania lub minimalizacji skutków problemów w ramach polityki społecznej. Spis treści 1.Podstawowe informacje o rodzinie i społeczeństwie 2. Problemy społeczne: definicje i charakterystyka. 3. Problemy społeczne i i rodzinne – wybrane – analiza A. Bezrobocie i ubóstwo B. Bezdomność C. Przemoc D. Uzależnienia E. Przestępczość F. Niepełnosprawność G. Rozwody H. Kohabitacja I. Małodzietność - demograficzna depopulacja J. Osłabienie więzi małżeńsko-rodzinnej (migracja) K. Sekularyzacja Ł. Suicydalność M. Starzenie się społeczeństwa N. Migracja ekonomiczne i zarobkowe O.Uchodźstwo P. Sytuacje kryzysowe - epidemie, pandemia Covid 19 S. Kryzysy małżeńskie |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Majkowski W., Rodzina Polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków 2010. Rodzina - dobro zagrożone, red. W. Majkowski, Kraków 2015. Młyński J., Polityka społeczna wobec rodziny w Polsce w latach 1990-2015, Kraków 2016. Frysztacki K. (2009). Socjologia problemów społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Miś L. (2007). Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Literatura uzupełniająca: Pospiszyl I. (2009), Patologie społeczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Rodzina dobro społeczne, red J. Młyński Trnava 2019. Davies M. (red.) (1999), Socjologia pracy socjalnej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) BRAK UWAG |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Józef Młyński | |
Group instructors: | Józef Młyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.