Duchowość życia rodzinnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-2-DZR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Duchowość życia rodzinnego |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W03 NRM_W04 NRM_U05 NRM_K02 |
Wymagania wstępne: | Studenci posiadają ogólną wiedzę z zakresu filozofii i teologii. |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest jest ukazanie bogactwa duchowości chrześcijańskiej, jej krótkiej historii, różnych szkół duchowości, a także przedstawienie możliwości jej rozwoju na płaszczyźnie życia małżeńskiego i rodzinnego. |
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest jest ukazanie bogactwa duchowości chrześcijańskiej, jej krótkiej historii, różnych szkół duchowości, a także przedstawienie możliwości jej rozwoju na płaszczyźnie życia małżeńskiego i rodzinnego. 1. Duchowość i życie duchowe. 2. Duchowość chrześcijańska małżeństwa i rodziny. 3. Duchowość w starożytności i średniowieczu. 4. Duchowość w okresie nowożytnym. 5. Szkoły duchowości. 6. Nadprzyrodzone wyposażenie chrześcijanina. 7. Doświadczenie duchowe. 8. Rozwój duchowy. 9. Sakramentalno-liturgiczny wymiar życia duchowego w rodzinie. 10. Maryjny wymiar duchowości rodzinnej. 11. Sztuka modlitwy w rodzinie. 12. Duchowość rodziny według św. Pawła VI. 13. Św. Jana Pawła II wizja duchowości rodziny w "Liście do rodzin". 14. Papieża Franciszka opis duchowości rodziny w adhortacji "Amoris laetitia". 15. Dyrektorium duszpasterstwa rodzin o duchowości. |
Literatura: |
Chmielewski Marek (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin-Kraków 2002. Chmielewski Marek, Vademecum duchowości katolickiej. 101 pytań o życie duchowe, Lublin 2004. Gianfranco Fregni, Miłujcie się czule. Duchowość rodziny według Ojców Kościoła, przekł. Dariusz Wandzioch, Kraków 2002. Klafka Zdzisław (red.), Ewangelia małżeństwa i rodziny, Toruń 2015. Kućko Wojciech, Moralne aspekty towarzyszenia narzeczonym w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II, w: Człowiek – rodzina – naród. Przesłanie św. Jana Pawła II, M. Pokrywka (red.). Lublin 2020, s. 101-118. Mastrofini Fabrizio, Nie pałac i nie więzienie. Jak podchodzić do problemów życia w rodzinie, tłum. Krystyna Kozak, Kraków 2017. Haręzga Stanisław, Duchowa lektura Księgi Tobiasza. Odkrywanie piękna i trwałości małżeństwa i rodziny, Sandomierz 2018. Parzyszek Czesław, Istotne elementy duchowości małżeństwa i rodziny w świetle adhortacji "Amoris laetitia", "Collectanea Theologica" 87 (2017) nr 2, s. 175-181. Skrzydlewski Władysław Bernard, Chrześcijańska wizja miłości, małżeństwa i rodziny, Wrocław 1994. Tatar Marek, Duchowość małżeństwa i rodziny, Radom 2013. Urbański Stanisław, Duchowość rodziny chrześcijańskiej, "Zeszyty Naukowe. Wyższa Szkoła Suwalsko-Mazurska im. Papieża Jana Pawła II w Suwałkach" 2003, nr 7, s. 68-79. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student ma elementarną wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą; potrafi opisać podstawy duchowości małżeństwa i rodziny. Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedze na temat wybranych koncepcji człowieka: pedagogicznych, filozoficznych, teologicznych i społecznych stanowiących teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny; zna i rozumie różne formy duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego w oparciu o dane historyczne i kulturowe, w różnych przestrzeniach życia społecznego. UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, zwłaszcza w kontekście duchowości małżeńskiej i rodzinnej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, umie wcielać w życie poznane problemy z duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego. PUNKTY ECTS: udział w wykładzie: 30 godzin przygotowanie i przedstawienie na zajęciach wybranego przez studenta tematu: 20 godzin przygotowanie do egzaminu: 25 godzin Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady prowadzone są hybrydowo: on line, na aplikacji MS TEAMS, do której zostali zaproszeni wszyscy zapisani studenci, a także stacjonarnie. Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Można mieć maksymalnie 3 nieobecności w semestrze. Obecność weryfikowana jest za pomocą aplikacji MS TEAMS. Stosowane metody dydaktyczne: Efekty wiedzy: 1. Wykład informacyjny i problemowy, ukazujący złożoność zagadnień życia rodzinnego i seksualnego człowieka. 2. Wykład konwersatoryjny, pobudzanie studentów do refleksji i krytycznej analizy opisywanych rzeczywistości. Weryfikacja: praca pisemna, egzamin końcowy, obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu. Efekty umiejętności: 3. Studium przypadku - analiza niektórych kazusów moralnych. 4. Prezentacje multimedialne do wybranych tematów wykładu. 5. Ankiety online. Weryfikacja: praca pisemna, egzamin końcowy, obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu. Efekty kompetencji społecznych: 6. Dyskusja w grupie. Weryfikacja: obserwacja pracy studentów w czasie zajęć, bieżąca informacja zwrotna. Sposób weryfikacji efektów kształcenia: 1. Egzamin pisemny w formie testu na podstawie treści wykładu i lektur, udostępnionego za pomocą platformy MS Teams i Moodle. Zaliczenie przedmiotu: min. 60% punktów. Do egzaminu końcowego dopuszczeni są jedynie studenci, którzy spełnią łącznie następujące warunki: (1) uczestniczyli w zajęciach; (2) przygotowali i przedstawili na zajęciach wybrany przez siebie temat; (3) ich nazwiska znajdują się na liście egzaminacyjnej, sporządzonej przez Dziekanat Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW w Warszawie. Punktacja z egzaminu: 60-70% - dst 71-75% - dst+ 76-85% - db 86-94%- db+ 95-100% - bdb Kryteria oceniania Wiedza Ocena niedostateczna (2): nieobecność na wykładach, brak wiedzy z podstawowych zagadnień duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego, nieprzygotowanie wskazanego tematu. Ocena dostateczna (3): student w stopniu elementarnym opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi bardzo fundamentalnie uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje szkoły duchowości, w ograniczonym stopniu tłumaczy, na czym polega duchowość życia małżeńskiego i rodzinnego. Ocena dobra (4): student poprawnie opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi dobrze uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje szkoły duchowości, w dobrym stopniu tłumaczy, na czym polega duchowość życia małżeńskiego i rodzinnego. Ocena bardzo dobra (5): student bardzo dobrze opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi bardzo dobrze uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje szkoły duchowości, w bardzo dobrym stopniu tłumaczy, na czym polega duchowość życia małżeńskiego i rodzinnego. Umiejętności Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, zwłaszcza w kontekście duchowości małżeńskiej i rodzinnej. Ocena dostateczna (3): student w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, zwłaszcza w kontekście duchowości małżeńskiej i rodzinnej. Ocena dobra (4): student w stopniu dobrym potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, zwłaszcza w kontekście duchowości małżeńskiej i rodzinnej. Ocena bardzo dobra (5): w stopniu bardzo dobrym potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych, zwłaszcza w kontekście duchowości małżeńskiej i rodzinnej. Kompetencje społeczne Ocena niedostateczna (2): student nie posiada pogłębionego przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; nie dostrzega i nie formułuje problemów moralne i dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki; nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, nie umie wcielać w życie poznanych problemów z duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego. Ocena dostateczna (3): student posiada elementarne przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje w sposób podstawowy problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, umie w sposób podstawowy wcielać w życie poznane problemy z duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego. Ocena dobra (4): student posiada dobre przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje w sposób dobry problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, umie w sposób dobry wcielać w życie poznane problemy z duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego. Ocena bardzo dobra (5): student posiada szerokie przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje w sposób bardzo dobry problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, umie w sposób szeroki wcielać w życie poznane problemy z duchowości życia małżeńskiego i rodzinnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kućko | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kućko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest jest ukazanie bogactwa duchowości chrześcijańskiej, jej krótkiej historii, różnych szkół duchowości, a także przedstawienie możliwości jej rozwoju na płaszczyźnie życia małżeńskiego i rodzinnego. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest jest ukazanie bogactwa duchowości chrześcijańskiej, jej krótkiej historii, różnych szkół duchowości, a także przedstawienie możliwości jej rozwoju na płaszczyźnie życia małżeńskiego i rodzinnego. 1. Duchowość i życie duchowe. 2. Duchowość chrześcijańska małżeństwa i rodziny. 3. Duchowość w starożytności i średniowieczu. 4. Duchowość w okresie nowożytnym. 5. Szkoły duchowości. 6. Nadprzyrodzone wyposażenie chrześcijanina. 7. Doświadczenie duchowe. 8. Rozwój duchowy. 9. Sakramentalno-liturgiczny wymiar życia duchowego w rodzinie. 10. Maryjny wymiar duchowości rodzinnej. 11. Sztuka modlitwy w rodzinie. 12. Duchowość rodziny według św. Pawła VI. 13. Św. Jana Pawła II wizja duchowości rodziny w "Liście do rodzin". 14. Papieża Franciszka opis duchowości rodziny w adhortacji "Amoris laetitia". 15. Dyrektorium duszpasterska rodzin o duchowości. |
|
Literatura: |
Chmielewski Marek (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin-Kraków 2002. Chmielewski Marek, Vademecum duchowości katolickiej. 101 pytań o życie duchowe, Lublin 2004. Gianfranco Fregni, Miłujcie się czule. Duchowość rodziny według Ojców Kościoła, przekł. Dariusz Wandzioch, Kraków 2002. Kućko Wojciech, Moralne aspekty towarzyszenia narzeczonym w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II, w: Człowiek – rodzina – naród. Przesłanie św. Jana Pawła II, M. Pokrywka (red.). Lublin 2020, s. 101-118. Klafka Zdzisław (red.), Ewangelia małżeństwa i rodziny, Toruń 2015. Mastrofini Fabrizio, Nie pałac i nie więzienie. Jak podchodzić do problemów życia w rodzinie, tłum. Krystyna Kozak, Kraków 2017. Haręzga Stanisław, Duchowa lektura Księgi Tobiasza. Odkrywanie piękna i trwałości małżeństwa i rodziny, Sandomierz 2018. Parzyszek Cz., Istotne elementy duchowości małżeństwa i rodziny w świetle adhortacji "Amoris laetitia", "Collectanea Theologica" 87 (2017) nr 2, s. 175-181. Skrzydlewski Władysław Bernard, Chrześcijańska wizja miłości, małżeństwa i rodziny, Wrocław 1994. Tatar Marek, Duchowość małżeństwa i rodziny, Radom 2013. Urbański Stanisław, Duchowość rodziny chrześcijańskiej, "Zeszyty Naukowe. Wyższa Szkoła Suwalsko-Mazurska im. Papieża Jana Pawła II w Suwałkach" 2003, nr 7, s. 68-79. |
|
Wymagania wstępne: |
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab6xaTqx0sIi0jcVM3L7euMZYw6M0qxOakizmFFKVbcw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ffd8e033-672c-4d25-b712-5f3200874016&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kućko | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kućko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | PUNKTY ECTS: udział w wykładzie: 30 godzin przygotowanie i przedstawienie na zajęciach wybranego przez studenta tematu: 20 godzin przygotowanie do egzaminu: 25 godzin Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest jest ukazanie bogactwa duchowości chrześcijańskiej, jej krótkiej historii, różnych szkół duchowości, a także przedstawienie możliwości jej rozwoju na płaszczyźnie życia małżeńskiego i rodzinnego. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest jest ukazanie bogactwa duchowości chrześcijańskiej, jej krótkiej historii, różnych szkół duchowości, a także przedstawienie możliwości jej rozwoju na płaszczyźnie życia małżeńskiego i rodzinnego. 1. Duchowość i życie duchowe. 2. Duchowość chrześcijańska małżeństwa i rodziny. 3. Duchowość w starożytności i średniowieczu. 4. Duchowość w okresie nowożytnym. 5. Szkoły duchowości. 6. Nadprzyrodzone wyposażenie chrześcijanina. 7. Doświadczenie duchowe. 8. Rozwój duchowy. 9. Sakramentalno-liturgiczny wymiar życia duchowego w rodzinie. 10. Maryjny wymiar duchowości rodzinnej. 11. Sztuka modlitwy w rodzinie. 12. Duchowość rodziny według św. Pawła VI. 13. Św. Jana Pawła II wizja duchowości rodziny w "Liście do rodzin". 14. Papieża Franciszka opis duchowości rodziny w adhortacji "Amoris laetitia". 15. Dyrektorium duszpasterstwa rodzin o duchowości. |
|
Literatura: |
Chmielewski Marek (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin-Kraków 2002. Chmielewski Marek, Vademecum duchowości katolickiej. 101 pytań o życie duchowe, Lublin 2004. Gianfranco Fregni, Miłujcie się czule. Duchowość rodziny według Ojców Kościoła, przekł. Dariusz Wandzioch, Kraków 2002. Kućko Wojciech, Moralne aspekty towarzyszenia narzeczonym w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II, w: Człowiek – rodzina – naród. Przesłanie św. Jana Pawła II, M. Pokrywka (red.). Lublin 2020, s. 101-118. Klafka Zdzisław (red.), Ewangelia małżeństwa i rodziny, Toruń 2015. Mastrofini Fabrizio, Nie pałac i nie więzienie. Jak podchodzić do problemów życia w rodzinie, tłum. Krystyna Kozak, Kraków 2017. Haręzga Stanisław, Duchowa lektura Księgi Tobiasza. Odkrywanie piękna i trwałości małżeństwa i rodziny, Sandomierz 2018. Parzyszek Cz., Istotne elementy duchowości małżeństwa i rodziny w świetle adhortacji "Amoris laetitia", "Collectanea Theologica" 87 (2017) nr 2, s. 175-181. Skrzydlewski Władysław Bernard, Chrześcijańska wizja miłości, małżeństwa i rodziny, Wrocław 1994. Tatar Marek, Duchowość małżeństwa i rodziny, Radom 2013. Urbański Stanisław, Duchowość rodziny chrześcijańskiej, "Zeszyty Naukowe. Wyższa Szkoła Suwalsko-Mazurska im. Papieża Jana Pawła II w Suwałkach" 2003, nr 7, s. 68-79. |
|
Wymagania wstępne: |
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1ecXYzad-a2oRYg1rf8maO8NueY-PGfIlhB1DFVO2mU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=884f9f1f-22c2-4675-b45f-6f77174ff766&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.