Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Blogosfera

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-DMBL
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Blogosfera
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o komunikacji społecznej i mediach

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DK2_W05

DK2_W10

DK2_W12

DK2_U03

DK2_U08

DK2_U10

DK2_U16

Wymagania wstępne:

Brak wymagań.

Skrócony opis:

Wykład dotyczący współczesnej logosfery i blogosfery jako formy jej medialnej reprezentacji.

Pełny opis:

Wykład dotyczący współczesnej logosfery i blogosfery jako formy jej medialnej reprezentacji. Podczas spotkań będziemy się koncentrować na wybranych problemach współczesnej komunikacji społecznej i naukowej. W ramach zajęć studenci przygotowują eseje medioznawcze oraz uczestniczą w dyskusjach akademickich na podane wcześniej tematy i dobrane do nich lektury. Całość kończy test wiedzy.

Zakres tematów zajęć

1. Wprowadzenie do wykładu

2. Jaka jest definicja nauki? Logosfera jako środowisko sensu, myśli i słowa

3. Jaka jest historia nauki? Poszukiwanie sensu rzeczywistości fizycznej i społecznej

4. Jaka jest podstawowa funkcja nauki? Logos jako porządkowanie świata i poznania

5. Co to jest instytucja naukowa? Specyfika blogów popularnonaukowych

6. Czym są metody naukowe? Współczesne badania medioznawcze

7. Co sprawia, że ​​nauka stanowi wyzwanie? Nowe technologie medialne a logosfera

8. Zaliczenie śródokresowe. Esej medioznawczy

9. Co masz na myśli mówiąc o mediach? Blogosfera a logosfera

10. Jaka jest historia mediów? Blogi jako przejaw kultury partycypacji w erze Web 2.0

11. Jakie są główne funkcje mediów? Typologia blogów

12. Jakie są struktury branży medialnej? Od rynku mass mediów do rynku nowych mediów

13. Jakie są główne szkoły medioznawcze? Blogosfera w kontekście szkół medioznawczych

14. Jaka będzie przyszłość mediów? Od blogosfery i mikroblogów do chatbotów

15. Test końcowy

Literatura:

Literatura podstawowa (do dyskusji akademickich i esejów medioznawczych)

Augustyn K., Od produktu do usługi. Przemiany na rynku książki w epoce nowych mediów, „Folia Bibliologica” 2017, nr 59, s. 71-99.

Babik W., Sikorska M., Blogi naukowe narzędziem upowszechniania informacji i wiedzy, w: Człowiek, media, edukacja, red. J. Morbitzer, E. Musiał, Kraków 2013, s. 27-28.

Czarnocka M., O krytyce nauki, „Filozofia i Nauka” 2017, nr 5, s. 197-215.

Kucner A., Transcendentny oraz immanentny sens humanistyki jako nauki, w: Granice dyscyplin-arne w humanistyce, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2006, s. 9-22.

Lepa A., Logosfera a etyka społeczeństwa komunikacji, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2008, t. 11, nr 2, s. 133-144.

Lisowska-Magdziarz M., Metodologia badań nad mediami-nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 53(2), s. 27-41.

Goniak Ł., Czy blogi to rzeczywiście prasa? Kilka uwag praktycznych o zasadności uznania blogera za dziennikarza, a bloga za prasę, „Media-Culture-Social Communication” 2020,

Grzelak E., Komunikologia–nauka otwarta. Zagrożenia i możliwości poznawcze, w: Teorie i praktyki komunikacji, t. 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, Łódź 2023, s. 87-105.

Kidawa M., Maryl M., Niewiadomski K., Teksty elektroniczne w działaniu. Typologia gatunków blogowych, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2016, t. 59, nr 2, s. 51-73.

Popiołek M., Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (social)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty prasoznawcze” 2015, t. 58, nr 1, s. 60-71.

Sitkowska K., Kulturowy wymiar ewolucji mediów w ujęciu przedstawicieli „Szkoły Toronto”, „Kultura-Media-Teologia” 2012, nr 11, s. 42-54.

Sobkowiak J. A., Przyszłość osoby w mediach–od filozofii głupoty ku sztucznej inteligencji, „Kultura-Media-Teologia” 2022, nr 52, s. 164-186.

Literatura uzupełniająca (inspiracja badaniami prowadzącego zajęcia, do esejów medioznawczych)

Drzewiecki P., Wartość edukacji medialnej. Kontekst europejski, w: Wartości człowiek wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych, red. M. Czarnecka, S. Dziekoński, A. Gralczyk, J. Michalski, Warszawa 2019, s. 36-50.

Drzewiecki P., Edukacja medialna jako sztuka korzystania z mediów we współczesnych podstawach programowych kształcenia ogólnego w Polsce, w: Cyberprzestrzeń, człowiek, edukacja. Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej, red. M. Tanaś, S. Galanciak, Warszawa 2021, s. 257-266.

Drzewiecki P., Suicides of teenagers on the Internet in the perspective of media pedagogy, „Kultura – Media – Teologia” 2021, nr 47, s. 25-38.

Drzewiecki P., Bishop Adam Lepa (1939–2022) in the Faith-based Media Literacy Education Approach, „Media Education (Mediaobrazovanie)” 2024, t. 20, nr 3, s. 321-329.

Drzewiecki P., Scientific Myths on the Covers of the Polish Edition of “Scientific American”, „Media Education (Mediaobrazovanie)” 2024, t. 20, nr 4, s. 557-569.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W1 – wiedza – w pogłębionym stopniu zna i rozumie funkcjonowanie blogosfery jako przestrzeni komunikacji społecznej, naukowej, dziennikarskiej i marketingowej.

W2 – wiedza – w pogłębionym stopniu zna specyfikę blogów oraz ich cechy gatunkowe.

U1 – umiejętności – potrafi wykorzystywać swoją wiedzę w tworzeniu koncepcji komunikacji społecznej w blogosferze, zwłaszcza w zakresie komunikacji naukowej.

U2 – umiejętności – potrafi współdziałać z innymi w tworzeniu koncepcji komunikacji społecznej w blogosferze, zwłaszcza w zakresie komunikacji naukowej.

U3 – umiejętności – potrafi podawać przykłady technik komunikacji społecznej w blogosferze, zwłaszcza w zakresie komunikacji naukowej.

Nakład pracy w ramach zajęć

30 godz. – aktywne uczestnictwo w zajęciach

15 godz. – bezpośrednie przygotowanie do zajęć, osobiste lektury

15 godz. – praca w ramach zaliczenia śródokresowego i przygotowanie do testu końcowego

60 godz. – razem

2 punkty ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Przed zajęciami prowadzący rozsyła konspekt z wykazem literatury wraz z załącznikami oraz pytania do dyskusji. Znajomość przesłanych tekstów umożliwi potem czynny udział w debacie podczas zajęć.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną w zaokrągleniu w górę co 0,5 stopnia, wyliczaną na podstawie ocen cząstkowych za: aktywność podczas dyskusji (kompetencje), przygotowanie eseju medioznawczego na zaliczenie śródokresowe (umiejętności) oraz rozwiązanie testu końcowego (wiedza).

W1, W2, U1

Test końcowy zostanie przeprowadzony pod koniec programu zajęć na MS Forms. Przygotowano go wyłącznie w oparciu o konspekty i podaną literaturę.

na ocenę 2 – otrzymanie mniej niż 17 punktów na 30 w teście końcowym.

na ocenę 3 – otrzymanie równo i więcej niż 17 punktów na 30 w teście końcowym.

na ocenę 3,5 – otrzymanie równo i więcej niż 20 punktów na 30 w teście końcowym.

na ocenę 4 – otrzymanie równo i więcej niż 23 punktów na 30 w teście końcowym.

na ocenę 4,5 – otrzymanie równo i więcej niż 25 punktów na 30 w teście końcowym.

na ocenę 5 – otrzymanie równo i więcej niż 27 punktów na 30 w teście końcowym.

W2, U1, U2

Zaliczenie śródokresowe – przeprowadzone w połowie programu zajęć – polega na przygotowaniu eseju medioznawczego i przesłanie prowadzącemu w formacie PDF na adres p.drzewiecki@uksw.edu.pl do określonego terminu. Esej powinien zawierać wstęp z postawieniem tezy, popartą literaturą przedmiotu argumentację, zakończenie z wnioskami oraz wykorzystaną w pracy bibliografię z przynajmniej trzema pozycjami naukowymi. Praca ma liczyć co najmniej 7000 znaków ze spacjami. Ustawienia w edytorze tekstów: Times New Roman, 12 pkt, podwójny odstęp, imię i nazwisko u góry, poniżej numer indeksu, tytuł eseju, potem akapit 1. Wstęp, 2. 3... kolejne podrozdziały, Wnioski, Bibliografia. Tytuł pracy może być oryginalną, autorską propozycją. W akapicie początkowym należy jednak zaznaczyć, który temat został wybrany. Tematy esejów do wyboru:

Jakie są ograniczenia metody naukowej?

W jaki sposób logosfera wpływa na nasze myślenie i komunikację?

Czy nauka może istnieć bez logosfery?

Jakie czynniki wpłynęły na rozwój nauki w różnych okresach historycznych?

Czy nauka zawsze postępuje? Czy są okresy stagnacji?

Jakie wydarzenia miały największy wpływ na kształtowanie nauki?

Jakie są różne funkcje nauki w społeczeństwie?

Jak logos wpływa na nasze zrozumienie i interpretację świata?

Jakie są ograniczenia logosu w procesie poznawczym?

Jak nauka i logos mogą współdziałać w tworzeniu nowych teorii i idei?

Jakie są główne wyzwania, przed którymi stoją instytucje naukowe?

Jakie są zalety i wady komunikacji naukowej za pośrednictwem blogów popularnonaukowych?

Jak instytucje naukowe mogą skuteczniej angażować się w komunikację naukową z publicznością?

Jakie są zalety i wady różnych metod naukowych stosowanych w badaniach medioznawczych?

Jakie są najważniejsze wyzwania i możliwości dla współczesnych badań medioznawczych?

Jak rola mediów społecznościowych wpływa na kierunek współczesnych badań medioznawczych?

Jakie są największe wyzwania, z jakimi spotyka się nauka w dzisiejszych czasach?

Jak nowe technologie medialne wpływają na naukę i jej praktykę?

Jak logosfera wpływa na percepcję nauki w społeczeństwie?

Jakie są możliwe przyszłe kierunki rozwoju dla nauki w kontekście nowych technologii medialnych i logosfery?

na ocenę 2 – nie złożono pracy w terminie.

na ocenę 3 – esej złożony w terminie, praca niespełniająca wymogu przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, praca nie ma struktury: wstęp, rozdziały, wnioski, bibliografia, w pracy nie postawiono tezy, ani nie przedstawiono argumentacji, nie odniesiono się do literatury naukowej, praca niestarannie przygotowana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym.

na ocenę 3,5 – esej złożony w terminie, praca spełniająca wymóg objętości przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, ale nie posłużono się literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, choć wykazano ją w bibliografii, jak również praca niestarannie przygotowana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym.

na ocenę 4 – esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej, napisana językiem naukowym.

na ocenę 4,5 – esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym.

na ocenę 5 – wyróżniający się samodzielnością myślenia i erudycją oraz stylem wypowiedzi esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym.

U2, U3

Prowadzący przyznaje punkty za aktywność podczas dyskusji w ramach zajęć. Punkt można otrzymać za merytoryczną – samodzielną i krytyczną – wypowiedź związaną z pytaniem do dyskusji i przesłaną literaturą.

na ocenę 2 – zdobycie 0 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.

na ocenę 3 – zdobycie 2 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.

na ocenę 3,5 – zdobycie 3 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.

na ocenę 4 – zdobycie 4 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.

na ocenę 4,5 – zdobycie 6 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.

na ocenę 5 – zdobycie 8 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład dotyczy funkcjonowania blogosfery, rodzajów i zastosowania blogów dziennikarskich, blogów tematycznych, branżowych oraz mikroblogów (Twitter). Zajęcia mają też służyć tworzeniu kreatywnych blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo.

Pełny opis:

Wykład ma charakter konwersatoryjny, zawiera część teoretyczną oraz praktyczną. Zajęcia obejmują zagadnienia:

funkcjonowania blogosfery, zastosowania blogów dziennikarskich oraz mikroblogów (Twitter); wykorzystania bloga indywidualnego jako sposobu zaistnienia w wirtualnej rzeczywistości; blog jako metoda kreowania wizerunku oraz promocji treści i materiałów własnych; „trending topic” w blogosferze; specyfika jednoautorskich blogów dziennikarskich w sieci; interaktywność w blogosferze; dialogi, komentarze, poufałość między nadawcą i odbiorcą; blogi dziennikarskie w mediach tradycyjnych; blogi reportażowe jako źródło informacji dziennikarskiej; vlogi i fotoblogi dziennikarskie; . Twitter - osobny gatunek mikrobloga; miejsce dyskusji i wymiany poglądów; dziennikarskie blogi i mikroblogi polityczne; blogi i mikroblogi polityków; wykorzystanie blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; duchowość w blogosferze; typy i specyfika blogów o tematyce społeczno-religijnej; język mikroblogów na przykładzie tweetów o tematyce związanej z literaturą, kulturą i sztuką; poszerzanie #hashtagów; wieloautorskie blogi tematyczne; różne typy gatunków dziennikarskich na blogach; analiza wybranych blogów. Wykład ma też służyć tworzeniu kreatywnych blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo. Część praktyczna zajęć polega więc na wieloaspektowej analizie wybranych blogów. Student pracuje nad własnym blogiem i mikroblogiem, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy studenta podczas zajęć, ocen cząstkowych oraz oceny za projekt własnego blogu przygotowany na koniec semestru.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Mazurek G., Blogi i wirtualne społeczności – wykorzystanie w marketingu, Kraków 2008.

2. Pietrzak M., Blogobojni – czyli o nowych mediach w Kościele, Kraków 2017.

3. Sidorowicz R., Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin 2013.

4. Szews P., Mikroblog – odmiana blogu czy oddzielny gatunek, Folia Litteraria Polonica 2 (20) 2013, s. 271-289.

Literatura uzupełniająca:

Burno K., Blog jako nowa forma komunikowania politycznego, Toruń 2013.

Goździaszek Ł., Prawo blogosfery, Warszawa 2014.

Historia. Polityka. Dyplomacja. Blogosfera MSZ, red. K. Stembrowicz, Warszawa 2014.

Olechnicki K., Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej, red. naukowy W. Godzic, Warszawa 2009.

Tarczydło B. , Kondak A. , Komunikacja poprzez bloga osobistego i jej wartość dla interesariuszy. Wyniki badań, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie

2017, nr 4, s. 95-106.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy studenta:


30 godzin - uczestnictwo w zajęciach

15 godzin – analiza poszczególnych blogów

2 godziny - konsultacje z prowadzącym

3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć

10 godzin - praca własna studenta, tworzenie blogów i mikroblogów własnych.



Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy studenta:

30 godz. – aktywny udział w zajęciach

15 godz. – prace domowe, przygotowanie do zajęć

10 godz. – samodzielna praca studenta

5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia

60 godz. – razem

2 punkty ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Drzewiecki
Prowadzący grup: Piotr Drzewiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)