Blogosfera
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-DMBL |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Blogosfera |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DK2_W05 DK2_W10 DK2_W12 DK2_U03 DK2_U08 DK2_U10 |
Wymagania wstępne: | Biegła znajomość gatunków dziennikarskich, umiejętność napisania tekstu dziennikarskiego zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny w określonym gatunku. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zasadami funkcjonowania blogosfery, z rodzajami blogów, także nabycie umiejętności tworzenia blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo. Celem zajęć jest też rozumienie wykorzystania blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumienie potrzeby funkcjonowania blogów i mikroblogów jako źródeł informacji dziennikarskiej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zasadami funkcjonowania blogosfery, z rodzajami blogów, a także nabycie umiejętności tworzenia blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo. Celem zajęć jest też rozumienie wykorzystania blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumienie potrzeby funkcjonowania blogów i mikroblogów jako źródeł informacji dziennikarskiej. Zajęcia obejmują zagadnienia: funkcjonowania blogosfery, zastosowania blogów dziennikarskich oraz mikroblogów (Twitter); wykorzystania bloga indywidualnego jako sposobu zaistnienia w wirtualnej rzeczywistości; blog jako metoda kreowania wizerunku oraz promocji treści i materiałów własnych; „trending topic” w blogosferze; specyfika jednoautorskich blogów dziennikarskich w sieci; interaktywność w blogosferze; dialogi, komentarze, poufałość między nadawcą i odbiorcą; blogi dziennikarskie w mediach tradycyjnych; blogi reportażowe jako źródło informacji dziennikarskiej; vlogi i fotoblogi dziennikarskie; . Twitter - osobny gatunek mikrobloga; miejsce dyskusji i wymiany poglądów; dziennikarskie blogi i mikroblogi polityczne; blogi i mikroblogi polityków; wykorzystanie blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; duchowość w blogosferze; typy i specyfika blogów o tematyce społeczno-religijnej; język mikroblogów na przykładzie tweetów o tematyce związanej z literaturą, kulturą i sztuką; poszerzanie #hashtagów; wieloautorskie blogi tematyczne; różne typy gatunków dziennikarskich na blogach; analiza wybranych blogów. Wykład ma też służyć tworzeniu kreatywnych blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo. Część praktyczna zajęć polega więc na wieloaspektowej analizie wybranych blogów. Student pracuje nad własnym blogiem i mikroblogiem, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Mazurek G., Blogi i wirtualne społeczności – wykorzystanie w marketingu, Kraków 2008. 2. Pietrzak M., Blogobojni – czyli o nowych mediach w Kościele, Kraków 2017. 3. Sidorowicz R., Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin 2013. 4. Szews P., Mikroblog – odmiana blogu czy oddzielny gatunek, Folia Litteraria Polonica 2 (20) 2013, s. 271-289. Literatura uzupełniająca: Burno K., Blog jako nowa forma komunikowania politycznego, Toruń 2013. Goździaszek Ł., Prawo blogosfery, Warszawa 2014. Historia. Polityka. Dyplomacja. Blogosfera MSZ, red. K. Stembrowicz, Warszawa 2014. Olechnicki K., Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej, red. naukowy W. Godzic, Warszawa 2009. Tarczydło B. , Kondak A. , Komunikacja poprzez bloga osobistego i jej wartość dla interesariuszy. Wyniki badań, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie 2017, nr 4, s. 95-106. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
K_W12 - 1- student poznaje definicję i cechy bloga i mikrobloga; ma wiedzę na temat przeobrażeń blogosfery; jednoautorskich i wieloautorskich blogów tematycznych; różnych typów gatunków dziennikarskich na blogach. K_W12-2 - ma pogłębioną wiedzę na temat rodzajów oraz specyfiki blogów i mikroblogów dziennikarskich; na temat wykorzystania blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; na temat blogów i mikroblogów dotyczących duchowości oraz tematyki społeczno-religijnej. K_U03 -1- student biegle konstruuje poprawne warsztatowo i językowo blogi i mikroblogi; trafnie dobiera słownictwo i tematykę do bloga indywidualnego. K_U03 -2- student zauważa i wskazuje na zależności informacji na blogu, wskazuje na ich wpływ na procesy społeczne i postawy odbiorów; rozumie wykorzystanie blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumie potrzebę kreatywności. K_U16- student biegle wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla blogów i mikroblogów; rozumie potrzebę ich funkcjonowania jako źródeł informacji dziennikarskiej; rozumie konieczność tworzenia i poszerzania #hashtagów na Twitterze. |
Metody i kryteria oceniania: |
K_W12 - 1- student poznaje definicję i cechy bloga i mikrobloga; ma wiedzę na temat przeobrażeń blogosfery; jednoautorskich i wieloautorskich blogów tematycznych; różnych typów gatunków dziennikarskich na blogach. Na ocenę: 5- wyróżnia się pogłębioną wiedzą na temat bloga i mikrobloga; na temat przeobrażeń blogosfery; jednoautorskich i wieloautorskich blogów tematycznych; różnych typów gatunków dziennikarskich na blogach. 4- dobrze zna zasady funkcjonowania bloga i mikrobloga; przeobrażeń blogosfery; jednoautorskich i wieloautorskich blogów tematycznych; różnych typów gatunków dziennikarskich na blogach. 3- dostatecznie zna zasady funkcjonowania bloga i mikrobloga; przeobrażeń blogosfery; jednoautorskich i wieloautorskich blogów tematycznych; różnych typów gatunków dziennikarskich na blogach. K_W12-2 - ma pogłębioną wiedzę na temat rodzajów oraz specyfiki blogów i mikroblogów dziennikarskich; na temat wykorzystania blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; na temat blogów i mikroblogów dotyczących duchowości oraz tematyki społeczno-religijnej. Na ocenę: 5 – student wyróżnia się pogłębioną wiedzą na temat rodzajów oraz specyfiki blogów i mikroblogów dziennikarskich; na temat wykorzystania blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; na temat blogów i mikroblogów dotyczących duchowości oraz tematyki społeczno-religijnej. 4- dobrze zna rodzaje oraz specyfikę blogów i mikroblogów dziennikarskich; sposoby wykorzystania blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; zasady tworzenia blogów i mikroblogów dotyczących duchowości oraz tematyki społeczno-religijnej. 3- dostatecznie zna rodzaje oraz specyfikę blogów i mikroblogów dziennikarskich; sposoby wykorzystania blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; zasady tworzenia blogów i mikroblogów dotyczących duchowości oraz tematyki społeczno-religijnej. K_U03 -1- student biegle konstruuje poprawne warsztatowo i językowo blogi i mikroblogi; trafnie dobiera słownictwo i tematykę do bloga indywidualnego. Na ocene: 5- student wyróżnia się biegłym konstruowaniem poprawnych warsztatowo i językowo blogów i mikroblogów; trafnym doborem słownictwa i tematyki do bloga indywidualnego. 4 – dobrze konstruuje poprawne warsztatowo i językowo blogi i mikroblogi; trafnie dobiera słownictwo i tematykę do bloga indywidualnego. 3- dostatecznie konstruuje poprawne warsztatowo i językowo blogi i mikroblogi; trafnie dobiera słownictwo i tematykę do bloga indywidualnego. K_U03 -2- student zauważa i wskazuje na zależności informacji na blogu, wskazuje na ich wpływ na procesy społeczne i postawy odbiorów; rozumie wykorzystanie blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumie potrzebę kreatywności. Na ocenę: 5- student wyróżnia się znajomością zależności informacji na blogu, wskazywaniem na ich wpływ na procesy społeczne i postawy odbiorów; rozumie wykorzystanie blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumie potrzebę kreatywności. 4- dobrze wskazuje na zależności informacji na blogu, wskazuje na ich wpływ na procesy społeczne i postawy odbiorów; rozumie wykorzystanie blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumie potrzebę kreatywności. 3- dostatecznie wskazuje na zależności informacji na blogu, wskazuje na ich wpływ na procesy społeczne i postawy odbiorów; rozumie wykorzystanie blogosfery jako sposobu funkcjonowania dziennikarza w wirtualnej rzeczywistości; rozumie potrzebę kreatywności. K_U16- student biegle wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla blogów i mikroblogów; rozumie potrzebę ich funkcjonowania jako źródeł informacji dziennikarskiej; rozumie konieczność tworzenia i poszerzania #hashtagów na Twitterze. Na ocenę: 5- student wyróżnia się biegłym wykorzystywaniem technik komunikowania właściwych dla blogów i mikroblogów; rozumie potrzebę ich funkcjonowania jako źródeł informacji dziennikarskiej; rozumie konieczność tworzenia i poszerzania #hashtagów na Twitterze. 4 – dobrze wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla blogów i mikroblogów; rozumie potrzebę ich funkcjonowania jako źródeł informacji dziennikarskiej; rozumie konieczność tworzenia i poszerzania #hashtagów na Twitterze. 3- dostatecznie wykorzystuje techniki komunikowania właściwe dla blogów i mikroblogów; rozumie potrzebę ich funkcjonowania jako źródeł informacji dziennikarskiej; rozumie konieczność tworzenia i poszerzania #hashtagów na Twitterze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy funkcjonowania blogosfery, rodzajów i zastosowania blogów dziennikarskich, blogów tematycznych, branżowych oraz mikroblogów (Twitter). Zajęcia mają też służyć tworzeniu kreatywnych blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma charakter konwersatoryjny, zawiera część teoretyczną oraz praktyczną. Zajęcia obejmują zagadnienia: funkcjonowania blogosfery, zastosowania blogów dziennikarskich oraz mikroblogów (Twitter); wykorzystania bloga indywidualnego jako sposobu zaistnienia w wirtualnej rzeczywistości; blog jako metoda kreowania wizerunku oraz promocji treści i materiałów własnych; „trending topic” w blogosferze; specyfika jednoautorskich blogów dziennikarskich w sieci; interaktywność w blogosferze; dialogi, komentarze, poufałość między nadawcą i odbiorcą; blogi dziennikarskie w mediach tradycyjnych; blogi reportażowe jako źródło informacji dziennikarskiej; vlogi i fotoblogi dziennikarskie; . Twitter - osobny gatunek mikrobloga; miejsce dyskusji i wymiany poglądów; dziennikarskie blogi i mikroblogi polityczne; blogi i mikroblogi polityków; wykorzystanie blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; duchowość w blogosferze; typy i specyfika blogów o tematyce społeczno-religijnej; język mikroblogów na przykładzie tweetów o tematyce związanej z literaturą, kulturą i sztuką; poszerzanie #hashtagów; wieloautorskie blogi tematyczne; różne typy gatunków dziennikarskich na blogach; analiza wybranych blogów. Wykład ma też służyć tworzeniu kreatywnych blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo. Część praktyczna zajęć polega więc na wieloaspektowej analizie wybranych blogów. Student pracuje nad własnym blogiem i mikroblogiem, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy studenta podczas zajęć, ocen cząstkowych oraz oceny za projekt własnego blogu przygotowany na koniec semestru. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Mazurek G., Blogi i wirtualne społeczności – wykorzystanie w marketingu, Kraków 2008. 2. Pietrzak M., Blogobojni – czyli o nowych mediach w Kościele, Kraków 2017. 3. Sidorowicz R., Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin 2013. 4. Szews P., Mikroblog – odmiana blogu czy oddzielny gatunek, Folia Litteraria Polonica 2 (20) 2013, s. 271-289. Literatura uzupełniająca: Burno K., Blog jako nowa forma komunikowania politycznego, Toruń 2013. Goździaszek Ł., Prawo blogosfery, Warszawa 2014. Historia. Polityka. Dyplomacja. Blogosfera MSZ, red. K. Stembrowicz, Warszawa 2014. Olechnicki K., Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej, red. naukowy W. Godzic, Warszawa 2009. Tarczydło B. , Kondak A. , Komunikacja poprzez bloga osobistego i jej wartość dla interesariuszy. Wyniki badań, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie 2017, nr 4, s. 95-106. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach 15 godzin – analiza poszczególnych blogów 2 godziny - konsultacje z prowadzącym 3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć 10 godzin - praca własna studenta, tworzenie blogów i mikroblogów własnych. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.