Wstęp do historii sztuki. Plastyka [WNHS-HS-WdHSPć]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wstęp do historii sztuki. Plastyka [WNHS-HS-WdHSPć] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Bogusz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaf28d723c00b40e4a77c95382ad85fbf%40thread.tacv2/conversations?groupId=8c6c3157-8087-464b-a06c-d0167bb6a1c8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: -Słownik terminologiczny sztuk pięknych (różne wydania) - Słownik polskiej terminologii technik i technologii konserwacji malarstwa sztalugowego, ściennego i rzeźby polichromowanej, Warszawa 1986 Literatura uzupełniająca: - J. Sito, Wielkie warsztaty rzeźbiarskie warszawy doby saskiej. Modele kariery – formacja artystyczna – organizacja produkcji, Warszawa 2013 - A. Kozieł, Michael Willmann i jego pracownia malarska, Wrocław 2013 - A. Krejča, Techniki sztuk graficznych. Podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej Warszawa 1984 - A. Griffiths, The Print Before Photography. An Introduction to European Printmaking 1550–1820, London 2016 - K. Krużel, Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, Kraków 1999 - H. Szwejkowska, Książka drukowana XV–XVIII w. Zarys historyczny, różne wydania - G. Bastek, Warsztaty weneckie w drugiej poł. XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010 - Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła dawnych mistrzów weneckich XIV–XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych bada technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod red. G. Bastek i G. Janczarskiego, Warszawa 1999 - A. Ziemba, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, t. II: Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430 –1500, Warszawa 2011 - Z. Kaszowska, Brokaty wytłaczane w gotyckim malarstwie i rzeźbie na terenie Małopolski, Studia i materiały Wydziału Konserwacji i restauracji dzieł sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, t. XV, Kraków 2006 - K. Zwolińska, Podręczna technologia malarstwa, Warszawa 1997 - D.V. Thompson, The Materials and Tehniques of Medieval Painting, New York 1956 - M. Jakubek-Raczkowska, Rzeźba gdańska przełomu XIV i XV wieku, Warszawa 2006 - J. Kowalczyk, Pomnik Jordanów w Krakowie. Problem datowania i autorstwa, "Biuletyn Historii Sztuki", R LXXIV(2012), 2, s. 157-187 - S. Krzemińska-Szołtysek, Wielmożni panowie i czcigodne panie. Renesansowe nagrobki figuralne na Górnym Śląsku, Wrocław 2017 - M. Wardzyński, Rzeźba nowożytna w kręgu Jasnej Góry w polskiej prowincji zakonu paulinów, I: Ośrodek rzeźbiarski w Częstochówce pod Jasną Górą 1620 – 1705, t. 2, Warszawa 2009 - M. Dygas-Konopacka, Rzeźba w kamieniu, Warszawa 2011 - J.T. Cami, J. Santamera, Sztuka rzeźbienia w drewnie. Ilustrowany podręcznik snycerza, Warszawa 1998 - Ikony XIV-XVI wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie, t. I-III, red. M.P. Kruk, Kraków 2019 - R. Sulewska, Dłutem wycięte. Snycerstwo północnych ziem Polski w czasach Zymunta III Wazy, Warszawa 2004 - P. Mrozowski, Polskie nagrobki gotyckie, Warszawa 1994 - Z. Wolski, Sztukatorstwo, Warszawa 1994 - T.M. Rudkowski, Polskie sgraffita renesansowe, Warszawa 2006 - M. Kurzej, Siedemnastowieczne sztukaterie w Małopolsce, Kraków 2012 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia mają celu nie tylko weryfikację, wykształcenie umiejętności stosowania w praktyce oraz pogłębienie wiedzy zdobytej przez uczestników na wykładzie, ale również wprowadzenie nowych, nieporuszanych na wykładzie zagadnień. Poniższy plan semestru jest spisem poruszanych na zajęciach działów tematycznych. Podział na poszczególne zajęcia jest orientacyjny i może ulec zmianie. 1-2. Artysta – autor – źródła – napisy i znaki 3-5. Techniki graficzne i książka 6-10. Malarstwo 10-14. Rzeźba |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: rozmowa nauczająca, wykład, praca studenta nad stworzeniem opracowania zadanego przez prowadzącego obiektu. Warunkiem otrzymania oceny jest obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, każda kolejna powinna zostać zaliczona pisemnie w czasie sesji w terminie podanym przez prowadzącego. Końcowa ocena będzie średnią złożoną z trzech komponentów-ocen za: - merytoryczny udział w dyskusji świadczący o przeczytaniu oraz przemyśleniu zadanych lektur - pracę zaliczeniową, której celem będzie opis wskazanego przez prowadzącego obiektu - kolokwium, które odbędzie się na ostatnich zajęciach a sprawdzać będzie znajomość oraz umiejętność zastosowania w praktyce pojęć stosowanych na ćwiczeniach Punktacja kolokwium: poniżej 50% - niedostateczny 51-65% - dostateczny 66-80% - dobry 80-95% - bardzo dobry powyżej 95% - celujący Studenci posiadający indywidualny tryb nauczania i inni, wymagający specjalnego procedowania przy zaliczeniu (np. odbywający studia częściowe poza Polską), będą mieli osobno ustalony tryb zaliczenia zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem otrzymania oceny jest obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, każda kolejna powinna zostać zaliczona pisemnie w czasie sesji w terminie podanym przez prowadzącego. Końcowa ocena będzie średnią złożoną z trzech komponentów-ocen za: - merytoryczny udział w dyskusji świadczący o przeczytaniu oraz przemyśleniu zadanych lektur - pracę zaliczeniową, której celem będzie opis wskazanego przez prowadzącego obiektu - kolokwium, które odbędzie się na ostatnich zajęciach a sprawdzać będzie znajomość oraz umiejętność zastosowania w praktyce pojęć stosowanych na ćwiczeniach Punktacja kolokwium: poniżej 50% - niedostateczny 51-65% - dostateczny 66-80% - dobry 80-95% - bardzo dobry powyżej 95% - celujący Studenci posiadający indywidualny tryb nauczania i inni, wymagający specjalnego procedowania przy zaliczeniu (np. odbywający studia częściowe poza Polską), będą mieli osobno ustalony tryb zaliczenia zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
I grupa ZAJĘCIA DLA I ROKU HS - prowadzone przez aplikację MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.