Historia starożytna I [WH-FK-I-2-HisStaro-L]
Semestr letni 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia starożytna I [WH-FK-I-2-HisStaro-L] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Zajchowska-Bołtromiuk | ||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Mity założycielskie Rzymu: Eneasz (Eneida Wergiliusza), Romulus i Remus, porwanie Sabinek, topografia Miasta: siedem wzgórz Rzymu. 2. Rzym królewski (ustrój, główne reformy i dokonania); wczesna republika 3. Etruskowie – kultura, język, główne ośrodki, podboje. 4. Główne etapy podboju Italii przez Rzym. Trzy wojny samnickie. Najazdy Galów. Wojny z Pyrrusem. 5. Wielka Grecja. Relacje italsko -greckie 6. Kartagina – powstanie i rozwój miasta-państwa. 7. Trzy wojny punickie (główne bitwy, Hannibal, Scypion Afrykański) 8 . Ekspansja rzymska na Wschodzie w II-I w. przed Chr. i powstanie nowych prowincji na Wschodzie 9. Ekspansja rzymska na Zachodzie w II-I w. przed Chr. 10. Etapy podboju Galii i Hiszpanii. 11. Republika rzymska – ustrój, rola senatu i zgromadzeń, rzymski cursus honorum. Cursus honorum Juliusza Cezara. 12. I triumwirat (jego geneza, rola Pompejusza, namiestnictwo Cezara w Galii) 13. Dyktatura Juliusza Cezara (49-44 przed Chr.) 14. Idy Marcowe 44 r. i skutki polityczne tego wydarzenia 15. Ideał republiki rzymskiej w tradycji europejskiej. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metoda podająca ; metoda problemowa. EK 1 - realizowany metodą podającą (wykład problemowy + krytyczna lektura wybranych źródeł historycznych) EK2- realizowany metodą podającą (wykład problemowy + krytyczna lektura wybranych źródeł historycznych) EK3- realizowany metodą problemową (burza mózgów, krytyczna lektura wybranych źródeł historycznych) EK 4- realizowany metodą problemową (burza mózgów, krytyczna lektura wybranych źródeł historycznych) |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
EK1: Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu od założenia Miasta aż do końca republiki. - ocena 5 (bdb): Student zna bardzo dobrze najważniejszą faktografię historii Rzymu królewskiego i republikańskiego i potrafi wskazać zależności między wydarzeniami. - ocena 4 (db): Student zna dobrze najważniejszą faktografię historii Rzymu królewskiego i republikańskiego - ocena 3 (dst): Student zna zaledwie najważniejszą faktografię historii Rzymu królewskiego i republikańskiego - ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowej faktografii historii Rzymu królewskiego i republikańskiego EK 2: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 5 (bdb): Student potrafi interpretować poznane fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych ukazując istniejące hipotezy interpretacyjne. - ocena 4 (db): Student potrafi interpretować większość poznanych faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 3 (dst): Student potrafi interpretować zaledwie podstawowe fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi interpretować faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych EK 3: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 5 (bdb): Potrafi wyszukiwać samodzielnie analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 4 (db): Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 3 (dst): Potrafi wyszukiwać zaledwie podstawowe informacje z wykorzystaniem tylko podstawowych źródeł i opracowań - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań EK4: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków - ocena 5 (bdb): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania własnych wniosków - ocena 4 (db): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów - ocena 3 (dst): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem podstawowych poglądów innych autorów - ocena 2 (ndst): Student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.