Historia starożytna I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-I-2-HisStaro-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia starożytna I |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FK1_W04, FK1_U05, FK1_K02 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Wyklad dotyczy dziejow Rzymu od założenia Miasta aż do końca republiki. Chodzi o dzieje polityczne, ale także społeczne, kulturowe oraz religijne tego okresu. Wyklad obejmuje także wspólną krytyczną analizę wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. |
Pełny opis: |
Wykład ma charakter konwersatoryjny i dotyczy dziejów Rzymu od założenia Miasta aż do końca republiki. Ma on dostarczyć wiedzy nie tylko na temat poszczególnych wydarzeń, ale umieścić je w szerszym kontekście kulturowym, religijnym, społecznym, wskazując na procesy historyczne je warunkujące. Ważnym elementem kursu będzie również uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji przekazów źródłowych i nauczenie ich krytycznej lektury źródeł historycznych. Zajęcia mają także ułatwić studentom umieszczenie analizowanych na innych kursach wytworów kultury antycznej w szerszym kontekście historycznym. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna krytyczna lektura wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (zaangażowanie we wspólnej krytycznej analizie wybranych fragmentów tekstów źródłowych) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
Literatura: |
M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia Starożytna (wiele wydań) A. Ziółkowski, Historia. Starożytność, Warszawa 2010. P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii Rzymu królewskiego i republikańskiego; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych dotyczących okresu Rzymu królewskiego i republikańskiego oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów związanych z pracą zawodową i funkcjonowaniem w społeczeństwie. Opis ECTS, nakład pracy studenta/studentki: 30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie 2 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład 3 godz. – bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu 25 godz. – przygotowanie do egzaminu osobiste lektury 60 godz. – razem Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą student doskonale zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii Rzymu królewskiego i republikańskiego; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Bez problemu potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych dotyczących okresu cesarstwa oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych. Na ocenę dobrą student zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii Rzymu królewskiego i republikańskiego; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych dotyczących okresu cesarstwa oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych. Na ocenę dostateczną student zna część kluczowych wydarzeń z zakresu historii Rzymu królewskiego i republikańskiego; w miarę rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Stara się wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych dotyczących okresu cesarstwa oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych. Na ocenę niedostateczną student nie zna kluczowych wydarzeń z zakresu historii Rzymu królewskiego i republikańskiego; nie rozumie ich uwarunkowania (politycznego, ekonomicznego, społecznego) oraz konsekwencji. Nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych dotyczących okresu cesarstwa oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Józef Naumowicz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Józef Naumowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wyklad dotyczy dziejow Rzymu od założenia Miasta aż do końca republiki. Chodzi o dzieje polityczne, ale także społeczne, kulturowe oraz religijne tego okresu. Wyklad obejmuje także wspólną krytyczną analizę wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma charakter konwersatoryjny i dotyczy dziejów Rzymu od założenia Miasta aż do końca republiki. Ma on dostarczyć wiedzy nie tylko na temat poszczególnych wydarzeń, ale umieścić je w szerszym kontekście kulturowym, religijnym, społecznym, wskazując na procesy historyczne je warunkujące. Ważnym elementem kursu będzie również uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji przekazów źródłowych i nauczenie ich krytycznej lektury źródeł historycznych. Zajęcia mają także ułatwić studentom umieszczenie analizowanych na innych kursach wytworów kultury antycznej w szerszym kontekście historycznym. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna krytyczna lektura wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (zaangażowanie we wspólnej krytycznej lekturze wybranych fragmentów tekstów źródłowych) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
|
Literatura: |
M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia Starożytna (wiele wydań). A. Ziółkowski, Historia. Starożytność, Warszawa 2010. M. Jaczynowska, Historia starożytnego Rzymu (wiele wydań). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Anna Zajchowska-Bołtromiuk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Zajchowska-Bołtromiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Józef Naumowicz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Józef Naumowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.