Antropopresja i bioróżnorodność [WF-OB-ANTB]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Antropopresja i bioróżnorodność [WF-OB-ANTB] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Arkadiusz Buczyński, Dariusz Bukaciński | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40074 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Anderwald D. (red.) Ochrona drapieżnych zwierząt a rozwój cywilizacyjny społeczeństw ludzkich. Rogów 2009 Badora K. Autostrada – środowisko przyrodnicze. Studium konfliktów przestrzennych. Opole 2004 Berger L. 2000 Płazy i gady Polski Buszko-Briggs M., Okołów G. 2002. Płazy i gady Polski Dobrowolski K.A., Lewandowski K. (red.) Ochrona środowisk wodnych i błotnych w Polsce IE PAN, Dziekanów Leśny 1988 Dombrowski A., Głowacki Z., Jakubowski W. i in. (red.)Korytarz ekologiczny doliny Bugu. Stan – Zagrożenia- Ochrona. IUCN, Warszawa 2002 Gacka-Grzesikiewiecz E. (red.) Korytarz ekologiczny doliny Wisły. Stan – Funkcjonowanie – Zagrożenia. IUCN, Warszawa 1995 Głowaciński Z. (red.) Polska czerwona księga zwierząt PWRiL Warszawa 2001 Godlewska A. Ochrona ptaków w budynkach. Bocian, warszawa 2008 Indykiewicz P., Jerzak J., Barczak T. Faun miast. Ochronić różnorodność biotyczną w miastach. Bydgoszcz 2008 Jankowski W., Świerkosz K. (red.) Korytarz ekologiczny doliny Odry. Stan – Funkcjonowanie – Zagrożenia. IUCN, Warszawa 1995 Lesińki G. Wpływ antropogenicznych przekształceń krajobrazu na strukturę i funkcjonowanie zespołów nietoperzy Polsce. SGGW, Warszawa 2006 Kot H. i Dombrowski A.(red.) Strategia ochrony Fauny na Nizinie Mazowieckiej. MTOF, Siedlce 201 Krogulec J. (red.) Ptaki łąk i mokradeł Polski. Stan populacji, zagrożenia i perspektywy ochrony. IUCN, Warszawa 1998 Nowicki M., Sitnicki S. Ochrona środowiska w praktyce. EkoFundusz, Warszawa 2007 Okołów G. 2007. Kampinoski Park Narodowy Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny (tomy 1-6) http://natura2000.mos.gov.pl/natura2000/pl/poradnik.php Stawicka i in. 2006. Wybrane zagadnienia ekologiczne. Strawiński S. 1971. O ptakach, ludziach i miastach |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne – omówienie zasad, wymagań i oczekiwań 2. Pozytywne i negatywne strony przekształcania środowiska przez człowieka. Fragmentacja środowisk a różnorodność biologiczna. 3. Zrzuty ścieków i komunalne składowiska śmieci. Znaczenie dla fauny na przykładzie kolektora i wysypiska w Łubnej koło Piaseczna. 4. Synantropizacja i synurbizacja zwierząt. Przegląd charakterystycznych przedstawicieli fauny terenów miejskich w różnych okresach fenologicznych 5. Wpływ infrastruktury drogowej na zgrupowania zwierząt. Problem fragmentacji siedlisk. 6. Intensyfikacja rolnictwa a fauna. Pozytywny i negatywny wpływ rolnictwa na faunę. Przegląd charakterystycznych przedstawicieli fauny łąk i pól 7. Żywność modyfikowana genetycznie: blaski i cienie 8. Wpływ rybołówstwa na faunę mórz i oceanów 9. Zwierzęta rybożerne a gospodarka rybacka – konflikt i sposoby jego rozwiązywania 10. Gospodarka leśna i pożary – wpływ na florę, faunę i bioróżnorodność 11. Wpływ różnych form turystyki na faunę gór i pogórza 12. Inwazje obcych gatunków roślin i zwierząt - wpływ na rodzimą florę, faunę i bioróżnorodność 13. Wpływ zabudowy na faunę - przykład parku miejskiego i osiedla (zajęcia terenowe) 14. Wisła na odcinku śródmiejskim i poza miejskim. Przystosowanie się zwierząt wodnych do życia w mieście. Wisła jako korytarz wnikania zwierząt do miasta 15. Porównanie fauny miasta i terenów poza miejskich (zajęcia terenowe) 16. Omówienie prezentacji studenckich i podsumowanie zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: Efekty wiedzy (EK 1) metoda dydaktyczna - wykład informacyjny, wykłady seminaryjne, zajęcia terenowe (projekt), dyskusja, indywidualna lektura tekstów naukowych, analiza treści materiału, prezentacje multimedialne weryfikacja – ocena indywidualna z prezentacji multimedialnej, aktywność na zajęciach Efekty umiejętności (EK 2-4) metoda dydaktyczna – analiza treści materiału, zespołowe prezentacje multimedialne, dyskusja nt. prezentacji i problemu weryfikacja – ocena zespołowa prezentacji i raportu Efekt kompetencji (EK 5) metoda dydaktyczna – lektura tekstów naukowych, analiza treści materiału, dyskusja w czasie zajęć weryfikacja – prezentacja multimedialna, raport pisemny, aktywność i sumienność na zajęciach Opis metod dydaktycznych: Wykład informacyjny – przedstawienie tematyki, sposobu prowadzenia zajęć oraz wymagań i oczekiwań nt. pracy na zajęciach i indywidualnego przygotowywania się do testów sprawdzających. Wyjaśnienie zasad nt. planowania, przygotowania i przeprowadzenia prezentacji multimedialnej Wykład seminaryjny – uzupełnianie, wyjaśnianie, ewentualne również uściślenie treści tematycznych dot. przedstawianej na danych zajęciach prezentacji Indywidualna lektura tekstów naukowych - indywidualna lektura materiałów naukowych (książka, czasopismo, Internet), niezbędnych do przygotowania prezentacji multimedialnych na wylosowany temat oraz przygotowania się do quizów sprawdzających Analiza treści materiału – omówienie, wspólnie z studentami na zajęciach, treści przedstawianego referatu w celu wyjaśnienia treści niezrozumiałych i ewentualnej ich weryfikacji Dyskusja – będzie nieodzownym elementem każdych zajęć - omawianie samej prezentacji (forma, zakres tematyczny i sposób przedstawienia), jak również treści w niej zawartych. Prezentacja multimedialna – prezentacje zespołowe w programie PowerPoint lub równoważnym na wylosowany i wybrany temat. Prezentacje nie powinny trwać krócej niż 45 min i nie dłużej niż 60 min. Każdy z zespołów będzie liczył nie mniej niż dwie i nie więcej niż cztery osoby. Zajęcia terenowe – cztery zajęcia terenowe mające na celu poznanie fauny terenów w różnym stopniu związanych z człowiekiem (las, park, tereny wiejskie, osiedle miejskie). Studenci w grupach, tych samych co przygotowywali prezentacje w PowerPoint, będą mieli za zadanie zaobserwować i rozpoznawać jak największą liczbę spotykanych w trakcie zajęć zwierząt. Obserwacje te, w połączeniu z wiedzą literaturową będą podstawą raportu, który każda z grup będzie miała za zadanie napisać Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia: Referat tematyczny/prezentacja multimedialna na wylosowany i wybrany temat – sposobem weryfikacji wyników kształcenia będzie ocena jakości pracy wykonanej przy przygotowaniu i wygłoszeniu referatu/prezentacji zespołowej. Każda z osób w zespole będzie referować część tematu z wylosowanego zagadnienia. Oceniana będzie treść tj. poziom merytoryczny,sposób przedstawienia tj. zaprezentowanie się każdego studenta w czasie prezentacji oraz forma tj. sposób przygotowania prezentacji w PowerPoint. Niezależnie od ocen indywidualnych, oceniana będzie też grupa jako całość. Ocena grupy, relatywna na tle wszystkich prezentacji będzie mogła podwyższyć lub obniżyć ocenę indywidualną, każdej osoby w grupie, zgodnie z wcześniej opisanymi zasadami. Raport z zajęć terenowych – krótki raport pisemny z zajęć terenowych mający za zadanie przedstawić podstawowe podobieństwa i różnice fauny podobnych dwóch środowisk w różnym stopniu narażonych na wpływ ludzi (park-las lub wieśmiasto). Typ środowiska porównywanego w raporcie przez poszczególne grupy będzie wcześniej rozlosowany za zajęciach.Oceniana będzie jego forma i treść, ze szczególnym uwzględnieniem kreatywności i wiedzy w każdym wymiarze, w tym przy ocenie przyczyn zaobserwowanych różnic Indywidualna ocena przygotowania, aktywności i sumienności podczas zajęć – brak sumienności (duża liczba nieobecności) będzie obniżała, zaś aktywność na zajęciach podwyższała ocenę z przedmiotu, zgodnie z przedstawionymi wcześniej regułami. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. ocena z prezentacji multimedialnych przygotowanych w zespole. Oceniana będzie forma, treść i sposób przedstawienia 2. ocena z raportu pisemnego na podstawie literatury i materiałów zebranych w terenie. Oceniana będzie forma i treść raportu. 3. aktywność na zajęciach 4. liczba nieobecności i spóźnień Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny indywidualnej z zespołowej prezentacji i oceny z raportu pisemnego. Ocena zespołowa prezentacji i raportu może podwyższyć (w przypadku najlepszej w grupie) lub obniżyć (w przypadku najgorszej w grupie) indywidualną ocenę o 0,5 stopnia. Znacząca aktywność na zajęciach podwyższa ocenę z prezentacji zgodnie ze wzorem: ocena z prezentacji + (0,125 x liczba zajęć na których student był aktywny). Nieobecność i spóźnienia na zajęcia obniżają ocenę końcową zgodnie z zasadą: za trzecią i każdą kolejną nieobecność ocena końcowa obniżana jest o 0,5 x liczba kolejnych nieobecności; każde spóźnienie na zajęcia więcej niż 10 min = 0,5 nieobecności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.