Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Courses in registration (in Polish) Rejestracja na semestr letni 2020/21 – Centrum Ekologii i Ekofilozofii WF-OB-2020/21_L

This list includes courses which are temporarily excluded from registration (but they were or will by included during other rounds of this registration).
Filters
Please log in to gain access to additional options

Precisely - show only these courses which are related to such open registration which allows you to register for the course.

Additionally, courses which you are already registered for (or applied for registration) are also included.

Show only this courses which belong to the selected group: Bolded are those course groups containing courses which are related to such open registration which allows you to register for the course.
If you want to change these settings permanently
edit your preferences in the My USOSweb menu.
Actions
WF-OB-ANKS
Classes
Groups

Brief description

The lecture summarizes the knowledge in the field of humanistic ecology. The course aims to consolidate knowledge about the civilizational nature of the ecological crisis.

Course page
WF-OB-ANTB
Classes
Groups

Brief description

The course allows to get acquainted with contemporary problems regarding the man and the environment, showing the glows and shadows of civilization development, including the anthropogenic impact on biodiversity. It acquainted with the characteristic fauna of selected urban and rural environments. The course teaches the various forms of communication and information exchanging.

Course page
WF-OB-AUGUSTMICRO-ER
Classes
Groups

Brief description

The course acquaints students with the possibilities of using microbiological and biotechnological tools in the assessment of the state of the environment, in monitoring the quality of soil, water and air, and in bioremediation.

Course page
WF-OB-BCH1
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Biochemia nauka badająca przemiany chemiczne i energetyczne procesów życiowych przebiegających w żywej komórce i mające znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich organizmów żywych. Zajmuje się nie tylko badaniem mechanizmu reakcji chemicznych zachodzących w komórce, ale także sposobami gromadzenia, magazynowani i użytkowania energii w procesach jej wymagających.

Zostaną omówione wszystkie substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu np. białka czy kwasy nukleinowe. Omówiona zostanie funkcja i znaczenie różnych cząsteczek w przemianach biochemicznych mających zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz przedstawione zostaną przykładowe, najistotniejsze szlaki metaboliczne z uwzględnieniem ich umiejscowienia w komórce.

Course page
WF-OB-BCH2
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Biochemia nauka badająca przemiany chemiczne i energetyczne procesów życiowych przebiegających w żywej komórce i mające znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich organizmów żywych. Zajmuje się nie tylko badaniem mechanizmu reakcji chemicznych zachodzących w komórce, ale także sposobami gromadzenia, magazynowani i użytkowania energii w procesach jej wymagających.

Zostaną omówione wszystkie substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu np. białka czy kwasy nukleinowe. Omówiona zostanie funkcja i znaczenie różnych cząsteczek w przemianach biochemicznych mających zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz przedstawione zostaną przykładowe, najistotniejsze szlaki metaboliczne z uwzględnieniem ich umiejscowienia w komórce.

Course page
WF-OB-BMON
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Student pozna zasady prowadzenia biomonitoringu w szczególności monitoringu stanu środowiska glebowego w różnych siedliskach (zaburzonych i naturalnych) na podstawie fauny glebowej.

W trakcie zajęć omówiona zostanie rola organizmów glebowych w przebiegu procesów glebotwórczych, w utrzymaniu żyzności gleby, w zachowaniu równowagi ekologicznej w glebie.

Omówione zostaną przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości wykorzystania żywych organizmów do oceny stanu i/lub stopnia zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza.

Course page
WF-OB-BOG
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji.

Course page
WF-OB-BPOP
Classes
Groups

Brief description

The aim of the lecture is to familiarize students with basic knowledge about the biology of modern and prehistoric human populations. This includes issues related to assessing the health status of former human populations on the basis of skeletal stressors of the environment, acquiring techniques for assessing sex and age based on the characteristics of the skeleton. The processes of adaptation and adaptability and adaptation in man (genetic adaptation, climate and adaptation, biocultural adaptation factors) are discussed.

The basic concepts and mechanisms determining the variability of man are approximated. Basic concepts related to the process of human microevolution are discussed. Basic information on the field of biodiversity, epidemiology and evolution of human diseases is also provided.

Course page
WF-OB-BUKACBIRD-ER
Classes
Groups

Brief description

The course introduce methods of study bird ecology and behavior. It focuses mainly on breeding season of birds. Students will be acquainted with several techniques that can be useful in the field and help to manage conservation projects. They will be acquainted with the ethical and legal aspects of working with birds in the field; with the risks associated with field work and the safety principles. At the end we will focus on some examples of the bird conservation management as well as the habitat management. A case study for the Middle Vistula River will be presented.

During exercises two field excursions along the Vistula River are planned (near Łomna and in Warsaw) to compare bird species diversity between country and urban landscapes.

Course page
WF-OB-CHS
Classes
Groups

Brief description

Course Level: Basic

Objectives:

skills and competence

- Describe the properties of elements and compounds and states of matter;

- Describe the basic types of chemical reactions

- Describe and interpret phenomena and processes in animate nature

- Describe and interpret phenomena and processes occurring in unanimate nature

- Measuring or determining the value and assessing the credibility of the size of physicochemical properties;

Prerequisites: knowledge of the foundations of chemistry

Course page
WF-OB-CRZCH
Classes
Groups

Brief description

System of SI units - basic units, related and complementary units - unit conversion. Describing the formulas of elements, chemical compounds, naming of inorganic and organic chemical compounds. Arrangement of equations of chemical reactions, selection of stoichiometric coefficients. Basic chemical laws. Mol, molar mass, molar volume of gases. Stoichiometric calculations based on the course of the reaction.

Methods for expressing the concentration of solutions: percentage, molar, fractions: molar, volume, mass. Conversion of concentrations. Preparation of solutions with the desired concentration. Dilution and mixing of solutions. Reactions in solutions. Ionic equilibria in solutions: dissociation - constant and degree of dissociation, strong and weak electrolytes. Hydrolysis, ion product of water, pH of solutions. Buffer solutions - calculations. Solubility. Solubility product, precipitation precipitation.

Course page
WF-OB-CZIJS
Classes
Groups

Brief description

Environmental considerations have an important impact on the emergence of our species. Over time, Homo sapiens began to influence the environment throughout "cultural products". While today's culture enables us to function in a variety of environments, our biological equipment is still "sensitive" to environmental change.

Course page
WF-OB-CZOG
Classes
Groups

Brief description

The subject introduces the term - active protection of the species, presents ways of planning such a form of protection, and presents potential sources of funding. It presents the use of various methods in the field to actively protect animals on the example of colonial bird species, nesting on the Vistula islands. Shows the effectiveness of different techniques depending on the species and the type of threat. It teaches methods that may be useful for protecting species and habitats. The subject demonstrates the ethical and legal aspects of working with animals in the field; shows the hazards associated with a fieldwork and safety practices

At the turn of May and June (depending on the advancement of the breeding season, and the water level) a week-long trip in the area to the Institute of Biological Sciences UKSW Field Station in Wróble near Maciejowice (the island on the MiddleVistula River). There are 1-2 organizational meetings before the trip

Course page
WF-OB-CZOP
Classes
Groups

Brief description

The subject acquaints with contemporary forms of active protection of species of different systematic groups and habitats. Allows to learn about the glows and shadows of selected protective measurements. Presents animal species and habitats that currently need the most urgent care in Poland. The students can learn various forms of communication and information exchanging

Course page
WF-OB-DOS
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi wybrane problemy związane z realizacją współczesnej ochrony przyrody. Wskazanie na konsekwencje podejmowanych działań na rzecz ochrony środowiska. Student będzie świadomy konsekwencji podejmowanych przez siebie decyzji. Student będzie również potrafił w sytuacji problemowej uzasadnić podejmowane decyzje w realizacji swoich zadań.

Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, znajomość współczesnych trendów w ochronie przyrody.

Course page
WF-OB-EBIO
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości.

Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu.

W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy.

Course page
WF-OB-EDEK2
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi mechanizmy edukacyjne w wymiarze praktycznym. Zajęcia te mają na celu wykształcenie wśród studentów umiejętności propagowania problematyki ochrony środowiska.

Course page
WF-OB-EKO
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z poziomami organizacji przyrody ożywionej (osobnik, populacja, biocenoza), oddziaływaniami wewnątrz- i międzygatunkowymi, funkcjonowaniem ekosystemów

Course page
WF-OB-EPZOO
Classes
Groups

Brief description

Aim of the lecture is to present the complex system of primates ecology and the important role of man in the protection of these animals. Thanks to theoretical and practical activities students have the possibility of contact with animals. Students will know the functioning and purpose of Zoo.

Course page
WF-OB-ETY
Classes
Groups

Brief description

Objective of the lecture is to acquaint students with ethical directions and basic ethical concepts: values, virtues, freedom, conscience, responsibility. Students know the criteria for the moral evaluation of action.

Course page
WF-OB-ETYS
Classes
Groups

Brief description

Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany

Cele przedmiotu: Krytyczne zapoznanie z problematyką etyki środowiskowej i jej głównymi nurtami.

Efekty kształcenia:

Postawa - Ujmowanie postępowania własnego i innych osób wobec środowiska przyrodniczego w kategoriach moralnych.

Kompetencja - Znajomość zagadnień etyki środowiskowej i wypracowanie zdolności ujmowania problemów ekologicznych w kategoriach moralnych.

Course page
WF-OB-EZEC
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Konwersatorium podejmuje problematykę humanistycznej relewancji biologii zachowania się istot żywych (etologii), ze szczególnym uwzględnieniem relewancji humanekologicznej. Tym samym ukazuje możliwości współpracy przedstawicieli różnych dziedzin wiedzy w dążeniu do identyfikowania i przezwyciężania zagrożeń środowiskowych. Problematyka konwersatorium adresowana jest więc przede wszystkim do studentów ochrony środowiska z Centrum Ekologii i Ekofilozofii.

Course page
WF-OB-FBCH
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat właściwości fizykochemicznych gleby, procesów i przemian zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich znaczenia dla żyzności gleb. Student zapozna się z wybranym fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi metodami analizy próbek glebowych stosowanymi w ocenie stanu i jakości środowiska glebowego.

Course page
WF-OB-FILP
Classes
Groups

Brief description

The aim of the course is to familiarize the participants with the main issues of the philosophy of nature concerning the essence of material beings, time and space, problems of determinism and indeterminism, causality and randomness in nature, cosmology and biophilosophy, taking into account the specificity of studies in the field of Environmental Protection.

Course page
WF-OB-GMDSP
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Zajęcia z gromadzenia i monitorowania danych o środowisku przyrodniczym realizowane są w formie konwersatorium. Zakres merytoryczny przedmiotów przyrodniczych obejmuje wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska zachodzące w środowisku przyrodniczym pod kątem możliwości ich monitorowania i zapisu w postaci relacyjnych baz danych do wykorzystania np. przy tworzeniu strategii rozwoju gmin.

Course page
WF-OB-HUME
Classes
Groups

Brief description

The aim of the module is to acquire students' ability to translate, analyze, and understand English texts using the literature on human ecology.

The aim of the course is to familiarize students with basic concepts in the field of human ecology.

Course page
WF-OB-ILIEVSOIL-ER
Classes
Groups

Brief description

The aim of the course is to turn the students attention to the soil as a complex habitat of high biological diversity, which supports the functioning of terrestrial ecosystems. The course provides information about the major groups of organisms that live in the soil and their role in the natural and managed ecosystems. A strong emphasis is put on the factors influencing soil biodiversity and the services provided by soil biodiversity. The course offers also some training in sampling and assessing the density and diversity of some soil animal groups and using them as soil biological quality indices.

Course page
WF-OB-INFO2
Classes
Groups

Brief description

The purpose of the module is the practical application of basic statistical methods during scientific research.

Didactic methods used

Exercises in the form of multimedia presentations and independent data analysis in the form of solving statistical tasks.

Exercises end with a test on which the practical ability to solve a given statistical problem is tested.

Course page
WF-OB-LAC2
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Poziom przedmiotu:

2 semestry x 2 godziny w tygodniu (60 godzin)

Cele przedmiotu:

Celem zajęć jest opanowanie języka łacińskiego w stopniu podstawowym.

Po I roku nauki student powinien:

- poprawnie czytać i tłumaczyć teksty z podręcznika

- rozpoznawać i określać poznane formy fleksyjne

- poprawnie tłumaczyć zdania pojedyncze z j.polskiego na j.łaciński

- zapamiętać poznane sentencje i wyrażenia łacińskie oraz poznane słownictwo

Course page
WF-OB-MAK
Classes
Groups

Brief description

(in Polish) Celem konwersatorium jest zaznajomienie studenta z tematyką wykorzystania wiedzy mikrobiologicznej w ochronie zabytków. Drobnoustroje są odpowiedzialne za degradację materii dziedzictwa kulturowego - z tej przyczyny badania prowadzone w dziedzinie mikrobiologii mogą wpisywać się w kontekst szeroko pojętych praktyk konserwatorskich.

Course page
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)