Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy życia i jego ewolucja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-36-08ćw
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy życia i jego ewolucja
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy: Przedmioty dla III roku biologii I stopnia
Strona przedmiotu: https://joannanieczuja.wordpress.com/podstawy-zycia-i-jego-ewolucja/
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki biologiczne

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Efekty uczenia się:

BI1_U02,BI1_U06,BI1_U07,BI1_U10,BI1_K01,BI1_K06

Wymagania wstępne:

Brak.

Pełny opis:

Wykład ma na celu przedstawienie teorii ewolucji, procesów i praw, które nią rządzą. Omawiane są zmiany w rozwoju organizmów w poszczególnych erach i okresach. Podczas ćwiczeń, student uczy się, jak rozpoznawać skamieniałości, korzysta ze skryptu z elementami zeszytu ćwiczeń. Podczas wyjazdu terenowego student szuka skamieniałości i je identyfikuje.

Literatura: (tylko po angielsku)

Obligatory literature:

1. Ayala F.J., 2009. Dar Karola Darwina dla nauki i religii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2. Darwin Ch., 2011. In the Origin of Species by Means of Natural Selection. Sterling Publishing Co Inc., London.

3. Dawkins R., 2009. The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution. Free Press, New York.

4. Knoll AH., 2014. Life on a Young Planet: The First Three Billion Years of Evolution on Earth. Princeton University Press, New York.

5. Futuyama W. J., 2008. Ewolucja. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

6. Southwood R., 2003. Historia Życia. Od początków do dzisiaj i dalej. Świat Książki, Warszawa.

7. Szmalhauzen I.I., 1975. Czynniki ewolucji. Teoria doboru stabilizującego. PWN, Warszawa

8. Parker S., Roberts A., 2015, Evolution: The Whole Story, Firefly Books, Richmond Hill.

Supplementary literature:

1. Dzik J., Dzieje życia na ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2. Gibson G.,A, 2010. Wszystko przez geny. Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice.

3. Little P, 2005. Zapisane w Genach. Świat Książki.

4. Weiner J., 2008. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hall B., 2008, Łatwe drzewa filogenetyczne, WUW, Warszawa.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych

Efekt przedmiotowy 2. Student rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi

Efekt przedmiotowy 3. Student umie wyjaśnić pojęcia i używać terminologii z zakresu ewolucji, ma znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 4. Student studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów

Efekt przedmiotowy 5. Student wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji

Efekt przedmiotowy 6. Student przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć

Efekt przedmiotowy 7. Student rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie

Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 8. Student podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej

Efekt przedmiotowy 9. Student rozumie charakterystykę zawodu biologa

Efekty przedmiotowe przypisane do wykładów (1-3).

Efekty przedmiotowe przypisane do ćwiczeń (4-9).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z wykładów:

Egzamin testowy, obowiązuje materiał z wykładów. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego zaliczenie ćwiczeń.

Egzamin testowy: pytania zamknięte z jedną odpowiedzią prawidłową oraz pytania otwarte.

Ocena końcowa:

94-100% - 5

93-88% - 4,5

87-80% - 4

79-70% - 3,5

69-60% - 3

mniej niż 59,9% -2

Ocena z ćwiczeń:

Ocena końcowa z ćwiczeń jest zależna od uzyskania oceny z kolokwium

Student musi być obecny podczas zajęć terenowych. Dopuszczalna jest 1 godzina nieusprawiedliwiona w semestrze. Student ma obowiązek wypełniać zeszyt ćwiczeń (https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/ksiegarnia/1077-podstawy-zycia-i-jego-ewolucja-skrypt-z-elementami-zeszytu-cwiczen.html). Student, który przedstawi najwięcej argumentów dotyczących wymierania megafauny może otrzymać 0,5 do oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z kolokwium (test jednokrotnego wyboru, rysunki do uzupełnienia, rozpoznawanie skamieniałości, pytania otwarte):

94-100% - 5

93-88% - 4,5

87-80% - 4

79-70% - 3,5

69-60% - 3

mniej niż 59,9% -2

Wiedza:

Na ocenę 2 (ndst.): student nie rozumie procesów biologicznych oraz zjawisk z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student nie rozumie problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student nie umie wyjaśnić pojęć i nie umie używać terminologii z zakresu ewolucji, nie ma znajomości metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie

Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na podstawowym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na podstawowym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać podstawowej terminologii z zakresu ewolucji, ma podstawową znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie

Na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na dobrym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na dobrym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać wystarczającą terminologię z zakresu ewolucji, ma wystarczającą znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie

Na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na bardzo dobrym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na bardzo dobrym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać terminologii na wysokim poziomie z zakresu ewolucji, ma bardzo dobrą znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie

Umiejętności:

Na ocenę 2 (ndst.): student nie studiuje literatury w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student nie wykorzystuje różnorodnych źródeł informacji, w tym źródeł cyfrowych, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student miernie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student nie rozumie potrzeby planowania i realizowania uczenia się przez całe życie

Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na poziomie podstawowym wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na poziomie podstawowym przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na poziomie rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie

Na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na dobrym poziomie wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na dobrym poziomie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na dobrym poziomie rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie

Na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na bardzo dobrym poziomie wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na bardzo dobrym poziomie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na bardzo dobrym poziomie rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie

Kompetencje społeczne:

Na ocenę 2 (ndst.): student nie podchodzi krytycznie do wiedzy i nie ma świadomości, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej

Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej; student na poziomie podstawowym rozumie charakterystykę zawodu biologa

Na ocenę 4 (db.): student na poziomie dobrym podstawowym podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej; student na poziomie dobrym rozumie charakterystykę zawodu biologa

Na ocenę 5 (bdb.): student na poziomie bardzo dobrym podstawowym podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej; student na poziomie bardzo dobrym rozumie charakterystykę zawodu biologa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Prowadzący grup: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Prowadzący grup: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h]

Udział w wykładach: 30h

Przygotowanie do egzaminu: 30h

Udział w ćwiczeniach: 30h

Przygotowanie do kolokwium: 20h

Udział w konsultacjach: 10h

suma: 120h [120/30=4]

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Prowadzący grup: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h]

Udział w wykładach: 30h

Przygotowanie do egzaminu: 30h

Udział w ćwiczeniach: 30h

Przygotowanie do kolokwium: 20h

Udział w konsultacjach: 10h

suma: 120h [120/30=4]

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Prowadzący grup: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h]

Udział w wykładach: 30h

Przygotowanie do egzaminu: 30h

Udział w ćwiczeniach: 30h

Przygotowanie do kolokwium: 20h

Udział w konsultacjach: 10h

suma: 120h [120/30=4]

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)