Podstawy życia i jego ewolucja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-36-08ćw |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy życia i jego ewolucja |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla III roku biologii I stopnia |
Strona przedmiotu: | https://joannanieczuja.wordpress.com/podstawy-zycia-i-jego-ewolucja/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się: BI1_U02,BI1_U06,BI1_U07,BI1_U10,BI1_K01,BI1_K06 |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przedstawienie teorii ewolucji, procesów i praw, które nią rządzą. Omawiane są zmiany w rozwoju organizmów w poszczególnych erach i okresach. Podczas ćwiczeń, student uczy się, jak rozpoznawać skamieniałości, korzysta ze skryptu z elementami zeszytu ćwiczeń. Podczas wyjazdu terenowego student szuka skamieniałości i je identyfikuje. |
Literatura: |
(tylko po angielsku) Obligatory literature: 1. Ayala F.J., 2009. Dar Karola Darwina dla nauki i religii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Darwin Ch., 2011. In the Origin of Species by Means of Natural Selection. Sterling Publishing Co Inc., London. 3. Dawkins R., 2009. The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution. Free Press, New York. 4. Knoll AH., 2014. Life on a Young Planet: The First Three Billion Years of Evolution on Earth. Princeton University Press, New York. 5. Futuyama W. J., 2008. Ewolucja. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. 6. Southwood R., 2003. Historia Życia. Od początków do dzisiaj i dalej. Świat Książki, Warszawa. 7. Szmalhauzen I.I., 1975. Czynniki ewolucji. Teoria doboru stabilizującego. PWN, Warszawa 8. Parker S., Roberts A., 2015, Evolution: The Whole Story, Firefly Books, Richmond Hill. Supplementary literature: 1. Dzik J., Dzieje życia na ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Gibson G.,A, 2010. Wszystko przez geny. Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice. 3. Little P, 2005. Zapisane w Genach. Świat Książki. 4. Weiner J., 2008. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Hall B., 2008, Łatwe drzewa filogenetyczne, WUW, Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych Efekt przedmiotowy 2. Student rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi Efekt przedmiotowy 3. Student umie wyjaśnić pojęcia i używać terminologii z zakresu ewolucji, ma znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 4. Student studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów Efekt przedmiotowy 5. Student wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji Efekt przedmiotowy 6. Student przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć Efekt przedmiotowy 7. Student rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 8. Student podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej Efekt przedmiotowy 9. Student rozumie charakterystykę zawodu biologa Efekty przedmiotowe przypisane do wykładów (1-3). Efekty przedmiotowe przypisane do ćwiczeń (4-9). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z wykładów: Egzamin testowy, obowiązuje materiał z wykładów. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego zaliczenie ćwiczeń. Egzamin testowy: pytania zamknięte z jedną odpowiedzią prawidłową oraz pytania otwarte. Ocena końcowa: 94-100% - 5 93-88% - 4,5 87-80% - 4 79-70% - 3,5 69-60% - 3 mniej niż 59,9% -2 Ocena z ćwiczeń: Ocena końcowa z ćwiczeń jest zależna od uzyskania oceny z kolokwium Student musi być obecny podczas zajęć terenowych. Dopuszczalna jest 1 godzina nieusprawiedliwiona w semestrze. Student ma obowiązek wypełniać zeszyt ćwiczeń (https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/ksiegarnia/1077-podstawy-zycia-i-jego-ewolucja-skrypt-z-elementami-zeszytu-cwiczen.html). Student, który przedstawi najwięcej argumentów dotyczących wymierania megafauny może otrzymać 0,5 do oceny końcowej z ćwiczeń. Ocena z kolokwium (test jednokrotnego wyboru, rysunki do uzupełnienia, rozpoznawanie skamieniałości, pytania otwarte): 94-100% - 5 93-88% - 4,5 87-80% - 4 79-70% - 3,5 69-60% - 3 mniej niż 59,9% -2 Wiedza: Na ocenę 2 (ndst.): student nie rozumie procesów biologicznych oraz zjawisk z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student nie rozumie problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student nie umie wyjaśnić pojęć i nie umie używać terminologii z zakresu ewolucji, nie ma znajomości metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na podstawowym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na podstawowym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać podstawowej terminologii z zakresu ewolucji, ma podstawową znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie Na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na dobrym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na dobrym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać wystarczającą terminologię z zakresu ewolucji, ma wystarczającą znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie Na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na bardzo dobrym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na bardzo dobrym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać terminologii na wysokim poziomie z zakresu ewolucji, ma bardzo dobrą znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie Umiejętności: Na ocenę 2 (ndst.): student nie studiuje literatury w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student nie wykorzystuje różnorodnych źródeł informacji, w tym źródeł cyfrowych, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student miernie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student nie rozumie potrzeby planowania i realizowania uczenia się przez całe życie Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na poziomie podstawowym wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na poziomie podstawowym przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na poziomie rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie Na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na dobrym poziomie wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na dobrym poziomie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na dobrym poziomie rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie Na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na bardzo dobrym poziomie wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na bardzo dobrym poziomie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na bardzo dobrym poziomie rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie Kompetencje społeczne: Na ocenę 2 (ndst.): student nie podchodzi krytycznie do wiedzy i nie ma świadomości, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej; student na poziomie podstawowym rozumie charakterystykę zawodu biologa Na ocenę 4 (db.): student na poziomie dobrym podstawowym podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej; student na poziomie dobrym rozumie charakterystykę zawodu biologa Na ocenę 5 (bdb.): student na poziomie bardzo dobrym podstawowym podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej; student na poziomie bardzo dobrym rozumie charakterystykę zawodu biologa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Prowadzący grup: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Prowadzący grup: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h] Udział w wykładach: 30h Przygotowanie do egzaminu: 30h Udział w ćwiczeniach: 30h Przygotowanie do kolokwium: 20h Udział w konsultacjach: 10h suma: 120h [120/30=4] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Prowadzący grup: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h] Udział w wykładach: 30h Przygotowanie do egzaminu: 30h Udział w ćwiczeniach: 30h Przygotowanie do kolokwium: 20h Udział w konsultacjach: 10h suma: 120h [120/30=4] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Prowadzący grup: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h] Udział w wykładach: 30h Przygotowanie do egzaminu: 30h Udział w ćwiczeniach: 30h Przygotowanie do kolokwium: 20h Udział w konsultacjach: 10h suma: 120h [120/30=4] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.