Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Ethics

General data

Course ID: WF-FI-21-WHFE-P21
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Ethics
Name in Polish: WHF: Historia etyki
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups: (in Polish) Wykłady historyczne z filozofii - II stopień - do wyboru na I lub II roku
(in Polish) Wykłady historyczne z filozofii (Nauczyciel Etyki)
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKtPVtV6PfR_yJEyEosPnC-RxekGhA7Z-HfKAfQr7OZ01%40thread.tacv2/conversations?groupId=84a11e9e-bee6-447a-b779-2fe4a6798b64&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI2_W05; FI2_W06;

FI2_U02; FI2_U10;

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak wymagań

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z koncepcjami, które wywarły największy wpływ na rozwój myśli etycznej. Podczas wykładu omówione zostaną najważniejsze idee etyczne rozwinięte w ramach teorii powszechnie uznanych za klasyczne. Podczas zajęć studenci nabywają umiejętności analizowania koncepcji etycznych ze względu na ich podobieństwa i różnice, a także inspiracje i kontynuacje w odniesieniu do poruszanej problematyki i proponowanych rozwiązań.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W1 - student rozróżnia podstawowe kierunki i nurty w etyce, jest w stanie je scharakteryzować ze względu na koncepcje dobrego życia oraz rozpoznanie dobra i zła;

W2 - student wyjaśnia powiązania, zależności wielkich systemów etycznych; wskazuje uwarunkowania kulturowe i społeczne poglądów etycznych; wskazuje zależności i związki myśli współczesnej z dziedzictwem myśli etycznej

U1 - student potrafi wskazać inspirującą rolę tradycji etycznej dla rozwiązywania współczesnych problemów; mając ogólną wiedzę o historycznych nurtach etyki, z pozycji współczesnych jest w stanie poddać je analizie ze względu na rozumienie dobrego życia

U2 - weryfikuje podstawy koncepcji etycznych, klasyfikuje je i porządkuje według rozpoznania dobra i zła

K1 - student przyjmuje postawę wnikliwej i krytycznej oceny prezentowanych stanowisk i poglądów

K2 - student dyskutuje na temat tego, na ile poglądy etyków ubiegłych wieków, kształtują nasze wyobrażenie o dobrym życiu, nasz język i współczesne dyskursy moralne

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekt W1, W2

- na ocenę bardzo dobrą: student rozróżnia wszystkie najważniejsze kierunki i nurty w etyce i szczegółowo je charakteryzuje ze względu na koncepcje dobrego życia

- na dobrą: student rozróżnia wszystkie najważniejsze kierunki i nurty w etyce i charakteryzuje je ze względu na koncepcje dobrego życia

- na ocenę dostateczną: student rozróżnia wszystkie najważniejsze kierunki i nurty w etyce, ale charakteryzuje je bardzo powierzchownie

Efekt U1, U2

- na ocenę bardzo dobrą: student wnikliwie analizuje koncepcje etyczne ze względu na ich rozumienie dobra i zła moralnego, weryfikuje ich podstawy, klasyfikuje i porządkuje je

- na ocenę dobrą: student dobrze analizuje koncepcje etyczne ze względu na ich rozumienie dobra i zła moralnego, weryfikuje ich podstawy, klasyfikuje i porządkuje je

- na ocenę dostateczną: student powierzchownie analizuje koncepcje etyczne ze względu na ich rozumienie dobra i zła moralnego, nie potrafi wskazać na ich podstawy

Kompetencje:

Oceniana jest postawa wobec prezentowanych stanowisk i poglądów, jej wnikliwość i krytycyzm, a także umiejętność udziału w dyskusji na temat tego, na ile poglądy etyków ubiegłych wieków, kształtują nasze wyobrażenie o dobrym życiu

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Ewa Podrez
Group instructors: Ewa Podrez
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Short description: (in Polish)

wykład z historii etyki ma na celu zrozumienie całościowej, współczesnej sytuacji człowieka, opisywanej i dyskutowanej od strony pytań o to, jak należy dobrze żyć? Czym jest dobre życie w przeciwieństwie do złego? Na czym opiera się związek między naszą dzisiejszą wiedzą o moralności i kulturą a w historią etyki? W tych rozważaniach trzy pytania będą stanowiły przedmiot wnikliwych badań : 1/koncepcje dobrego życia i co o nim stanowi?, 2/ czym jest dobro i zło moralne i jak się je poznaje, 3/ co w danej tradycji etycznej jest dla nas cenne i twórcze? Przyjmując taka perspektywę badawczą należy głównie skupić się na etyce XIX i XX wieku, bo te formacje mają największy wpływ nasz ogląd etyki, jej problemów i języka. Co przekłada się na współcześnie podejmowane, szczegółowe zagadnienia moralne, takie jak; odpowiedzialność w biznesie, etyka sztucznej inteligencji, etyka ekologiczna czy np. sprawiedliwość społeczna.

Bibliography: (in Polish)

V. Bourke, Historia etyki, Wydaw. Krupski i S-ka, 1994

F. Copleston, Historia filozofii, t,1-XI, IW PAX, Warszawa od 1998

T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. ! -2, Wydaw. Znak, Kraków 2009

E. Podrez, W kręgu dobra i zła. Zarys historii etyki od starożytności do czasów współczesnych, Warszawa 1998

Historia filozofii zachodniej, pod red. R.H. Popkin, Krupiński i S-ka, 2003.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Karolina Rozmarynowska
Group instructors: Karolina Rozmarynowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w wykładzie on-line - 30 godz.

Lektura tekstów - 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu - 25 godz.

Konsultacje - 5 godz.

Suma godzin: 90 : 30 = 3 punkty ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickiem - 35 godz. (1 ECTS)

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Karolina Rozmarynowska
Group instructors: Karolina Rozmarynowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w wykładzie on-line - 30 godz.

Lektura tekstów - 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu - 25 godz.

Konsultacje - 5 godz.

Suma godzin: 90 : 30 = 3 punkty ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickiem - 35 godz. (1 ECTS)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)