PSF: Artura Schopenhauera krytyka chrześcijaństwa i jej konsekwencje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-PSFM-MA22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | PSF: Artura Schopenhauera krytyka chrześcijaństwa i jej konsekwencje |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) Propedeutyki subdyscyplin z filozofii - II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W01; FI2_W02; FI2_U01; FI2_U04; FI2_K05; |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie studentów problemami współczesnej filozofii religii, filozofii Boga i metafizyki. |
Skrócony opis: |
Niektórzy ze współczesnych intelektualistów pytają: czego może nas nauczyć Artur Schopenhauer? Czy warto zgłębiać jego filozofię? Schopenhauer zasługuje na uwagę co najmniej z trzech powodów: 1. był pierwszym znaczącym filozofem europejskim, który nie tylko krytykował chrześcijaństwo ale bronił wartości ateizmu, rozumianego w specyficzny sposób; 2. był pierwszym europejskim filozofem, który propagował wielkie religie Wschodu tzn. hinduizm i buddyzm; 3. jako jeden z pierwszych filozofów poprzez swój woluntaryzm - zdecydowanie zaakcentował dominację pozarozumowych pierwiastków w naturze ludzkiej, a pomniejszył pierwiastki rozumowe. |
Pełny opis: |
A. Schopenhauer był jednym z pierwszych filozofów XIX wieku, którzy twierdzili, że świat w swej istocie nie jest racjonalny i nie jest kierowany przez żaden Rozum. Przeciwnie - jest miejscem niekończących się zmagań i ciągłych walk. Filozof postawił konkretne pytania: jaką postawę należy przyjąć w tej sytuacji? Jak osiągnąć spokój i skłonność do zwykłej, codziennej dobroci, pomimo doświadczanego cierpienia? Jego zdaniem religia chrześcijańska nie daje już zadawalającej odpowiedzi na powyższe pytania. Schopenhauer proponuje otwarcie się na buddyzm, a także uformowanie bardziej zdecydowanych form życia, składających się z pierwiastków: 1. artystycznych, 2. moralnych i 3. ascetycznych. Na tej drodze człowiek może przezwyciężyć otaczające go cierpienie i pesymizm. Na naszych zajęciach zastanowimy się nad tym, czy jego propozycja jest zadawalająca? Z jednym przynajmniej trzeba się zgodzić: od czasu śmierci Schopenhauera w 1860 roku, jego filozofia jest szczególnie atrakcyjna dla tych, którzy zastanawiają się nad głębszym sensem ludzkiego życia. |
Literatura: |
- Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków 2011. - Benisz H., "Schopenhauer – Nietzsche – Heidegger. Fundamentalne kwestie filozofii życia", Kęty 2015. - Buckley M. J., "Ateizm w sporze z religią", tłum. M. Frankiewicz, Kraków 2009. - Comte-Sponville A., "Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga", tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011. - Flew A., "Bóg istnieje", tłum. R. Pucek, Warszawa 2011. - Garewicz J., "Schopenhauer", Warszawa 1988. - Lubac de H., "Dramat ateizmu humanistycznego", tłum. A. Ziernicki, Kraków 2004. - Marzęcki J., "Artur Schopenhauer wobec filozofii Indii", Warszawa 1992. - Mazanka P., "Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej", Warszawa 2003. - Miodoński L., "Filozofia religii Arthura Schopenhauera", w: „Filozofia” XXIX, Wrocław 1996. - Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”, tłum., M. Pasiciak, Kraków 2010. - Safranski R., „Schopenhauer. Dzikie czasy filozofii”, tłum., M. Falkowski, Warszawa 2008. - Schopenhauer A., "Świat jako wola i przedstawienie", t. I i II, przeł. J. Garewicz, Warszawa 1994,1995. - Schopenhauer A., „W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i Paralipomena”, t. II., tłum. J. Garewicz, Kęty 2004. - Wojtysiak J., „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz teizmu”, Poznań 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Student(ka) poznaje i rozumie pojęcia związane z ateizmem i religią, występujące u ważnych krytyków religii. - Zapoznaje się z filozoficznymi przyczynami, które - począwszy od filozofii Artura Schopenhauera - doprowadziły do ateizmu i postaw do niego zbliżonych, takich jak: antyteizmu, agnostycyzm, deizm czy świecki humanizm. Poznaje w ten sposób ważny obszar współczesnej kultury. Umiejętności: - Student(ka) potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem i podobnymi postawami wymienionymi powyżej. - Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu. Kompetencje społeczne: - Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i postaw podobnych, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje. - Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy. - Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią. - Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii. Punkty ECTS: udział w ćwiczeniach - 40 przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów, aktywność na ćwiczeniach - 55 konsultacje - 5 SUMA GODZIN 90 [90:30=3] LICZBA ECTS – 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria ocenienia: - ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na ćwiczeniach. - ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce ćwiczeń, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów. - ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z ateizmem i postawami pochodnymi. - ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich. - Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na pierwszych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Mazanka | |
Prowadzący grup: | Paweł Mazanka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Niektórzy ze współczesnych intelektualistów pytają: czego może nas nauczyć Artur Schopenhauer? Czy warto zgłębiać jego filozofię? Schopenhauer zasługuje na uwagę co najmniej z trzech powodów: 1. był pierwszym znaczącym filozofem europejskim, który nie tylko krytykował chrześcijaństwo ale bronił wartości ateizmu, rozumianego w specyficzny sposób; 2. był pierwszym europejskim filozofem, który propagował wielkie religie Wschodu tzn. hinduizm i buddyzm; 3. jako jeden z pierwszych filozofów poprzez swój woluntaryzm - zdecydowanie zaakcentował dominację pozarozumowych pierwiastków w naturze ludzkiej, a pomniejszył pierwiastki rozumowe. |
|
Pełny opis: |
A. Schopenhauer był jednym z pierwszych filozofów XIX wieku, którzy twierdzili, że świat w swej istocie nie jest racjonalny i nie jest kierowany przez żaden Rozum. Przeciwnie - jest miejscem niekończących się zmagań i ciągłych walk. Filozof postawił konkretne pytania: jaką postawę należy przyjąć w tej sytuacji? Jak osiągnąć spokój i skłonność do zwykłej, codziennej dobroci, pomimo doświadczanego cierpienia? Jego zdaniem religia chrześcijańska nie daje już zadawalającej odpowiedzi na powyższe pytania. Schopenhauer proponuje otwarcie się na buddyzm, a także uformowanie bardziej zdecydowanych form życia, składających się z pierwiastków: 1. artystycznych, 2. moralnych i 3. ascetycznych. Na tej drodze człowiek może przezwyciężyć otaczające go cierpienie i pesymizm. Na naszych zajęciach zastanowimy się nad tym, czy jego propozycja jest zadawalająca? Z jednym przynajmniej trzeba się zgodzić: od czasu śmierci Schopenhauera w 1860 roku, jego filozofia jest szczególnie atrakcyjna dla tych, którzy zastanawiają się nad głębszym sensem ludzkiego życia. |
|
Literatura: |
- Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków 2011. - Benisz H., "Schopenhauer – Nietzsche – Heidegger. Fundamentalne kwestie filozofii życia", Kęty 2015. - Buckley M. J., "Ateizm w sporze z religią", tłum. M. Frankiewicz, Kraków 2009. - Comte-Sponville A., "Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga", tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011. - Flew A., "Bóg istnieje", tłum. R. Pucek, Warszawa 2011. - Garewicz J., "Schopenhauer", Warszawa 1988. - Lubac de H., "Dramat ateizmu humanistycznego", tłum. A. Ziernicki, Kraków 2004. - Marzęcki J., "Artur Schopenhauer wobec filozofii Indii", Warszawa 1992. - Mazanka P., "Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej", Warszawa 2003. - Miodoński L., "Filozofia religii Arthura Schopenhauera", w: „Filozofia” XXIX, Wrocław 1996. - Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”, tłum., M. Pasiciak, Kraków 2010. - Safranski R., „Schopenhauer. Dzikie czasy filozofii”, tłum., M. Falkowski, Warszawa 2008. - Schopenhauer A., "Świat jako wola i przedstawienie", t. I i II, przeł. J. Garewicz, Warszawa 1994,1995. - Schopenhauer A., „W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i Paralipomena”, t. II., tłum. J. Garewicz, Kęty 2004. - Wojtysiak J., „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz teizmu”, Poznań 2012. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.