Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PSF: Artura Schopenhauera krytyka chrześcijaństwa i jej konsekwencje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-212-PSFM-MA22
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: PSF: Artura Schopenhauera krytyka chrześcijaństwa i jej konsekwencje
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia)
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia)
Propedeutyki subdyscyplin z filozofii - II stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI2_W01; FI2_W02;

FI2_U01; FI2_U04;

FI2_K05;

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie studentów problemami współczesnej filozofii religii, filozofii Boga i metafizyki.

Skrócony opis:

Niektórzy ze współczesnych intelektualistów pytają: czego może nas nauczyć Artur Schopenhauer? Czy warto zgłębiać jego filozofię?

Schopenhauer zasługuje na uwagę co najmniej z trzech powodów: 1. był pierwszym znaczącym filozofem europejskim, który nie tylko krytykował chrześcijaństwo ale bronił wartości ateizmu, rozumianego w specyficzny sposób; 2. był pierwszym europejskim filozofem, który propagował wielkie religie Wschodu tzn. hinduizm i buddyzm; 3. jako jeden z pierwszych filozofów poprzez swój woluntaryzm - zdecydowanie zaakcentował dominację pozarozumowych pierwiastków w naturze ludzkiej, a pomniejszył pierwiastki rozumowe.

Pełny opis:

A. Schopenhauer był jednym z pierwszych filozofów XIX wieku, którzy twierdzili, że świat w swej istocie nie jest racjonalny i nie jest kierowany przez żaden Rozum. Przeciwnie - jest miejscem niekończących się zmagań i ciągłych walk. Filozof postawił konkretne pytania: jaką postawę należy przyjąć w tej sytuacji? Jak osiągnąć spokój i skłonność do zwykłej, codziennej dobroci, pomimo doświadczanego cierpienia? Jego zdaniem religia chrześcijańska nie daje już zadawalającej odpowiedzi na powyższe pytania.

Schopenhauer proponuje otwarcie się na buddyzm, a także uformowanie bardziej zdecydowanych form życia, składających się z pierwiastków: 1. artystycznych, 2. moralnych i 3. ascetycznych. Na tej drodze człowiek może przezwyciężyć otaczające go cierpienie i pesymizm.

Na naszych zajęciach zastanowimy się nad tym, czy jego propozycja jest zadawalająca? Z jednym przynajmniej trzeba się zgodzić: od czasu śmierci Schopenhauera w 1860 roku, jego filozofia jest szczególnie atrakcyjna dla tych, którzy zastanawiają się nad głębszym sensem ludzkiego życia.

Literatura:

- Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków 2011.

- Benisz H., "Schopenhauer – Nietzsche – Heidegger. Fundamentalne kwestie

filozofii życia", Kęty 2015.

- Buckley M. J., "Ateizm w sporze z religią", tłum. M. Frankiewicz, Kraków

2009.

- Comte-Sponville A., "Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości

bez Boga", tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011.

- Flew A., "Bóg istnieje", tłum. R. Pucek, Warszawa 2011.

- Garewicz J., "Schopenhauer", Warszawa 1988.

- Lubac de H., "Dramat ateizmu humanistycznego", tłum. A. Ziernicki, Kraków

2004.

- Marzęcki J., "Artur Schopenhauer wobec filozofii Indii", Warszawa 1992.

- Mazanka P., "Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej",

Warszawa 2003.

- Miodoński L., "Filozofia religii Arthura Schopenhauera", w: „Filozofia” XXIX,

Wrocław 1996.

- Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”, tłum., M.

Pasiciak, Kraków 2010.

- Safranski R., „Schopenhauer. Dzikie czasy filozofii”, tłum., M. Falkowski,

Warszawa 2008.

- Schopenhauer A., "Świat jako wola i przedstawienie", t. I i II, przeł. J.

Garewicz, Warszawa 1994,1995.

- Schopenhauer A., „W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i Paralipomena”,

t. II., tłum. J. Garewicz, Kęty 2004.

- Wojtysiak J., „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz

teizmu”, Poznań 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

- Student(ka) poznaje i rozumie pojęcia związane z ateizmem i religią, występujące u ważnych krytyków religii.

- Zapoznaje się z filozoficznymi przyczynami, które - począwszy od filozofii Artura Schopenhauera - doprowadziły do ateizmu i postaw do niego zbliżonych, takich jak: antyteizmu, agnostycyzm, deizm czy świecki humanizm. Poznaje w ten sposób ważny obszar współczesnej kultury.

Umiejętności:

- Student(ka) potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem i podobnymi postawami wymienionymi powyżej.

- Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.

Kompetencje społeczne:

- Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i postaw podobnych, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje.

- Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy.

- Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią.

- Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii.

Punkty ECTS:

udział w ćwiczeniach - 40

przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów, aktywność na ćwiczeniach - 55

konsultacje - 5

SUMA GODZIN 90 [90:30=3]

LICZBA ECTS – 2

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria ocenienia:

- ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na ćwiczeniach.

- ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce ćwiczeń, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów.

- ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z ateizmem i postawami pochodnymi.

- ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich.

- Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na pierwszych zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Mazanka
Prowadzący grup: Paweł Mazanka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień

Skrócony opis:

Niektórzy ze współczesnych intelektualistów pytają: czego może nas nauczyć Artur Schopenhauer? Czy warto zgłębiać jego filozofię?

Schopenhauer zasługuje na uwagę co najmniej z trzech powodów: 1. był pierwszym znaczącym filozofem europejskim, który nie tylko krytykował chrześcijaństwo ale bronił wartości ateizmu, rozumianego w specyficzny sposób; 2. był pierwszym europejskim filozofem, który propagował wielkie religie Wschodu tzn. hinduizm i buddyzm; 3. jako jeden z pierwszych filozofów poprzez swój woluntaryzm - zdecydowanie zaakcentował dominację pozarozumowych pierwiastków w naturze ludzkiej, a pomniejszył pierwiastki rozumowe.

Pełny opis:

A. Schopenhauer był jednym z pierwszych filozofów XIX wieku, którzy twierdzili, że świat w swej istocie nie jest racjonalny i nie jest kierowany przez żaden Rozum. Przeciwnie - jest miejscem niekończących się zmagań i ciągłych walk. Filozof postawił konkretne pytania: jaką postawę należy przyjąć w tej sytuacji? Jak osiągnąć spokój i skłonność do zwykłej, codziennej dobroci, pomimo doświadczanego cierpienia? Jego zdaniem religia chrześcijańska nie daje już zadawalającej odpowiedzi na powyższe pytania.

Schopenhauer proponuje otwarcie się na buddyzm, a także uformowanie bardziej zdecydowanych form życia, składających się z pierwiastków: 1. artystycznych, 2. moralnych i 3. ascetycznych. Na tej drodze człowiek może przezwyciężyć otaczające go cierpienie i pesymizm.

Na naszych zajęciach zastanowimy się nad tym, czy jego propozycja jest zadawalająca? Z jednym przynajmniej trzeba się zgodzić: od czasu śmierci Schopenhauera w 1860 roku, jego filozofia jest szczególnie atrakcyjna dla tych, którzy zastanawiają się nad głębszym sensem ludzkiego życia.

Literatura:

- Adamski F., (red.), „Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja”, Kraków 2011.

- Benisz H., "Schopenhauer – Nietzsche – Heidegger. Fundamentalne kwestie

filozofii życia", Kęty 2015.

- Buckley M. J., "Ateizm w sporze z religią", tłum. M. Frankiewicz, Kraków

2009.

- Comte-Sponville A., "Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości

bez Boga", tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011.

- Flew A., "Bóg istnieje", tłum. R. Pucek, Warszawa 2011.

- Garewicz J., "Schopenhauer", Warszawa 1988.

- Lubac de H., "Dramat ateizmu humanistycznego", tłum. A. Ziernicki, Kraków

2004.

- Marzęcki J., "Artur Schopenhauer wobec filozofii Indii", Warszawa 1992.

- Mazanka P., "Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej",

Warszawa 2003.

- Miodoński L., "Filozofia religii Arthura Schopenhauera", w: „Filozofia” XXIX,

Wrocław 1996.

- Novak M., „Boga nikt nie widzi. Noc ciemna ateistów i wierzących”, tłum., M.

Pasiciak, Kraków 2010.

- Safranski R., „Schopenhauer. Dzikie czasy filozofii”, tłum., M. Falkowski,

Warszawa 2008.

- Schopenhauer A., "Świat jako wola i przedstawienie", t. I i II, przeł. J.

Garewicz, Warszawa 1994,1995.

- Schopenhauer A., „W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i Paralipomena”,

t. II., tłum. J. Garewicz, Kęty 2004.

- Wojtysiak J., „Spór o istnienie Boga. Analityczno-intuicyjny argument na rzecz

teizmu”, Poznań 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)