Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to philosophy and reading of texts

General data

Course ID: WF-FI-N11-PFiLT
Erasmus code / ISCED: 08.1 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Introduction to philosophy and reading of texts
Name in Polish: Propedeutyka filozofii i lektura tekstów
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe I rok
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

philosophy

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) Wykład:

FI1_W04; FI1_W06; FI1_W08; FI1_U01;

Ćwiczenia:

FI1_W04; FI1_W06; FI1_W08; FI1_U01; FI1_U02; FI1_U03; FI1_U04; FI1_K03

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Każdy student na wyznaczone zajęcia przygotowuje referat na podany wcześniej temat z podanych lektur i przedstawia go na zajęciach.

Full description: (in Polish)

Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu filozofii. Celem zajeć jest zapoznanie studenta ze specyfiką myślenia filozoficznego, metodami i filozoficznym językiem. Każdy student na określone zajęcia przygotowuje referat pisemny na wyznaczony wcześniej temat z podanych lektur, przedstawia go w formie ustnej na zajęciach, tłumaczy najważniejsze zagadnienia, ewentualnie odpowiada na postawione przez wykładowcę lub uczestników pytania. Student winien na zajęciach wytłumaczyć ewentualne niejasności, wykazując się zrozumieniem przygotowanych treści.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: student zna podstawową terminologię z zakresu filozofii ; student zna główne problemy filozoficzne omawiane podczas zajęć, zna również omawianą argumentację filozoficzną na podstawie samodzielnej lektury tekstów filozoficznych i wybranych opracowań oraz dyskusji na zajęciach.

Umiejętności: student samodzielnie czyta średnio trudny tekst filozoficzny.

Kompetencje: student efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania.

Punkty ECTS - 4

1 – udział w zajęciach – 30

1 – przygotowanie do zajęć – 30

1 – samodzielne czytanie tekstu i przygotowywanie notatek – 40

Suma godzin 100 (100 : 25 =4)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii filozoficznej, w stopniu umożliwiającym zrozumienie tekstu; student nie zna podstawowych tez głoszonych przez czytanych autorów w tym argumentacji na ich rzecz.

Ocena 3 (dst): student słabo zna podstawową terminologię filozoficzną, w ograniczonym stopniu rozumie analizowany tekst; student słabo zna podstawowe tezy głoszone przez omawianych autorów oraz ich argumentację. W małym stopniu jest zdolny do samodzielnej lektury tekstu filozoficznego

Ocena 4 (db): student zadowalająco zna podstawową terminologię filozoficzną, w dużym stopniu rozumie analizowany tekst; student zna podstawowe tezy głoszone przez omawianych autorów oraz stosowaną przez nich argumentację. Student jest zdolny do samodzielnej lektury teksu filozoficznego.

Ocena 5 (bdb): student doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną, doskonale rozumie analizowany tekst; student dokładnie zna podstawowe tezy głoszone przez omawianych autorów, w tym dobrze zna i rozumie głoszoną przez nich argumentacje. Jest zdolny do samodzielnej lektury teksu filozoficznego

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie samodzielnie czytać teksty z filozofii

Ocena 3 (dst): student w małym stopniu jest w stanie samodzielnie czytać teksty z filozofii

Ocena 4 (db): student jest w stanie samodzielnie zadowalająco teksty z filozofii

Ocena 5 (bdb): student jest w stanie samodzielnie i twórczo czytać teksty z filozofii

Kompetencje:

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi efektywnie zorganizować własnej pracy nad tekstem oraz krytycznie ocenić stopień jej zaawansowania

Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu

Ocena 4 (db): student zadowalająco potrafi zorganizować własną pracę nad potrafi zorganizować własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania

Ocena 5 (bdb): student efektywnie organizuje własną pracę nad czytaniem i analizowaniem tekstu oraz umie krytyczne ocenić stopień ich zaawansowania

Na ocenę końcową składają się:

1. Obecność na zajęciach

2. Aktywny udział w zajęciach

3. Bieżące przygotowywanie notatek z zadanych fragmentów tekstu

4. Złożenie na koniec semestru pracy zaliczeniowej na uprzednio wybrany temat.

Internships:

n/a

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 30 places more information
Lectures, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Michał Piekarski, Robert Piłat
Group instructors: Michał Piekarski, Robert Piłat
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Short description:

The classes are aimed at introducing students to the basic definitions, concepts and issues in the field of philosophy. Each student prepares a lecture on a given topic from the given reading and presents it during the classes.

Full description:

Introducing students to basic definitions, concepts and issues in the field of philosophy. The aim of the course is to familiarize the student with the specificity of philosophical thinking, methods and philosophical language. For given classes, each student prepares a written report on a predetermined topic from the given reading, presents it orally in class, explains the most important issues, or answers questions posed by the lecturer or participants. During the classes, the student should explain any ambiguities, demonstrating understanding of the prepared content.

Bibliography:

Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Tłum. Ł. Kurek. Kraków: Copernicus Center Press.

Wymagania wstępne:

Brak

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 30 places more information
Lectures, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Michał Piekarski, Robert Piłat
Group instructors: Michał Piekarski, Robert Piłat
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Short description:

The classes are aimed at introducing students to the basic definitions, concepts and issues in the field of philosophy. Each student prepares a lecture on a given topic from the given reading and presents it during the classes.

Full description:

Introducing students to basic definitions, concepts and issues in the field of philosophy. The aim of the course is to familiarize the student with the specificity of philosophical thinking, methods and philosophical language. For given classes, each student prepares a written report on a predetermined topic from the given reading, presents it orally in class, explains the most important issues, or answers questions posed by the lecturer or participants. During the classes, the student should explain any ambiguities, demonstrating understanding of the prepared content.

Bibliography:

Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Tłum. Ł. Kurek. Kraków: Copernicus Center Press.

Wymagania wstępne:

Brak

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 30 places more information
Lectures, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Michał Piekarski, Robert Piłat
Group instructors: Michał Piekarski, Robert Piłat
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Short description:

The classes are aimed at introducing students to the basic definitions, concepts and issues in the field of philosophy. Each student prepares a lecture on a given topic from the given reading and presents it during the classes.

Full description:

Introducing students to basic definitions, concepts and issues in the field of philosophy. The aim of the course is to familiarize the student with the specificity of philosophical thinking, methods and philosophical language. For given classes, each student prepares a written report on a predetermined topic from the given reading, presents it orally in class, explains the most important issues, or answers questions posed by the lecturer or participants. During the classes, the student should explain any ambiguities, demonstrating understanding of the prepared content.

Bibliography:

Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Tłum. Ł. Kurek. Kraków: Copernicus Center Press.

Wymagania wstępne:

Brak

Classes in period "Winter semester 2024/25" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-31
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 30 places more information
Lectures, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Maciej Bała, Joanna Skurzak
Group instructors: Maciej Bała, Joanna Skurzak
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

The classes are aimed at introducing students to the basic definitions, concepts and issues in the field of philosophy. Each student prepares a lecture on a given topic from the given reading and presents it during the classes.

Full description:

Introducing students to basic definitions, concepts and issues in the field of philosophy. The aim of the course is to familiarize the student with the specificity of philosophical thinking, methods and philosophical language. For given classes, each student prepares a written report on a predetermined topic from the given reading, presents it orally in class, explains the most important issues, or answers questions posed by the lecturer or participants. During the classes, the student should explain any ambiguities, demonstrating understanding of the prepared content.

Bibliography:

Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Tłum. Ł. Kurek. Kraków: Copernicus Center Press.

Wymagania wstępne:

Brak

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)