Didactics of Teaching Philosophy in Secondary School 1
General data
Course ID: | WF-PED-DFPP1 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Didactics of Teaching Philosophy in Secondary School 1 |
Name in Polish: | Dydaktyka nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej 1 |
Organizational unit: | Faculty of Christian Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Dydaktyka nauczania filozofii - ćwiczenia (in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.50
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Student/ka musi mieć zaliczony wykład "Dydaktyka nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej lub być w trakcie jego realizacji. |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i metodami nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i technikami nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym. Studenci przygotowują i przeprowadzają mini-lekcje, w których koncentrują się na zagadnieniach odnoszących się do podstawy programowej na poziomie podstawowym oraz umiejętnościach związanych z organizacja przebiegu zajęć oraz opracowują konspekty i scenariusze lekcji. |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA: J. Wojtasik, M. Iwanicki, Źródła mądrości. Podręcznik do filozofii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy, Lublin 2020. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 7. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 8. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 9. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EFEKTY KSZTAŁCENIA: Wiedza: Student (ka): - wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia filozofii, - definiuje główne nurty i koncepcje filozoficzne , -wyjaśnia poglądy wybranych filozofów na poziomie ucznia, -tłumaczy stanowiska filozoficzne, -świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki Umiejętności: Student (ka): - jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole - czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z filozofii, - potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu, -poprawnie konstruuje scenariusze lekcji, - prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania ( innowacyjne i klasyczne) - umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji. -rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji Kompetencje: Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne ( kreatywność!), jest wrażliwy na indywidualny i krytyczny punkt widzenia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Oceniana jest: Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej. Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach- zadania problemowe Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki filozofii w planowaniu własnego rozwoju zawodowego Uczestnictwo w min. 80% zajęć. Ćwiczenia 1 Przedstawienie dwóch samodzielnie przygotowanych konspektów lekcji i przeprowadzenie według nich zajęć pokazowych w odniesieniu do podstawy programowej na poziomie podstawowym. |
Practical placement: |
(in Polish) Zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 12 places
|
|
Coordinators: | Andrzej Waleszczyński | |
Group instructors: | Andrzej Waleszczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 12 places
|
|
Coordinators: | Andrzej Waleszczyński | |
Group instructors: | Andrzej Waleszczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i metodami nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym. |
|
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i technikami nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym. Studenci przygotowują i przeprowadzają mini-lekcje, w których koncentrują się na zagadnieniach odnoszących się do podstawy programowej na poziomie podstawowym oraz umiejętnościach związanych z organizacja przebiegu zajęć oraz opracowują konspekty i scenariusze lekcji. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA: J. Wojtasik, M. Iwanicki, Źródła mądrości. Podręcznik do filozofii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy, Lublin 2020. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 7. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 8. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 9. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 12 places
|
|
Coordinators: | Andrzej Waleszczyński | |
Group instructors: | Andrzej Waleszczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i metodami nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym. |
|
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i technikami nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej na poziomie podstawowym. Studenci przygotowują i przeprowadzają mini-lekcje, w których koncentrują się na zagadnieniach odnoszących się do podstawy programowej na poziomie podstawowym oraz umiejętnościach związanych z organizacja przebiegu zajęć oraz opracowują konspekty i scenariusze lekcji. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA: J. Wojtasik, M. Iwanicki, Źródła mądrości. Podręcznik do filozofii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy, Lublin 2020. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 7. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 8. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 9. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.