Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of Teaching Philosophy in Secondary School

General data

Course ID: WF-PED-DFSPP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Didactics of Teaching Philosophy in Secondary School
Name in Polish: Dydaktyka nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej
Organizational unit: Faculty of Christian Philosophy
Course groups: (in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIYmpWizpkgQXu5lTu_diGZgZIFFDVzs13vmNr8Su6JQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=60bb42eb-640c-4241-acd8-ff8292a10837&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI1_U12

FI1_W13

FI1_W14

FI1_W17

FI1_K01

Preliminary Requirements:

(in Polish) Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania filozofii jako kolejnego przedmiotu.

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki filozofii w szkole ponadpodstawowej oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela filozofii w szkołach ponadpodstawowych.

Full description: (in Polish)

Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania filozofii na poziomie szkoły ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela filozofii.

Bibliography: (in Polish)

1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999

2. Ł. Krzywoń, Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą. Lublin 2019.

3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003

4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998

5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996

6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998

7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000

8. L. Krzywoń. Filozofuj z dziećmi 2. 100 pomysłów na dociekania filozoficzne z dziećmi, Lublin 2021.

9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992

10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998

11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.

12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

Wiedza:

Student (ka):

- wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia filozofii,

- definiuje główne koncepcje i nurty w filozofii,

- charakteryzuje istotne problemy edukacji filozoficznej młodzieży,

- wyjaśnia poglądy wybranych filozofów na poziomie ucznia,

- tłumaczy stanowiska i koncepcje filozoficzne

- świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki

Umiejętności:

Student (ka):

- jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole

- czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z filozofii,

- potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu,

- poprawnie konstruuje scenariusze lekcji,

- prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania (innowacyjne i klasyczne)

- umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji.

- rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji

Kompetencje:

Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą uczniów lub studentów podczas zajęć ćwiczeniowych, jest otwarty na nowe metody dydaktyczne (kreatywność!), jest wrażliwy na moralny punkt widzenia.

ECTS:

udział w ćwiczeniach - 30

lektura tekstów - 30

przygotowanie do egzaminu - 20

SUMA GODZIN - 80 [80: 30(25)=3]

LICZBA ECTS - 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Oceniana jest:

Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej.

Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach (na platformie MS Teams i Moodle) - zadania problemowe

Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki filozofii w planowaniu własnego rozwoju zawodowego

Wykład:

Egzamin ustny z zagadnień podejmowanych na wykładzie.

Practical placement: (in Polish)

Zgodne z programem praktyk nauczycielskich.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Andrzej Waleszczyński
Group instructors: Andrzej Waleszczyński
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIYmpWizpkgQXu5lTu_diGZgZIFFDVzs13vmNr8Su6JQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=60bb42eb-640c-4241-acd8-ff8292a10837&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki filozofii w szkole ponadpodstawowej oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela filozofii w szkołach ponadpodstawowych.

Full description: (in Polish)

Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania filozofii na poziomie szkoły ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela filozofii.

Bibliography: (in Polish)

1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999

2. Ł. Krzywoń, Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą. Lublin 2019.

3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003

4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998

5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996

6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998

7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000

8. L. Krzywoń. Filozofuj z dziećmi 2. 100 pomysłów na dociekania filozoficzne z dziećmi, Lublin 2021.

9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992

10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998

11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.

12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania filozofii jako kolejnego przedmiotu.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 12 places more information
Coordinators: Andrzej Waleszczyński
Group instructors: Andrzej Waleszczyński
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIYmpWizpkgQXu5lTu_diGZgZIFFDVzs13vmNr8Su6JQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=60bb42eb-640c-4241-acd8-ff8292a10837&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki filozofii w szkole ponadpodstawowej oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela filozofii w szkołach ponadpodstawowych.

Full description: (in Polish)

Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania filozofii na poziomie szkoły ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela filozofii.

Bibliography: (in Polish)

1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999

2. Ł. Krzywoń, Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą. Lublin 2019.

3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003

4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998

5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996

6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998

7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000

8. L. Krzywoń. Filozofuj z dziećmi 2. 100 pomysłów na dociekania filozoficzne z dziećmi, Lublin 2021.

9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992

10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998

11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.

12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania filozofii jako pierwszego lub kolejnego przedmiotu.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 12 places more information
Coordinators: Andrzej Waleszczyński
Group instructors: Andrzej Waleszczyński
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIYmpWizpkgQXu5lTu_diGZgZIFFDVzs13vmNr8Su6JQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=60bb42eb-640c-4241-acd8-ff8292a10837&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu wprowadzenie w teoretyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki filozofii w szkole ponadpodstawowej oraz przygotowania studenta do roli nauczyciela filozofii w szkołach ponadpodstawowych.

Full description: (in Polish)

Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania filozofii na poziomie szkoły ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela filozofii.

Bibliography: (in Polish)

1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999

2. Ł. Krzywoń, Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą. Lublin 2019.

3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003

4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998

5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996

6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998

7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000

8. L. Krzywoń. Filozofuj z dziećmi 2. 100 pomysłów na dociekania filozoficzne z dziećmi, Lublin 2021.

9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992

10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998

11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.

12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania filozofii jako pierwszego lub kolejnego przedmiotu.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)