Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychological diagnosis

General data

Course ID: WF-PS-N-DP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychological diagnosis
Name in Polish: Diagnoza psychologiczna
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_W15; PS_U04; PS_U05; PS_U07; PS_U08

Preliminary Requirements:

(in Polish) Zaliczony III rok studiów.

Short description: (in Polish)

W ramach przedmiotu prowadzony jest wykład i ćwiczenia. Na wykładach studenci nabywają wiedzę na temat zagadnień teoretycznych związanych z diagnozą psychologiczną. Na ćwiczeniach poznają różne metody diagnostyczne oraz doskonalą umiejętności w zakresie ich stosowania.

Full description: (in Polish)

Cele wykładu:

1) zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, podejściami i metodami związanymi z diagnozą psychologiczną;

2) wykształcenie umiejętności dostrzegania problemów stających przed diagnostą

3) przekazanie wiedzy związanej z etycznymi aspektami diagnozy psychologicznej.

Cele ćwiczeń: 1) zapoznanie studentów z technikami i narzędziami diagnozy psychologicznej właściwymi dla danej specjalności: psychologii klinicznej i psychoterapii, psychologii pracy i organizacji, psychologii sądowej i penitencjarnej, psychologii wspomagania rozwoju; 2) wykształcenie umiejętności w zakresie stosowania wybranych technik diagnostycznych; 3) ukształtowanie postaw związanych z etycznymi i prawnymi aspektami diagnozy psychologicznej.

Forma zaliczenia wykładu: kolokwium pisemne (test jednokrotnego wyboru)

Warunki zaliczenia wykładu: pomyślne zdanie kolokwium, obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie.

Treści programowe wykładu:

1.Wprowadzenie w problematykę zajęć, informacje o warunkach zaliczenia, sprawy organizacyjne.

2. Pojęcie diagnozy psychologicznej, typy podejść do diagnozy, modele struktury procesu diagnozowania.

3. Diagnoza kliniczna vs. statystyczna.

4. Metody diagnozy: wywiad.

5. Metody diagnozy: obserwacja.

6. Metody diagnozy: kwestionariusze samoopisowe.

7. Metody diagnozy: próby zadaniowe.

8. Metody diagnozy: testy sytuacyjne.

9. Metody diagnozy: techniki projekcyjne.

10. Inne metody diagnostyczne.

11. Podejście ipsatywne w diagnozie.

12. Kryteria oceny wartości i przydatności narzędzi diagnostycznych.

13. Błędy popełniane w procesie diagnozowania.

14. Kompetencje diagnostyczne.

15. Etyczne problemy diagnozy.

Forma warunki zaliczenia oraz treści programowe ćwiczeń: podane przez każdego z Prowadzących w zakładce ćwiczenia.

Bibliography: (in Polish)

Wykład

Literatura obowiązkowa

1. Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. Warszawa: WAiP.

2. PTP (2000). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 3, s. 837-844). Gdańsk: GWP.

3. Słysz, A. (2014). Refleksje nad diagnozą psychologiczną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

4. Stemplewska-Żakowicz, K. (2016). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP.

5. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 2, s. 23-92). Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

1. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

2. Hornowska, E., Paluchowski, W. J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: PAN.

4. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii (cz. 2, s. 101-140). Gdańsk: GWP.

5. Siek, S., Grochowska, A. (red.), (2001). Wybrane metody badania osobowości (tom 2). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

6. Stasiakiewicz, M. (2004). Test Apercepcji Tematycznej jako narzędzie diagnozy psychologicznej. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. (s. 307-344) Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Stasiakiewicz, M. (2000). Testy projekcyjne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom I, s. 491-503). Gdańsk: GWP.

8. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2013). (red.), Wywiad psychologiczny (tom 1-3). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

9. Szustrowa, T. (1991). (red)., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwa UW.

10. Zawadzki, B. (2000). Kwestionariusze osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 1, s. 469-490). Gdańsk: GWP.

11. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Scholar.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

1) Definiuje pojęcia związane z diagnozą psychologiczną.

2) Rozróżnia typy podejść do diagnozy psychologicznej.

3) Zna podstawowe typy metod stosowanych w diagnozie psychologicznej.

4) Zna kryteria oceny wartości i przydatności narzędzi diagnostycznych.

5) Zna rodzaje błędów popełnianych w diagnozie i ich źródła.

6) Jest świadomy etycznych problemów diagnozy.

Umiejętności:

1) Potrafi zaplanować przebieg procesu diagnostycznego.

2) Potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu.

2) Potrafi zinterpretować dane uzyskane w badaniu.

3) Potrafi zintegrować wyniki i dokonać diagnozy.

4) Potrafi przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania.

Postawy:

1) Wykazuje zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności.

2) Ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne.

3) Respektuje i szanuje prawa osób badanych.

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]

ECTS: 6 punktów (udział w wykładzie 30 godzin, udział w ćwiczeniach 30 godzin, czytanie lektur, przygotowywanie do zajęć, prace domowe: 30 godzin, przygotowanie do egzaminu: 30 godzin; przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 30 łącznie 150 godzin; 150:30(25)=6)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria ocen (wykład)

Wiedza

Na ocenę 5 (bdb): w wysokim stopniu opanował wiedzą zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i bardzo dobrze ją rozumie.

Na ocenę 4 (db): dobrze opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia w punktach i dobrze ją rozumie.

Na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w minimum 60%) opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i rozumie ją fragmentarycznie.

Na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy zdefiniowanej przy opisie efektów kształcenia.

Umiejętności

Na ocenę 5 (bdb): umie samodzielnie zaplanować przebieg procesu diagnostycznego i wybrać adekwatne narzędzia; umie samodzielnie przeprowadzić diagnozę, zinterpretować, zintegrować uzyskane dane i dokonać diagnozy; potrafi bardzo dobrze przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania.

Na ocenę 4 (db): podczas planowania procesu diagnostycznego, wykonywania diagnozy, interpretowania wyników oraz przekazywania informacji zwrotnych na ogół jest mało samodzielny i wymaga pewnej pomocy; potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu.

Na ocenę 3 (dst): podczas planowania procesu diagnostycznego, wykonywania diagnozy, interpretowania wyników oraz przekazywania informacji zwrotnych nie jest samodzielny i wymaga znacznej pomocy; dobierając narzędzia diagnostyczne, nie uwzględnia w wystarczającym stopniu specyfiki problemu.

Na ocenę 2 (ndst): nie potrafi operować posiadaną wiedzą.

Kompetencje (postawy):

Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi oraz postawa etyczna.

Kryteria ocen (ćwiczenia) zostaną podane przez każdego z Prowadzących w zakładce ćwiczenia.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 15 places more information
Lectures, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Marcin Kłosowski, Zdzisław Kobos, Patryk Łakuta, Katarzyna Martowska, Sławomir Ślaski
Group instructors: Marcin Kłosowski, Zdzisław Kobos, Katarzyna Martowska, Małgorzata Starzomska-Romanowska, Sławomir Ślaski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]


ECTS: 6 punktów (udział w wykładzie 30 godzin, udział w ćwiczeniach 30 godzin, czytanie lektur, przygotowywanie do zajęć, prace domowe: 30 godzin, przygotowanie do egzaminu: 30 godzin; przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 30 łącznie 150 godzin; 150:30(25)=6)


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 15 places more information
Lectures, 30 hours, 60 places more information
Coordinators: Marcin Kłosowski, Katarzyna Martowska, Małgorzata Starzomska-Romanowska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski
Group instructors: Marcin Kłosowski, Katarzyna Martowska, Małgorzata Starzomska-Romanowska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]


ECTS: 6 punktów (udział w wykładzie 30 godzin, udział w ćwiczeniach 30 godzin, czytanie lektur, przygotowywanie do zajęć, prace domowe: 30 godzin, przygotowanie do egzaminu: 30 godzin; przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 30 łącznie 150 godzin; 150:30(25)=6)


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)