Psychological diagnosis
General data
Course ID: | WF-PS-N-DP |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychological diagnosis |
Name in Polish: | Diagnoza psychologiczna |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | PS_W15; PS_U04; PS_U05; PS_U07; PS_U08 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zaliczony III rok studiów. |
Short description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu prowadzony jest wykład i ćwiczenia. Na wykładach studenci nabywają wiedzę na temat zagadnień teoretycznych związanych z diagnozą psychologiczną. Na ćwiczeniach poznają różne metody diagnostyczne oraz doskonalą umiejętności w zakresie ich stosowania. |
Full description: |
(in Polish) Cele wykładu: 1) zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, podejściami i metodami związanymi z diagnozą psychologiczną; 2) wykształcenie umiejętności dostrzegania problemów stających przed diagnostą 3) przekazanie wiedzy związanej z etycznymi aspektami diagnozy psychologicznej. Cele ćwiczeń: 1) zapoznanie studentów z technikami i narzędziami diagnozy psychologicznej właściwymi dla danej specjalności: psychologii klinicznej i psychoterapii, psychologii pracy i organizacji, psychologii sądowej i penitencjarnej, psychologii wspomagania rozwoju; 2) wykształcenie umiejętności w zakresie stosowania wybranych technik diagnostycznych; 3) ukształtowanie postaw związanych z etycznymi i prawnymi aspektami diagnozy psychologicznej. Forma zaliczenia wykładu: kolokwium pisemne (test jednokrotnego wyboru) Warunki zaliczenia wykładu: pomyślne zdanie kolokwium, obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie. Treści programowe wykładu: 1.Wprowadzenie w problematykę zajęć, informacje o warunkach zaliczenia, sprawy organizacyjne. 2. Pojęcie diagnozy psychologicznej, typy podejść do diagnozy, modele struktury procesu diagnozowania. 3. Diagnoza kliniczna vs. statystyczna. 4. Metody diagnozy: wywiad. 5. Metody diagnozy: obserwacja. 6. Metody diagnozy: kwestionariusze samoopisowe. 7. Metody diagnozy: próby zadaniowe. 8. Metody diagnozy: testy sytuacyjne. 9. Metody diagnozy: techniki projekcyjne. 10. Inne metody diagnostyczne. 11. Podejście ipsatywne w diagnozie. 12. Kryteria oceny wartości i przydatności narzędzi diagnostycznych. 13. Błędy popełniane w procesie diagnozowania. 14. Kompetencje diagnostyczne. 15. Etyczne problemy diagnozy. Forma warunki zaliczenia oraz treści programowe ćwiczeń: podane przez każdego z Prowadzących w zakładce ćwiczenia. |
Bibliography: |
(in Polish) Wykład Literatura obowiązkowa 1. Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. Warszawa: WAiP. 2. PTP (2000). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 3, s. 837-844). Gdańsk: GWP. 3. Słysz, A. (2014). Refleksje nad diagnozą psychologiczną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 4. Stemplewska-Żakowicz, K. (2016). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. 5. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 2, s. 23-92). Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: 1. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 2. Hornowska, E., Paluchowski, W. J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: PAN. 4. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii (cz. 2, s. 101-140). Gdańsk: GWP. 5. Siek, S., Grochowska, A. (red.), (2001). Wybrane metody badania osobowości (tom 2). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. 6. Stasiakiewicz, M. (2004). Test Apercepcji Tematycznej jako narzędzie diagnozy psychologicznej. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. (s. 307-344) Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Stasiakiewicz, M. (2000). Testy projekcyjne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom I, s. 491-503). Gdańsk: GWP. 8. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2013). (red.), Wywiad psychologiczny (tom 1-3). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 9. Szustrowa, T. (1991). (red)., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwa UW. 10. Zawadzki, B. (2000). Kwestionariusze osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 1, s. 469-490). Gdańsk: GWP. 11. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Scholar. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza 1) Definiuje pojęcia związane z diagnozą psychologiczną. 2) Rozróżnia typy podejść do diagnozy psychologicznej. 3) Zna podstawowe typy metod stosowanych w diagnozie psychologicznej. 4) Zna kryteria oceny wartości i przydatności narzędzi diagnostycznych. 5) Zna rodzaje błędów popełnianych w diagnozie i ich źródła. 6) Jest świadomy etycznych problemów diagnozy. Umiejętności: 1) Potrafi zaplanować przebieg procesu diagnostycznego. 2) Potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu. 2) Potrafi zinterpretować dane uzyskane w badaniu. 3) Potrafi zintegrować wyniki i dokonać diagnozy. 4) Potrafi przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania. Postawy: 1) Wykazuje zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności. 2) Ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne. 3) Respektuje i szanuje prawa osób badanych. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta] ECTS: 6 punktów (udział w wykładzie 30 godzin, udział w ćwiczeniach 30 godzin, czytanie lektur, przygotowywanie do zajęć, prace domowe: 30 godzin, przygotowanie do egzaminu: 30 godzin; przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 30 łącznie 150 godzin; 150:30(25)=6) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria ocen (wykład) Wiedza Na ocenę 5 (bdb): w wysokim stopniu opanował wiedzą zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i bardzo dobrze ją rozumie. Na ocenę 4 (db): dobrze opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia w punktach i dobrze ją rozumie. Na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w minimum 60%) opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i rozumie ją fragmentarycznie. Na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy zdefiniowanej przy opisie efektów kształcenia. Umiejętności Na ocenę 5 (bdb): umie samodzielnie zaplanować przebieg procesu diagnostycznego i wybrać adekwatne narzędzia; umie samodzielnie przeprowadzić diagnozę, zinterpretować, zintegrować uzyskane dane i dokonać diagnozy; potrafi bardzo dobrze przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania. Na ocenę 4 (db): podczas planowania procesu diagnostycznego, wykonywania diagnozy, interpretowania wyników oraz przekazywania informacji zwrotnych na ogół jest mało samodzielny i wymaga pewnej pomocy; potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu. Na ocenę 3 (dst): podczas planowania procesu diagnostycznego, wykonywania diagnozy, interpretowania wyników oraz przekazywania informacji zwrotnych nie jest samodzielny i wymaga znacznej pomocy; dobierając narzędzia diagnostyczne, nie uwzględnia w wystarczającym stopniu specyfiki problemu. Na ocenę 2 (ndst): nie potrafi operować posiadaną wiedzą. Kompetencje (postawy): Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi oraz postawa etyczna. Kryteria ocen (ćwiczenia) zostaną podane przez każdego z Prowadzących w zakładce ćwiczenia. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
WYK
W CW
CW
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 15 places
Lectures, 30 hours, 60 places
|
|
Coordinators: | Marcin Kłosowski, Zdzisław Kobos, Patryk Łakuta, Katarzyna Martowska, Sławomir Ślaski | |
Group instructors: | Marcin Kłosowski, Zdzisław Kobos, Katarzyna Martowska, Małgorzata Starzomska-Romanowska, Sławomir Ślaski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta] ECTS: 6 punktów (udział w wykładzie 30 godzin, udział w ćwiczeniach 30 godzin, czytanie lektur, przygotowywanie do zajęć, prace domowe: 30 godzin, przygotowanie do egzaminu: 30 godzin; przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 30 łącznie 150 godzin; 150:30(25)=6) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
CW
CW
W WYK
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 15 places
Lectures, 30 hours, 60 places
|
|
Coordinators: | Marcin Kłosowski, Katarzyna Martowska, Małgorzata Starzomska-Romanowska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski | |
Group instructors: | Marcin Kłosowski, Katarzyna Martowska, Małgorzata Starzomska-Romanowska, Mikołaj Stolarski, Sławomir Ślaski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta] ECTS: 6 punktów (udział w wykładzie 30 godzin, udział w ćwiczeniach 30 godzin, czytanie lektur, przygotowywanie do zajęć, prace domowe: 30 godzin, przygotowanie do egzaminu: 30 godzin; przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 30 łącznie 150 godzin; 150:30(25)=6) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.