Psychology of individual differences 2
General data
Course ID: | WF-PS-N-RI2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychology of individual differences 2 |
Name in Polish: | Psychologia różnic indywidualnych 2 |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Obowiązkowy poprzednik: | Psychology of individual differences 1 WF-PS-N-RI1 |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_W18 PS_U03 PS_U05 |
Short description: |
During the workshops, students gain basic knowledge about the theory of intelligence, overexcitability, emotional intelligence, emotional competencies, social competencies and learn about its determinants. They also gain knowledge about various tests and questionnaires and learn how to use them for diagnostic purposes. |
Full description: |
1. Wechsler’s Scale (WAIS – R) – presentation. 2. Wechsler’s Scale (WISC-V) – presentation. 3. The measurement of intelligence – DMI. 4. The measurement of intelligence – Leiter-3. 5. “New intelligences” – on the example of emotional intelligence – SIE-T. 6. “New intelligences” – on the example of emotional intelligence – TRE. 7. The measurement of emotional competencies – PKIE. 8. The measurement of social competencies – KKS. 9. The measurement of social competencies – PROKOS. 10. The measurement of overexcitability – OEQ-II. 11. Overexcitability and socio-emotional functioning. 12. Intelligence and socio-emotional functioning. 13. Individual differences in preferences – Multidimensional Questionnaire of Preferences (WKP). 14. Final test. 15. Final test discussion and grading. |
Bibliography: |
Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL) Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2001). Diagnoza możliwości intelektualnych DMI. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Wyd. 2 uzup. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J. (2011). Test Rozumienia Emocji TRE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J., Studniarek, E. (2005). Skala Inteligencji Emocjonalnej - Twarze SIE-T. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. i in. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Roid, G. H., Miller, L. J., Pomplun, M., Koch, Ch. (2019). Leiter-3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stańczak, J., Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I. (2021). WISC-V. Skala inteligencji Wechslera dla dzieci – wydanie V. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Workshops Knowledge Student knows very well the basic models of intelligence, the basic models of emotional intelligence, the Basic model of emotional and social competencies and main measurement tools; understands very well ethical and legislative aspects of using of tests/questionnaires. Verification of the outcomes: the assessment of the final test, the assessment of student's involvement in workshop activities. Skills Student interprets the outcomes of tests/questionnaires very well; can very well integrate the outcomes, formulate the diagnosis and provides excellent feedback. Verification of the outcomes: the assessment of the final test, the assessment of student's involvement in workshop activities. Competenties (Attitudes) Tolerance and understanding for human diversity as well as ethical attitude and the approach to legal regulations concerning diagnosing. Verification of the outcomes: the assessment of the final test, the assessment of student's involvement in workshop activities. ECTS: 2 points (workshops: 30; preparation for the final test (workshops): 20; reading: 10 [60:30=2]). |
Assessment methods and assessment criteria: |
Requirements of credit: 1) credit for Individual Differences 1; 2) students are allowed to no more than three absences; 3) students should actively participate in classes; 4) positive grade on the test. Grading criteria: Knowledge: - for grade 5: knows very well the basic model of intelligence, the basic model of emotional intelligence, the basic model of emotional and social competencies and main measurement tools; understands very well ethical and legislative aspects of using of tests/questionnaires. - for grade 4: knows well the basic model of intelligence, the basic model of emotional intelligence, basic model of emotional and social competencies and main measurement tools; understands very well ethical and legislative aspects of using of tests/questionnaires. - for grade 3: poorly knows the basic model of intelligence, the basic model of emotional intelligence, basic model of emotional and social competencies and main measurement tools; understands very well ethical and legislative aspects of using of tests/questionnaires. - for grade 2: does not know the basic typologies of temperament, the basic model of emotional intelligence, basic model of emotional and social competencies and main measurement tools; understands very well ethical and legislative aspects of using of tests/questionnaires. Skills: - for grade 5: interprets the outcomes of tests/questionnaires very well; can very well integrate the outcomes and formulate the diagnosis; provides excellent feedback. - for grade 4: interprets the outcomes of tests/questionnaires well; can well integrate the outcomes and formulate the diagnosis; provides sufficient feedback. - for grade 3: Interpress the outcomes of tests/questionnaires but cannot integrate the outcomes and formulate the diagnosis well enough; poorly manages with providing feedback. - for grade 2: makes crucial mistakes at interpreting outcomes of tests/questionnaires. Competencies (Attitudes): Tolerance and understanding for human diversity as well as ethical attitude and the approach to legal regulations concerning diagnosing are assessed. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
CW
CW
TH CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Martowska | |
Group instructors: | Katarzyna Martowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
During the workshops, students gain basic knowledge about the theory of intelligence, overexcitability, emotional intelligence, emotional competencies, social competencies and learn about its determinants. They also gain knowledge about various tests and questionnaires and learn how to use them for diagnostic purposes. |
|
Full description: |
1. Wechsler’s Scale (WAIS – R) – presentation. 2. Wechsler’s Scale (WISC-V) – presentation. 3. The measurement of intelligence – DMI. 4. The measurement of intelligence – Leiter-3. 5. “New intelligences” – on the example of emotional intelligence – SIE-T. 6. “New intelligences” – on the example of emotional intelligence – TRE. 7. The measurement of emotional competencies – PKIE. 8. The measurement of social competencies – KKS. 9. The measurement of social competencies – PROKOS. 10. The measurement of overexcitability – OEQ-II. 11. Overexcitability and socio-emotional functioning. 12. Intelligence and socio-emotional functioning. 13. Individual differences in preferences – Multidimensional Questionnaire of Preferences (WKP). 14. Final test. 15. Final test discussion and grading. |
|
Bibliography: |
Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL) Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2001). Diagnoza możliwości intelektualnych DMI. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Wyd. 2 uzup. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J. (2011). Test Rozumienia Emocji TRE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J., Studniarek, E. (2005). Skala Inteligencji Emocjonalnej - Twarze SIE-T. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. i in. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Roid, G. H., Miller, L. J., Pomplun, M., Koch, Ch. (2019). Leiter-3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stańczak, J., Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I. (2021). WISC-V. Skala inteligencji Wechslera dla dzieci – wydanie V. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
|
Wymagania wstępne: |
Credit for Individual Differences 1 (workshops) |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Martowska | |
Group instructors: | Katarzyna Martowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
During the workshops, students gain basic knowledge about the theory of intelligence, overexcitability, emotional intelligence, emotional competencies, social competencies and learn about its determinants. They also gain knowledge about various tests and questionnaires and learn how to use them for diagnostic purposes. |
|
Full description: |
1. Wechsler’s Scale (WAIS – R) – presentation. 2. Wechsler’s Scale (WISC-V) – presentation. 3. The measurement of intelligence – DMI. 4. The measurement of intelligence – Leiter-3. 5. “New intelligences” – on the example of emotional intelligence – SIE-T. 6. “New intelligences” – on the example of emotional intelligence – TRE. 7. The measurement of emotional competencies – PKIE. 8. The measurement of social competencies – KKS. 9. The measurement of social competencies – PROKOS. 10. The measurement of overexcitability – OEQ-II. 11. Overexcitability and socio-emotional functioning. 12. Intelligence and socio-emotional functioning. 13. Individual differences in preferences – Multidimensional Questionnaire of Preferences (WKP). 14. Final test. 15. Final test discussion and grading. |
|
Bibliography: |
Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL) Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2001). Diagnoza możliwości intelektualnych DMI. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Wyd. 2 uzup. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J. (2011). Test Rozumienia Emocji TRE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J., Studniarek, E. (2005). Skala Inteligencji Emocjonalnej - Twarze SIE-T. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. i in. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Roid, G. H., Miller, L. J., Pomplun, M., Koch, Ch. (2019). Leiter-3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stańczak, J., Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I. (2021). WISC-V. Skala inteligencji Wechslera dla dzieci – wydanie V. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
|
Wymagania wstępne: |
Credit for Individual Differences 1 (workshops) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Martowska | |
Group instructors: | Katarzyna Martowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
During the workshops, students gain basic knowledge about the theory of intelligence, overexcitability, emotional intelligence, emotional competencies, social competencies and learn about its determinants. They also gain knowledge about various tests and questionnaires and learn how to use them for diagnostic purposes. |
|
Full description: |
1. Introduction, information about requirements, organizational issues. 2. Wechsler’s Scale (WAIS – R) – presentation. 3. Wechsler’s Scale (WISC-V) – presentation. 4. The measurement of intelligence – DMI. 5. The measurement of intelligence – Leiter-3. 6. The measurement of emotional intelligence - introduction. 7. “New intelligences” – on the example of emotional intelligence – SIE-T. 8. “New intelligences” – on the example of emotional intelligence –TRE. 9. The measurement of emotional competencies - introduction. 10. The measurement of emotional competencies – PKIE. 11. The measuremnet of social competencies - introduction. 12. The measurement of social competencies – KKS, PROKOS 13. The measurement of overexcitability – OEQ-II. 14. Individual differences in preferences – Multidimensional Questionnaire of Preferences (WKP). 15. Intelligence, overexcitability and socio-emotional functioning. |
|
Bibliography: |
Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL) Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Jaworowska, A., Matczak, A., Niedziela, J. (2023). Leiter-3. Międzynarodowa Skala Leitera – Wydanie trzecie. Normalizacja dla dorosłych. Matczak, A. (2001). Diagnoza możliwości intelektualnych DMI. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Wyd. 2 uzup. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I., Stańczak, J. (2023). WISC-V w diagnozie psychologicznej. Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J. (2011). Test Rozumienia Emocji TRE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J., Studniarek, E. (2005). Skala Inteligencji Emocjonalnej - Twarze SIE-T. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. i in. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Roid, G. H., Miller, L. J., Pomplun, M., Koch, Ch. (2019). Leiter-3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stańczak, J., Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I. (2021). WISC-V. Skala inteligencji Wechslera dla dzieci – wydanie V. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
|
Wymagania wstępne: |
Credit for Individual Differences 1 (workshops). E-learning: synchronized classes conducted remotely in the Microsoft Teams application. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.