Metapsychology - praxis
General data
Course ID: | WF-R-PS-WMMP |
Erasmus code / ISCED: |
14.41
|
Course title: | Metapsychology - praxis |
Name in Polish: | WM: Metapsychologia – praxis |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Doktoranci (in Polish) Przedmioty dla doktorantów psychologii (in Polish) Wykłady monograficzne kierunkowe z psychologii (in Polish) Wykłady monograficzne pozakierunkowe |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | SD_ PS _W02 SD_ PS _W04 SD_ PS _W05 SD_ PS _K04 SD_ PS _K05 P8S_WG; P8S_WK |
Short description: |
The course of metapsychology develops on the advanced level the theoretical knowledge from the course "Metapsychology - theoria". The subject touches upon the applicable aspect of metapsychology - applied metapsychology in theoretical analysis and research practice. |
Full description: |
The course of metapsychology develops on the advanced level the theoretical knowledge from the course "Metapsychology - theoria". The subject touches upon the applicable aspect of metapsychology - applied metapsychology in theoretical analysis and research practice. It offers to use tools of metapsychology in individual research projects of PhD students and allows to perform their critical analysis - identify their ontological, epistemological and axiological assumptions. 1. Identification of examples of the critique of psychology such as: psychologism, naturalism, individualism, reductionism and dimensional ontology in the literature. 2. Distinguishing the thought style in chosen research projects - the anthropology of knowledge (L. Fleck). 3. Preparation of a critical review/analysis of theoretical assumptions of research project. 4. Application of epistemic perspectives of cultural psychology and real psychology in response to the weaknesses of the mainstream psychology (vide 1). 5. Analysis of capacities and limits of the proposed metapsychological tools. 6. The significance of metapsychology for the development of self-reflexion in a researcher and generativity of new research areas. |
Bibliography: |
Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas. Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Geertz, C. (2003). Zastane światło. Kraków: Universtitas. Grobler, A. (2006). Filozofia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak. Kilpatrick, W.K. (1997). Psychologiczne uwiedzenie. Poznań: Wydawnictwo „ W drodze”. Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum. May, R (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Pax. Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia. Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP. Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed. Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas. Paszkiewicz, E. (1983). Struktura teorii psychologicznych. Behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna. Warszawa: PWN. Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr. Straś-Romanowska, M. (red.) (1985). Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa-Wrocław: PWN. Such, J., Szcześniak, M. (2006). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Trzópek, J. (2006). Filozofie psychologii: naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej. Kraków: WUJ. Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Wrocław: Wydawnictwo Moderator. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Upon the course completion a student: - knows how to conduct the critical analysis of chosen research projects, - applies the assumptions of the critical review for the purpose of identification the theoretic foundations of his project, - performs self-reflexion during the research activity, - understands capacities, limits and applications of metapsychology. |
Assessment methods and assessment criteria: |
E-learning. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a82ed3d56c29248c3a5bcf9e6fb0300c7%40thread.tacv2/conversations?groupId=013d0aa5-b281-4ae4-8299-646adb3648aa&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Interactive lecture. |
Practical placement: |
Not applicable. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.