Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of individual differences - exercises

General data

Course ID: WF-ZPS-N-PI1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychology of individual differences - exercises
Name in Polish: Psychologia różnic indywidualnych
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) PS_W07; PS_W18; PS_U03; PS_U05

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zaznajomienie z różnymi testami inteligencji oraz kwestionariuszami służącymi do pomiaru temperamentu i kompetencji społecznych, a także nabycie umiejętności związanych ze stosowaniem ich w celach diagnostycznych.

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie w problematykę zajęć. Różne sposoby podejścia do diagnozy psychologicznej. Podstawowe standardy, w tym aspekty etyczne, prowadzenia badań psychologicznych

2. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu Testu Matryc Ravena

3. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu Testu Matryc Ravena – cd.

4. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu testów Cattella

5. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu testów Cattella – cd.

6. Pomiar inteligencji skrystalizowanej – prezentacja baterii testów APIS-Z

7. Bateria testów APIS-Z – cd.

8. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej. Pomiar inteligencji emocjonalnej przy użyciu narzędzi SIE-T i PKIE

9. Pomiar inteligencji emocjonalnej przy użyciu narzędzi SIE-T i PKIE - cd.

10. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza FCZ-KT(R)

11. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza FCZ-KT(R) - cd.

12. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza PTS

13. Inteligencja a kompetencje – na przykładzie kompetencji społecznych. Pomiar kompetencji społecznych przy użyciu kwestionariusza PROKOS

14. Inteligencja a kompetencje – na przykładzie kompetencji społecznych. Pomiar kompetencji społecznych przy użyciu kwestionariusza PROKOS – cd.

15. Końcowy test wiadomości

16. Omówienie wyników testu wiadomości. Zaliczenia

Bibliography: (in Polish)

Anastasi, A., Urbina. S. (1999). Testy psychologiczne (rozdz. 4, 5). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Ciechanowicz, A., Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1996). Testy – prawo – praktyka. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Cyniak-Cieciura, M., Zawadzki, B., Strelau, J. (2016). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu: Wersja Zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworowska, A. (2004). Dostęp do testów psychologicznych i kompetencje zawodowe ich użytkowników. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii. Warszawa: Academica.

Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1991). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja Standard. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1992). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja dla Zaawansowanych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. (wyd. 2 uzup.). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A., Jaworowska, A., Ciechanowicz, A., Stańczak, J. (2006). Bateria testów APIS-Z. Podręcznik (wyd. 2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.

Matczak, A., Martowska, K. (2013). Neutralny Kulturowo Test Inteligencji – wersja Raymonda B. Cattella i Alberty K.S. Cattell. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A., Wujcik, R., Stańczak, J., Jaworowska, A., Wrocławska-Warchala, E. (2021). Bateria testów APIS-Z(R). Wersja zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Stańczak, J. (2013). Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella - wersja 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Strelau, J., Zawadzki, B. (1998). Kwestionariusz Temperamentu PTS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Zawadzki, B., Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu FCZ-KT. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Wytyczne Międzynarodowej Komisji Ds. Testów: www.practest.com.pl

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty wiedzy (PS_W07; PS_W18):

1) identyfikuje podstawowe koncepcje struktury intelektu

2) charakteryzuje nowe koncepcje inteligencji i wyjaśnia znaczenie inteligencji w funkcjonowaniu człowieka

3) charakteryzuje podstawowe koncepcje temperamentu i wyjaśnia funkcje regulacyjne temperamentu

4) rozróżnia podstawowe typy podejść do diagnozy intelektu

5) zna podstawowe testy inteligencji

6) wymienia podstawowe metody pomiaru temperamentu

7) rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów i kwestionariuszy

Efekty umiejętności (PS_U03; PS_U05):

1) umie przeprowadzić badanie wybranymi testami inteligencji i kwestionariuszami

2) potrafi zinterpretować wyniki

3) potrafi integrować wyniki i dokonywać diagnozy intelektu oraz temperamentu

4) potrafi przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania testowego i kwestionariuszowego

5) umie wykorzystać wiedzę o regulacyjnych funkcjach temperamentu przy diagnozie

i prognozie ludzkich zachowań

Efekty kompetencji:

1) wykazuję zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności

2) ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne

3) respektuje i szanuje prawa osób badanych oraz autorów i wydawców testów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania:

- ocena 5 (bdb): bardzo dobre rozróżnianie podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, bardzo dobra znajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, bardzo dobre przeprowadzanie badań testowych oraz interpretowanie wyników, bardzo dobra znajomość aspektów etycznych stosowania testów;

- ocena 4 (db): dobre rozróżnianie podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, dobra znajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, dobre przeprowadzanie badań testowych oraz interpretowanie wyników, dobra znajomość aspektów etycznych stosowania testów;

- ocena 3 (dst): dostateczne rozróżnianie podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, dostateczna znajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, przeprowadzanie badań testowych oraz interpretowanie wyników, dostateczna znajomość aspektów etycznych stosowania testów;

- ocena 2 (brak zaliczenia zajęć): nieznajomość podstawowych sposobów podejścia do diagnozy psychologicznej, nieznajomość podstawowych narzędzi do diagnozy inteligencji i temperamentu, brak umiejętności przeprowadzania badań testowych oraz interpretowania wyników, nieznajomość aspektów etycznych stosowania testów.

Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń i składowe oceny końcowej z zajęć:

1) liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie) w ciągu całego roku akademickiego;

2) aktywne uczestnictwo w postaci wykonywania testów i obliczania wyników;

3) zaliczenie testu końcowego.

Classes in period "Academic year 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 32 hours more information
Coordinators: Justyna Harasimczuk, Klaudia Ponikiewska
Group instructors: Justyna Harasimczuk, Klaudia Ponikiewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zaznajomienie z różnymi testami inteligencji oraz kwestionariuszami służącymi do pomiaru temperamentu i kompetencji społecznych, a także nabycie umiejętności związanych ze stosowaniem ich w celach diagnostycznych.

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie w problematykę zajęć. Różne sposoby podejścia do diagnozy psychologicznej. Podstawowe standardy, w tym aspekty etyczne, prowadzenia badań psychologicznych

2. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu Testu Matryc Ravena

3. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu Testu Matryc Ravena – cd.

4. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu testów Cattella

5. Pomiar inteligencji płynnej przy użyciu testów Cattella – cd.

6. Pomiar inteligencji skrystalizowanej – prezentacja baterii testów APIS-Z

7. Bateria testów APIS-Z – cd.

8. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej. Pomiar inteligencji emocjonalnej przy użyciu narzędzi SIE-T i PKIE

9. Pomiar inteligencji emocjonalnej przy użyciu narzędzi SIE-T i PKIE - cd.

10. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza FCZ-KT(R)

11. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza FCZ-KT(R) - cd.

12. Pomiar cech temperamentu przy użyciu kwestionariusza PTS

13. Inteligencja a kompetencje – na przykładzie kompetencji społecznych. Pomiar kompetencji społecznych przy użyciu kwestionariusza PROKOS

14. Inteligencja a kompetencje – na przykładzie kompetencji społecznych. Pomiar kompetencji społecznych przy użyciu kwestionariusza PROKOS – cd.

15. Końcowy test wiadomości

16. Omówienie wyników testu wiadomości. Zaliczenia

Bibliography: (in Polish)

Anastasi, A., Urbina. S. (1999). Testy psychologiczne (rozdz. 4, 5). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Ciechanowicz, A., Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1996). Testy – prawo – praktyka. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Cyniak-Cieciura, M., Zawadzki, B., Strelau, J. (2016). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu: Wersja Zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworowska, A. (2004). Dostęp do testów psychologicznych i kompetencje zawodowe ich użytkowników. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii. Warszawa: Academica.

Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1991). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja Standard. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1992). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja dla Zaawansowanych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. (wyd. 2 uzup.). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A., Jaworowska, A., Ciechanowicz, A., Stańczak, J. (2006). Bateria testów APIS-Z. Podręcznik (wyd. 2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.

Matczak, A., Martowska, K. (2013). Neutralny Kulturowo Test Inteligencji – wersja Raymonda B. Cattella i Alberty K.S. Cattell. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A., Wujcik, R., Stańczak, J., Jaworowska, A., Wrocławska-Warchala, E. (2021). Bateria testów APIS-Z(R). Wersja zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Stańczak, J. (2013). Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella - wersja 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Strelau, J., Zawadzki, B. (1998). Kwestionariusz Temperamentu PTS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Zawadzki, B., Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu FCZ-KT. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Wytyczne Międzynarodowej Komisji Ds. Testów: www.practest.com.pl

Classes in period "Academic year 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 32 hours more information
Coordinators: Justyna Harasimczuk, Bartłomiej Swebodziński
Group instructors: Justyna Harasimczuk, Bartłomiej Swebodziński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 32 hours more information
Coordinators: Justyna Harasimczuk, Bartłomiej Swebodziński
Group instructors: Justyna Harasimczuk, Bartłomiej Swebodziński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 32 hours more information
Coordinators: Justyna Harasimczuk, Bartłomiej Swebodziński
Group instructors: Justyna Harasimczuk, Bartłomiej Swebodziński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)